AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #61 Skrevet 6. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke den episoden der var så skremmende, mye verre hun som var i går, med 20 000 på mat i måneden og trodde hun brukte 3 000. Pengene bare rant ut av seg selv, nesten. Anonymkode: c062d...9d8 Og hun jobbet som saksbehandler. Ikke hos NAV håper jeg? Anonymkode: c0c6b...256
Gjest Rose11 Skrevet 6. april 2017 #62 Skrevet 6. april 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noe annet som også var håpløst: hun handlet til både seg og moren. Dvs at mest sannsynlig har hun forsørget sin mor, og etterpå LÅNER moren henne penger for å rydde opp.... Jeg hadde vært så FLAU om mine unger gikk tusenvis i minus hver mnd, og jeg lot de kjøpe mat, blomster og gaver til meg Anonymkode: 0fb94...093 Samme reagerte jeg på. Mora sa hun ikke visste datteren hadde gjeld og sånn, men hun må jo da ha skjønt litt? De bor i samme hus og hun har jo sett alt hun har handlet osv. Ikke skjønner jeg hvordan hun kan ta imot gaver, blomster, vesker, lar hun spandere bowling, restaurant besøk, osv. Ikke skjønner jeg hva i huleste hun bruker SÅ mye penger på? Så kjøper hun ny bil i halvåret!!! Det ansiktsuttrykket til Hallgeir da hun sa hun ikke var interessert i biler en gang. Priceless! Endret 6. april 2017 av Rose11
Gjest Rose11 Skrevet 6. april 2017 #63 Skrevet 6. april 2017 12 timer siden, Den Lille Heksa skrev: Skulle ønske de fulgte opp disse folkene etter ett år eller noe, sikkert mange som er interessert i hvordan det gikk med dem. De har jo virkelig fått eksperthjelp, så jeg lurer på hvordan de gjorde ting videre. Enig. Er flere jeg lurer på hvordan det gikk med.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #64 Skrevet 6. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe annet som også var håpløst: hun handlet til både seg og moren. Dvs at mest sannsynlig har hun forsørget sin mor, og etterpå LÅNER moren henne penger for å rydde opp.... Jeg hadde vært så FLAU om mine unger gikk tusenvis i minus hver mnd, og jeg lot de kjøpe mat, blomster og gaver til meg Anonymkode: 0fb94...093 Moren visste jo ikke dette før hun fikk brevet fra namsmannen. Når datteren selv ikke hadde innsikt i pengebruken, og at hun faktisk trodde at hun brukte 3000 kr på mat når det gikk ut 20 000 kr på denne posten, ser jeg ikke hvorfor moren skal ha innsikt i dette. Datteren er en voksen kvinne i slutten av 30-årene med OK økonomi. Det er heller ikke unaturlig å tro at moren har vært en pådriver for å melde henne på Luksusfellen. Anonymkode: 5bc3d...de8
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 6. april 2017 #65 Skrevet 6. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke hun brukt 900 kr på bensinstasjon på en uke? Når Magne lurte på hva hun hadde kjøpt, så sier hun "litt brus og sånn" Merkelig Skjønner ikke at det er mulig å bruke 20 000 på mat i måneden? Må jo ha brukt 1000 kr på mat flere ganger i uka. Anonymkode: fc187...489 Det kom frem at hun hadde tatt ut penger også på matbutikken, 5000 eller noe en gang hun handlet. Og så tok hun ut fast 12000 kroner hver måned, hvorav 4000 gikk til husleie..? Jeg lurer på hva resten av kontantene gikk til, syns ikke det kom så godt frem.
Blåklokke Skrevet 6. april 2017 #66 Skrevet 6. april 2017 Huff, jeg syntes så synd på denne damen:( Tror overforbruket skyltes mye sorg og smerte som selvfølgelig ikke kom fullstendig fram i programmet. Synes prosessen med overgangen til det nye budsjettet virket lite troverdig. Å gå ned så drastisk i forbruk må være så godt som umulig. Tror særlig matbudsjettet blir vanskelig å holde. Håpet hun skulle få mer psykologisk hjelp til analysere grunnen til overforbruket. 2
slabbedask Skrevet 6. april 2017 #67 Skrevet 6. april 2017 Hvordan kan man bruke 20.000 på mat i måneden? Spiste hun ute hver dag?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #68 Skrevet 6. april 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren visste jo ikke dette før hun fikk brevet fra namsmannen. Når datteren selv ikke hadde innsikt i pengebruken, og at hun faktisk trodde at hun brukte 3000 kr på mat når det gikk ut 20 000 kr på denne posten, ser jeg ikke hvorfor moren skal ha innsikt i dette. Datteren er en voksen kvinne i slutten av 30-årene med OK økonomi. Det er heller ikke unaturlig å tro at moren har vært en pådriver for å melde henne på Luksusfellen. Anonymkode: 5bc3d...de8 Hun handlet jo all maten f.eks og hun må da ha sett det sinnsyke forbruket hennes? Å skjønt at hun har handlet for helt ville summer i måneden. At moren liksom ikke visste noen ting har jeg problemer med å forstå. Hadde vært noe helt annet om hun bodde for seg selv (da kan ikke mora få med seg mye) men de bodde i samme hus. Datteren tjente 28 000 i måneden, men 70 000! gikk ut i måneden. Når hun hele tiden kjøper gaver, spanderer ting ute osv, så hun vel ha begynt å lure Egentlig synes jeg det var ting som ikke kom så godt fram. Hva hun brukte alle pengene på osv. Hun burde få mer hjelp. Psykolog f.eksempel. Anonymkode: 3e6d6...631 4
slabbedask Skrevet 6. april 2017 #69 Skrevet 6. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun handlet jo all maten f.eks og hun må da ha sett det sinnsyke forbruket hennes? Å skjønt at hun har handlet for helt ville summer i måneden. At moren liksom ikke visste noen ting har jeg problemer med å forstå. Hadde vært noe helt annet om hun bodde for seg selv (da kan ikke mora få med seg mye) men de bodde i samme hus. Datteren tjente 28 000 i måneden, men 70 000! gikk ut i måneden. Når hun hele tiden kjøper gaver, spanderer ting ute osv, så hun vel ha begynt å lure Egentlig synes jeg det var ting som ikke kom så godt fram. Hva hun brukte alle pengene på osv. Hun burde få mer hjelp. Psykolog f.eksempel. Anonymkode: 3e6d6...631 Hun burde fått seg økonomisk verge. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #70 Skrevet 6. april 2017 7 minutter siden, slabbedask skrev: Hun burde fått seg økonomisk verge. Det og Anonymkode: 3e6d6...631
Million Skrevet 6. april 2017 #71 Skrevet 6. april 2017 (endret) 20 minutter siden, slabbedask skrev: Hvordan kan man bruke 20.000 på mat i måneden? Spiste hun ute hver dag? Hun kjøpte blant annet 4-5 stk halvliters flasker med brus på bensinstasjonen (ikke i dagligvarebutikken) til ekstra høy pris hver dag, på vei til jobben. Når du har en så lettvindt holdning til hvor du får mest og minst for pengene, så er det ikke rart økonomien hennes ble kjørt i grøfta. Hun var fast kunde i blomsterbutikken, og kjøpte av og til en hel bunt med rosebuketter, for seg selv og for å gi videre til slekt og venner. Strødde om seg med gaver. Var veldig glad i å gi bort ting/gaver. Det koster når du gjør det hver uke! 37 år og "tenkte ikke over" at gjelden skulle tilbakebetales......i løpet av tre år! Jeg forstår ikke at det går an. Endret 6. april 2017 av Million 3
Snuppah00 Skrevet 6. april 2017 #72 Skrevet 6. april 2017 (endret) Jeg fikk vondt av henne og tydelig at farens død trigget alt dette, men jeg fikk uansett helt hakeslepp! Hvem fanden er det som skaffer seg ny bil hver 6 måned og bruker 20 000 på mat?Jeg har ikke ord. Jeg er stygt redd for at overgangen ble ALT for stor for henne og det ble veldig BOM STOPP på forbruket hennes. Det blir litt som å plutselig en dag ta ifra en narkoman dopet sitt og forvente de skal klare å holde seg unna uten videre hjelp. Jeg håper moren setter ned foten hvis kjøper mer gaver og skal spandere middag og slikt. Hun burde få en verge som noen har nevnt her. Endret 6. april 2017 av Snuppah00 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #73 Skrevet 6. april 2017 31 minutter siden, slabbedask skrev: Hvordan kan man bruke 20.000 på mat i måneden? Spiste hun ute hver dag? Hun tok ut penger på matbutikken, så vi vet egentlig ikke hva de gikk til. Ingen som har fått med seg dette? Hun sier det når de handler, at hun tok ut kr 5000 i matbutikken. Anonymkode: 0c3a3...2ba
Snuppah00 Skrevet 6. april 2017 #74 Skrevet 6. april 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun tok ut penger på matbutikken, så vi vet egentlig ikke hva de gikk til. Ingen som har fått med seg dette? Hun sier det når de handler, at hun tok ut kr 5000 i matbutikken. Anonymkode: 0c3a3...2ba Det fikk vi vel ikke vite. Bare at hun tok ut mye i kontanter. 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #75 Skrevet 6. april 2017 1 time siden, Snuppah00 skrev: Det fikk vi vel ikke vite. Bare at hun tok ut mye i kontanter. Jo, det kom frem når de var på Kiwi og handlet. Da ble det referert til at hun hadde handlet for over 5000,- og hun svarte med at hun hadde tatt ut 5000,-. Om det var et lettvindt svar i programmet, eller en lettvindt løsning den aktuelle dagen, vet jeg ikke. Anonymkode: 0fb94...093
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #76 Skrevet 6. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Moren visste jo ikke dette før hun fikk brevet fra namsmannen. Når datteren selv ikke hadde innsikt i pengebruken, og at hun faktisk trodde at hun brukte 3000 kr på mat når det gikk ut 20 000 kr på denne posten, ser jeg ikke hvorfor moren skal ha innsikt i dette. Datteren er en voksen kvinne i slutten av 30-årene med OK økonomi. Det er heller ikke unaturlig å tro at moren har vært en pådriver for å melde henne på Luksusfellen. Anonymkode: 5bc3d...de8 Det stemmer at moren sa at hun var uvitende frem til brevet kom. MEN når det kommer mat på bordet hver dag, uten at hun selv flekker opp en hundrings eller ett kort, da bør hun gå litt i seg selv. Datteren bor på morens loft, hun hadde 6000,- i mnd i boutgifter + internett og TV, i tillegg til å handle maten. Den ene ga og den andre tok.... I min familie ville det vært motsatt.... Anonymkode: 0fb94...093 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #77 Skrevet 6. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun handlet jo all maten f.eks og hun må da ha sett det sinnsyke forbruket hennes? Å skjønt at hun har handlet for helt ville summer i måneden. At moren liksom ikke visste noen ting har jeg problemer med å forstå. Hadde vært noe helt annet om hun bodde for seg selv (da kan ikke mora få med seg mye) men de bodde i samme hus. Datteren tjente 28 000 i måneden, men 70 000! gikk ut i måneden. Når hun hele tiden kjøper gaver, spanderer ting ute osv, så hun vel ha begynt å lure Egentlig synes jeg det var ting som ikke kom så godt fram. Hva hun brukte alle pengene på osv. Hun burde få mer hjelp. Psykolog f.eksempel. Anonymkode: 3e6d6...631 Det var ikke 70 000 kr som gikk ut per måned. Her blander du episoden med paret. Hun gikk 57 000 kr i underskudd hver måned. Dersom hun har en lønn på 28 000 per måned, tilsvarer det 85 000 kr hver måned. Det er jo ikke slik at moren er den økonomiske vergen hennes. Det er jo heller ikke slik at man som forelder har innsyn i alt det voksne barn kjøper og foretar seg. Selv om hun har brukt mye penger er det jo heller ikke slik at man kommer hjem med et lass av mat og ting hver dag. Datteren sier jo selv at hun rett og slett ikke vet hvor pengene har blitt av. Hvorfor tyder det på at moren har visst noe? Det trenger faktisk ikke å være så synlig. Nå har jo også datteren gått aktivt inn for å gjemme brev og lignende. Det er ikke uvanlig at mennesker i en dårlig økonomisk situasjon prøver å skjule det så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 5bc3d...de8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #78 Skrevet 6. april 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke 70 000 kr som gikk ut per måned. Her blander du episoden med paret. Hun gikk 57 000 kr i underskudd hver måned. Dersom hun har en lønn på 28 000 per måned, tilsvarer det 85 000 kr hver måned. Det er jo ikke slik at moren er den økonomiske vergen hennes. Det er jo heller ikke slik at man som forelder har innsyn i alt det voksne barn kjøper og foretar seg. Selv om hun har brukt mye penger er det jo heller ikke slik at man kommer hjem med et lass av mat og ting hver dag. Datteren sier jo selv at hun rett og slett ikke vet hvor pengene har blitt av. Hvorfor tyder det på at moren har visst noe? Det trenger faktisk ikke å være så synlig. Nå har jo også datteren gått aktivt inn for å gjemme brev og lignende. Det er ikke uvanlig at mennesker i en dårlig økonomisk situasjon prøver å skjule det så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 5bc3d...de8 Men nå har jo hun vært den som har kjøpt mat, blomster, spanderer ute, gaver osv. Moren må da ha sett all maten hun har handlet. 20 000 kr på mat i måneden er ikke lite. Moren har kanskje ikke visst hvor ille det faktisk var, men det bør jo ringe en bjelle når hun alltid kommer med gaver og er så generøs. Å hun må da også ha fått med seg alle bilene hun har kjøpt? Etter 6 måneder så har hun fått seg ny bil igjen. Anonymkode: 1b918...af3 1
Zienna Skrevet 6. april 2017 #79 Skrevet 6. april 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe annet som også var håpløst: hun handlet til både seg og moren. Dvs at mest sannsynlig har hun forsørget sin mor, og etterpå LÅNER moren henne penger for å rydde opp.... Jeg hadde vært så FLAU om mine unger gikk tusenvis i minus hver mnd, og jeg lot de kjøpe mat, blomster og gaver til meg Anonymkode: 0fb94...093 Damen brukte ikke 20.000 kr på mat på butikken. Hun tok også ut kontanter når hun handlet, og de var med i beløpet på 20.000 kr. Hvordan kunne moret ha visst? Hun så ikke alle brusflaskene og pizzaene, eller gavene datteren ga til vennene sine. Ei heller kunne moren vite hva datterens bilkjøp og -salg egentlig kostet. For DER gikk de store pengene! Datteren hadde netto i underkant av 30.000 kr pr. mnd. Fikk ikke med meg hvilken husleie hun betalte til moren, men den var sikkert ikke høy. Kan gjette at moren betalte både strøm og offentlige avgifter. Ergo burde datteren hatt råd til å kjøpe både mat og blomster til datteren sin. Altså ingen grunn til varselklokker i morens hode! 1
Zienna Skrevet 6. april 2017 #80 Skrevet 6. april 2017 På 31.03.2017 den 0.43, AnonymBruker skrev: Luksusfellen på TV-3 viser bare nok "toppen av isfjellet" av vårt nye fattigdoms-problem som vil øke i omfang .......Mange har forlengst lagt seg opp en levestandard på lånte penger,og langt over 5 x brutto inntekt,og pantsatt både hus og eiendeler ,og mange forholde seg til namsmannen dersom renta skulle øke til 4-5 %.....Bankene taper sjølvsagt ingenting ettersom dei er sikra igjennom statlige garantiordningen etc.........Kanskje er vi iferd m/ å få Russiske tilstander på boligmarkede der det er i realiteten myndighetene,/ staten som eiere av de fleste boligene...Mange har etterhvert fått problemer med å håndtere økonomien siste årene gr. økte boligpriser,og verre skal det bli...... Anonymkode: 90b12...e8b Problemet med Luksusfellen er at vi alle får en oppfatning av at grunnen til økonomiske problemer, er overforbruk og luksus. Aller helst finansiert av dyre kredittkort. Virkeligheten er en annen for veldig mange. Når helsen svikter eller du mister jobben din? Eller bedriften du driver begynner å gå dårlig? Når du er aleneforelder? Jeg tror de fleste strever lenge, og forsøker alt de kan. De lever nøkternt, og unner seg ingenting ekstra. I den gruppen tror jeg det finnes mange flere enn i gruppen "Luksusfelle"-kandidater. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå