Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk tlf fra NAV om at jeg ikke oppfyller kravene for å få AAP?

Hva gjør jeg nå?

Legen har sendt inn legeerklæring og jeg har skrevet egenerklæringsskjema, men det var visst ikke nok?

Jeg har store smerter i rygg, hofte og ben og armer. Legen mener jeg har fibromyalgi. Skal til fysioterapi nå og skal i røntgen for å sjekke knær pga jeg ikke klarer å gå i trapper. Skal også til nevrolog og sjekke om det er noe feil med nerver siden jeg mister ting hele tiden. Jeg har ikke kunnet jobbe på over 1 år pga smertene. Har vært i røngten for rygg og hofer men ikke funnet noe der. Skal utredes videre .

Er ikke dette nok?

Ringte legekontoret og de sa at legen hadde jo svart på det hun skulle, mens de på NAV sier de ikke har fått nok av legen og at de måtte ha svar på mine prøver og resultat av røntgen og utredningplan. Men jeg visste jo ikke at jeg skulle bli sendt videre til utredning før i går.

Uff er så fortvilet her :(

Anonymkode: beb2d...fe0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt legen og bedt om en time med legen for å diskutere saken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet i allefall at i NAV sine øyne (og i de fleste sine øyne), så er fibromyalgi en bullshit diagnose. For hypokondere som har vondt ooooveralt hele tiden, men legene finner ingen ting. Da bare setter de fibromyalgi, og folk med denne diagnosen blir uglesett.

Anonymkode: d1882...a01

• Liker 17
Skrevet

I de fleste tilfeller for aap må du ha en diagnose og en behandlingsplan for å bli friskere :) 

• Liker 3
Skrevet

Har du fått diagnosen hos en Revmatolog eller er Fibromyalgi bare noe legen "tror" du har? Uansett så lenge du har en sykdom, skade eller lyte som er årsaken til at du ikke er i stand til å jobbe så har du jo rett på AAP. I teorien iallfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet i allefall at i NAV sine øyne (og i de fleste sine øyne), så er fibromyalgi en bullshit diagnose. For hypokondere som har vondt ooooveralt hele tiden, men legene finner ingen ting. Da bare setter de fibromyalgi, og folk med denne diagnosen blir uglesett.

Anonymkode: d1882...a01

Ja, jeg kan ikke skjønne at det ikke gjør utslag på prøvene  da? Aner ikke selv hva som feiler meg, legen som sa jeg hadde det 

1 time siden, goldenchanel skrev:

I de fleste tilfeller for aap må du ha en diagnose og en behandlingsplan for å bli friskere :) 

Må de finne min diagnose før jeg får aap? Men enn om det tar flere år før de finner ut hva som feiler meg da?Skal men ikke få det under utredning også? Var det jeg trodde. Er så redd nå for jeg har ikke noe å forørge min sønn for og må selge leiligheten min om jeg ikke får det. Har ingen inntekt nå og er for syk til å jobbe. Men de sa at det legen har skrevet ikke er nok.

58 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Har du fått diagnosen hos en Revmatolog eller er Fibromyalgi bare noe legen "tror" du har? Uansett så lenge du har en sykdom, skade eller lyte som er årsaken til at du ikke er i stand til å jobbe så har du jo rett på AAP. I teorien iallfall.

Legen min som sa det? Jeg sa jeg ville til en revmatolog, men hun sa de ikke tok imot pasienter når blodprøvene ikke viste noe.. Må jeg ha en diagnose satt av en revmatolog for å få AAP? Skal spørre NAV OM DET MEN DET KUNNE TA 3 DAGER FØR DE RINGTE OPP SA HAN PÅ HOVEDKONTORET. Får bare spørre da

Skrevet

Du har vel krav på sykemelding? :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, SesameStreet skrev:

Jeg ville ringt legen og bedt om en time med legen for å diskutere saken. 

Har ringt men får ikke snakke med legen, emn hun la igjen et notat. Håper hun ringer i morgen, er å fortvilet her

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, goldenchanel skrev:

Selvstendig næringsdrivende. Har ikke jobbet på over 1 år nå og søkte aap i samråd med legen, men fikk som sagt tlf fra nav om at jeg ikke innfridde kravene til aap

AnonymBruker
Skrevet

Legen har ikke laget en god nok legeerklæring. 

Anonymkode: 860b4...109

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Legen har ikke laget en god nok legeerklæring. 

Anonymkode: 860b4...109

Ja håper det er det, for skal jo til fysio nå og til nevrolog pga hun mistenker karpal tunnel syndrom elelr annen nervelidelse pga jeg ikke klarer å bære poser med mat engang og våkner med sterke smerter. skal også til røntgen for mine knær da jeg ikke klarer å gå i trapper og nedover og oppover bakker lengre.

Det er pga smerter overalt at lengen sa jeg hadde fibromyalgi, men kan legge sette en slik diagnose uten eksperter?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kan ikke skjønne at det ikke gjør utslag på prøvene  da? Aner ikke selv hva som feiler meg, legen som sa jeg hadde det 

Må de finne min diagnose før jeg får aap? Men enn om det tar flere år før de finner ut hva som feiler meg da?Skal men ikke få det under utredning også? Var det jeg trodde. Er så redd nå for jeg har ikke noe å forørge min sønn for og må selge leiligheten min om jeg ikke får det. Har ingen inntekt nå og er for syk til å jobbe. Men de sa at det legen har skrevet ikke er nok.

Legen min som sa det? Jeg sa jeg ville til en revmatolog, men hun sa de ikke tok imot pasienter når blodprøvene ikke viste noe.. Må jeg ha en diagnose satt av en revmatolog for å få AAP? Skal spørre NAV OM DET MEN DET KUNNE TA 3 DAGER FØR DE RINGTE OPP SA HAN PÅ HOVEDKONTORET. Får bare spørre da

Jeg er ingen ekspert men min erfaring er at de tar Fibromyalgi diagnosen mer seriøst hvis man har vært hos en revmatolog. 😊 Men du har da uansett rett på Aap når du ikke er i stand til å jobbe. Tenker at legen må skrive en bedre legeerklæring. Håper det ordner seg for deg men inntrykket mitt er jo at det skal litt til for å få Aap i disse dager og det er kanskje derfor Nav gjør seg vanskelige og...med tanke på de siste dagers oppslag i avisene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et av vilkårene for AAP er at det er satt diagnose. Det kan gis AAP som et unntak når det foreligger symptomdiagnose, men kun om det er avklart at man mistenker alvorlig sykdom som man utredes for. For eksempel hodepine og mistanke om hjernesvulst. 

Dignose først, og så en vurdering av funksjonsevne/ arbeidsevne. Det vil si at to med samme diagnose ikke nødvendigvis vil få samme utfall ved søknad om AAP. 

Anonymkode: cb77e...c5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, goldenchanel skrev:

Ikke etter ett år. Da er det slutt på sykemelding.

Anonymkode: 97fcc...de1

AnonymBruker
Skrevet

Fibromyalgidiagnosen må settes av en revmatolog. Ellers er det som de over her sier, AAP blir gitt etter satt diagnose for da har  man noe håndfast å jobbe ut og vurdere arbeidsevnen fra. 

Anonymkode: 84686...d85

• Liker 3
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ringt men får ikke snakke med legen, emn hun la igjen et notat. Håper hun ringer i morgen, er å fortvilet her

Det er forståelig. Leger har en ganske travel timeplan. Du kan be om å få en time så du får presset deg inn i timeplanen. Jeg skjønte ikke helt hva som NAV er på jakt etter, men det beste er å få til en dialog mellom dem og legen din.

Endret av SesameStreet
AnonymBruker
Skrevet

Kan hende du trenger rn spesialistuttalelse ang sykdom/diagnoser

Anonymkode: 8dcda...5e9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du vært sykemeldt ett helt år uten å ha blitt utredet? (Legen din virker helt idiot..)

Anonymkode: 3100f...a8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi fibromyalgi er en tullediagnose. Det er ingen som har fibromyalgi. Legen din kunne like gjerne gitt deg diagnosen hypokonder, den hadde vært like riktig. 

Og selvsagt føler du deg syk når du bare går hjemme og kjenner etter om du har vondt noen plass. 

Anonymkode: 09e0f...6b1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2017 den 15.28, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg er ingen ekspert men min erfaring er at de tar Fibromyalgi diagnosen mer seriøst hvis man har vært hos en revmatolog. 😊 Men du har da uansett rett på Aap når du ikke er i stand til å jobbe. Tenker at legen må skrive en bedre legeerklæring. Håper det ordner seg for deg men inntrykket mitt er jo at det skal litt til for å få Aap i disse dager og det er kanskje derfor Nav gjør seg vanskelige og...med tanke på de siste dagers oppslag i avisene.

Ja ikke sant, så rart legen sa jeg ikke trengte å gå dit?

På 30.3.2017 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Et av vilkårene for AAP er at det er satt diagnose. Det kan gis AAP som et unntak når det foreligger symptomdiagnose, men kun om det er avklart at man mistenker alvorlig sykdom som man utredes for. For eksempel hodepine og mistanke om hjernesvulst. 

Dignose først, og så en vurdering av funksjonsevne/ arbeidsevne. Det vil si at to med samme diagnose ikke nødvendigvis vil få samme utfall ved søknad om AAP. 

Anonymkode: cb77e...c5e

Dette er feil, har snakket med NAV og de sa jeg ikke trengte diagnose for å få det, men at det manglet en mer utfyllende behandlingsplan, prøver, svar og eventuelle ting som måtte gjøres for at jeg skal bli bra. NAV har sendt det videre til legen min så håper det ordner seg for meg :)

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fibromyalgidiagnosen må settes av en revmatolog. Ellers er det som de over her sier, AAP blir gitt etter satt diagnose for da har  man noe håndfast å jobbe ut og vurdere arbeidsevnen fra. 

Anonymkode: 84686...d85

Nei man må ikke ha diagnose sa de på nav. Har snakket med dem

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi fibromyalgi er en tullediagnose. Det er ingen som har fibromyalgi. Legen din kunne like gjerne gitt deg diagnosen hypokonder, den hadde vært like riktig. 

Og selvsagt føler du deg syk når du bare går hjemme og kjenner etter om du har vondt noen plass. 

Anonymkode: 09e0f...6b1

Så du mener jeg faker mine smerter jeg har sagt her? Har aldri hørt om fibromyalgi før legen sa det. Det er en kronisk betennelsetilstad rundt alle ledd sa hun. Men jeg må innrømme jeg selv synes det er rart det ikke slår ut på prøver heller. Grunnen til at jeg har vært hjemme er fordi jeg ikke kan jobbe pga smerter. Uansett hva jeg har så faker jeg jo ikke store smerter som hindrer meg i å ha en normal hverdag

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...