Gå til innhold

Bytte fornavn? For sært?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid mislikt navnet mitt. Ikke fordi det er direkte stygt, men det er tungvint og ingen klarer noensinne å skrive det rett. Jeg har en litt uvanlig sammensetning av dobbeltnavn, så det er alltid stress å introdusere seg. Enten skjønner ikke folk hva jeg sier, til tross for at jeg er veldig tydelig, eller så husker de ikke hva jeg heter like etter. "Var det Inga-Merete? Ida-Matilde?"

Problemet er at jeg ikke liker det første navnet mitt, som det har endt opp med at folk kaller meg. 

MEN jeg liker det andre. 

Synes dere jeg bare kan bytte til å bruke kun det andre? Vet jo at jeg i praksis kan det, men tenker dere det er veldig sært/negativt? Kan jo bare suck it up, men det er frustrerende! Det andre navnet funker også internasjonalt, noe det første virkelig ikke gjør.. 

Hadde satt stor pris på innspill! 

Og sorry for å skrive som anonym, men dette er altså litt flaut, da.. 

Anonymkode: 9b714...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever ofte at endel folk med dobbeltnavn bare bruker 2. navnet.

Kjenner f.eks en som heter Phillip, det gikk 3 år før jeg fikk vite at navnet hans faktisk var Karl-Phillip.

Så sånn sett kan du jo introdusere deg selv som "Merete" hver gang du møter noen, det er først når du kommer i skranken et sted og du må oppgi hele navnet ditt det faktisk har noe å si hva det står i passet.

Samtidig spørs det vel om du får omvendt venner og familie som kjenner deg som "Inga-Marete" sånn uten videre, uansett om du skifter navn eller bare begynner å bruke 2.-navnet.

Men i mitt hode kan du ta bort første halvdel av fornavnet dersom du ikke føler du har noen tilknytning til det og kunne greid deg uten. 

Sært? Kanskje litt

Negativt? Nei

Hvor gammel er du? Er du 30 er vel dette gjerne litt sent, er du 15 kommer du til å møte masse nye folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaut? Kan ikke se hvorfor.

Hvis du ikke er komfortabel med første del, og du føler det ikke er deg folk snakker til når de bruker det navnet, er det ingenting å stusse over. Du beholder jo det ene, så det er ikke snakk om et totalt navneskifte heller. Er mange som er oppkalt etter slektninger som oppfører seg som rasshøl, og som ikke lenger vil "hedre" dem med å assosieres med dem, på noen måte.

Er mange grunner til å endre navn. At du selv skal være komfortabel med navnet ditt, og føle at det er deg, synes jeg er helt legitimt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren

Nei, bytt! Dette syns jeg er helt streit og jeg hadde ikke stussa. Det er noe annet hvis du liksom hadde bytta fra Siri til Valèrie Jasmin eller noe (ville virka veldig jålete) men dette har du full rett til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvorfor du ikke kan gjøre det! Jeg kjenner flere som har feks brukt det andre navnet sitt, eller lagt til nytt navn. Kjenner også ei som offisielt endra fornavn, men etter noen år kjente at hun kunne godta sitt opprinnelige fornavn og bytta tilbake. Det er du som skal være komfortabel i egen kropp og det gjelder også navnet ditt. Go for it. Hvis folk undrer så er det en ærlig sak. "Jeg liker xxx bedre enn zzz, så jeg bytta" 😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderer å gjøre det samme!

Endret av Pendeloque
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et litt tungvint dobbeltnavn (ja, på sett og vis tre, à la Odd-Bjørn). Som vanlig er, dreit folk i dobbeltnavnet og brukte bare det første. Og det fungerte greit, selv brukte jeg også bare det første navnet. Men etter hvert begynte institusjoner å få tilgang til folkeregisteret, og brukte navnet de fant der, ikke det navnet jeg oppgav at jeg hadde. Dette irriterte meg til den grad ar jeg skiftet navn offisielt til det jeg faktisk hadde brukt i alle år. Det var meget enkelt, og fungerte bra.
Gjør det du også!

Anonymkode: 8717c...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...