Gå til innhold

Lekser 1. klasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1. klassingen min er ikke så motivert for lekser. 
Matematikk gjør hun gjerne unna i en feil, og er flink å regne - eneste "problemet" er at hun speiler noen av tallene, men det er visst vanlig i den alderen. Kommer seg vel :) Hun liker ikke at jeg påpeker det og blir sint, og nekter å gjøre mer lekser om jeg maser... 

 

Men norsken er verst. De har f.eks. innlevering til slutten av uken der de skal øve seg på ulike ord å skrive, også øve seg på å lese høyt og løse noen oppgaver, men det blir et sabla mas. Hun utsetter og utsetter, og gidder ikke skrive, og skriver tullebokstaver...

Har prøvd å gjøre det lystbetont, det funker av og til, f.eks. at vi tar det som en "kosestund" der vi sitter sammen/evnt hun på fanget, og skriver, men andre ganger nekter hun, vil bare leke. 

Søsteren var likedan i 1. klasse. Går nå 3. og er kjempeflink til å gjøre lekser, så jeg håper dette bare har med modenhet å gjøre... 
 

Men har dere noen tips til hvordan jeg skal få henne til å gjøre leksene? Så jeg slipper den masingen, den tar all energien min... 

Nei - det hjelper ikke å ikke mase heller. 
 

 

Anonymkode: f8fae...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjer om du ikke maser? Gjør hun dem bare ikke? Her er regelen at det skjer ikke noe spennende før leksene er gjort. Så han må gjerne fjase og utsette, men det blir ingen leking, spilling, TV eller annet før leksene er gjort. Han skjønte fort at det var mest interessant å bare bli ferdig og så kunne gjøre morsommere ting etterpå.

Hva med en overgangsfase med et belønningssystem? For hver dag hun gjør leksene uten mas får hun en stjerne og etter X antall stjerner kan hun få en hyggelig premie (kinotur, filmkveld med familien, spille et morsomt spill, velge middag eller annet). For noen tar det bare litt lenger tid å finne den indre motivasjonen. :) Jeg ville ikke pirket på rettskriving, speiling av tall og slikt så lenge hun strever med å få leksene gjort. Det kan oppleves demotiverende for noen og spesielt hvis de allerede synes lekser er et ork. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arkana skrev:

Hva skjer om du ikke maser? Gjør hun dem bare ikke? Her er regelen at det skjer ikke noe spennende før leksene er gjort. Så han må gjerne fjase og utsette, men det blir ingen leking, spilling, TV eller annet før leksene er gjort. Han skjønte fort at det var mest interessant å bare bli ferdig og så kunne gjøre morsommere ting etterpå.

Hva med en overgangsfase med et belønningssystem? For hver dag hun gjør leksene uten mas får hun en stjerne og etter X antall stjerner kan hun få en hyggelig premie (kinotur, filmkveld med familien, spille et morsomt spill, velge middag eller annet). For noen tar det bare litt lenger tid å finne den indre motivasjonen. :) Jeg ville ikke pirket på rettskriving, speiling av tall og slikt så lenge hun strever med å få leksene gjort. Det kan oppleves demotiverende for noen og spesielt hvis de allerede synes lekser er et ork. 

Jeg har gjemt alt av ipader og fjernkontroll til tv.. har prøvd å lokke med alt fra leker til penger, men det hjelper liksom ikke...

 

Anonymkode: f8fae...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter vi sammen med vår 2-klassing mens leksene gjøres, gjorde det samme i 1. klasse. Hun sliter litt med konsentrasjon og motivasjon, så hvis vi ikke setter henne i gang og er der med henne, blir ikke leksene gjort. Hun vet at leksene MÅ gjøres, det er ikke noe annet alternativ. Jeg hadde vært litt streng jeg da, omtrent som med tannpuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg kan trøste deg med at det er normalt altså. Det er flere i eldstes klasse (tredje) som fremdeles synes lekser er et ork og må mases på i det uendelige. Det er noe du absolutt kan ta opp på utviklingssamtale i allefall og høre om lærer har noen råd. Det er dumt å komme inn i et slikt spor allerede så tidlig samtidig som det er viktig at de skjønner at leksene bare må gjøres. Jeg kan selvsagt si at du bare må være streng, men man får ikke akkurat tvunget noen til å gjøre noe om man aldri så mye tar fra dem goder så det kan fort ende i hardt mot hardt. Kanskje kunne du rett og slett bare la henne skrive tullebokstaver og levere inn, kanskje ville det oppleves som flaut når hun ser hva de andre har gjort i stedet slik at hun dermed ønsker å gjøre leksene ordentlig neste gang? Eller hva med å spørre henne hva som kunne få henne til å gjøre leksene sine, lage en avtale hun er med på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...