Hot mess Skrevet 27. mars 2017 #1 Skrevet 27. mars 2017 Jeg handlet nylig fra en norsk nettbutikk, og fikk beskjed om at pakken var sendt, men nesten to uker senere har den ikke kommet. Jeg fikk beskjed om at den ble sendt samme dag, og nå har jeg ikke fått pakke, og får ikke kontakt med butikken- jeg har prøvd e-post, telefon og SoMe. Hva gjør jeg egentlig hvis pakken ikke dukker opp, usedvanlig sent? Kan jeg melde fra til noen? Dette er en nettbutikk jeg i utgangspunktet har god erfaring med, men dette synes jeg var kjipt- jeg handlet for opp mot 1000 kr, så jeg skulle gjerne i alle fall hatt kontakt med butikken, det er vel de som må melde fra til posten hvis pakken er tapt? 1
Million Skrevet 27. mars 2017 #2 Skrevet 27. mars 2017 (endret) Hvordan betalte du? Hvis du var lur nok til å betale med Mastercard (som man bør bruke til nettkjøp), så kan du klage til Mastercard og si at du aldri har mottatt varen og at selger ikke gir deg svar på dine klager. Du kan da slippe å betale. Vet du om de sendte dette som brev? Du nevner ingenting om pakkesporingsnummer, så da er det vel ikke sendt som pakke, men som brev? Alle økonomieksperter anbefaler at man bruker Mastercard til å betale med på nettet. På den måten unngår du å gi kjeltringer og alle slags ukjente folk i andre enden tilgang direkte til din bankkonto, som du gjør om du bruker visa-bankkortet ditt. Med Mastercard kan du se over fakturaen og kjøpet før du betaler. Er det noe som ikke stemmer, eller har du blitt lurt, kan du klage til Mastercard-kortets utsteder (f.eks banken) og slippe å betale. Så bruk Mastercard heretter. Men utvis fornuftig bruk av det - betal HELE saldoen når fakturaen kommer, ikke bare noe minstebeløp. Da unngår du renter, og du unngår å bygge deg opp gjeld. http://e24.no/privat/penger/derfor-boer-du-bruke-kredittkort/23233293 https://www.nrk.no/livsstil/betaler-fortsatt-med-_feil_-kort-1.11814106 Endret 27. mars 2017 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #3 Skrevet 27. mars 2017 Kontakt banken og klag på transaksjonen. Har gjort det selv også fått penger tilbake. Anonymkode: d51e4...254 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #4 Skrevet 27. mars 2017 4 timer siden, Million skrev: Hvordan betalte du? Hvis du var lur nok til å betale med Mastercard (som man bør bruke til nettkjøp), så kan du klage til Mastercard og si at du aldri har mottatt varen og at selger ikke gir deg svar på dine klager. Du kan da slippe å betale. Saken er at det må være et kredittkort, det har ikke noe å si om det er Mastercard eller Visa. Det finnes kredittkort som er Visa og debetkort som er Mastercard. Anonymkode: fb3bf...dad 4
Million Skrevet 27. mars 2017 #5 Skrevet 27. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saken er at det må være et kredittkort, det har ikke noe å si om det er Mastercard eller Visa. Det finnes kredittkort som er Visa og debetkort som er Mastercard. Anonymkode: fb3bf...dad Det er riktig, men jeg sa Mastercard, fordi Visa er det mange som forbinder med bankkortet sitt. For å ikke forvirre og for å forenkle litt nevnte jeg kun Mastercard. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #6 Skrevet 27. mars 2017 Hvilken nettbutikk? Anonymkode: c4307...ffa 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #7 Skrevet 28. mars 2017 Om du fikk sporing når du fikk bekreftelse om sendt vare, så ville jeg bare tatt kontakt med posten direkte først for å se om de bare har glemt den et sted, at den ikke har kommet med forsendelse eller noe slikt. Om du ikke har fått sporing eller sporingen viser at pakken ikke er sendt fra avsender så ligger problemet hos leveandør. Da vill jeg sendt skriftlig mail en gang til og opplyst om at du anser kjøpet som hevet om de ikke svarer med utgangspunkt i at du ikke har mottatt varen, og at en videre tvist rundt dette vil meldes inn til forbrukerrådet. Hvis det ble betalt med kredittkort ville jeg også meldt transaksjonen som ugyldig til banken, igjen med begrunnelse i at du ikke har mottatt varen. Anonymkode: 761a9...ceb 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #8 Skrevet 28. mars 2017 15 timer siden, Million skrev: Det er riktig, men jeg sa Mastercard, fordi Visa er det mange som forbinder med bankkortet sitt. For å ikke forvirre og for å forenkle litt nevnte jeg kun Mastercard. Jeg tror ikke det forvirrer mindre å si noe som er feil. Anonymkode: fb3bf...dad 9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #9 Skrevet 28. mars 2017 Hvilken nettbutikk? Anonymkode: 4bd69...7f6
Million Skrevet 28. mars 2017 #10 Skrevet 28. mars 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke det forvirrer mindre å si noe som er feil. Anonymkode: fb3bf...dad Feil var det da ikke, det var helt riktig. Men jeg utelot et kort. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #11 Skrevet 29. mars 2017 På Monday, March 27, 2017 den 15.15, Hot mess skrev: Jeg handlet nylig fra en norsk nettbutikk, og fikk beskjed om at pakken var sendt, men nesten to uker senere har den ikke kommet. Jeg fikk beskjed om at den ble sendt samme dag, og nå har jeg ikke fått pakke, og får ikke kontakt med butikken- jeg har prøvd e-post, telefon og SoMe. Hva gjør jeg egentlig hvis pakken ikke dukker opp, usedvanlig sent? Kan jeg melde fra til noen? Dette er en nettbutikk jeg i utgangspunktet har god erfaring med, men dette synes jeg var kjipt- jeg handlet for opp mot 1000 kr, så jeg skulle gjerne i alle fall hatt kontakt med butikken, det er vel de som må melde fra til posten hvis pakken er tapt? Dukker ikke pakken opp, og du har gjort det bankene oppfordrer kundene til, nemlig å betale med kredittkort, så går du på kredittkortselskapet og får pengene tilbake fra dem. Har du ikke betalt med kredittkort, så får du en tusen kroners lærepenge, til neste netthandel. Så brutalt er det. Anonymkode: 7e0a7...8d3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #12 Skrevet 29. mars 2017 https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/2179-2 Du har en angrerettsfrist på 14 dager på alt du kjøper på nettet, så send en mail og skriv at du angrer hvis du er innenfor de 14 dagene. Du kan også sende en mail og heve kjøpet fordi du ikke har mottatt det du har bestillt og heller ikke har mottatt noe sporingsnummer og dermed ikke har bevis for at butikken faktisk har sendt varen du har betalt for. Sleng avgårde mailer, så kan du heller ringe Forbrukerombud eller Forbrukerrådet og forhøre deg om rettigheter etterpå. Saken er at du melder skriftlig krav om retur av dine penger asap. Anonymkode: 75463...385 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #13 Skrevet 29. mars 2017 Har butikken Twitter og/eller Facebook? Prøv der også, gjerne i en "offentlig post" istedet for en privat melding sånn at alle kan se det, noe som gjør at butikken gjerne vil fikse på det raskt. Anonymkode: b8a99...94b
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #14 Skrevet 29. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/2179-2 Du har en angrerettsfrist på 14 dager på alt du kjøper på nettet, så send en mail og skriv at du angrer hvis du er innenfor de 14 dagene. Du kan også sende en mail og heve kjøpet fordi du ikke har mottatt det du har bestillt og heller ikke har mottatt noe sporingsnummer og dermed ikke har bevis for at butikken faktisk har sendt varen du har betalt for. Sleng avgårde mailer, så kan du heller ringe Forbrukerombud eller Forbrukerrådet og forhøre deg om rettigheter etterpå. Saken er at du melder skriftlig krav om retur av dine penger asap. Anonymkode: 75463...385 Det er 14 dagers angre rett etter at man har mottatt varen. Når ts ikke har mottatt varen så kan hun ikke påberope seg denne lovparagrafen. Den eneste muligheten hun har, når hun ikke får varene, ikke får dialog med butikken er å gå på kredittkortselskapet, dersom hun har betalt med kreditt. Har hun ikke brukt kredittkort, så har un tapt pengene om varene ikke dukker opp. Anonymkode: 7e0a7...8d3 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #15 Skrevet 29. mars 2017 På 28.3.2017 den 11.47, Million skrev: Feil var det da ikke, det var helt riktig. Men jeg utelot et kort. Du utelot en rekke kort, også for eksempel American Express og Diners. Si "kredittkort" neste gang du, for dette ble bare forvirrende for de som ikke vet bedre selv. Anonymkode: ef64c...6f9 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #16 Skrevet 29. mars 2017 På Monday, March 27, 2017 den 19.37, Million skrev: Det er riktig, men jeg sa Mastercard, fordi Visa er det mange som forbinder med bankkortet sitt. For å ikke forvirre og for å forenkle litt nevnte jeg kun Mastercard. Noen banker bruker Mastercard både som kredittkort og debetkort. Anonymkode: 7e0a7...8d3 1
Gjest Overrasket Skrevet 29. mars 2017 #17 Skrevet 29. mars 2017 Er du sikker på at nettbutikken er norsk? Kan de ha laget et norsk skall rundt en utenlandsk butikk?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #18 Skrevet 29. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er 14 dagers angre rett etter at man har mottatt varen. Når ts ikke har mottatt varen så kan hun ikke påberope seg denne lovparagrafen. Den eneste muligheten hun har, når hun ikke får varene, ikke får dialog med butikken er å gå på kredittkortselskapet, dersom hun har betalt med kreditt. Har hun ikke brukt kredittkort, så har un tapt pengene om varene ikke dukker opp. Anonymkode: 7e0a7...8d3 Jeg tipper at butikken må bevise at de har sendt varen, eller hva tror du? Å handle i butikk skal jo være mer sikkert enn å kjøpe av privatpersoner på finn. Anonymkode: 75463...385
Gjest ricecrispies Skrevet 30. mars 2017 #19 Skrevet 30. mars 2017 Hvilken butikk? Jeg venter også på pakke fra en norsk butikk jeg har god erfaring med fra tidligere. Har ventet 2,5 uke nå.
Blablab Skrevet 30. mars 2017 #20 Skrevet 30. mars 2017 På 29.3.2017 den 18.04, AnonymBruker skrev: Det er 14 dagers angre rett etter at man har mottatt varen. Når ts ikke har mottatt varen så kan hun ikke påberope seg denne lovparagrafen. Den eneste muligheten hun har, når hun ikke får varene, ikke får dialog med butikken er å gå på kredittkortselskapet, dersom hun har betalt med kreditt. Har hun ikke brukt kredittkort, så har un tapt pengene om varene ikke dukker opp. Anonymkode: 7e0a7...8d3 Feil. Etter forbrukerkjøpsloven har levering av varen først skjedd når forbrukeren har overtatt varen og det er først da TS har ansvaret for varene. Vi snakker her om en forsinkelse, så TS kan kreve oppfyllelse eller heving (få pengene tilbake og si at du ikke vil ha produktene allikevel, du må først gi butikken en tilleggsfrist).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå