Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Håper noen kan bistå. Ser ut til at det blir brudd i ekteskapet og for å forberede meg litt trenger jeg å få oversikt over økonomien. Lurer på dette med deling av bolig. Selve boligen er verdt 10 mill og vi har lån på den på ca 2 mill. Vi har skjøte på boligen 50/50 og vi har også betalt like mye på lån og avdrag. 

Hvis jeg beholder boligen, hvor mye må jeg betale ut eksen med da? Blir det å dele beløpet på 2, altså 5 mill på hver og trekke fra halve lånet dvs. jeg må betale ut han med 4 mill? 

Anonymkode: ce3eb...643

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Håper noen kan bistå. Ser ut til at det blir brudd i ekteskapet og for å forberede meg litt trenger jeg å få oversikt over økonomien. Lurer på dette med deling av bolig. Selve boligen er verdt 10 mill og vi har lån på den på ca 2 mill. Vi har skjøte på boligen 50/50 og vi har også betalt like mye på lån og avdrag. 

Hvis jeg beholder boligen, hvor mye må jeg betale ut eksen med da? Blir det å dele beløpet på 2, altså 5 mill på hver og trekke fra halve lånet dvs. jeg må betale ut han med 4 mill? 

Ja, du tenker riktig. Da sitter han med 4 mill i egenkapital. Du sitter igjen med en bolig til 10 mill - 6 mill i lån = 4 mill i kapital.

Hør med banken om inntekten din tillater deg å få et så stort lån.

Endret av Ny Bruker
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han eier 50 % av boligen. Følgelig må du enten betale ut 50 % av boligens verdi, eller dersom han ønsker boligen lagt ut på det åpne markedet for salg, høystbydende. Han vil så klart ha med seg mest mulig ut av ekteskapet. 

Ønsker han å beholde boligen eller er det uaktuelt? 

Anonymkode: 9d18e...834

• Liker 2
Skrevet (endret)

X

Endret av Chelsea
Anonym
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Chelsea skrev:

Jeg ønsker å beholde boligen, ikke han. 

10 mill er anslått på det åpne markedet, lignende bolig gikk til 9,4 for et par uker siden. 

Uavhengig av hvilket lån du og han nå har, så eier han 50% av boligen, dvs 5 millioner har han investert i den, så vil du kjøpe han ut så må du ut med 5 millioner.

Anonymkode: 58700...b70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uavhengig av hvilket lån du og han nå har, så eier han 50% av boligen, dvs 5 millioner har han investert i den, så vil du kjøpe han ut så må du ut med 5 millioner.

Anonymkode: 58700...b70

Nei det er ikke riktig. Så lenge det er 2 millioner i gjeld på huset, må ts overta lånet alene på 2 millioner, og løse ut mannen med 4 millioner.
Hvorfor mener du at mannen skal ha 5 millioner, og ts bare skal ha 3 millioner av verdien på huset? 5 millioner minus 2 er 3. Det blir ikke riktig å gi mannen 5 millioner.

Anonymkode: 5e6db...264

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja, det er riktig at han må betales ut med 4 millioner (minst). Boligens verdi; 10 mill, minus lån 2 mill, gjenstår 8 mill fri egenkapital, deles på de to eierne, 4 mill på hver.

Problemet er at et hus, eller en leilighet for den delen, kan på det åpne markedet i en budrunde gå for så mye mer enn verdivurderingen fra en megler... og dette tipper jeg mannen din ikke er særlig interessert i å gå glipp av. Jeg ville iallfall ikke vært så "grei" å la eksen kjøpe meg ut til verdivurderingsprisen, for da ville jeg gått glipp av kanskje hundretusen mer som kunne blitt oppnådd i en budrunde. Klart, man vet aldri hva en bolig vil gå for, men de fleste går ikke under verdivurdering iallfall, heller over. Noen går laaaangt over prisantydning/verdivurdering også! Og dette vil altså eksen din gå glipp av om han skulle la deg kjøpe han ut. Er han litt smart, og vil ha mest mulig penger, så krever han at boligen legges ut for salg på det åpne markedet med budrunde og hele pakka.

Vær forberedt på at han vil si nei til ditt "tilbud" om å kjøpe han ut. Og vil du engang få et så digert huslån alene, tror du? Da må du tjene sinnsvakt bra!?

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Million skrev:

Ja, det er riktig at han må betales ut med 4 millioner (minst). Boligens verdi; 10 mill, minus lån 2 mill, gjenstår 8 mill fri egenkapital, deles på de to eierne, 4 mill på hver.

Problemet er at et hus, eller en leilighet for den delen, kan på det åpne markedet i en budrunde gå for så mye mer enn verdivurderingen fra en megler... og dette tipper jeg mannen din ikke er særlig interessert i å gå glipp av. Jeg ville iallfall ikke vært så "grei" å la eksen kjøpe meg ut til verdivurderingsprisen, for da ville jeg gått glipp av kanskje hundretusen mer som kunne blitt oppnådd i en budrunde. Klart, man vet aldri hva en bolig vil gå for, men de fleste går ikke under verdivurdering iallfall, heller over. Noen går laaaangt over prisantydning/verdivurdering også! Og dette vil altså eksen din gå glipp av om han skulle la deg kjøpe han ut. Er han litt smart, og vil ha mest mulig penger, så krever han at boligen legges ut for salg på det åpne markedet med budrunde og hele pakka.

Vær forberedt på at han vil si nei til ditt "tilbud" om å kjøpe han ut. Og vil du engang få et så digert huslån alene, tror du? Da må du tjene sinnsvakt bra!?

Det kommer veldig an på hvor du bor om hus går over eller under verdivurderingsprisen, her hvor jeg bor ganske sentralt på østlandet, selges det gjerne under  verdivurderingsprisen eller rundt VVP.

Men bor man i en by og et strøk hvor det vanligvis går langt over, kan jeg forstår at den parten som ikke skal beholde huset, ønsker mest mulig for huset.

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer veldig an på hvor du bor om hus går over eller under verdivurderingsprisen, her hvor jeg bor ganske sentralt på østlandet, selges det gjerne under  verdivurderingsprisen eller rundt VVP.

Men bor man i en by og et strøk hvor det vanligvis går langt over, kan jeg forstår at den parten som ikke skal beholde huset, ønsker mest mulig for huset.

Jeg har selv bodd på sentrale deler av Østlandet, før jeg flyttet til Oslo som jeg bor i nå. 15-20 minutter med bil fra Oslo. Vi fikk 450 000 kr over verdivurdering i fjor på et vanlig rekkehus. 

Men ja, det er selvfølgelig avhengig av hvor man bor. Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. Det er det som avgjør som regel.

Siden trådstarter sier at boligen har en verdivurdering på hele 10 mill, antar jeg den ligger i en by eller ganske nær en større by.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke riktig. Så lenge det er 2 millioner i gjeld på huset, må ts overta lånet alene på 2 millioner, og løse ut mannen med 4 millioner.
Hvorfor mener du at mannen skal ha 5 millioner, og ts bare skal ha 3 millioner av verdien på huset? 5 millioner minus 2 er 3. Det blir ikke riktig å gi mannen 5 millioner.

Han hefter jo for  1 mill. av lånet. Det kan de bli enig om at hun overtar, men de kan ikke ordne dette seg i mellom uten bankens godkjenning. Får han 5 mill, så blir det en klausul om at han skal innfri sin del av restlånet. Regnestykket blir det samme, men jussen må og vurderes når man svarer. 

Advokat og ikke kg er en fordel å benytte her, når det er snakk om så store summer. 

Anonymkode: 9d18e...834

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

TS her. 

Vi har ikke snakket om hele delingen enda, jeg forbereder meg bare litt til den samtalen. Men jeg tror ikke han ønsker å overta huset, men det ønsker jeg hvis jeg har mulighet økonomisk. 

En lignende bolig ble solgt for 2 uker siden til 9,4 så jeg har tatt i litt når jeg har anslått 10 mill. Taksten vil nok være 8,5-9 mill hvis jeg sammenligner boligen med den andre som hadde takst på 8,5. Kan hende at han ønsker å ha salg på det åpne markedet men håper og tror at han ønsker at barna skal ha mulighet til å bo halve tiden i "hjemmet sitt". 

Takk for svar om at jeg hadde regnet riktig med 4 mill til han. Da kan jeg fortsette å regne ut det økonomiske for meg.  

• Liker 1
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

TS her. 

Vi har ikke snakket om hele delingen enda, jeg forbereder meg bare litt til den samtalen. Men jeg tror ikke han ønsker å overta huset, men det ønsker jeg hvis jeg har mulighet økonomisk. 

En lignende bolig ble solgt for 2 uker siden til 9,4 så jeg har tatt i litt når jeg har anslått 10 mill. Taksten vil nok være 8,5-9 mill hvis jeg sammenligner boligen med den andre som hadde takst på 8,5. Kan hende at han ønsker å ha salg på det åpne markedet men håper og tror at han ønsker at barna skal ha mulighet til å bo halve tiden i "hjemmet sitt". 

Takk for svar om at jeg hadde regnet riktig med 4 mill til han. Da kan jeg fortsette å regne ut det økonomiske for meg.  

Om han skal få 4 mill. må du overta hans del av lånet, hvilket vil si at du selv vil sitte igjen med et hus til 10 mill. (om det er verdien man lander på) pluss et lån på 6 mill. Er huset verdt 10 mill. er han neppe fornøyd med å få 4 for sin halvpart :)

Endret av JackIost
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men selger vi på det åpne marked og får 10 mill og deler det på to må vi jo fremdeles innfri lånet på 2 mill dvs. 1 mill hver og lander da på 4. 

Beklager men skjønner ikke helt dette her. Han vil vel neppe få mer enn 4 mill samme hva? Selvsagt tatt i betraktning at boligen ikke går for mer enn 10 mill da, men det er lite sannsynlig når prisantydning fra megler mest sannsynlig er 8,5 og dette er et rekkehus i et borettslag så det er nok et visst tak mht til pris her (dog er jo prisene akkurat her litt galskap så man vet jo aldri). 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men selger vi på det åpne marked og får 10 mill og deler det på to må vi jo fremdeles innfri lånet på 2 mill dvs. 1 mill hver og lander da på 4. 

Beklager men skjønner ikke helt dette her. Han vil vel neppe få mer enn 4 mill samme hva? Selvsagt tatt i betraktning at boligen ikke går for mer enn 10 mill da, men det er lite sannsynlig når prisantydning fra megler mest sannsynlig er 8,5 og dette er et rekkehus i et borettslag så det er nok et visst tak mht til pris her (dog er jo prisene akkurat her litt galskap så man vet jo aldri). 

Jo dette er riktig. Forrige bruker regnet ikke med at mannen din får 5 mill, hvorav 1 mill skal gå til nedbetaling av lånet, så egentlig er det 4 mill i lomma. (Hvis vi snakker om 10 mill i husverdi. Er det mindre som du sier, så er det tilsvarende mindre). Det virker som om du har god forståelse av hvordan det blir.

Når det gjelder taksten. Jeg har hatt verdivurdering av boligen min i fjor. Fikk et pris. I mars i år solgte naboen sin leilighet til godt over prisantydning (+400 000 kr). Da inviterte jeg en megler for ny verdivurdering, og gjett om  jeg fikk en pris som tilsvarer salgsprisen til naboleiligheten, ikke deres takstpris. Så det at nabohuset ble taksert til en sum, men solgt for en annen betyr ikke at du får samme takst. Du får mest sannsynlig takst basert på de siste salgene av tilsvarende hus i nabolaget. Det er det de bruker vel som grunnlaget. 

Skrevet

At han vil bruke av sine 5 mill på å betale ned "sine" 1 mill av lånet er da åpenbart, alternativt at han får 4 mill og du overtar hele lånet, det ender som jeg skrev opp med at du får et lån som for din del øker fra 1 til 6 mill uansett, altså en økning på 5 mill. :)

AnonymBruker
Skrevet
På 27.3.2017 den 18.32, Ny Bruker skrev:

Ja, du tenker riktig. Da sitter han med 4 mill i egenkapital. Du sitter igjen med en bolig til 10 mill - 6 mill i lån = 4 mill i kapital.

Hør med banken om inntekten din tillater deg å få et så stort lån.

Husk at det har vært prisstigning. Denne skal også regnes med. En budrunde gir også oftere høyere pris, dette må kalkuleres inn. La oss si prisstigningen har vært på f.eks 5% per år. Dette finnes det statistikk på for ulike områder. 

Ellers riktig å dele salgssummen på boligen i to etter at lånet er trekt fra. Du overtar lånet så klart.

ps. Vær ærlig på prisstigning og annet. Du blir tross alt sittende med boligen og han flytter. Selv lot jeg samboer ta over bolig, og hun satte ikke pris på hva jeg gjorde i huset og med boligen. Så da ble det å sette hardt mot hardt mhp på pris. Ikke skap mer vondt blod en nødvendig.

Anonymkode: 76970...af3

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen, 

jeg har tatt høyde for prisstigning men kan jo aldri være sikker på om man har regnet riktig på det. Vi kjøpte boligen for 4,2 millioner i 2010 og prisantydning vil nå kanskje være på mellom 8 og 9. Har da tatt høyde igjen for at den kanskje kan gå for så mye som 10 på det åpne markedet. Klart han kan kreve at vi selger på det åpne markedet men håpet er jo også at han ønsker at jeg skal kunne bli boende der for barna sin skyld. Men dette blir jo bare spekulasjoner og noe vi må bli enige om. 

Men for å planlegge litt hva jeg ønsker og har mulighet til økonomisk var det fint å få bekreftet hvor mye jeg må betale ut han med og sitte igjen med av kostnader selv. Så takk for oppklarende svar. 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen, 

jeg har tatt høyde for prisstigning men kan jo aldri være sikker på om man har regnet riktig på det. Vi kjøpte boligen for 4,2 millioner i 2010 og prisantydning vil nå kanskje være på mellom 8 og 9. Har da tatt høyde igjen for at den kanskje kan gå for så mye som 10 på det åpne markedet. Klart han kan kreve at vi selger på det åpne markedet men håpet er jo også at han ønsker at jeg skal kunne bli boende der for barna sin skyld. Men dette blir jo bare spekulasjoner og noe vi må bli enige om. 

Men for å planlegge litt hva jeg ønsker og har mulighet til økonomisk var det fint å få bekreftet hvor mye jeg må betale ut han med og sitte igjen med av kostnader selv. Så takk for oppklarende svar. 

Jeg synes det høres litt voldsomt ut egentlig. Husk at store boliger ikke har steget i nærheten av så mye som små..

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et rekkehus på 110 m2 og naboen som har lik solgte for 9,4 for noen uker siden så tror jeg har tippet ganske bra. Det er et ganske attraktivt område dette.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...