Gå til innhold

Sykkel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte kjøpe meg en sykkel, til å sykle til og fra jobb og turer. Hvem av disse ville dere valgt og hvorfor?

 

IMG_0998.PNG

IMG_1003.PNG

Anonymkode: e984f...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er to veldig ulike sykler, jeg anbefaler å prøve begge! 

Forutsatt at jeg ikke skal sykle mye  bakker  og terreng, ville jeg nok valgt bysykkelen. Den har en mer oppreist stilling, så bedre for ryggen min og mer oversikt i trafikken. I tillegg liker jeg store hjul og det lave innsteget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de. 

Jeg ville valgt en lett karbonsykkel. 

Anonymkode: 38a87...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjerne hatt litt mer info om deg og bruken.

  • Hvor høy er du? Lange eller korte armer og ben?
  • Hvor trent er du? Sykler eller jogger du i dag?
  • Hvor langt er det til jobben, butikken og hvor lange turer?
  • Hva slags type vei er det? Landevei, fin asfalt, flat, bakkete, sterkt traffikert?
  • Hva skal du ha med deg? Veske, klesskift, varer etc.

Ikke sikkert at noen av disse er spesielt gunstig eller ugunstig for deg.

Ser ut som om begge er sykler med sju gir. Vet ikke hjuldimensjonen på xxl sin. Com-ut ser ut som en typisk commuter, med smalere sete, som er bedre på fin asfalt og lange strekk. Hvis den har 26" dekk må du tråkke litt mer, hvis ikke giringen kompenserer. Men da kommer du lettere opp bakker, og får mindre "tyggemotstand". Med 28" dekk ruller den bedre og jevnere på asfalt, men kan bli litt mer tungtrødd (noe som øker hastigheten når du blir mer trent).

Classic28 ser ut til å ha bredere sete, sannsynligvis fjæret. Det tillater ikke deg å gønne på like hardt, men er behageligere for akterspeilet hvis du er nybegynner. Ser ut til at den er lettere å hekte kurv på styret. Dette er en sykkel for landevei eller litt ujevnere underlag, men flatere vei, uten for mye stigning. Ikke det at noen av dem er spesielt beregnet på "fjellklatring". Begge har lavt innstep, men Classic 28 har lavest. Er du så støl at du ikke kommer over ramma til Com-ut, bør du se etter trehjulsykkel. Classic 28 krever at du plystrer bremyk-melodien på vei til jobben.

Begge ser ut til å ha greit feste til sykkelveske.

Dette betyr ikke at noen av dem er spesielt egnet til deg, og at du ikke kan finne noe bedre for deg i samme prissjikt. Det betyr heller ikke at de er uegnet, for vi vet for lite. : )

 

3-4000 er ikke så mye, hvis du sparer utgifter til bensin eller buss og helse. Men det er ganske mye å betale for en garasjeskulptur. Derfor er det viktig å prøve å bli så fornøyd som mulig, innen din prisramme. Sykkel blir billigere og billigere for hver kilometer du bruker den. I alle fall målt i pris pr kilometer minus sparte utgifter...

Endret av Kamikatze
Pga. lagt inn et ekstra glupord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kamikatze skrev:

Ville gjerne hatt litt mer info om deg og bruken.

  • Hvor høy er du? Lange eller korte armer og ben?
  • Hvor trent er du? Sykler eller jogger du i dag?
  • Hvor langt er det til jobben, butikken og hvor lange turer?
  • Hva slags type vei er det? Landevei, fin asfalt, flat, bakkete, sterkt traffikert?
  • Hva skal du ha med deg? Veske, klesskift, varer etc.

Ikke sikkert at noen av disse er spesielt gunstig eller ugunstig for deg.

Ser ut som om begge er sykler med sju gir. Vet ikke hjuldimensjonen på xxl sin. Com-ut ser ut som en typisk commuter, med smalere sete, som er bedre på fin asfalt og lange strekk. Hvis den har 26" dekk må du tråkke litt mer, hvis ikke giringen kompenserer. Men da kommer du lettere opp bakker, og får mindre "tyggemotstand". Med 28" dekk ruller den bedre og jevnere på asfalt, men kan bli litt mer tungtrødd (noe som øker hastigheten når du blir mer trent).

Classic28 ser ut til å ha bredere sete, sannsynligvis fjæret. Det tillater ikke deg å gønne på like hardt, men er behageligere for akterspeilet hvis du er nybegynner. Ser ut til at den er lettere å hekte kurv på styret. Dette er en sykkel for landevei eller litt ujevnere underlag, men flatere vei, uten for mye stigning. Ikke det at noen av dem er spesielt beregnet på "fjellklatring". Begge har lavt innstep, men Classic 28 har lavest. Er du så støl at du ikke kommer over ramma til Com-ut, bør du se etter trehjulsykkel. Classic 28 krever at du plystrer bremyk-melodien på vei til jobben.

Begge ser ut til å ha greit feste til sykkelveske.

Dette betyr ikke at noen av dem er spesielt egnet til deg, og at du ikke kan finne noe bedre for deg i samme prissjikt. Det betyr heller ikke at de er uegnet, for vi vet for lite. : )

 

3-4000 er ikke så mye, hvis du sparer utgifter til bensin eller buss og helse. Men det er ganske mye å betale for en garasjeskulptur. Derfor er det viktig å prøve å bli så fornøyd som mulig, innen din prisramme. Sykkel blir billigere og billigere for hver kilometer du bruker den. I alle fall målt i pris pr kilometer minus sparte utgifter...

Takk for utfyllende svar! 😊 Jeg er 173 cm, trener ikke idag. Ca 1 km til jobb, men tenker at jeg vil kunne sykle bortimot 6 km. Jeg ønsker å kjøpe sykkelsete eller vogn også da jeg har ett barn på 3 år. Kommer til å bli brukt på asfaltert vei.

Anonymkode: e984f...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, onyx skrev:

Det er to veldig ulike sykler, jeg anbefaler å prøve begge! 

Forutsatt at jeg ikke skal sykle mye  bakker  og terreng, ville jeg nok valgt bysykkelen. Den har en mer oppreist stilling, så bedre for ryggen min og mer oversikt i trafikken. I tillegg liker jeg store hjul og det lave innsteget. 

Begge er bysykkel, du tenker på den sorte?

Anonymkode: e984f...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar! 😊 Jeg er 173 cm, trener ikke idag. Ca 1 km til jobb, men tenker at jeg vil kunne sykle bortimot 6 km. Jeg ønsker å kjøpe sykkelsete eller vogn også da jeg har ett barn på 3 år. Kommer til å bli brukt på asfaltert vei.

Anonymkode: e984f...8b1

Hvordan er terrenget der du bor? Er det paddeflatt, eller må du opp og ned bratte bakker for å komme deg rundt?

Anonymkode: f7be4...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...