Gå til innhold

Kuttskade - legge hudflik over? (NB: ekkelt bilde)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg har kutta tommelen min i går. Mye av huden ble skåret av, men den hadde fortsatt et feste med resten av meg, så jeg la den over såret igjen, i håp om at det ville gro sammen.

Jeg tror det har grodd litt sammen, men nå har det kommet blod under hudfliken (det var rent tidligere). 
Burde jeg fjerne fliken allikevel? Jeg er redd det skal gjøre vondt å rive den opp igjen, men må man, så må man.

IMG_0304.JPG

Anonymkode: 855f1...352

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke fjerne den, men det er høyst usikkert at den kommer til å gro sammen. Gjør den ikke det, vil fliken bare dø og dette av. Blir det betent, kan det være greit å fjerne den.

Anonymkode: 26a40...77c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Jeg har kutta tommelen min i går. Mye av huden ble skåret av, men den hadde fortsatt et feste med resten av meg, så jeg la den over såret igjen, i håp om at det ville gro sammen.

Jeg tror det har grodd litt sammen, men nå har det kommet blod under hudfliken (det var rent tidligere). 
Burde jeg fjerne fliken allikevel? Jeg er redd det skal gjøre vondt å rive den opp igjen, men må man, så må man.

IMG_0304.JPG

Hei

Renset du såret før du la hudfliken over?

Hva skjærte du deg med?

Jeg ville gått til lege med dette.

Anonymkode: dd5cb...4d1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg renset det med et varmt saltvannsbad før jeg la den over. Jeg skjærte meg på en ostehøvel.

Skrevet

Dette ser helt greit ut. Et lite og overfladisk sår. Det kan hende den vil gro fast, men hvis ikke vil den løsne/tørke inn. Du får bare følge med. Hvis den blir hoven/rød/betent og med puss, ville jeg løftet opp fliken og renset under med sterilt saltvann. Hvis du har plaster på, skift plaster ofte. Prøv helst å gå uten (evt sove uten om natta), slik at det får tørke skikkelig opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett plaster på og slutt å leke "doktor". Ferdig arbeid. 

Anonymkode: 6eccd...cb1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk, klarte å gjør akkurat det samme i går kveld. La bare hudfliken på jeg så får det gå så det går. ☺

Anonymkode: 72360...5c6

AnonymBruker
Skrevet

Siden du renset før du la hudfliken over er det sannsynligvis renere nå enn det du kan håpe å få til uten hudfliken. Derfor skal du la hudfliken ligge. Hvis du lar hudfliken være løs kan det lett samle seg både rusk og bakterier der, noe som vil øke sannsynligheten for infeksjon.

Dersom såret beveger seg når du bruker tommelen kan det være lurt å teipe tommelen, så gror det raskere. Forsøk å unngå å teipe over selve såret, for det bør helst få luft så det holde tørt.

Anonymkode: 40661...cfb

Skrevet

Gjorde akkurat det samme for mange år siden, skjærte av en stor bit, la den på igjen og tapet. Den ble blå som ditt bilde, men sitter på i dag, litt mindre følsom og lysere enn resten av huden, men ellers helt bra. Kontakt lege om det blir infeksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...