Polly Ester Skrevet 16. desember 2004 #1 Skrevet 16. desember 2004 Har en på snart 16 år som i "alle år" har vært litt klåfingret når det gjelder penger. Jeg har kjeftet og jeg har vært mild og jeg syns jeg har prøvd på alle måter å takle at han innimellom stjeler penger fra lillebror eller mor eller beholder vekslepenger når han har handlet (dette har han sluttet med da jeg krever å se kvittering hver gang) Men, i dag oppdaget samboeren min at guttungen hadde tatt 40 kr av han. Han hadde hatt 4 snesinger i lommeboka i går kveld, og i dag tidlig da gutten dro på skolen var det borte to snesinger. Sambo stoppet gutten i trappa og spurte om han hadde tatt penger og gutten sa nei. Sambo sa at han ikke hadde hørt noe mynt som klinget i lommene hans. Siden det var tentamen på skolen i dag hadde gutten fått penger av meg i går som han skulle få ha med seg og kjøpe seg en brus og litt å kose seg med. Så han hadde jo heller ikke noen grunn til å ta mer penger siden han hadde. Nå er jeg lei meg. Sambo er sur og guttungen er hos en kamerat. Jeg har snakket med han på telefonen og han sier at selv om alt peker mot han, så har han ikke tatt pengene. Jeg var ikke tilstede og har sagt til sambo at jeg ikke tar side med noen. Jeg vet at sambo er en voksen kar og kan ta rede for hva han har av penger, og jeg vet at guttungen tidligere har tatt penger... Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal reagere på noenting. Uansett hvordan jeg stiller meg nå blir noen sure eller lei seg. Sønnen min blir sikkert sår hvis jeg ikke stiller opp for han, og sambo blir sur hvis jeg skal forsvare tyveriet... Er redd for at dette kan forsure familien en stund framover. Bare et lite hjertesukk fra meg... :cry:
Brunhilde Skrevet 16. desember 2004 #2 Skrevet 16. desember 2004 Jeg misunner deg ikke den situasjonen, nei! Har ingen råd å komme med, sender bare noen trøstetanker og håper at dere finner ut av det!
Polly Ester Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2004 Takk. Sambo er hjemme nå og vi har snakket om det. Jeg tror det hjelper han litt at jeg ikke forsvarer sønnen min, for jeg vet at han kan være en tjuvradd... dessverre. Men, jeg håper de får skværet opp når guttungen kommer. Det kan hende det ikke blir så ille som jeg var redd for. Men, sambo kommer ikke til å ha penger i nærheten av gutten i fremtiden. Jeg vet hvordan han kan være, så jeg har gjemt mine og lillebrors penger unna i flere år...
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #4 Skrevet 16. desember 2004 Du må jo lære guttungen at tyveri får konsekvenser! Still han til veggs, du får heller tåle at han blir litt sur en stund. Du har et ansvar som oppdrager! Før eller siden må han ta ansvar for sine handlinger, det er bedre at han opplever det hjemme enn at han havner i fengsel!
Polly Ester Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #5 Skrevet 16. desember 2004 Du må jo lære guttungen at tyveri får konsekvenser! Still han til veggs' date=' du får heller tåle at han blir litt sur en stund. Du har et ansvar som oppdrager! Før eller siden må han ta ansvar for sine handlinger, det er bedre at han opplever det hjemme enn at han havner i fengsel![/quote'] Det er jeg helt enig i - at han må skjønne konsekvenser av dårlige handlinger. Jeg vil gjerne vite om du har noen forslag til hvordan jeg kan stille han til veggs, hvordan skal jeg få han til å slutte med det?
Gjest Madam Felle Skrevet 16. desember 2004 #6 Skrevet 16. desember 2004 Nå er han litt eldre enn min var, da han stjal penger fra meg. Men jeg ringte politiet, som igjen snakket med sønnen min, om hvilke konsekvenser det fikk for han, om han fortsatte. Det hjalp, for vi har ikke hatt det problemet igjen. Men jeg vet ikke om noe slikt vil fungere på sønnen din.
Polly Ester Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2004 Det verste tilfelle av stjelingen hans hadde vi i høstferien i fjor. Da hadde han vært hos mormor. Da han kom tilbake hadde han kjøpt godteri. Jeg spurte hvor han hadde fått penger ifra og da sa han at han hadde tjent de. Han holdt på sitt helt til jeg grep tak i telefonen for å spørre mormor om det var sant. Da inrømte han at han hadde vært i lommeboka til mor og tatt penger. Det var rundt 200 kr. Jeg har snakket med guttungen nå. Han nekter for at han har tatt noen penger. Og han virker så troverdig. Men, jeg vet at han ikke er til å stole på. Og det sa jeg til han også - at jeg ikke stoler på han fordi han har stjålet før. "Ja, jeg skjønner det," sier han og er like rolig, men holder fast ved at han ikke har tatt pengene. Det gjelder 40 kr, så det er ikke allverdens med penger, men det er prinsippet bak det. Det var min samober og guttungen som var oppe i dag tidlig - jeg var i dårlig form så jeg sto ikke opp. Og lillebror sto ikke opp før etter at pengene var borte... Vet ikke om det er dårlig gjort av meg å stole mer på sambo enn sønnen min, men jeg har dårlig erfaring.
Polly Ester Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #8 Skrevet 16. desember 2004 Nå er han litt eldre enn min var, da han stjal penger fra meg. Men jeg ringte politiet, som igjen snakket med sønnen min, om hvilke konsekvenser det fikk for han, om han fortsatte. Det hjalp, for vi har ikke hatt det problemet igjen. Men jeg vet ikke om noe slikt vil fungere på sønnen din. Han har aldri stjålet penger av meg. Og det er lenge siden han har stjålet av lillebror. Dette er første gang på lenge. Og siden jeg ikke var tilstede så vet jeg ikke hvor mye jeg skal involvere meg i dette her heller... men om jeg tar han på fersken igjen, skal jeg huske på det med politi...
RoadQueen Skrevet 16. desember 2004 #9 Skrevet 16. desember 2004 Uff - kjip situasjon.... Håpar det ordnar seg.
Gjest *Fiona* Skrevet 17. desember 2004 #10 Skrevet 17. desember 2004 Uff, så pinlig. Dette er jo faktisk ille - ikke, som du sier, på grunn av beløpene, men han er jo ung enda - og slike ting har en tendens til å flytte grenser. Hvis han ser at det ikke skjer noe spes når han tar seg til rette, er det jo ingen grunn til at han skal korrigere sin oppførsel. Han har rett og slett ikek lært å respektere andres saker. Jeg vet ikke noe konkret råd, min gutt er bare 4 og jeg har ikke vært borti det. Men EN ting er sikkert - det må sterke virkemidler til - synes politiet var en god idé jeg. Stjele fra familien får ingen sanksjoner - men om han begynner å teste ut andre ting kan han fort oppleve konsekvenser som ødelegger for ham. Og ingen liker en snik!!!
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #11 Skrevet 17. desember 2004 Han har aldri stjålet penger av meg. Og det er lenge siden han har stjålet av lillebror. Dette er første gang på lenge. Og siden jeg ikke var tilstede så vet jeg ikke hvor mye jeg skal involvere meg i dette her heller... men om jeg tar han på fersken igjen, skal jeg huske på det med politi...
L@dy Skrevet 17. desember 2004 #13 Skrevet 17. desember 2004 Det er nok litt vanskelig å gi han straff for de 40 kr, om han benekter, og det IKKE finnes bevis. Men, det å fortelle og snakke med han om det, det er bra synest jeg. Som noen har sagt, så kan politiet ha en avskrekkende effekt. I dette tilfelle så kan en og`si at dersom det IKKE er han, og ingen i huset, så vurdere dere å ta kontakt med politiet fordi da MÅ det være noen andre som har vært i huset. Kan være han vil innrømme noe da. Når jeg tenker meg om, så hendte det at jeg var litt "langfingret" når jeg var på den alderen. Men jeg var en smule sleipere, fordi jeg spurte alltid min far om jeg kunne få f.eks 20 kr, og han sa ja...og så tok jeg 30. Om han sa noe om det så hadde jeg jo fått lov til å ta penger, og han måtte jo da ha sett feil på penger som han hadde. Vel, dette gikk over heldigvis. Forresten, så har jeg en litt skurkete bakgrunn når jeg tenker meg om. Jeg og ei venninne stjal penger fra hennes mor en gang. Og vi ble oppdaget ja. Straffen var å plukke bær en HEL dag!
Gjest Melk Skrevet 17. desember 2004 #14 Skrevet 17. desember 2004 Jeg har vært i familie med en som stadig stjal. Vi tok konsekvensene av det, og sluttet å ha penger liggende rundt om kring, hadde lås på alle soverom osv. Gjorde rett og slett ting utilgjengelige for ham. Nå stjeler han ikke mer.
Scorpina Skrevet 17. desember 2004 #15 Skrevet 17. desember 2004 ...... Gjorde rett og slett ting utilgjengelige for ham. Nå stjeler han ikke mer. Ja, jeg skulle til å si det; GJEM lommebøker etc for din sønn sånn at han IKKE får tak i de. Men først og fremst må dere ta en alvorsprat med han, noe du jo også har kommentert her. Visse handlinger fører til alvorlige konsekvenser! Hva med den dagen han rapper noe på butikken for han tror "jeg blir aldri irrettesatt/får reprimande"...?! Blir kjørt hjem av politiet? Får anmerkning på rullebladet?! Ja, jeg overdriver kanskje, men det er jo noe som KAN skje hvis han får lov til å ture fram akkurat som det passer ham! Skremmende fremtids-situasjon, og jeg skjønner godt du er frustrert og redd. Dere MÅÅ nå inn til ham og la denne klåfingra 16 åringen forstå at stjeling lønner seg ei!
diddi Skrevet 17. desember 2004 #16 Skrevet 17. desember 2004 Jeg håper gutten som stjal fra bestemoren måtte troppe opp hos henne og levere tilbake penger. Vi fikk selv en jente og hennes mor på døra. Hun måtte stå og fortelle at pengene hun hadde fått da hun tidligere hadde solgt lodd til oss, ikke var gått til det gode formålet men til gotterier. Så måtte hun betale tilbake (penger fra foreldrene). Dette var skikkelig flaut for henne (og alle andre egentlig!).
Polly Ester Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #17 Skrevet 17. desember 2004 Det er nesten så jeg håper han stjeler mer enn "bare" blant de nærmeste i familien... sånn at jeg virkelig kan koble inn politi - det kommer jeg til å gjøre hvis jeg får høre at han gjør noe galt et annet sted. Det med de 40 kr fra i går tidlig tror jeg vi bare må gjøre oss ferdig med. I går kveld etter at gutten kom hjem så snek han seg rundt i huset og laget minst mulig lyd. Og i dag tidlig gjorde han det samme. Jeg tror han er redd for å møte sambo. Og det er straff det og, vil jeg tro... Jeg har kjefta så inmari på han oppigjennom, men han stjeler allikevel. Han vet at han bare får kjeft og så er alt greit igjen om en stund. Han liker ikke å få kjeft, men trangen til å kjøpe seg godteri er større enn frykten for å få kjeft. Men, han har aldri stjålet noe som han har blitt tatt for utenfor familien. Han er egentlig en veldig rolig gutt som ikke gjør noe vesen av seg utenfor hjemmet, så jeg tror ikke han hadde tord å stjele noe i butikker. Tror han har respekt for politiet. Og det står skilt i butikker at tyver anmeldes. Men, jeg vet ikke. Og jeg kommer til å la politiet ta han hvis han blir oppdaget i butikker eller noe sånt. Jeg kommer ikke til å være blind for hva han har gjort. Og han skal ikke få glemme konsekvenser av å stjele i butikker om det virkelig kommer så langt... Det er bare det at han var så rolig mht de pengene i går. Og fortalte hva han hadde kjøpt for så og så mye penger og hva han hadde igjen... Han virket så troverdig... Men, jeg tror heller ikke sambo juger.
Polly Ester Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #18 Skrevet 17. desember 2004 Jeg håper gutten som stjal fra bestemoren måtte troppe opp hos henne og levere tilbake penger. Vi fikk selv en jente og hennes mor på døra. Hun måtte stå og fortelle at pengene hun hadde fått da hun tidligere hadde solgt lodd til oss, ikke var gått til det gode formålet men til gotterier. Så måtte hun betale tilbake (penger fra foreldrene). Dette var skikkelig flaut for henne (og alle andre egentlig!). Skulle ønske faktisk at vi fikk dette til. Men, så har jeg en mor som er så mild og ettergivende og syns synd på gutten pga masse andre ting. Så alt hun sa var "ok, gutten min." Hun fantes ikke sint. Og jeg fikk ikke lov til å gi tilbake pengene. "De kan han ha og så kan han heller gjøre meg en tjeneste en gang"...
Gjest Bhsiltsk Skrevet 17. desember 2004 #19 Skrevet 17. desember 2004 På en som sønnen din, tror jeg ikke kjefting vil fungere. Da jeg var langfingra hjemme, og de fant det ut, hjalp det aldri med kjeft. Da min far en gang begynte å gråte av skuffelse... DET var effektivt, det!! Den dag i dag tør jeg knapt snike med meg en binders eller to fra jobben uten å få dødsdårlig samvittighet!! Min far sa nemlig den gang at det var meg det gikk utover. Til helsike med pengene, og selv om jeg ikke ble tatt på fersken, ville det komme for en dag før eller senere. En annen metode kan være å gi ham mer oppmerksomhet utenom naskingen. Han føler seg kanskje oversett på et eller annet vis? Kan det hjelpe å la ham smake egen ris? Noe som han er glad i forsvinner fra rommet hans?
Gjest Melk Skrevet 17. desember 2004 #20 Skrevet 17. desember 2004 Og jeg fikk ikke lov til å gi tilbake pengene. "De kan han ha og så kan han heller gjøre meg en tjeneste en gang"... Sørg for at denne tjenesten blir gjort. Er sikkert noe hun trenger hjelp til nå før jul. Konsekvens er viktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå