Gå til innhold

Skolegudstjeneste- er du for eller imot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest making.a.mess

La meg også nevne at egne bønnerom og andre religiøse innslag heller ikke har noe i skolen å gjøre. Be kan man gjøre i fritiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss var gudstjenesten lagt etter skoletiden, så de som ikke gikk i kirken dro bare hjem. :Nikke:

Anonymkode: 84100...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot. Religion er en privatsak. Jeg er for religionsopplæring, en nøktern opplæring som forteller om hovedlinjene og øker forståelsen blant de unge. Da alle de store religonene og ateisme. Det hadde vært fint om dem også tok med opphavet av mange av de tradisjonene som vi faktisk har, som andre religioner har tatt opp til sin og kalt det 'sitt'.

Mitt barn går ikke i skoegudstjenester, hun er altfor lettpåvirkelige. Heldigvis har de godt nok opplegg her for de som blir værende på skolen i denne tiden.

Anonymkode: 9c91f...826

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for, så lenge det er frivillig og med påmelding (altså, man må aktivt melde seg på, ikke av), og det er et skikkelig tilbud for de som ikke er med. 

Jeg er ikke troende, barnet mitt er ikke døpt. Vi prater allikevel om Gud og forskjellige religioner, og f.eks hvilken betydning de har til høytidene i Norge, og hun får velge selv om hun vil være med. Til jul ble hun med, nå til påske ville hun ikke (i fjor var hun på begge). 

Anonymkode: 25ce5...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot! Gudstjeneste er religionsutøvelse, det er ikke bare et besøk i en kirke. Jeg synes ikke religionsutøvelse skal være en del av undervisningen i skolen. Å praktisere religion kan folk bedrive på fritiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot. Gudstjeneste er religionsutøvelse og forkynning, og har ingenting i skoletiden, i skolens regi, å gjøre, med mindre det er en kristen privatskole.

Jeg har ikke barn, men hadde jeg hatt det, hadde de ikke deltatt i noen form for religionsutøvelse eller forkynning i skoletiden eller i skolens regi. 

Endret av Rosalie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skolegudstjenesten er ikke veldig religiøs, og presten inviterer ofte alle religiøse til å komme. Julen er tross alt en kristen høytidstradisjon her i Norge, så jeg mener det er merkelig å skulle "avkristne" julen.

Det foregår omtrent slik:

  • Presten ønsker folk velkommen
  • Elevinnslag
  • Fortelling om julen eller noe
  • Preken om å ta vare på hverandre etc
  • Ønske om god jul

Det er altså ikke snakk om å tre kristendommen over hodet på små unger, og de får ei  "en skikkelig omgang med kristendommen".

Anonymkode: 84100...b96

Sånn er det ikke på noen av skolene her. Diskuterte dette med samtlige j januar og det hadde vært salmer, religionspreken om jesus og div. Det var visst veldig kjedelig også, men alternativet var å bli igjen i klasserommet. For et barn frister det kanskje mer å dra ut utenfor skoleområdet, men å få religion nærmest indirekte på seg som tvang er ikke ok. Om man ikke ønsket å delta måtte dette også søkes om.

Anonymkode: 72c71...dea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Julegustjenestene er for øvrig frivillige å delta i.

Syns det er noe som skurrer når muslimer får egne bønnerom på skolen, mens kristne ikke får beholde julegudstjenesten.

Anonymkode: 84100...b96

Å oppsøke et bønnerom er frivillig. Finnes forøvrig ingen bønnerom på skolen her. Personlig er jeg imot det og.

poenget er at julegudstjenesten burde avskaffes i tråd med utviklingen i Grunnloven.  fritaket rundt ordningen må forenkles!

Anonymkode: 72c71...dea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg er imot. Den slags har ikke noe å gjrøre i et sekulært samfunn. Det er dessuten mye bedre ting skolebarn kan bruke tiden sin på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen og påsken og slle fridagene og feriene har vi nettopp pga kristendom. Og selv om samfunnet er sekularisert, så synes jeg det er viktig å vite hvor dette stammer fra og hvorfor. Tipper ingen ville vært det foruten, med tanke på hvor glad folk er i fri...

Anonymkode: 15a0e...a44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Jeg mener at de som vil gå på skolegudstjeneste burde ha muligheten til det, Og de som ikke vil burde få slippe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har ingen forkynnende rolle og bryter med menneskerettighetskonvensjonen så nei, selvsagt støtter jeg ikke lovbrudd av den offentlige skolen og således går ungene selvsagt ikke i kirken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det faktisk helt greit at barna våre er med på dette. Det gjør oss absolutt ingenting at de går på julegudstjenesten i regi av skolen. Vi er ikke kristne, men barna har ikke vondt av den ene turen i kirken den ene gangen i året. Det er mer som en tradisjon for oss. Vi var med på julegudstjenestene på skolen og vi tok da ikke skade av det. 

Jeg synes det er litt tåpelig når folk "hyler" og "skriker" om dette. Det er ikke akkurat sånn at kirken trer kristendommen over hodet på barna våre og hvis ikke de følger de 10 bud, så brenner de i helvete. Jeg for min del synes julegudstjenesten i skolen bør bestå, da barna faktisk har godt av det. De har godt av å lære og ha kjennskap til hvordan dette foregår, julefeiring og tradisjoner, hva som skjer på en gudstjeneste osv.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt for.

Hva skal vi med kirka, er det noe vits, noen er pent utsmykket og fine og se på når en er på bytur i utlandet, trenger vi noe mer enn det. Men skal vi plage barn med å sende dem inn som kyr og si sitt der en time så kan du gå hjem.

Det som er litt kut med kirken er at de gir til dem som trenger hjelp. Det er ganske greit at barna faktisk får vite at de kan få gratis sorg støtte, Uten at noen spør om du er døpt der. Det er greit å ha noen som bryr seg når noen dør. Diakonien kirken driver med er stort sett bra. Det er jo ikke alle som har den store Jesus følelsen, men hva så.

Ja de fleste menigheter har ganske bra ungdoms klubber, med foto og sminke og smuthty laging og turer og gøy for ungdom og du trenger ikke drikke øl der. Er det ikke greit?

Anonymkode: 5ab22...e25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes du om at dine barn deltar i skolegudstjenesten og får en skikkelig omgang med kristen lære? Finnes det ok alternativer for barn som ikke ønsker å delta på ditt barns skole for eksempel? Påskefeiring osv synes jeg er greit..men når ungen år etter år må være med på skolegudstjeneste uten å føle tilknytning synes jeg blir for rart.

Anonymkode: 72c71...dea

Det er da opp til eleven om de vil gå eller ikke.

Personlig har jeg ikke noe imot dagens ordning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Jeg er for gudstjenester. Så lenge julefeiringen står så sterkt som den gjør her i landet ser jeg ingen grunn til å ignorere grunnen til at vi faktisk feirer jul. Er ikke dette fridager basert på religiøst grunnlag uansett? Disse bør isåfall bare ryke i samme slengen, for de som vræler høyest. 

For min del må vi bare drite i alt sammen. Jeg hater jula og skulle gjerne ha sluppet alt maset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Tamsi skrev:

Jeg er for gudstjenester. Så lenge julefeiringen står så sterkt som den gjør her i landet ser jeg ingen grunn til å ignorere grunnen til at vi faktisk feirer jul. Er ikke dette fridager basert på religiøst grunnlag uansett? Disse bør isåfall bare ryke i samme slengen, for de som vræler høyest. 

For min del må vi bare drite i alt sammen. Jeg hater jula og skulle gjerne ha sluppet alt maset.

Jeg er kristen, men vet såpass at jul har det vært siden lenge før gudstroen kom til landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg er kristen, men vet såpass at jul har det vært siden lenge før gudstroen kom til landet.

Jól på 900-tallet ja(!!) som det ikke engang er klart hva som faktisk ble feiret på den tiden. Og dette går dagens nordmenn fremdeles og tviholder på? Det var ikke det vi lærte på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tamsi skrev:

Jól på 900-tallet ja(!!) som det ikke engang er klart hva som faktisk ble feiret på den tiden. Og dette går dagens nordmenn fremdeles og tviholder på? Det var ikke det vi lærte på skolen. 

Nei, på skolen lærte vi at kristendommen plasserte jesus i julen fordi det er en allerede etablert høytid som den STJAL og at jesus egentlig ble født på våren. Løgnere skal feires? Right.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...