Gå til innhold

Skolegudstjeneste- er du for eller imot?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes du om at dine barn deltar i skolegudstjenesten og får en skikkelig omgang med kristen lære? Finnes det ok alternativer for barn som ikke ønsker å delta på ditt barns skole for eksempel? Påskefeiring osv synes jeg er greit..men når ungen år etter år må være med på skolegudstjeneste uten å føle tilknytning synes jeg blir for rart.

Anonymkode: 72c71...dea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skolegudstjeneste rundt jul er jo bare å høre "det var en gang i de dager" og synge julesanger? 

Anonymkode: a7725...252

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet

For som et fast, men valgfritt tilbud. Ikke for at det skal fjernes helt for at ingen andre skal støtes. 

Skrevet

Er veldig imot! Hvis foreldrene vil ta med barna sine i kirka kan de gjøre det på fritiden! 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Totalt imot!

Anonymkode: 6a64e...1a4

• Liker 1
Skrevet

Forkynnelse hører ikke hjemme i den offentlige skolen. Ønsker foreldre dette kan de gjøre det på fritiden, gudstjenester er det nok av. Skolen kan fint besøke en kirke og overvære en gudstjeneste som et ledd i å lære om ulike religioner, men da bør det også innbefatte tilsvarende besøk i f.eks. en moské, synagoge og andre religiøse hus.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for! For min del har det med tradisjon og gjøre, og ingen dør av og sitte 30 min i kirka. Om man ikke er kristen så får man se på det som ett eventyr da. 

Anonymkode: 6e14d...822

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skolegudstjeneste rundt jul er jo bare å høre "det var en gang i de dager" og synge julesanger? 

Anonymkode: a7725...252

tenker mer på salmer ogsånt som barn ikke kjenner seg igjen i. og selve "Presten", den hellige ånd osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er for! For min del har det med tradisjon og gjøre, og ingen dør av og sitte 30 min i kirka. Om man ikke er kristen så får man se på det som ett eventyr da. 

Anonymkode: 6e14d...822

Det er vel lenger enn 30 min. Synes bare tilbudet er for dårlig generelt. Er ikke ok alternativer, mulig skolene praktiserer ulikt?

• Liker 1
Skrevet

Synes det er helt greit som et frivillig tilbud man melder seg på på avslutningsdagen, der opplegget på skolen er andre lystbetonte aktiviteter. Det er tross alt på grunn av de religiøse tradisjonene ferien er der i det hele tatt, og det er ok å legge opp til en anledning til å markere høytiden. 

• Liker 3
Skrevet

Det er dessverre mange skoler som ikke har tilfredsstillende alternativer til skolegudstjeneste, men egentlig burde skolegudstjenesten helt ut av skolen. Skolen skal ikke prakke et livssyn på elevene sine. 

• Liker 2
Gjest Axl Rose
Skrevet

For. Synes det var gøy å gå på skolegudstjeneste, i stedet for å sitte på skolen å ha kjedelige timer. 

Skrevet

Jeg er imot, for de lærer ingenting av å sitte der og kjede seg i en time. Det er bedre de har vanlig undervisning på skolen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hverken jeg eller far er troende, men har ingen sterke innvendinger mot skolegudstjenesten, det er ikke så ofte at jeg finner det problematisk for mitt barn å delta på. 

Generelt sett er jeg enig i at kirke og skole ikke hører sammen, men det er ingen prinsippsak for meg å holde barnet unna alt med kirken å gjøre i regi av skolen. Som sagt er det ikke mye tid som går med til dette. 

Anonymkode: 51a26...962

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er hyggelig, men religiøse seanser hører ikke hjemme i skolen.

Anonymkode: 6baeb...7ab

AnonymBruker
Skrevet

For. Det er gode alternativer på mine barns skole. Alle har godt av å få god kjennskap til julefeiring, påskefeiring og hvordan en gudstjeneste er. 

Anonymkode: 4205c...066

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skolegudstjenesten er ikke veldig religiøs, og presten inviterer ofte alle religiøse til å komme. Julen er tross alt en kristen høytidstradisjon her i Norge, så jeg mener det er merkelig å skulle "avkristne" julen.

Det foregår omtrent slik:

• Presten ønsker folk velkommen
  • Elevinnslag
  • Fortelling om julen eller noe
  • Preken om å ta vare på hverandre etc
  • Ønske om god jul

Det er altså ikke snakk om å tre kristendommen over hodet på små unger, og de får ei  "en skikkelig omgang med kristendommen".

Anonymkode: 84100...b96

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Julegustjenestene er for øvrig frivillige å delta i.

Syns det er noe som skurrer når muslimer får egne bønnerom på skolen, mens kristne ikke får beholde julegudstjenesten.

Anonymkode: 84100...b96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har gått 8 mnd i barnehage og vi har allerede måtte ta mye hensyn til andre religioner. Derfor er det helt ok for meg å la han gå i kirka noen ganger også.

Anonymkode: 2385c...449

• Liker 3
Gjest making.a.mess
Skrevet

Tåpelige argumenter som " de dør ikke av å sitte der 30 min " er jo bare fjollete. De overlever nok det meste. De kunne hørt på et foredrag på et universitet  som er så avansert at de aldri ville skjønt innholdet også. De dør ikke av det heller. Poenget er at skoletiden burde brukes til noe med nytteverdi. Skolegudstjeneste har ikke noen nytteverdi. Tro er et personlig anliggende og har ingenting i opplæringen å gjøre bortsett fra en liten oppsummering om hver av religionene så barna kan forstå hvorfor troende gjør som de gjør.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...