AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #1 Del Skrevet 24. mars 2017 Jeg skal kjøpe meg bil for å øvelseskjøre med, falt litt for yaris, da den er liten og nett og dekker mine behov. skal ta sertifikat på automatgir, men ser nå det er flere forskjellige automatgir.... kan noen forklare meg forskjellen på automatgirene? Yaris har denne type automat: Anonymkode: 54de9...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #2 Del Skrevet 25. mars 2017 Dytt Anonymkode: 54de9...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dodge Skrevet 25. mars 2017 #3 Del Skrevet 25. mars 2017 Den kunne leveres med ei 4 trinns automatkasse, cvt automatkasse og 5 trinns manuell girkasse. 6 trinns manuell girkasse på den med dieselmotor. 4 trinns automatkassa har converter. Sannsynligvismed lockup, låsing av converter i høgare gir. Når du kjører ned ein bakke og motoren går på tomgang og du ikkje har foten på gassen. Da er converteren open. Når du slepp gassen og motoren har litt turtall, så er converteren låst. Men vis du setter girspaken i M, så girer du selv ved å bevege spaken framover og bakover, + og -. Bruk M manuell modus i brattere nedoverbakker, sånn at bilen ikkje ruller fritt. Får å kjøre meir økonomisk, slepp gassen i god tid før kryss, viss converteren er open så kan du rulle nokre 100 meter, eller så er lockupen på, og farten går ned likt som på ein manuell bil. Men så går turtallet ned på tomgang, og du ruller fritt. Planetgir og clutchpakker i girkassa for å skifte gir. Cvtkassa er ein variator og er annerledes å kjøre, motoren vil holde igjen meir i nedoverbakker. Bensinforbruket blir lågare for det er ingen converter som stjeler litt krefter og energi som går over til varme. Nokon som har kjørt bil med cvt automatkasse kan skrive litt om korleis er å kjøre bil med cvt automatkasse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dodge Skrevet 25. mars 2017 #4 Del Skrevet 25. mars 2017 http://auto.howstuffworks.com/cvt2.htm Cvt kassa består av to spesielle koniske hjul som varierer i "størrelse" og ei reim/belte som over fører kreftene mellom hjula i girkassa. Eit hjul består av to koniske hjul som kan gå mot kvarandre og frå kvarandre. Og då går reima, beltet lengre ned i det eine hjulet. og lengre ut på det andre hjulet. Bare søk etter how pulley cvt transmission works på youtube. Og så er det så klart eit vendegir for å skifte mellom Drive og Revers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå