Gå til innhold

Så dyr laksen har blitt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prisene ha jo rast i været på laksen i de siste. Tidligere hadde Kiwi og Coop, (er usikker på Rema) 4 x 125 gr med frossen laks til 39,90.

For et par mnd siden gikk de opp til 48.90 på Kiwi, jeg tenkte den gang at det var vel greit, det hadde ligget på 39,90 en god stund, men når jeg skulle kjøpe laks i dag så lå de på hele 69.90. Altså har de gått opp til nesten det dobbelte i løpet av et par mnd.

Jeg sjekket Coop også, var det samme der. 

Rema har en veldig god helside med laks, den kostet tidligere rundt 100 kr, nå koster den 169 kr. Jeg forstår at ting blir lagt på, men å legge på til nesten det dobbelte er ikke ok synes jeg.

Anonymkode: dde16...a7f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett det, vet ikke hva som gikk galt der men dyrt er det blitt. Spis mer fisk sier de. Right. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror faktisk laks er billigst på bunnpris. Har vertfall ikke funnet noe billigere.

Anonymkode: 30c7a...857

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror faktisk laks er billigst på bunnpris. Har vertfall ikke funnet noe billigere.

Anonymkode: 30c7a...857

Hva koster den der?

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke skylde på kampanjer heller akkurat :/ 

Prisene varierer jo veldig på oppdrettslaks.
Det kan ha en del faktorer.
Nå er det jo ganske sent i "sesongen" igjen, men for 1-2måneder siden -Og kan oppstå nå også, så blir mye av hannlaksen kjønnsmoden. Er det mange av de i en mære, så kan hele mæra bli "kastet"/Ikke egnet som menneskemat. Siden hannlaksen blir tynnere, kjøttet mister fargen..Skinnet blir brunaktig-Og laksen dør.  Ser veldig lite delikat ut.
Dermed mister næringa en god del av fisken som igjen har betydning for prisen i butikken.

Kan tenke deg normal slakt 40 tonn på en dag, men 20tonn er C+D produkter (ikke menneskemat, går til noe annet) Er slakteriet heldig så får de 15tonn som er A-produkter-Ypperste klasse, men denne laksen blir importert ut av landet. Solgt I japan. Resterende 5 tonn (B-Produkter) Beholder vi. Dette går til filet, frysedisk, sushi..osv.
Så dermed er det lite fisk på markedet, prisen går dermed opp.

Skrevet

Før var prisen samme hele året. Det er mange år siden laksen var så dyr som nå. Ergo tror jeg ikke det har med det som er beskrevet over. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Silfen skrev:

Før var prisen samme hele året. Det er mange år siden laksen var så dyr som nå. Ergo tror jeg ikke det har med det som er beskrevet over. 

Hehe, jeg jobbet i laksenæringa for ett par år siden :) 
Ett år kunne være bra; de ble kjønnsmoden på korrekt tid.
Det neste året var 80% av laksen hannlaks-OG kjønnsmoden...
Dermed hadde ikke slakteriet noe fisk å ta av og måtte permittere ansatte.. Kan tenke deg å gå fra 50tonn dagen til 5tonn..Milliontap :) 

*Ps, mye har med temperaturer i havet å gjøre..Er det varmt (1grad over normalen) Så vil laksen modnes raskere..)

Endret av Chibi
  • Liker 1
Skrevet

Men kiloprisen er jo likevel ikke såå høy, i forhold til mye annet?

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, Chibi skrev:

Hehe, jeg jobbet i laksenæringa for ett par år siden :) 
Ett år kunne være bra; de ble kjønnsmoden på korrekt tid.
Det neste året var 80% av laksen hannlaks-OG kjønnsmoden...
Dermed hadde ikke slakteriet noe fisk å ta av og måtte permittere ansatte.. Kan tenke deg å gå fra 50tonn dagen til 5tonn..Milliontap :) 

*Ps, mye har med temperaturer i havet å gjøre..Er det varmt (1grad over normalen) Så vil laksen modnes raskere..)

Du kan jobbe hvor du vil, jeg sier bare at prisen på rema har vært ganske jevn i flere år, men nå er doblet. Du jobber kanskje ikke på rema? 

• Liker 5
Skrevet

Se der ja. Langtidskontrakter, ikke hannlaks og modning, er årsaken. 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå er laksen billigst på Bunnpris ja. Er ikke Bunnpris jeg handler på vanligvis, da de ikke er så billige sånn generelt, men nå går jeg ens ærend innom der for å handle laks

Ellers så er laks dyrt de fleste andre plasser ja

Og faktisk syns jeg Rema er blitt generelt dyre de siste mnd og fått dårligere utvalg(hvertfall på min lokale), så ha omtrent sluttet å handle der. Mange ting kan jeg like gjerne handle på Spar. Men det er nå en annen diskusjon ;)

Anonymkode: 8c26f...bad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha betalt for å spise den laksen. 

Den laksen vi får,er ikke den som blir sendt til utlandet.

Anonymkode: d4e36...33d

AnonymBruker
Skrevet

Føkk norske matbutikker med høye priser og rævva utvalg. 

Anonymkode: 5fe00...dae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå er laksen billigst på Bunnpris ja. Er ikke Bunnpris jeg handler på vanligvis, da de ikke er så billige sånn generelt, men nå går jeg ens ærend innom der for å handle laks

Ellers så er laks dyrt de fleste andre plasser ja

Og faktisk syns jeg Rema er blitt generelt dyre de siste mnd og fått dårligere utvalg(hvertfall på min lokale), så ha omtrent sluttet å handle der. Mange ting kan jeg like gjerne handle på Spar. Men det er nå en annen diskusjon ;)

Hvor mye koster laksen på Bunnpris da?

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye koster laksen på Bunnpris da?

39,90 for 4 pk med porsjonsfileter. Fra Gjendemsjø

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...