Gå til innhold

Knakk en bit av tanna

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En bit av tanna mi knakk akkurat. Heldigvis var det en av de innerste tennene, så det vises ikke når jeg smiler. Men hva gjør jeg nå?
Det er vel et tegn på at det ikke står så bra til med tennene mine? Har ikke vært til tannlegen på flere år, ikke har jeg råd til å gå til tannlegen heller. Jeg har bulimi, kan det være en av grunnene til at tennene mine knekker lett? Jeg spiste en kjeks, og så knakk den bare rett av....:O Knekker tenner med syreskader lettere?

Anonymkode: 0c232...9ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, kom deg til tannlegen. Jeg har mistet 25% av alle tennene mine pga bulimi. Har du ikke råd, søker du NAV om støtte til tannlege.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Honey Dew skrev:

Ja, kom deg til tannlegen. Jeg har mistet 25% av alle tennene mine pga bulimi. Har du ikke råd, søker du NAV om støtte til tannlege.

Huff :( Jeg fikk meg en skikkelig øyeåpner nå..., blir skikkelig bekymret for tannhelsen. Hvor mye koster det å fikse en knekt tann? Ca. 1/3 av tanna er borte nå. Jeg er ganske sikker på at jeg har hull og masse andre tannproblemer, tennene mine er nesten gjennomsiktige. Og noen av tennene er så nedslipte at det er ikke så mye igjen av dem.
Jeg er student, og har defor ikke så mye penger, har vel heller ikke mulighet til å få noe fra nav heller da?
Kommer sannsynligvis til å ta permisjon fra studiene til høsten, men det er kanskje lenge å vente helt til da?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huff :( Jeg fikk meg en skikkelig øyeåpner nå..., blir skikkelig bekymret for tannhelsen. Hvor mye koster det å fikse en knekt tann? Ca. 1/3 av tanna er borte nå. Jeg er ganske sikker på at jeg har hull og masse andre tannproblemer, tennene mine er nesten gjennomsiktige. Og noen av tennene er så nedslipte at det er ikke så mye igjen av dem.
Jeg er student, og har defor ikke så mye penger, har vel heller ikke mulighet til å få noe fra nav heller da?
Kommer sannsynligvis til å ta permisjon fra studiene til høsten, men det er kanskje lenge å vente helt til da?

Snakk med tannlegen om at du har bulimi, og spør om han kan søke til NAV for deg om at du får dekt hele eller store deler av tannbehandlingen. Det er mulig at bulimi gir fri tannbehandling.

Anonymkode: 611d5...ad1

AnonymBruker
Skrevet

Kom deg til tannlegen pronto. Det koster mindre å forebygge skader enn å reparere dem.

Mvh en med bulimi.

Anonymkode: 631c9...526

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prisene varierer litt, men jeg knakk en bit av tannen og gikk til privat tannlege. Hos han betalte jeg ca 1 500,- for en knekt tann. Selv om du er student, er det bare å ta kontakt med NAV. Det er bedre å sende inn en søknad. Da får du enten ja eller nei. Det er ikke verre enn det.

Du kan sikkert ringe litt rundt til diverse tannleger også, for å høre om de har mulighet til å dele opp regningen, slik at du betaler litt hver måned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I folketrygden er det noe som kalles for bidrag til tannbehandling. Om du eller tannlegen din på vegne av deg søker og får innvilget bidrag, får du som hovedregel dekket 2/3 av dine utgifter til tannbehandling som overstiger 500 kroner. 

Uansett om du må betale mer enn 1/3 selv, ville jeg prioritert tenner fremfor alt annet. En seriøs tannlege vil vite hva som er den beste behandlingen for deg, både reparasjon og beskyttelse av det som er friskt. Finn en seriøs tannlege med avtale med Helfo, og be ham om å vurderer skadene og eventuelt søke refusjon ved omfattende behov til behandling pga syre-/bulimiskader.

http://www.nettavisen.no/nyheter/slik-far-du-staten-til-a-ta-tannlegeregningen-din/8529584.html

Lykke til :hug:

Anonymkode: f0cd3...677

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så sint på meg selv nå :(

Hvorfor må tannbehandling være så dyrt? Prøvde å søke opp priser, jeg aner ikke hva det er jeg trenger, men hvis det er krone så koster jo det nesten 5000 kroner..., ganske mye av tanna er borte altså. Jeg er redd for å spise nå..., ser for meg at hvilken som helst tann kan knekke hvert øyeblikk. Det er flere år siden sist jeg var til tannlegen, hadde da mye syreskader, og maaange hull, måtte rotfylle. Kan man få hull i samme tann flere ganger? Ser for meg at jeg sikkert har 10-15 hull i tillegg til knekt tann, da blir det dyrt. Jeg har bare 300 kroner på konto, så jeg har virkelig ikke råd.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så sint på meg selv nå :(

Hvorfor må tannbehandling være så dyrt? Prøvde å søke opp priser, jeg aner ikke hva det er jeg trenger, men hvis det er krone så koster jo det nesten 5000 kroner..., ganske mye av tanna er borte altså. Jeg er redd for å spise nå..., ser for meg at hvilken som helst tann kan knekke hvert øyeblikk. Det er flere år siden sist jeg var til tannlegen, hadde da mye syreskader, og maaange hull, måtte rotfylle. Kan man få hull i samme tann flere ganger? Ser for meg at jeg sikkert har 10-15 hull i tillegg til knekt tann, da blir det dyrt. Jeg har bare 300 kroner på konto, så jeg har virkelig ikke råd.

De vil mest sannsynlig bare legge på en fylling

AnonymBruker
Skrevet

Det er HELFO en skal henvende seg til ikke nav. Tannlegen kan være behjelpelig med søke om støtte. Det er viktig at du får fikset tennene dine før problemene blir helt krise. Har hatt bulimi selv men fikk fikset tennene etterhvert og fikk støtte til behandling. har ikke bulimi nå og ingen kan se at tennene mine har vært skadet. 

Anonymkode: aaf55...1b0

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er HELFO en skal henvende seg til ikke nav. Tannlegen kan være behjelpelig med søke om støtte. Det er viktig at du får fikset tennene dine før problemene blir helt krise. Har hatt bulimi selv men fikk fikset tennene etterhvert og fikk støtte til behandling. har ikke bulimi nå og ingen kan se at tennene mine har vært skadet. 

Anonymkode: aaf55...1b0

Hva kan tannlegen gjøre med syreskader f.eks?
Sist jeg var til tannlegen måtte jeg rotfylle og hadde noe sånt som 15 hull. Det er flere år siden, men er det mulig å få hull i de tennene jeg har hatt hull i før?

20 timer siden, Honey Dew skrev:

De vil mest sannsynlig bare legge på en fylling

Ah, okei, bra.

Noen som vet hva som skjer om jeg ikke fikser tanna? Jeg har ikke vondt i den eller noe nå, men kan jeg få det senere? Det er bakdelen av tanna som har ramlet av, det vises nesten ikke på fremsiden, så sånn rent estetisk er det foreløpig ikke noe problem.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan tannlegen gjøre med syreskader f.eks?
Sist jeg var til tannlegen måtte jeg rotfylle og hadde noe sånt som 15 hull. Det er flere år siden, men er det mulig å få hull i de tennene jeg har hatt hull i før?

Ah, okei, bra.

Noen som vet hva som skjer om jeg ikke fikser tanna? Jeg har ikke vondt i den eller noe nå, men kan jeg få det senere? Det er bakdelen av tanna som har ramlet av, det vises nesten ikke på fremsiden, så sånn rent estetisk er det foreløpig ikke noe problem.

Den vil fortsette å miste deler og mest sannsynlig råtne

Anonymkode: 4ecd2...eda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...