AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #1 Skrevet 28. mars 2017 Jeg fikk migrene med aura for første gang for noen måneder siden og har hatt det et par ganger etter det. Har ikke vært hos lege med det. Hva gjør DU om du får migrene på starten av arbeidsdagen eller i et møte? Anonymkode: 76239...c37
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #2 Skrevet 28. mars 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk migrene med aura for første gang for noen måneder siden og har hatt det et par ganger etter det. Har ikke vært hos lege med det. Hva gjør DU om du får migrene på starten av arbeidsdagen eller i et møte? Anonymkode: 76239...c37 Gå til legen din og be om å få triptaner, migrenemedisin. Det er i hvert fall det første du må gjøre. Anonymkode: 893da...bc4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #3 Skrevet 28. mars 2017 Det første du må gjøre er å dra til lege og få ordentlige medisiner!:) det finnes både nesespray og tabletter (triptaner er anfallsmedisin som ikke burde brukes mer er 8-9 dager i mnd.. da du kan få medisin utløst migrene av overbruk Begynner du å plages mer en 12-15 dager i mnd av migrene, kan du etterhvert prøve ut forebyggende preparater som blodtrykk medisin eller epilepsimedisiner som Topimax. Får du migrene før et møte eller jobb burde du ta migrene medisin (anfall medisin) mens du har aura.. dette kan hjelpe deg å ikke få så kraftige anfall og kanskje av å til gjøre at du slipper å få migreneanfall. Lykke til:) hilsen en som har vært mye rammet av migrene i jobb. Anonymkode: 6149d...973
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #4 Skrevet 28. mars 2017 Zomig mot anfall. Det finnes også forebyggende tabletter. De er på resept og fåes hos fastlege eller nevrolog. Nevrolog må du bli henvist til fra fastlege. Anonymkode: dda6e...17e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #5 Skrevet 28. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det første du må gjøre er å dra til lege og få ordentlige medisiner!:) det finnes både nesespray og tabletter (triptaner er anfallsmedisin som ikke burde brukes mer er 8-9 dager i mnd.. da du kan få medisin utløst migrene av overbruk Begynner du å plages mer en 12-15 dager i mnd av migrene, kan du etterhvert prøve ut forebyggende preparater som blodtrykk medisin eller epilepsimedisiner som Topimax. Får du migrene før et møte eller jobb burde du ta migrene medisin (anfall medisin) mens du har aura.. dette kan hjelpe deg å ikke få så kraftige anfall og kanskje av å til gjøre at du slipper å få migreneanfall. Lykke til:) hilsen en som har vært mye rammet av migrene i jobb. Anonymkode: 6149d...973 Topimax gis ikke uten videre og migrenen må være veldig godt dokumentert og mye annet må være forsøkt først. Dette da topimax ofte misbrukes. Anonymkode: dda6e...17e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #6 Skrevet 28. mars 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Topimax gis ikke uten videre og migrenen må være veldig godt dokumentert og mye annet må være forsøkt først. Dette da topimax ofte misbrukes. Anonymkode: dda6e...17e Hvorfor det? Jeg fikk Topimax som barn mot 2-3 migreneanfall i måneden, og kan ikke huske at legen sa noe om dette. Anonymkode: 92e0d...16e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #7 Skrevet 28. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Topimax gis ikke uten videre og migrenen må være veldig godt dokumentert og mye annet må være forsøkt først. Dette da topimax ofte misbrukes. Anonymkode: dda6e...17e Jeg forstår ikke at noen klarer å misbruke Topimax, Hvordan i alle verden er det mulig? Jeg måtte slutte på dette preparatet bare etter 1 mnd fordi jeg følte meg veldig kvalm på dårlig av denne, ble rett å slett ordentlig fysisk uvel, pluss at fingertuppene mine ble nummen - noe som resulterte i at jeg ikke klarte å skrive på skolen.. Anonymkode: 6149d...973
Kalevala Skrevet 29. mars 2017 #8 Skrevet 29. mars 2017 Da tar jeg Imigran, som virker ganske raskt. Hvis jeg er hjemme eller det ikke haster så med virkningen, bruker jeg Relpax - som har litt lengre Tmax (tid til maks virkning) men også lengre halveringstid, og dermed varer lengre. Anbefaler deg en tur til fastlegen for å få resept på migrenemedisin.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #9 Skrevet 29. mars 2017 Man må vel ikke fly rundt på sykehus for å få "diagnosen"? Har vært så mye med helsa i det siste, orker ikke mer sykehus og prøver. Anonymkode: 76239...c37
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #10 Skrevet 29. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man må vel ikke fly rundt på sykehus for å få "diagnosen"? Har vært så mye med helsa i det siste, orker ikke mer sykehus og prøver. Anonymkode: 76239...c37 Tror ikke det! Jeg hadde bare en prat med fastlegen min og forklarte hvordan jeg opplevde det, hvor lenge og ofte jeg hadde hatt det sånn osv. Jeg fikk en resept på en tablett som visstnok var den "alle" med migrene måtte prøve før de fikk prøve andre medisiner, husker ikke lenger hvilken det var. Så fikk jeg beskjed om å føre dagbok over anfallene fremover i et lite skjema. Det var det. Anonymkode: 40671...c1a
Kalevala Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 På 29.3.2017 den 13.40, AnonymBruker skrev: Man må vel ikke fly rundt på sykehus for å få "diagnosen"? Har vært så mye med helsa i det siste, orker ikke mer sykehus og prøver. Anonymkode: 76239...c37 Nei, det skal ikke være nødvendig. Fastlegen kan stille diagnosen. Han kan også gi deg anfallsmedisin, og eventuelle forebyggende medisiner hvis det er aktuelt. Det h*n trenger for å stille diagnosen er: Oversikt over migrenedagene dine. Gjerne over et par måneder. Din beskrivelse av hvordan plagene arter seg når du får anfall. Hodepinedagbok finner du f.eks. her: http://nevro.legehandboka.no/handboken/sykdommer/hodepine/skaringsskjema/hodepinedagbok-og-kalender/
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 7 minutter siden, Kalevala skrev: Nei, det skal ikke være nødvendig. Fastlegen kan stille diagnosen. Han kan også gi deg anfallsmedisin, og eventuelle forebyggende medisiner hvis det er aktuelt. Det h*n trenger for å stille diagnosen er: Oversikt over migrenedagene dine. Gjerne over et par måneder. Din beskrivelse av hvordan plagene arter seg når du får anfall. Hodepinedagbok finner du f.eks. her: http://nevro.legehandboka.no/handboken/sykdommer/hodepine/skaringsskjema/hodepinedagbok-og-kalender/ Tusen takk!! Ts Anonymkode: 76239...c37 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå