AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #1 Skrevet 28. mars 2017 1) Når de på BI skal vurdere karakterkrav fra vgs og mitt vitnemål, teller de med da de morsmåleksamens-karakteren? Fordi jeg fikk 5 og 5 på nivå 2 i spansk, og 5 og 6 på nivå 3. Tar de med det? 2) Jeg tenker å søke markedsføring årstudium på BI, men får jeg noe stipend/lån? Altså til husleie/mat? Og når må jeg søke evt? 3) Når jeg søker om studieplass til BI, hvordan foregår det? Fordi det koster vel 60.000 kroner? Skal jeg betale det? Anonymkode: fca2c...18d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #2 Skrevet 28. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 1) Når de på BI skal vurdere karakterkrav fra vgs og mitt vitnemål, teller de med da de morsmåleksamens-karakteren? Fordi jeg fikk 5 og 5 på nivå 2 i spansk, og 5 og 6 på nivå 3. Tar de med det? 2) Jeg tenker å søke markedsføring årstudium på BI, men får jeg noe stipend/lån? Altså til husleie/mat? Og når må jeg søke evt? 3) Når jeg søker om studieplass til BI, hvordan foregår det? Fordi det koster vel 60.000 kroner? Skal jeg betale det? Anonymkode: fca2c...18d 1) Ja, det telles. 2) Ja du får stipend, samt 60 000 ekstra i lån for å dekke semesteravgiftene. Merk at du ikke får ekstra stipend, bare mer lån. 3) Lurer du på om du må betale semesteravgiften for å studere på BI? Hvorfor skulle du ikke det? Du betaler rundt 30 000 før hvert semesteret, hvor det er 2 semestre i året. Anonymkode: bef2f...574
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #3 Skrevet 28. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 3) Når jeg søker om studieplass til BI, hvordan foregår det? Fordi det koster vel 60.000 kroner? Skal jeg betale det? Anonymkode: fca2c...18d ...... hva tror du selv da? Anonymkode: 1b1c0...4fc
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #4 Skrevet 28. mars 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Ja, det telles. 2) Ja du får stipend, samt 60 000 ekstra i lån for å dekke semesteravgiftene. Merk at du ikke får ekstra stipend, bare mer lån. 3) Lurer du på om du må betale semesteravgiften for å studere på BI? Hvorfor skulle du ikke det? Du betaler rundt 30 000 før hvert semesteret, hvor det er 2 semestre i året. Anonymkode: bef2f...574 Men til spm 2. Hvor kan jeg søke om dette? Har ikke søkt studieplass hos BI enda. Kan jeg søke lån/stipend i april en gang, eller er det for sent? Anonymkode: fca2c...18d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #5 Skrevet 28. mars 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...... hva tror du selv da? Anonymkode: 1b1c0...4fc Fordi jeg har ikke 60.000 kroner cash nå? Eller på konto? Er ikke dette noe studielånet dekker? Anonymkode: fca2c...18d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #6 Skrevet 28. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men til spm 2. Hvor kan jeg søke om dette? Har ikke søkt studieplass hos BI enda. Kan jeg søke lån/stipend i april en gang, eller er det for sent? Anonymkode: fca2c...18d Jeg skal selv til BI og antar at det er slik som dette: 1. Søk studieplass til BI så fort som mulig. Det er ikke alle studiene som har et snitt og da et det fortløpende opptak der det gjelder å være først til mølla dersom man ønsker å starte i august. 2. Du kan søke på studielån når du har fått studieplass, siste frist for å søke på studielån er 1. november. 3. Vanlige norske universiteter har en semesteravgift på rundt 1000 kr, på BI er semesteravgiften 30 000 så jeg antar at man betaler disse samtidig som studentene på offentlige universiteter. Det er uansett ikke noe å tenke på for øyeblikket. Anonymkode: 441c9...3fa
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #7 Skrevet 28. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal selv til BI og antar at det er slik som dette: 1. Søk studieplass til BI så fort som mulig. Det er ikke alle studiene som har et snitt og da et det fortløpende opptak der det gjelder å være først til mølla dersom man ønsker å starte i august. 2. Du kan søke på studielån når du har fått studieplass, siste frist for å søke på studielån er 1. november. 3. Vanlige norske universiteter har en semesteravgift på rundt 1000 kr, på BI er semesteravgiften 30 000 så jeg antar at man betaler disse samtidig som studentene på offentlige universiteter. Det er uansett ikke noe å tenke på for øyeblikket. Anonymkode: 441c9...3fa Men når jeg søker om studieplass i BI, får jeg noe faktura på 30.000 kr? Hvordan og når skal jeg isåfall betale dette? Anonymkode: fca2c...18d
JackIost Skrevet 28. mars 2017 #8 Skrevet 28. mars 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når jeg søker om studieplass i BI, får jeg noe faktura på 30.000 kr? Hvordan og når skal jeg isåfall betale dette? Anonymkode: fca2c...18d Du kan søke Lånekassen om drøyt 60.000 ekstra i lån https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Lan-til-skolepenger/
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #9 Skrevet 28. mars 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når jeg søker om studieplass i BI, får jeg noe faktura på 30.000 kr? Hvordan og når skal jeg isåfall betale dette? Anonymkode: fca2c...18d Nei. Når du har fått beskjed om studieplass vil du mest sannsynligvis få en faktura med semesteravgift der du har en frist som du må betale innen. Du søker på studielån (du må huske på de ekstra 60k) med en gang du har fått studieplass. Anonymkode: 441c9...3fa
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #10 Skrevet 28. mars 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Når du har fått beskjed om studieplass vil du mest sannsynligvis få en faktura med semesteravgift der du har en frist som du må betale innen. Du søker på studielån (du må huske på de ekstra 60k) med en gang du har fått studieplass. Anonymkode: 441c9...3fa Ah ok takk! Men er det der det samme som når jeg får ekstra penger av lånekassen til å betale for mat/husleia osv? Eller er det noe annet igjen? Anonymkode: fca2c...18d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #11 Skrevet 28. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ah ok takk! Men er det der det samme som når jeg får ekstra penger av lånekassen til å betale for mat/husleia osv? Eller er det noe annet igjen? Anonymkode: fca2c...18d Når man går privat så får man ekstra i studielån. Jeg vil tro at man får disse 30 000 per semester sammen med resten av studielånet, så man må absolutt huske å sette disse inn på seperat konto istedenfor å bruke de opp. De ekstra 30 000 vil du få via lånekassen (men jeg tror man må søke spesifikt etter disse 30k?), men av disse blir ike 40% omgjort til stipend som på vanlig studielån. Anonymkode: 441c9...3fa
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #12 Skrevet 28. mars 2017 Trenger ikke så mye karakterer og snitt for å gå på BI mer snakk om å ha nok penger! Anonymkode: 8bd3a...596
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #13 Skrevet 28. mars 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke så mye karakterer og snitt for å gå på BI mer snakk om å ha nok penger! Anonymkode: 8bd3a...596 Stemmer at det ikke er et krav om så gode karakterer, men du må faktisk ha et snitt på tror det er 3,2+ for å bli vurdert. Og for å komme inn på master (som i disse dager er en nødvendighet) er karakterkravet B. Så for å i det hele tatt få et utbytte av å velge et så dyrt studie lønner det seg med gode karakterer også fra vgs. Og TS, hvis du ikke klarer finne svar på disse spørsmålene selv ønsker jeg deg lykke til. Anonymkode: 16e53...3d8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #14 Skrevet 29. mars 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke så mye karakterer og snitt for å gå på BI mer snakk om å ha nok penger! Anonymkode: 8bd3a...596 Kommer an på hva du skal gå. Siviløkonomstudiet har poenggrense på rundt 5,0 og du må også ha matte tilsvarende R1. De fleste tar også opp ekstra studielån for å betale skolepenger, det er ikke slik at det er foreldrene som betaler.. Anonymkode: 441c9...3fa
Sofiegj Skrevet 29. mars 2017 #15 Skrevet 29. mars 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på hva du skal gå. Siviløkonomstudiet har poenggrense på rundt 5,0 og du må også ha matte tilsvarende R1. De fleste tar også opp ekstra studielån for å betale skolepenger, det er ikke slik at det er foreldrene som betaler.. Anonymkode: 441c9...3fa Hva med årsenhet da? Er vel lavere snitt der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå