Illy Skrevet 28. juli 2018 #1401 Del Skrevet 28. juli 2018 Vi som er lave har nok lett for å få skikkelige struttemager. Men Tweet har helt rett, alle mager er fine! 😊 Hmh, hvis det kjentes veldig ut som en rie, ville jeg kanskje sjekket det opp? Jeg er overbevist om at jeg hadde én rie om natten ved en anledning (nå i etterkant som jeg har fasiten på hvordan disse riene kjennes ut). Men da var jeg i uke 37, tror jeg. Det var i hvert fall ingen fare med rier da. Jeg kunne reise meg og gå rundt under de første riene. Det andre jeg hadde om natten flere ganger var ikke ikke helt sånn, det var mer at jeg våknet med vondt som var ømt og konstant, liksom. Jeg hadde også noen greier som kjentes ut som kraftig sting i siden, men det var alltid på høyre side, ikke midt på. Det er egentlig litt betryggende, sånn riemessig, at du hadde vondt så lenge (selv om det høres fælt ut!). Håper du sover godt uten smerter nå! (Jeg sitter og er plutselig lys våken etter at en overtrøtt mini endelig sovnet 😝). Fødsel er skummelt, men det kan også være så fint og fascinerende at man glemmer hvor vondt det var og har lyst til å gjøre det igjen 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juni15 Skrevet 28. juli 2018 #1402 Del Skrevet 28. juli 2018 (endret) 13 timer siden, Chickenwings85 skrev: Ellers så må jeg og mannen forsøke å se litt på hvordan vi skal gjøre det med permisjon og slike ting. Da vi har termin i desember så betyr jo det at det med barnehageplass ikke er så enkelt. Usikker på hvordan vi skal gjøre det mest økonomisk, for det lenge å skulle gå i et halvt år med ulønnet permisjon. Jeg synes det er helt sykt at det er SÅ dårlige ordninger for desemberbarn. Hehe, mye å tenke på i disse dager. Men, det er viktig for meg å si at jeg føler meg veldig heldig, selvom jeg helt fint kunne klart meg uten de kynnerne 😅 Skjønner at du stresser litt med tanken på permisjon og barnehageplass. Har tenkt mye på det samme selv, er ikke så mye enklere med termin i slutten av januar, bortsett fra at vi er litt nærmere august enn dere. Heldigvis bor vi ikke i Oslo, men er usikker på hvordan barnehagedekningen er i vår kommune. Sendte en post i sommer for å sjekke litt, men har ikke fått svar pga ferieavvikling. Her i huset tror jeg at samboeren må ta den ulønnede permisjonen hvis nødvendig, da han tjener minst. I tillegg må vi sjekke ut muligheten for avdragsfrihet på lån og diverse andre tiltak, hvis nødvendig. Det skal nå alltids gå opp, men vil helt klart bli en trangere økonomi i så fall. Hvis det er noen trøst, har jeg ei kollega som fødte i januar 2017. De måtte trikse litt i hele januar i år, men fikk barnehageplass nært der de bor (sentrum) i begynnelsen av februar Endret 28. juli 2018 av Juni15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickenwings85 Skrevet 29. juli 2018 Forfatter #1403 Del Skrevet 29. juli 2018 10 timer siden, Illy skrev: Vi som er lave har nok lett for å få skikkelige struttemager. Men Tweet har helt rett, alle mager er fine! 😊 Hmh, hvis det kjentes veldig ut som en rie, ville jeg kanskje sjekket det opp? Jeg er overbevist om at jeg hadde én rie om natten ved en anledning (nå i etterkant som jeg har fasiten på hvordan disse riene kjennes ut). Men da var jeg i uke 37, tror jeg. Det var i hvert fall ingen fare med rier da. Jeg kunne reise meg og gå rundt under de første riene. Det andre jeg hadde om natten flere ganger var ikke ikke helt sånn, det var mer at jeg våknet med vondt som var ømt og konstant, liksom. Jeg hadde også noen greier som kjentes ut som kraftig sting i siden, men det var alltid på høyre side, ikke midt på. Det er egentlig litt betryggende, sånn riemessig, at du hadde vondt så lenge (selv om det høres fælt ut!). Håper du sover godt uten smerter nå! (Jeg sitter og er plutselig lys våken etter at en overtrøtt mini endelig sovnet 😝). Fødsel er skummelt, men det kan også være så fint og fascinerende at man glemmer hvor vondt det var og har lyst til å gjøre det igjen 😊 Hadde det fortsatt i natt så hadde jeg ringt til helsepersonell med en gang i dag. Men, i natt har jeg sovet som et lite barn, uten å våkne til noe som helst vondter i magen. Ah, jeg ble lettet da jeg våknet i dagtidlig, for jeg kjente meg faktisk litt nervøs når jeg la meg i går kveld. Jeg vet jo ikke hvordan en rie kjennes ut, så det var kanskje ikke i nærheten av det en gang, det bare føltes tsom en skikkelig lang sammentrekning i livmoren. Jeg får følge litt med fremover, kanskje levere en urinprøve til legekontoret i morgen. Jeg er livredd for uvi, vet ikke hvordan det kjennes ut i graviditeten. Jeg har ikke typiske symptomer på det (hadde det mye da jeg var barn), men kan jo være greit å bare ta en legetime å sjekke opp. Men, når det kommer til de smertene eller kynnerne, så tipper jeg at fastlegen min (en eldre mann på over 60år) ikke har særlig peiling på det.... 9 timer siden, Juni15 skrev: Skjønner at du stresser litt med tanken på permisjon og barnehageplass. Har tenkt mye på det samme selv, er ikke så mye enklere med termin i slutten av januar, bortsett fra at vi er litt nærmere august enn dere. Heldigvis bor vi ikke i Oslo, men er usikker på hvordan barnehagedekningen er i vår kommune. Sendte en post i sommer for å sjekke litt, men har ikke fått svar pga ferieavvikling. Her i huset tror jeg at samboeren må ta den ulønnede permisjonen hvis nødvendig, da han tjener minst. I tillegg må vi sjekke ut muligheten for avdragsfrihet på lån og diverse andre tiltak, hvis nødvendig. Det skal nå alltids gå opp, men vil helt klart bli en trangere økonomi i så fall. Hvis det er noen trøst, har jeg ei kollega som fødte i januar 2017. De måtte trikse litt i hele januar i år, men fikk barnehageplass nært der de bor (sentrum) i begynnelsen av februar Åja, det er ikke noe enklere med termin i januar? Hm, trodde det jeg, trodde det med barnehageplass kun gikk utover desemberbarna. Men, det er vel kanskje forskjell fra kommune til kommune. Jeg og mannen satt oss ned med det i går, brukte mye tid på å sette oss inn i permisjonstid, budsjett, handleliste, hva vi skal gjøre på barenerommet osv. FOR en jobb!!! 😅 Men, det er jo en koselig jobb da. Faktisk når det kommer til permisjonen så kommer det til å løse seg, med som du sier: noe ulønnet, noe ferie, noe besteforeldre osv. Vi må være flinke til å sette av penger, det er vel det som er punkt en sånn i første omgang. Det kommer til å bli tøft, men absolutt ikke så ille som jeg først hadde tenkt. Fint å få litt oversikt over sånne ting. Det åårner seg alltid ----- I går var jeg og mannen å så på barnevogn. Hehe, er det tidlig? Det føltes veldig skummelt ut, vi visste liksom ikke hvor vi skulle begynne. Å komme inn på Barnas hus og Babyshop var veldig uvant for oss! Tenkte det var greit å begynne å se litt på vogn for å være sikker på hva vi vil ha når vi først skal bestille. Så er jo det leveringstid på de å da. Apropo sparing og fokus på å sette av penger til ulønnet permisjon blir litt ironisk når vi mest sannsynlig kommer til å ende opp med den dyreste vogna 😂 Jeg tror kanskje jeg har klart å overtale mannen til å mene at Bugaboo fox er den som er mest praktisk for oss. Tror han ble ganske imponert over hvor enkel og grei den er. Men, den er dyr da. Det vi ser etter i en vogn er en som er lett, ikke for høy, liten og enkel når du klapper den sammen, og ikke minst enkel og grei i forhold til at jeg må bære liggedelen i 4 etg (nei, vi har ikke heis). Har også sett på vognen Joolz, som er veldig fin å se på, men som blir noe høyere og tyngre. Hm, vi får se hva det blir til. Kom gjerne med tips!! Stas var det i hvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juni15 Skrevet 30. juli 2018 #1404 Del Skrevet 30. juli 2018 19 timer siden, Chickenwings85 skrev: Åja, det er ikke noe enklere med termin i januar? Hm, trodde det jeg, trodde det med barnehageplass kun gikk utover desemberbarna. Men, det er vel kanskje forskjell fra kommune til kommune. Det er kun de som er født mellom august og november som et bedre stilt i barnehageplass-styret. Resten er prisgitt at det er ledig plass utenom hovedopptaket. Jo nærmere august de er født, jo kortere tid risikerer man å måtte gå uten plass. Så desemberbarna (eller foreldrene) lider mest, og julibarna minst I hvert fall er det slik de nasjonale reglene er, men mulig kommunene har mulighet til å garantere plass til flere fra de fyller ett år. Men i vår kommune er det dessverre ikke slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickenwings85 Skrevet 4. august 2018 Forfatter #1405 Del Skrevet 4. august 2018 22+3: En liten oppdatering fra meg og mini i magen. Jeg har det bra og det virker som om han har det greit han som ligger inni der å. Det er så mye liv der inne atte hjelp 😂 Det virker som han romsterer, sprarker og styrer på, man kan til og med se det at det buler på utsiden av magen. Jeg trodde man først kunne se det når man var høygravid. Sliter en del med stinn mage, oppblåsthet og forstoppelse. I går var det så ille at jeg ikke klarte å komme med ut av døra. Har vært ganske desperat og stappet i meg alt fra avføringsdrikker fra apotek til div. tips om inntak av kiwi, linfrø, biola osv. Ikke minst prøver jeg å drikke masse vann, herregud så masse vann. Jeg føler meg virkelig full i kroppen og håper dette bare er en liten fase som jeg ikke må gå så altfor lenge med. Utrolig slitsomt og livredd for å få hemeroider av hele greia (leser stadig at det er vanlig hos gravide som sliter med forstoppelse) 🙈 Ellers så har jo jeg og mannen startet litt på utstyrslisten. Hva er det man trenger av utstyr til den lille babyen egentlig? Synes det er utrolig vanskelig å vite. Ikke kan vi stappe hva som helst inn i leiligheten som vi bor i heller da vi nå må tenke praktisk mulig ift romareal og kvadratmeter. Til vognen feks. Babyen trenger vognpose, ikke sant? Eller, bare en tykk dyne? Han kommer jo i desember. Trenger han også dundress? Lammeull? Hmm...Hva med stelleveske? Burde man gå for en liten? stor? Eller er det mest praktisk med sekk? Man kan jo ha ting under vognen også.... Ja, å hva med seng? Bør det være en bedside crib eller en vanlig sprinkelseng på soverommet? Jeg synes bedside crip virker både koselig og praktisk når man skal amme på natten feks. Men hva med på dagtid? Bør jeg ha en vugge til babyen på stua? En vippestol? Eller begge deler? Hvor tidlig kan man legge en baby i en vippestol forresten? Må nevne at vi bor i en leilighet som er 75kvm. Vi må tenke smart når det gjelder utstyr og hva man skal handle inn. Plis kom med tips noen, jeg lurer på så utrolig mye! 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomst12 Skrevet 4. august 2018 #1406 Del Skrevet 4. august 2018 (endret) Så gøy med litt oppdatering:) Til desemberbaby ville jeg absolutt hatt vognpose! Jeg har aldri vært fan av dyne jeg,men det er jo veldig individuelt. Vi har vært veldig fornøyd med skinnpose,men mange kjøper jo dun:) det er nok en smakssak:) Som tredjegangs skal jeg bare bruke ei veske denne gang som stelleveske. Men med første kjøpte jeg en brukt stelleveske med flere rom til dill og dall. Igjen, det blir hva man liker. En sekk er jo og veldig praktisk da! Seng,vi har kjøpt en billig seng fra ikea. Har kunnet tatt av den ene siden, og da har høyden vært lik som vår seng, så da har det blitt en hjemmelaget bedsidecrib. Mye billigere 😎 Og med første så hadde vi vugge i stua men brukte den aldri. Baby lå mest i et babynest i sofaen eller oppå meg. Ellers brukte vi både vogn og seng som soveplass etterhvert. Med andremann hadde vi og babygrind i stua for å skjerme henne litt fra storesøster! Det jeg har ordnet meg denne gang som jeg ikke har hatt til de to første er vippestolen fra babybjørn. Den er virkelig så genial, og jeg gleder meg til å ta den i bruk etterhvert:) Nei det er søren meg ikke lett å være førstegangs i forhold til utstyr, og man har jo lyst å ha alt på stell før baby kommer. Men så lenge du har de helt basice tingene klart før baby kommer så er jo faktisk butikkene åpne etter fødsel 😂 selvom jeg følte verden stod litt stille bare fordi jeg hadde født! Hehe Endret 4. august 2018 av blomst12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tweet Skrevet 4. august 2018 #1407 Del Skrevet 4. august 2018 Har vognpose, easygrow nature heter den. Er lun og god, C elsket å ligge i den! Tynn lillelam-ulldress var helt perfekt nedi den posen, men på veldig kalde dager hadde han på seg en fluffy dress med fleece inni. På våren synes jeg det var helt perfekt med lammeskinn og en lett dundyne i vogna. Ble han varm, var det bare å lette på dyna, ta den bort eller kle av han litt Jeg bruker en stelleveske jeg fikk gratis i en babypakke, men de gir ikke ut den lenger... Kjenner ikke noe behov for en stor, fancy en i alle fall! Vi har leilighet på 90kvm, og har ikke hatt voldsomt mye plass akkurat. Til han var 3 måneder sov han i babynest på sofaen, i sengen vår sammen med meg eller i vogna på dagen. Har ikke trengt noe vugge på stua. Kjøpte bedsidecrib, men senga vår var for høy, så det har blitt brukt som en «vanlig» seng (altså med alle kantene oppe). Har funket greit å ha den stående tett inntil senga C har havnet inntil meg uansett 😛 Vippestol anbefales eeeegentlig ikke. Ikke så lenge i gangen hvertfall, men jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten! Den er super å ha med på badet når du skal dusje og må ha med baby, en grei plass å underholde baby mens du spiser, deilig som avlastning når du har bysset mye.. jeg mater C i den nå når han enda ikke sitter selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illy Skrevet 4. august 2018 #1408 Del Skrevet 4. august 2018 Åh, kjedelig med forstoppelse! Har du prøvd Laktulose? Det er vel kanskje det du har drukket som er fra apoteket alt, men det hjalp i hvert fall godt for meg (først en stoor dose, og så daglig vedlikehold). Jeg fikk ikke hemoroider til tross for en del forstoppelse, hvis det er noe trøst. Utstyr er skikkelig vanskelig! Jeg aner fortsatt ikke hva en baby trenger i desember 😝 Så jeg får bare ta til meg tipsene du får. Jeg tror nesten det varierer fra baby til baby hva man får bruk for også, og da er det jo helt umulig å vite. Vi har knapt nok brukt babynest eller vippestol som vi arvet (hun ligger på teppe i sofaen, eller i en bedside som står i stua fordi hun har endt opp i dobbeltsenga foreløpig 😅). Newborn seat til tripptrappstol har vi dermiot veldig mye bruk for. De skal vel egentlig ikke sitte så mye i den heller, men den gjør at jeg både får laget mat og spist når jeg er alene. Lillemor bare smiler og pludrer når hun sitter der, liker å ha utsikt. Vogna var bomkjøp fordi vi har endt med å nesten bare bruke bæresele og sjal (kjøpte en ny, dyr en, burde kjøpt en billig/brukt). Vi har stellesekk, men den har jeg nettopp kjøpt (brukte bare ei vanlig, stor veske fram til jeg klarte å bestemme meg for en sekk). Det jeg har funnet ut om klær til nå, vil jo ikke gjelde i desember i det hele tatt. Babygym er veldig fint da, men det trenger du ikke ha klart med en gang. Og man klarer uten også. Jeg liker vår veldig godt om dagen fordi mini blir så ivrig og blid når jeg legger henne der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 5. august 2018 #1409 Del Skrevet 5. august 2018 Her hadde jeg ikke vært på en liten stund, men svarer på litt eldre ting likevel. Jeg hadde ofte kynnere som var vonde. Kunne våkne av de og måtte puste meg gjennom. Jeg synes det var sykt vondt, men rier var mye verre. Det positive var at smerten ble verre jo nærmere fødsel, så jeg ble vandt til det. Dagen jeg fødte skjønte jeg at det tidligere var ingenting, men det gjorde på en måte like vondt om det gir mening. Venninna mi som hadde termin seks dager før meg veide halvparten så mye som meg før vi ble gravide. En måned før fødsel hadde vi nesten samme mageomkrets. Utrolig hvor forskjellige man kan være! Slet ikke med forstoppelse, fikk likevel hemoroider. Jenta våres har ikke likt babynest. Vippestol er kjempegøy, på grunn av mange uhell har vi nå to forskjellige. Den ene er ekstremt god på å hjelpe til om ting går litt trått i magen! Vi har sprinkelseng, men ligger aldri i den. Hun vil ikke sove om hun ikke er inntil noen. Vi tenkte at stelleveske er ikke noe vits, brukte den som fulgte med Skoringen. Den var håpløs, nesten som en bærepose! Så nå har vi kjøpt den fra Stokke. Den har forskjellige fester, så kan være bag/ryggsekk/festes på vogna. Og kostet mer enn alle mine vesker sammenlagt. Anbefaler å vurdere vegghengt stellebord. Kan være litt stress å ta opp og ned, men du sparer veldig mye plass! I tillegg finnes det de med hyller inni, veldig praktisk. I tillegg kan man ikke da latt rot ligge på den, ser tendenser til at mange har mye diverse de "snart" skal rydde vekk. Det er veldig gøy å kjøpe ting før fødsel, men jeg skjønner hvorfor folk sier at butikkene stenger ikke bare fordi ungen er ute. Det er lettere å se behov ettersom man blir kjent med gullet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickenwings85 Skrevet 5. august 2018 Forfatter #1410 Del Skrevet 5. august 2018 Takk jenter for masse gode svar her inne. At dere deler deres erfaringer hjelper mye altså! 😇 14 timer siden, blomst12 skrev: Så gøy med litt oppdatering:) Til desemberbaby ville jeg absolutt hatt vognpose! Jeg har aldri vært fan av dyne jeg,men det er jo veldig individuelt. Vi har vært veldig fornøyd med skinnpose,men mange kjøper jo dun:) det er nok en smakssak:) Som tredjegangs skal jeg bare bruke ei veske denne gang som stelleveske. Men med første kjøpte jeg en brukt stelleveske med flere rom til dill og dall. Igjen, det blir hva man liker. En sekk er jo og veldig praktisk da! Seng,vi har kjøpt en billig seng fra ikea. Har kunnet tatt av den ene siden, og da har høyden vært lik som vår seng, så da har det blitt en hjemmelaget bedsidecrib. Mye billigere 😎 Og med første så hadde vi vugge i stua men brukte den aldri. Baby lå mest i et babynest i sofaen eller oppå meg. Ellers brukte vi både vogn og seng som soveplass etterhvert. Med andremann hadde vi og babygrind i stua for å skjerme henne litt fra storesøster! Det jeg har ordnet meg denne gang som jeg ikke har hatt til de to første er vippestolen fra babybjørn. Den er virkelig så genial, og jeg gleder meg til å ta den i bruk etterhvert:) Nei det er søren meg ikke lett å være førstegangs i forhold til utstyr, og man har jo lyst å ha alt på stell før baby kommer. Men så lenge du har de helt basice tingene klart før baby kommer så er jo faktisk butikkene åpne etter fødsel 😂 selvom jeg følte verden stod litt stille bare fordi jeg hadde født! Hehe Du er tredjegangs du ja, hehe, til min fordel Men okei, vognpose er nok digg for babyen å ligge i. Men hvor tykk bør den være? Ser Bugaboo har to forskjellige typer. Får høre på butikken hva de anbefaler. Behøver jo sikkert ikke ha samme merke vognpose som selve vognen. Hadde vært en fordel å slippe kanskje, siden alt av Bugaboo-stæsj er sikkelig overpriset 🙈 Åh, det var smart- det med ikeasengen. Jeg leste faktisk om den, og den var kåret til best i test av sprinkelsenger. Ja men, der ar jo et godt forslag. For å få den litt mer "personlig", så kan jeg kanskje male den. Da har jeg noe å sysle med i denne svangerskapspermisjonen også Ja, har sett litt på vippestolen fra babybjørn. Den virker ganske genial, og jeg tror lille mini må ha en sånn etterhvert altså. Kan man kjøpe en sånn en brukt feks, eller er det ekkelt? Brukte ting på Finn, Tise osv er jo genialt, men vet ikke hvordan det er å kjøpe babyutstyr ift hygiene o.l.? Altså, jeg trodde ikke det var noe problem så lenge ting var pent brukt, men ved et googlesøk så kommer jo det så mye rart opp på nettet. Hmm.. Haha, du har helt rett, butikkene er jo fortsatt åpne etter fødsel 😂 Tror man bør minne seg selv på det opp i all den galskapen her 😅 12 timer siden, tweet skrev: Har vognpose, easygrow nature heter den. Er lun og god, C elsket å ligge i den! Tynn lillelam-ulldress var helt perfekt nedi den posen, men på veldig kalde dager hadde han på seg en fluffy dress med fleece inni. På våren synes jeg det var helt perfekt med lammeskinn og en lett dundyne i vogna. Ble han varm, var det bare å lette på dyna, ta den bort eller kle av han litt Jeg bruker en stelleveske jeg fikk gratis i en babypakke, men de gir ikke ut den lenger... Kjenner ikke noe behov for en stor, fancy en i alle fall! Vi har leilighet på 90kvm, og har ikke hatt voldsomt mye plass akkurat. Til han var 3 måneder sov han i babynest på sofaen, i sengen vår sammen med meg eller i vogna på dagen. Har ikke trengt noe vugge på stua. Kjøpte bedsidecrib, men senga vår var for høy, så det har blitt brukt som en «vanlig» seng (altså med alle kantene oppe). Har funket greit å ha den stående tett inntil senga C har havnet inntil meg uansett 😛 Vippestol anbefales eeeegentlig ikke. Ikke så lenge i gangen hvertfall, men jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten! Den er super å ha med på badet når du skal dusje og må ha med baby, en grei plass å underholde baby mens du spiser, deilig som avlastning når du har bysset mye.. jeg mater C i den nå når han enda ikke sitter selv Så godt tips med de tykke dressene du nevner her. Det er vel fint å kunne bruke inn og ut av bilen, i bilstolen også? Ja, og hjem fra sykehuset? Hva er vitsen med å kjøpe inn alt mulig av babyutstyr når man ikke har peiling på hva babyen liker og ikke. Plutselig sitter vi med en overfylt leilighet og med en baby som kun vil sove inntil brystet. Men, likevel så vil jo man ha "alt" på plass også da. Synes det er veldig koselig, men det er lett at ting kan ta litt overhånd kanskje. Hm, du har noen gode argumenter når det gjelder den vippestolen altså. Tror jeg har bestemt meg for en sånn Ellers, hva mener du om å kjøpe ting brukt? Vet det er mye for og i mot, alt etter hvem man spørre. Hva er greit å kjøpe og ikke, har du noen tanker om det? 11 timer siden, Illy skrev: Åh, kjedelig med forstoppelse! Har du prøvd Laktulose? Det er vel kanskje det du har drukket som er fra apoteket alt, men det hjalp i hvert fall godt for meg (først en stoor dose, og så daglig vedlikehold). Jeg fikk ikke hemoroider til tross for en del forstoppelse, hvis det er noe trøst. Utstyr er skikkelig vanskelig! Jeg aner fortsatt ikke hva en baby trenger i desember 😝 Så jeg får bare ta til meg tipsene du får. Jeg tror nesten det varierer fra baby til baby hva man får bruk for også, og da er det jo helt umulig å vite. Vi har knapt nok brukt babynest eller vippestol som vi arvet (hun ligger på teppe i sofaen, eller i en bedside som står i stua fordi hun har endt opp i dobbeltsenga foreløpig 😅). Newborn seat til tripptrappstol har vi dermiot veldig mye bruk for. De skal vel egentlig ikke sitte så mye i den heller, men den gjør at jeg både får laget mat og spist når jeg er alene. Lillemor bare smiler og pludrer når hun sitter der, liker å ha utsikt. Vogna var bomkjøp fordi vi har endt med å nesten bare bruke bæresele og sjal (kjøpte en ny, dyr en, burde kjøpt en billig/brukt). Vi har stellesekk, men den har jeg nettopp kjøpt (brukte bare ei vanlig, stor veske fram til jeg klarte å bestemme meg for en sekk). Det jeg har funnet ut om klær til nå, vil jo ikke gjelde i desember i det hele tatt. Babygym er veldig fint da, men det trenger du ikke ha klart med en gang. Og man klarer uten også. Jeg liker vår veldig godt om dagen fordi mini blir så ivrig og blid når jeg legger henne der Ja herrre gud! Den forstoppelsen er helt pyton altså. Jepp, jeg er på min andre flaske med laktulose nå, hehe. Sist jeg brukte den så kan det hende jeg stoppet opp litt for tidlig. Jeg leste ikke "bruksanvisningen" godt nok, og trodde ikke jeg skulle drikke den mer enn 3-4 dager. Men, nå skal jeg gjøre som du, ta rikelige doser de første dagene, for så daglig ved vedlikehold. Får håpe det funker nå da 🙈 Hehe, ja det utstyret altså. Liker at deres erfaringer her inne også er så forskjellige. Det kommer frem at det er veldig individuelt fra baby til baby ja, men det er jo også det som gjør det litt vanskelig når man skal fullføre den utstyrslista på forhånd. Men hallo, som @blomst12 så fint sa det, så er butikkene fortsatt åpne etter fødsel også. Jeg får bare minne meg selv på det tror jeg. Men ja, den Newborn seat til tripptrappstol har vi også sett på. Men da bør vel man kanskje velge mellom den og en vippestol? Det er vel ikke vitsen å ha begge deler? Har du brukt å legge babyen i den også når du har dusjet feks? Huff ja, barnevogn er vanskelig. Hvilken vogn endte du opp med? Vi har jo som sagt flere ganger sett på Bugaboo fox nå, men det føles veldig feil å skulle bruke så mye penger på en vogn! Litt jålete kanskje, men til mitt forsvar så har jeg et veldig godt inntrykk av den. Jeg husker du skrev litt om da du startet å skulle bruke bæresjalet. Var det greit å få til etterhvert eller? Hvilken type anbefaler du? Forresten, gravidbelte i bil? Er det noe jeg burde skaffe? Babygym er koselig, det må man ha 5 timer siden, Tonio skrev: Her hadde jeg ikke vært på en liten stund, men svarer på litt eldre ting likevel. Jeg hadde ofte kynnere som var vonde. Kunne våkne av de og måtte puste meg gjennom. Jeg synes det var sykt vondt, men rier var mye verre. Det positive var at smerten ble verre jo nærmere fødsel, så jeg ble vandt til det. Dagen jeg fødte skjønte jeg at det tidligere var ingenting, men det gjorde på en måte like vondt om det gir mening. Venninna mi som hadde termin seks dager før meg veide halvparten så mye som meg før vi ble gravide. En måned før fødsel hadde vi nesten samme mageomkrets. Utrolig hvor forskjellige man kan være! Slet ikke med forstoppelse, fikk likevel hemoroider. Jenta våres har ikke likt babynest. Vippestol er kjempegøy, på grunn av mange uhell har vi nå to forskjellige. Den ene er ekstremt god på å hjelpe til om ting går litt trått i magen! Vi har sprinkelseng, men ligger aldri i den. Hun vil ikke sove om hun ikke er inntil noen. Vi tenkte at stelleveske er ikke noe vits, brukte den som fulgte med Skoringen. Den var håpløs, nesten som en bærepose! Så nå har vi kjøpt den fra Stokke. Den har forskjellige fester, så kan være bag/ryggsekk/festes på vogna. Og kostet mer enn alle mine vesker sammenlagt. Anbefaler å vurdere vegghengt stellebord. Kan være litt stress å ta opp og ned, men du sparer veldig mye plass! I tillegg finnes det de med hyller inni, veldig praktisk. I tillegg kan man ikke da latt rot ligge på den, ser tendenser til at mange har mye diverse de "snart" skal rydde vekk. Det er veldig gøy å kjøpe ting før fødsel, men jeg skjønner hvorfor folk sier at butikkene stenger ikke bare fordi ungen er ute. Det er lettere å se behov ettersom man blir kjent med gullet. Så gøy at du gidde å svare på litt eldre ting her inne, det setter jeg pris på Misforstå meg rett, men så fint å høre at andre har slitt med kynnere også, gjør at jeg blir mindre redd når de først oppstår. Det viktigste for meg er å vite at det ikke er unormalt. Å med @Illyså kan det hende at kynnerne hjalp til for å få en raskere fødsel. Hehe, får håpe det samme skjer med meg Å neiiii, du fikk hemeroider. Håper du ble kvitt det ganske raskt. Jeg er livredd for å få det, hørt at det kan være veldig vondt 😔 Takk for tips når det gjelder vippestol, stellebag, babynest og stellebord. Er det noe du anbefaler å kjøpe brukt? Evt IKKE kjøpe brukt? Du har rett, det er nok lurt å bli kjent med mini får å vite mer hva han trenger og ikke 😍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tweet Skrevet 5. august 2018 #1411 Del Skrevet 5. august 2018 Tykk dress ble altfor varmt i bilen her, så det som funket best var den tynne ulldressen og et ullteppe over som vi bare kunne ta av hvis det ble for varmt Jeg har en veldig varm baby, da. Er fortsatt vanskelig å vite hva han skal ha på seg den dag i dag 😅 Det er egentlig lurt å vente litt og se hva baby liker, ja. Bare kjøpe det mest nødvendige eller ting man vet alle babyer bruker, også ta det derifra. I starten er jo babyen en liten klump som for derJeg ville ikke kjøpt elektrisk vippestol uten å vite at vi kom til å trenge det for eksempel. Jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe ting brukt! Det er vel bare madrass de fraråder å kjøpe brukt, så vidt jeg vet. Vi regnet ut at vi har spart minst 12000 kr på å kjøpe brukt og å ønske oss ting med familie 😱 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomst12 Skrevet 5. august 2018 #1412 Del Skrevet 5. august 2018 Brukt er gull!!!:) bra for både miljøet og lommeboka!!:)jeg er så heldig å ha en venninnegjeng som er i barnemodus som oss, så her har flere ting gått på rundgang. Genialt altså! Har og kjøpt mye tøy brukt,og det har jo vært nytt for meg uansett. Ofte er det pent brukt,så har bare kjørt det ei lita runde i maskinen før det er klart Og det glemte jeg å si, bæretøy!! Både sjal til nytødt og sele etterhvert. Får du klistermerkebaby er det genialt å putte babyen i bæretøy. Da har du to armer fri. Har og ammet i sjal 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 5. august 2018 #1413 Del Skrevet 5. august 2018 Med tanke på kynnere og rask fødsel, var aktiv fødsel på litt over tre timer, pressingen varte under 20 minutt. Så fikk beskjed om at jeg også fødte raskt, spesielt siden jeg var førstegangs. Vi har kjøpt mye brukt, og det er jeg glad for. Babybjørn sin Vippestol kan man jo ta av trekket og vaske, eventuelt kjøpe nytt trekk! Babynest og slikt man ikke lett kan vaske ville jeg vært mer skeptiske til. Spesielt klær rekker man ikke bruke stort av før de vokser ut av det. Og det sier jeg med ei på tre måneder og som vi ikke bruke størrelse 50 på (gadd ikke kjøpe, skulle få en stor baby). Så ja, så og si alt som er lett å vaske ville jeg kjøpt brukt om mulig. Bæretøy er genialt, men igjen, ikke alle liker det heller. Forøvrig har to (av tre) i barselgruppa min både babybjørn Vippestol og tripptrapp med newborn. De er begge andregangs så de hadde fra før. Å ha begge deler virker genialt, baby får sitte ved bordet ved middager og får vippe på gulvet ellers. De anbefaler begge deler varmt. Barnevogn kjøpte vi city jogger premier. Den fungerer bra og er billig, men det som var viktigst for oss: kan lett klappes sammen og bæres. Fantastisk vogn for de som må bære den ofte/lenge, har liten leilighet og går for det meste på byterreng! Får plass i selv svigermor sin lille bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 5. august 2018 #1414 Del Skrevet 5. august 2018 Kom på en ting til! Brystpumpe. Hvis du ser en du liker på tilbud kan det være verdt å slå til. Så sant du har planer om å amme. Jeg har to venninner som fødte samtidig som meg (to uker forskjell), de hadde ikke kjøpt på forhånd og måtte bare ta det eneste de hadde på apoteket og det til latterlig pris. Ene hadde høyt blodtap under fødsel og måtte derfor hjelpe produksjonen i gang mens baby fikk mme. Hun andre måtte hjelpe produksjonen/avlaste brystknopper. Selv hadde jeg ett kvalmt barn (svelget mye fostervann) så hun ønsket ikke å die før hun ble tre dager gammel. Så alle vi tre måtte pumpe. Nå pumper jeg for å ha reserve siden jeg skal tilbake i jobb snart. Det er jo ikke viktig akkurat, men jeg er glad jeg hadde det jeg ønsket klart hjemme og fikk kjøpt det for 400 kroner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illy Skrevet 5. august 2018 #1415 Del Skrevet 5. august 2018 Håper laktulosen blir mer effektiv etter hvert! Var lurt å bruke den over tid, ja 😊 Newbornseat og tripptrappstol er litt tungt å dra med seg rundt, så jeg bruker den bare på kjøkkenet og ved spisebordet. Nå har jeg ofte med babygym'en på badet når jeg dusjer, da koser vi oss begge to 😝 Tidligere dusjet jeg som oftest når hun sov, eller når mannen passet på. Vippestol kan nok være veldig greit å ha på badet, og generelt å ha med seg rundt. Vi prøvde babybjørn sin hos noen venner, og mini likte den. Vi endte med Uppababy Vista, mest på grunn fargen 😝 Men den hadde det vi så etter, og både mannen og jeg likte den ved føreste øyekast. Den er vel litt rimeligere enn Bugaboo, men ikke veldig. Skjønner godt at du har lyst på Bugaboo fox, den ser fin ut. Den beste vogna jeg har trillet, er forøvrig Mountain buggy terrain. Den var helt fantastisk! (Valgte ikke den fordi sittedelen ikke kan snus bakover). Men jeg er fornøyd, vogna er veldig lett og god å trille, og få opp og ned av fortauskanter. En ting jeg har sett Bugaboo er litt bedre på, er justering på håndtaket. Det kan justeres en god del lenger ned enn Uppababy sitt, og det er jo en fordel for lave personer. Det plager ikke meg, men så har jeg jo brukt vogna så lite. Jeg tror jeg vil anbefale elastisk bæresjal, selv om jeg klønet i starten. Caboo close er ferdigknyttet, kjøpte ikke den fordi den blir litt varm på sommeren, men det er jo ikke noe problem for deg. Men jeg kan anbefale Sino, som jeg kjøpte (igjen, pga fargen). Det var egentlig ikke vanskelig, trikset er å tørre å bruke det. Ulempen med alle elastiske, er at de har litt kort brukstid. Mini her nærmer seg å være for tung nå. Fordelene er at du kan knytte det på deg, og så ta babyen ut og inn som du vil, at det er ganske enkelt og at det kan tilpasses så det blir behagelig for alle mødre- og babykropper. Jeg har endt opp med både ei sele og et vevd sjal i tillegg. Men vi bruker altså ikke vogna, pga. en kombinasjon av vognnekt og dårlige trillemuligheter her vi bor. Jeg har ikke brystpumpe, men ser absolutt poenget med å kjøpe inn en billig i ro og fred før man plutselig trenger det etter fødsel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickenwings85 Skrevet 7. august 2018 Forfatter #1416 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Takk for MASSE gode tips her inne @tweet, @blomst12, @Tonio og @Illy!!! Har virkelig fått mye mer oversikt over hva jeg trenger og ikke, sånn helt fra starten av. Det er nok lurt å ta ting litt etter litt. Skal prøve å være flink å kjøpe litt brukt også. Men, bare vent, det kommer flere spørsmål. Jeg er ikke ferdig enda ------- 22+6: Hjelpes, jeg har forsøkt å holde meg litt unna badevekta, har tenkt at det er fint å spare det til kontrollene. Men, siden jeg ikke har vært hos jordmor enda så veide jeg meg både på søndag og i dag. På to dager har jeg gått opp 2kg, og på disse ukene har jeg gått fra 58kg til 65,5kg. Ooops, er det mye??? Bør jeg begynne å være litt mer forsiktig? Sant skal sies, jeg er jo rimelig forstoppet da. Skal til legen i dag. Men, jeg har gått opp 7,5kg på 23 uker? Endret 7. august 2018 av Chickenwings85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomst12 Skrevet 7. august 2018 #1417 Del Skrevet 7. august 2018 42 minutter siden, Chickenwings85 skrev: Takk for MASSE gode tips her inne @tweet, @blomst12, @Tonio og @Illy!!! Har virkelig fått mye mer oversikt over hva jeg trenger og ikke, sånn helt fra starten av. Det er nok lurt å ta ting litt etter litt. Skal prøve å være flink å kjøpe litt brukt også. Men, bare vent, det kommer flere spørsmål. Jeg er ikke ferdig enda ------- 22+6: Hjelpes, jeg har forsøkt å holde meg litt unna badevekta, har tenkt at det er fint å spare det til kontrollene. Men, siden jeg ikke har vært hos jordmor enda så veide jeg meg både på søndag og i dag. På to dager har jeg gått opp 2kg, og på disse ukene har jeg gått fra 58kg til 65,5kg. Ooops, er det mye??? Bør jeg begynne å være litt mer forsiktig? Sant skal sies, jeg er jo rimelig forstoppet da. Skal til legen i dag. Men, jeg har gått opp 7,5kg på 23 uker? Dette med vekt er utrolig individuelt! Hvis man bare ser på vekta isolert sett så sier den lite om hvorvidt det er "normalt" eller ei! Jeg har alltid gått opp mer enn de 12-16 kg det står at er normalt. Begynte på 66 kg denne ganga og er nå oppe i 83. Men siden jeg er normalvektig i utgangspunktet og har et normalt svangerskap har hverken jordmor eller lege sagt noe på det.:) har forøvrig gått opp mest i andre trimester, men det er nok og veldig individuelt:) har du vann i kroppen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickenwings85 Skrevet 7. august 2018 Forfatter #1418 Del Skrevet 7. august 2018 2 timer siden, blomst12 skrev: Dette med vekt er utrolig individuelt! Hvis man bare ser på vekta isolert sett så sier den lite om hvorvidt det er "normalt" eller ei! Jeg har alltid gått opp mer enn de 12-16 kg det står at er normalt. Begynte på 66 kg denne ganga og er nå oppe i 83. Men siden jeg er normalvektig i utgangspunktet og har et normalt svangerskap har hverken jordmor eller lege sagt noe på det.:) har forøvrig gått opp mest i andre trimester, men det er nok og veldig individuelt:) har du vann i kroppen? Ja ikke sant, det er nok veldig individuelt ja. Fikk bare litt sjokk. Jeg har selvfølgelig ikke problemer med å gå opp i vekt, har bare virkelig ikke lyst til å gå mer opp i vekt enn gjennomsnittet, eller hva som i utgangspunktet er bra for meg og barnet. Men, jeg så på en slik oversikt over gjennomsnittet, så ja, jeg ligger vel ca på gjennomsnittet på hva som er vanlig i min svangerskapsuke. Vet ikke om jeg har så mye vann i kroppen, det er jo veldig varmt i Oslo da, så kjenner kanskje at jeg er noe tykkere i fingrene (spesielt når jeg er ute på tur). Hvor langt er du på vei egentlig? ----- Var hos legen i dag. Var hos en vikar, en dame på alder med meg. Opplevde at hun hadde mye mer peiling på graviditet enn min 65år gamle fastlege, så det var jo egentlig fint. Det eneste var at jeg opplevde henne som noe nedlatende. Hun prøvde nok sikkert bare å være omsorgsfull, men ja. Litt sånn "åja, du har lest deg opp ved å google" mens hun lo (når jeg fortalte hvilke råd jeg har fulgt). Videre ved å fortelle at det eneste som hjelper mot forstoppelse er å føde ut barnet år den tid kommer. Altså, hun var ikke frekk, men litt sånn ovenfra og ned. Men, når det er sagt så rodde hun seg raskt inn igjen ved å sette opp en ny time til meg neste uke. Da for å ta en glukosebelastningstest for så en svangerskapskontroll, siden jeg kun har hatt en hos fastlegen. Må si jeg er spent på den glukosebelastningstesten, det tar jo flere timer?... Ja, også fikk jeg beskjed om å firedoble dosen med Laktulose. Får satse på at det hjelper 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuppelene Skrevet 7. august 2018 #1419 Del Skrevet 7. august 2018 15 minutter siden, Chickenwings85 skrev: Ja ikke sant, det er nok veldig individuelt ja. Fikk bare litt sjokk. Jeg har selvfølgelig ikke problemer med å gå opp i vekt, har bare virkelig ikke lyst til å gå mer opp i vekt enn gjennomsnittet, eller hva som i utgangspunktet er bra for meg og barnet. Men, jeg så på en slik oversikt over gjennomsnittet, så ja, jeg ligger vel ca på gjennomsnittet på hva som er vanlig i min svangerskapsuke. Vet ikke om jeg har så mye vann i kroppen, det er jo veldig varmt i Oslo da, så kjenner kanskje at jeg er noe tykkere i fingrene (spesielt når jeg er ute på tur). Hvor langt er du på vei egentlig? ----- Var hos legen i dag. Var hos en vikar, en dame på alder med meg. Opplevde at hun hadde mye mer peiling på graviditet enn min 65år gamle fastlege, så det var jo egentlig fint. Det eneste var at jeg opplevde henne som noe nedlatende. Hun prøvde nok sikkert bare å være omsorgsfull, men ja. Litt sånn "åja, du har lest deg opp ved å google" mens hun lo (når jeg fortalte hvilke råd jeg har fulgt). Videre ved å fortelle at det eneste som hjelper mot forstoppelse er å føde ut barnet år den tid kommer. Altså, hun var ikke frekk, men litt sånn ovenfra og ned. Men, når det er sagt så rodde hun seg raskt inn igjen ved å sette opp en ny time til meg neste uke. Da for å ta en glukosebelastningstest for så en svangerskapskontroll, siden jeg kun har hatt en hos fastlegen. Må si jeg er spent på den glukosebelastningstesten, det tar jo flere timer?... Ja, også fikk jeg beskjed om å firedoble dosen med Laktulose. Får satse på at det hjelper 😅 Å herregud.. det eneste som hjelper er å føde. Hva er det for noe å svare da🤦🏼♀️ Jeg tok glukosebelastning ifbm studie ved riksen før oppstart av forsøk. Husker ikke hvor lenge jeg satt mellom prøvene, men kan det ha vært to timer? Er du en som ikke liker å vente.. husk å lade tlf før du drar, ta med blader og strikketøy😉 lykke til med firedobbel dose🤞🤞🤞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomst12 Skrevet 7. august 2018 #1420 Del Skrevet 7. august 2018 Jeg er 37 uker idag!:) så spennende tider nå etterhvert:) Lykke til med firedobling av laktulose. Movikol skal og funke bra!:) men i farta har jeg ikke googlet om du kan bruke det under graviditet,men vil jo tro det:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå