Skrotnes Skrevet 26. mars 2017 #21 Skrevet 26. mars 2017 Jeg liker at trådstarter sier at NAV driver med slavearbeid, selv om du er fri til å gjøre hva enn du ønsker for å skape inntekt for deg selv. Dette er ikke hvordan slaveri fungerer. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #22 Skrevet 26. mars 2017 2 timer siden, ViljaH skrev: Praksisplass tenker jeg på som en måte å få folk i arbeid som har noen utfordringer, de blir ikke valgt i vanlige ansettelser. Det er noe som ikke er på stell med kompetanse, utdannelse, diagnoser, personlighet. Tja, jeg jobbet i femten år før jeg ble syk. Mitt problem er at jeg ikke når frem til intervju engang. Når man har vært ute av arbeidslivet i et par år blir det veldig vanskelig å få jobb. I og med at jeg har hatt mange jobber før, både sommerjobber, deltidsarbeid under studier og fast ansettelse etterpå antar jeg at jeg må ha gjort noe rett før. Nå blir jeg bare forkastet før jeg får sjansen til å presentere meg. Anonymkode: 46398...c6b 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #23 Skrevet 26. mars 2017 Ts, Nav har sørget for at du kunne ta en mastergrad uten studielån og deretter har de stilt opp for deg i etterkant. Jeg synes du er heldig, jeg! Anonymkode: 4a90f...a58 4
tussi84 Skrevet 26. mars 2017 #24 Skrevet 26. mars 2017 Jeg har et inntrykk av at det kun er et fåtall som får noen jobb etter praksis. Det er enda flere som bare blir utnyttet av arbeidsgiveren og nav bare lar det skje. Først får man 3 mnd,. Så 3 mnd til og etter 6 mnd skulle man anta at folk skulle få jobb om de viste seg verdig til det. Men man får høre at.. nei det er ikke noe stilling nå,. Men kanskje senere. NAV velger da å fornye kontrakten.. for enda en periode i håp om at stillingen kommer. Du kan være i samme praksis i 1, 5 år uten at det skjer noe mer rett og slett fordi nav vil at du skal være i aktivitet. Jeg er for at folk skal være i aktivitet så det er sagt,. Men når det blir på den måten er det utnyttelse av gratis arbeidskraft. Etter 6 mnd uten ansettelse burde nav avslutte praksisplass umiddelbart siden det ikke fører med seg noe og heller finne et annet sted. Det gjør noe med en,. Og jobbe for ingenting eller luselønn uten håp om noe mer i mndsvis. Man gjør en god innsats, men får ikke en dritt tilbake. Man mister motivasjonen. Jeg vet om noen som har vært i praksis i over 5 år uten å noen jobb ut av det. 1 år på hvert sted. Så det er jo klart at ordningen ikke fungerer optimalt. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #25 Skrevet 26. mars 2017 4 minutter siden, tussi84 skrev: Jeg vet om noen som har vært i praksis i over 5 år uten å noen jobb ut av det. 1 år på hvert sted. Så det er jo klart at ordningen ikke fungerer optimalt. Jeg tenker også at om ingen vil ansette en etter å ha sett deg arbeide etter 5 år, så er dette muligens et signal om at vedkommende ikke passer inn i et ordinært arbeidsliv. Han er enten dårlig på jobben og/ eller en kollega folk ikke vil ha der. Dvs han kan være frekk, vanskelig, sta og på flere måter irritere vettet av andre mennesker Anonymkode: 8dab7...af4 2
tussi84 Skrevet 26. mars 2017 #26 Skrevet 26. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker også at om ingen vil ansette en etter å ha sett deg arbeide etter 5 år, så er dette muligens et signal om at vedkommende ikke passer inn i et ordinært arbeidsliv. Han er enten dårlig på jobben og/ eller en kollega folk ikke vil ha der. Dvs han kan være frekk, vanskelig, sta og på flere måter irritere vettet av andre mennesker Anonymkode: 8dab7...af4 Eller det kan være så enkelt som at vedkommende er syk og har en redusert arbeidsevne og kapasitet. Hos nav kan det sitte å mene at folk ikke er syke,. For det sitter leger hos nav som bare dømmer deg uten å noen sinne har møtt deg. De dømmer over fagpersoner, leger etc.. Og mener NAV at du er frisk nok ja da skal du være i praksis uansett. Er man ute i praksis legger arbeidsgiver lettere merke til om en person fungerer eller ikke. Men dette teller ikke,. Fordi nav bestemmer og vet alt. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #27 Skrevet 26. mars 2017 6 timer siden, Rights skrev: Det vil nok variere fra Nav kontor til Nav kontor.. Men sånn generelt så er det altså arbeidstrening som gir størst sjanse til videre fast) ansettelse. Vet fra tidligere av, ved mitt lokale Nav kontor, så hadde det ene tiltaket over 60% "suksessrate".. div. at over 60% av de som var i tiltaket deres, fikk fast arbeid på et eller annet vis (men i hvor stilling %, og hvor mange som får noen måneders lønnstilskudd (eller lengre) vet jeg ikke. Er man motivert, er mulighetene for å komme videre større Blir helt oppgit over den kommentaren om motivasjon. Men det er jo typisk nav å komme med den i tide og UTIDE! Anonymkode: 6cf58...db9 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #28 Skrevet 26. mars 2017 Jeg har en venninne som driver et middels stort firma i sin bransje. Firmaet mitt er også kunde der. I løpet av de to siste årene har hun hatt 6 stk på praksis fra NAV. Av disse 6, er to nå ansatt i 100% stilling. Felles for disse var at de sto på skikkelig, og var veldig blide og hyggelige. De 4 andre kom sent, gikk tidlig, vekslet mellom røykepause og tissepause osv. Arbeidsoppgavene de ble satt til var enkle og gørr kjedelige, men når venninnen min valgte å anstette, fikk de kurs gjennom nav som er relevant for jobben. De som ble ansatt er hhv 41 og 55 år gamle. Nå har hun en ny på praksis, som er kjempeflink. Dessverre er det ikke rom for flere ansatte hos min venninne, men hun har et digert nettverk i sin bransje. Hun kommer derfor til å kontakte andre og spørre om de har lyst på en ivrig, ny medarbeider. Håpet om å få en jobb på denne måten må jo være større enn om man sitter hjemme! I tillegg unngår man så store hull i cv'n. Arbeidsgivere synes ikke hull er attraktivt. Selv om det er en stilling man er overkvalifisert for, eller som er utenfor bransjen man ønsker. Det er bedre å gjøre NOE enn å gjøre ingenting... Anonymkode: 580f3...f96 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #29 Skrevet 26. mars 2017 Har jobbet på nav-kurs med arbeidstrening. De jeg så fikk jobb, var de som kom når de skulle og gjorde som de skulle. Men det var noen bedrifter vi ikke anbefalte at deltakerne hadde praksis i, da vi så at de ble behandlet dårlig. Mye rart der ute. For eksempel fikk ei tilbud om jobb, men tok den ikke pga mannens skiftordning. Den samme fikk tilbud om maks 15t per uke et annet sted, og fikk ikke lov til å jobbe to steder. Et tredje sted ga folk fast jobb, men på kontrakten sto det 0t garantert jobb per uke. Og så har vi disse med røyke-, tisse-, pause pauser. Mange arbeidsoppgaver de ikke kunne gjøre. Piercing i nesa kunne ikke tas ut da vedkommende var på jobb siden det var en del av personligheten. Hun som la seg ned på gulvet under intervjuet siden hun hadde mensen. Han som sonte mens han gikk på kurs (fotlenke). På intervju med hullete klær og crocs. Og så har vi andre som fikk jobb, der vi aldri hadde trodd det ville skje. Det rareste var at nav sendte oss folk fra andre land med høyere utdanning. I stedet for å se hva de kunne gjøre for å bli kvalifisert, så ble de sendt til oss. Folk med utdanning fra hjemlandet har ofte gode forutsetninger for å klare seg her. Anonymkode: 0d079...dbb
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #30 Skrevet 26. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet på nav-kurs med arbeidstrening. De jeg så fikk jobb, var de som kom når de skulle og gjorde som de skulle. Men det var noen bedrifter vi ikke anbefalte at deltakerne hadde praksis i, da vi så at de ble behandlet dårlig. Mye rart der ute. For eksempel fikk ei tilbud om jobb, men tok den ikke pga mannens skiftordning. Den samme fikk tilbud om maks 15t per uke et annet sted, og fikk ikke lov til å jobbe to steder. Et tredje sted ga folk fast jobb, men på kontrakten sto det 0t garantert jobb per uke. Og så har vi disse med røyke-, tisse-, pause pauser. Mange arbeidsoppgaver de ikke kunne gjøre. Piercing i nesa kunne ikke tas ut da vedkommende var på jobb siden det var en del av personligheten. Hun som la seg ned på gulvet under intervjuet siden hun hadde mensen. Han som sonte mens han gikk på kurs (fotlenke). På intervju med hullete klær og crocs. Og så har vi andre som fikk jobb, der vi aldri hadde trodd det ville skje. Det rareste var at nav sendte oss folk fra andre land med høyere utdanning. I stedet for å se hva de kunne gjøre for å bli kvalifisert, så ble de sendt til oss. Folk med utdanning fra hjemlandet har ofte gode forutsetninger for å klare seg her. Anonymkode: 0d079...dbb Litt fordomsfull, er vi ikke? Anonymkode: d8de7...728
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå