Gå til innhold

Canada legaliserer cannabis i 2018

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra og med neste år, nærmere bestemt 1 juli, blir det lov å bruke cannabis for personer over 18, til og med ha opptil 4 planter selv. LINK

Flere steder har allerede medisinsk cannabis tilgjengelig, og en rekke delstater i USA har stemt for full legalisering. Canada er muligens litt likere Norge på mange måter enn USA, så dette er en interessant utvikling på mange måter.

Nå er det snart valg i Norge, tror dere Norge er klar for noe slikt? 

(Det er jo ikke sånn at det ikke forekommer i Norge, men nå er det kriminelle som tjener på det og ikke staten.) 

Anonymkode: bc11d...e03

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra og med neste år, nærmere bestemt 1 juli, blir det lov å bruke cannabis for personer over 18, til og med ha opptil 4 planter selv. LINK

Flere steder har allerede medisinsk cannabis tilgjengelig, og en rekke delstater i USA har stemt for full legalisering. Canada er muligens litt likere Norge på mange måter enn USA, så dette er en interessant utvikling på mange måter.

Nå er det snart valg i Norge, tror dere Norge er klar for noe slikt? 

(Det er jo ikke sånn at det ikke forekommer i Norge, men nå er det kriminelle som tjener på det og ikke staten.) 

Anonymkode: bc11d...e03

Yes kjempebra. Statsminister Justin Trudeau gjør det for å beskytte barn og unge mennesker. Canada er et foregangsland og eksemplet bør etterfølges. Så kan alle de "jeg skjønner ikke hvorfor ikke de rekrasjonelle brukere også ikke kan få straff" heller reise til midtøsten eller et annet overtroisk fascistisk stat.

I norge gjør vi det motsatte av hva vi burde gjort. I stedet for å følge eksemplet til canada setter vi håndjern på barn og unge, tvinger de til samtaler de ikke ønsker, avhør de ikke vil ha, gir de vanskeligheter i hverdagen og viser den aller største forakt og avsmak for ungdommenes valg.

Mennesker som utforsker er smartere enn mennesker som ikke utforsker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tror ikke Norge er klar for dette. Det er rett og slett ikke i tråd med den norske folkesjela. Dersom noe slikt skulle blitt innført i Norge, ville det vært underlagt så strenge reguleringer at det uansett ville hatt lite å si fra eller til med tanke på f.eks. det illegale markedet. Husk at Canada er et annet land, bestående av andre mennesker som ikke har den samme kollektive kontroll-freak-mentaliteten som oss nordmenn.

Se bare på hvordan vi håndterer dette med f.eks. alkohol: Dette markedet er så overregulert og overpriset at det fortsatt finnes et sterkt illegalt marked for salg av alkohol. I tillegg legger beskatningen opp til at det skal drikkes så mye som mulig hjemme i skjul før man i det hele tatt tar seg en tur på puben. Det å drikke alle enhetene sine ute på puben har vi i bunn og grunn gjort til en elite-greie som kun er til for de rikeste blant oss, så da forsvinner også argumentet med å få bruken av rusmidler "frem i lyset". 

Dersom den norske staten skulle begynne å ta del i cannabis-markedet (som allerede eksisterer illegalt, og som fungerer veldig godt for kundene sånn som det er) ville vi fått se høyere priser (indeksregulering og avgifter), lavere kvalitet på varen (max innhold på THC per gram) og lavere tilgjengelighet (åpningstider på utsalget fra kl. 14.55 til kl. 14.58, i motsetning til døgnåpne butikker som vi i dag har på det illegale markedet).

Jeg kan ikke på noen som helst måte se at den norske stat skulle kunne tilby noe som ville være i stand til å konkurrere med et illegalt marked som allerede er 100% kundevennlig, og da er det heller ikke så mye vits. Faktisk ville jo hasj-røykerne tape på det dersom den norske staten skulle klare å ta kontroll over markedet. Så de som burde være mest imot legalisering (i Norge, vel å merke) er jo hasjrøykerne selv.

Ja til døgnåpne butikker.

Ja til høy kvalitet og et dugelig THC-innhold.

Ja til et prisnivå som ikke har vært indeksregulert siden 70-tallet.

Nei til legalisering.

Anonymkode: 4b6c3...1ea

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Ah....smart, selv om hasjrøyking ikke akkurat er min ting.

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Selv norske politikere har vel for lengst skjønt at det norske narkotika-lovverket egentlig gjør allting vondt verre. Men så lenge de ikke klarer å sanke så veldig mange  stemmesedler ved å foreslå endringer, så er det ingen politikere som er interessert i å gjøre endringer på regelverket.   

Den gjengse nordmann veit vel ekstremt lite om noen som helst narkotiske stoffer. Men selve ordet "narkotika" blir fremdeles forbundet med noe ekstremt negativt.    

Anonymkode: c6966...9b7

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å ta en titt på hvorfor cannabis ble klassifisert som narkotika i utgangspunktet, så ser man at cannabis-forbudet hviler på et syltynt grunnlag. Cannabis er ett av få områder hvor det norske samfunnet nekter å tilpasse seg ny forskning og kunnskap, og heller holder fast ved dogmer. 

Å holde fast ved myter som er tilbakevist av forskning og ny og moderne kunnskap kan få fatale følger. Se for dere konsekvensene hvis det norske samfunnet hadde nektet å godta ny vaksine-forskning og kunnskap, og nektet å vaksinere befolkningen på grunn av overtro og dogmer. 

Vi må ikke bli et slikt samfunn som nekter å ta inn over oss og forandrer oss i tråd med ny og moderne kunnskap, bare fordi "det alltid har vært slik". Hele vår eksistens avhenger av at vi klarer å tilpasse oss ny kunnskap som menneskeheten stadig kommer opp med.

Cannabis er et slikt området. Kanskje ikke det viktigste, men i prinsippet sier det mye om vår evne til å tilpasse oss.

Anonymkode: b80bb...1f9

• Liker 3
Skrevet

Blame Canada! 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjempelurt å legalisere noe som bare vil gjøre unge og voksne mer sløve og passive.

Må være jødene som står bak dette.

Anonymkode: 20670...774

Skrevet (endret)

Det blir jo en sporty gjeng av folk hvis det legaliseres...

"Se jeg kan hoppe .. en meter! Nei. En halvmeter, da. Ble det."

Tøft

Endret av Lanista1984
skrivefeil
Skrevet
8 timer siden, Lanista1984 skrev:

Det blir jo en sporty gjeng av folk hvis det legaliseres...

"Se jeg kan hoppe .. en meter! Nei. En halvmeter, da. Ble det."

Tøft

Da går du ut fra at regulering vil gi økt bruk. Mye tyder faktisk på det motsatte. I dag er det mye lettere (og billigere!) for meg å skaffe hasj enn alkohol. Skal jeg ha alkohol må jeg passe på utsalgstider og jeg må ha leg. Vil jeg ha hasj kan jeg når som helst på døgnet stikke til nærmeste sentrum, der ingen spør om alder, det er ingen kvalitetskontroll, det er billig, og de som selger vil også gjerne selge meg andre ting. I tillegg er hele markedet svart, så staten får ingen inntekter av det, og jeg vil bidra til å styrke kriminelle gjenger. Alt det slipper vi hvis hasj reguleres på lignende måte som alkohol og tobakk.

Virker også som om du tror hasj er et slags hallusinogen...?

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, linsejesus skrev:

Da går du ut fra at regulering vil gi økt bruk. Mye tyder faktisk på det motsatte. I dag er det mye lettere (og billigere!) for meg å skaffe hasj enn alkohol. Skal jeg ha alkohol må jeg passe på utsalgstider og jeg må ha leg. Vil jeg ha hasj kan jeg når som helst på døgnet stikke til nærmeste sentrum, der ingen spør om alder, det er ingen kvalitetskontroll, det er billig, og de som selger vil også gjerne selge meg andre ting. I tillegg er hele markedet svart, så staten får ingen inntekter av det, og jeg vil bidra til å styrke kriminelle gjenger. Alt det slipper vi hvis hasj reguleres på lignende måte som alkohol og tobakk.

Virker også som om du tror hasj er et slags hallusinogen...?

Joda, det er forsåvidt gode argumenter. Det er selve røykingen jeg ikke er noe tilhenger av.

Hehe.. Jeg vet det ikke et hallusinogen. Prøvde bare på en klumsete måte å illustrere noen som ikke var i fysisk  form:)

AnonymBruker
Skrevet

Og debatten er stadig like unyansert....

*sukk*

Anonymkode: e5708...1d4

Skrevet

Så bra da. Ingen vits at dette er kriminalisert. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Lanista1984 skrev:

Joda, det er forsåvidt gode argumenter. Det er selve røykingen jeg ikke er noe tilhenger av.

Hehe.. Jeg vet det ikke et hallusinogen. Prøvde bare på en klumsete måte å illustrere noen som ikke var i fysisk  form:)

Heisann!

Har ikke militære styrker brukt slike midler før, både til rekreasjon og kamp? Og har du ikke sett det selv? Du vet, det bruker å skeie ut.

Skrevet
Akkurat nå, Z.Z skrev:

Heisann!

Har ikke militære styrker brukt slike midler før, både til rekreasjon og kamp? Og har du ikke sett det selv? Du vet, det bruker å skeie ut.

De kan være kjent for å bruke mange forskjellige virkemidler. Jeg ser på hasj som relativt harmløst, men det passer ikke inn i verden hvor du er avhengig av god fysikk. Det er min erfaring.

Skrevet
1 minutt siden, Lanista1984 skrev:

De kan være kjent for å bruke mange forskjellige virkemidler. Jeg ser på hasj som relativt harmløst, men det passer ikke inn i verden hvor du er avhengig av god fysikk. Det er min erfaring.

Det kan du si. Hasj/marijuana er vel et latterlig passiviseringsmiddel sånn sett. Men kokain og amfetamin derimot. Det er det jeg snakker om og spør deg om.

Skrevet (endret)

Det svarte jeg nesten på , litt unnvikende, så jeg vil ikke utrope meg som noen som helst ekspert på hva f.eks CIA med flere har holdt på med tidligere. Beklager:)

Edit:

Når noen jeg overhodet ikke ville tro kjente til Norge, spør meg om hvorfor jeg valgte Lanista som brukernavn, så holder jeg meg litt i bakgrunnen.

Endret av Lanista1984
Tilegg
Skrevet
1 minutt siden, Lanista1984 skrev:

Det svarte jeg nesten på , litt unnvikende, så jeg vil ikke utrope meg som noen som helst ekspert på hva f.eks CIA med flere har holdt på med tidligere. Beklager:)

Vi vet at det vestlige styrker har brutkt disse midlene tidligere og du får min mistanke bekreftet med ditt innlegg. Uansett, hva i svarte skal man gjøre? Tøff situasjon. Vikingene spist sopp. Det er en vill opplevelse, ikke i nærheten av kokain/amfetamin som har blitt brukt i vestlige mililtær sammenheng siden andre verdenskrig. Andre også nå. De imiterer.

Så, la oss få slutt på krigene og forenes som ett folk i Norden. For sent? En ny krig er i emning, denne gang i Europa.

Skrevet

Den krigen du referer til startet i september 2001 og vil vare i mange tiår til. Og som du sier vil den sikkert også i stor grad skje i Europa. Men feil tråd for dette:)

Skrevet
6 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Den krigen du referer til startet i september 2001 og vil vare i mange tiår til. Og som du sier vil den sikkert også i stor grad skje i Europa. Men feil tråd for dette:)

Ja, og var det fornuftig? Har du tenkt over det? Vi skal forsvare Europa mot invasjon (aka invandring). Det har blitt latterlig. Du er i utlandet uten å forstå at den virkelige kampen foregår her, i dine egne hjemland. Rett foran dine øyne. Ikke i utlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...