Gå til innhold

Sint og trist hele tiden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aner virkelig ikke hvor jeg skal plassere dette innlegget, så prøver meg her. Jeg er sånn som alltid tar ting til meg, f.eks. jeg gråter nesten hver gang jeg leser avisen. Nå for tiden har jeg som regel å ikke trykke meg inn på triste nyheter, men jeg kan ikke unngå nyheter som gjør meg sint. Spesielt nå for tiden er det så ufattelig mye som gjør meg sint. Noe av det gjør meg kanskje innerst inne trist, men det føles litt lettere å bli sint. Nå har jeg og opplevd mye tungt personlig den siste tiden, blant annet har jeg mistet noen nylig. Først var jeg bare trist, men nå begynner jeg å bli sint for det og. Problemet er at jeg trenger å få det ut på en måte, og jeg vet ikke hvordan. 

Jeg går til psykolog, og nå jobber vi ikke med dette, men mer med tidligere opplevelser. Men hun er enig i at jeg kan trenge et slags outlet for følelsene mine, men hun hadde ingen konkrete råd. Jeg har prøvd å tenke på litt kreative måter å takle det på, men jeg har ingen evner når det kommer til kunst, musikk, osv. Jeg kan så vidt tegne et tre liksom. Jeg har prøvd å skrive, men får ikke til å skrive noe som kan brukes til noe, og jeg får ikke til å skrive bare for å kaste. Har ellers lest om om masse måter å "roe" sinne, og noe funker jo når jeg står i en situasjon der sinnet nesten bobler over, men hjelper lite til å håndtere de underliggende følelsene. Samme gjelder å "gå bort" fra person/situasjon. Jeg blir ikke mindre trist og sint over tapet av noen jeg er glad i, bare fordi jeg klarer å miste meg selv i en bok en time, jeg bare har klart å ikke tenke på det en liten stund. 

Vet ikke helt hva jeg forventer meg nå, men håper noen i alle fall forsto hva jeg skulle fram til, og kanskje til og med har et råd til meg?

Anonymkode: 75408...afa

Videoannonse
Annonse
Gjest Poverella
Skrevet

Du burde prøve å meditere.

Søk opp Andrew Johnson i appstore og finn den tapen som passer deg best. Anbefales på det varmeste.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om problemet egentlig er at du ikke får det ut. For meg virker det som om du får det ut, men det stopper der. Du bearbeider ikke følelsene til en konklusjon, så det blir liggende å gnage. Siden du aldri klarer å bearbeide følelsene dine/ kommer over dem, så bygger det seg stadig opp og du blir følsom for alt.

Det er ganske vanskelig å lære bort hvordan du skal gå fra å være trist til å føle deg bra. Man sørger en viss periode, men så må man begynne å se på det triste som noe annet enn sorg. Man kan huske tilbake til de gode minnene, minne seg selv på hva man har lært av sorgen eller personen/ situasjonen man sørger over, men må akseptere at det har blitt slik og begynne å se fremover- hva man skal gjøre videre. Du er på en måte "stuck" i fasen der du bare føler sinne og tristhet. Det er veldig mulig å komme seg til neste fase, men i noen tilfeller krever det disiplin og minne seg selv på noe positivt hver gang man husker det negative.

Anonymkode: 3f75b...170

AnonymBruker
Skrevet

Trening

Anonymkode: 17c61...479

Gjest Froning
Skrevet
1 minutt siden, Poverella skrev:

Du burde prøve å meditere.

Dette!

TS:

Saken er at følelser fungerer slik at de oppstår og gradvis forsvinner. Dette er den naturlige måten å prosessere dem på. Hvor intense og hvor lenge de henger igjen avhenger helt av hva som trigger dem. Når man har et reaksjonsmønster hvor man automatisk overlapper de med sinne eller søker distraksjoner får man ikke prosessert dem og det kan gi mange negative konsekvenser.

Ved å meditere kan du observere følelsene og lære deg selv å prosessere dem fordi du gir deg selv rom til det. Når ting er hektisk og man ikke er oppmerksom er sjansen større for at man vil legge lokk på dem instinktivt. De fleste gjør dette i mer eller mindre grad. Følelser er kroppslige sensasjoner. Når du mediterer skal du være oppmerksom dem, du skal ikke ta stilling til dem og du skal la alle tanker og reaksjoner som hindrer deg i å kjenne på dem passere. Dette kreves litt øvelse, men det er en sunn og fin prosess :) 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Froning skrev:

Følelser er kroppslige sensasjoner

Hva mener du med dette? 

Jeg prøver å lære meg meditasjon. :)

Anonymkode: 5d0d2...e8a

• Liker 1
Gjest Froning
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette? 

Jeg prøver å lære meg meditasjon. :)

Anonymkode: 5d0d2...e8a

Følelser er kroppslige sensasjoner og de skjer aldri andre steder enn i kroppen ;)

Sa dette fordi mange overkompliserer hva følelser egentlig er og det er fint å forholde seg til dette hvis du skal lære deg å kjenne på dem. Å dvelle og konstant gi dem for mye mening kan være en måte å undertrykke de på. Ga det mening?

Sånn PS. Jeg har vært i dine sko og kommet meg ut av det. Prøver å forklare det jeg sier fordi jeg regner med at alt pratet om følelser kanskje er litt forvirrende for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...