AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #1 Skrevet 24. mars 2017 Er det sånn at når man først har fått en autoimmun sykdom så er man mer utsatt for og få flere? Anonymkode: 79ce2...ef9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #3 Skrevet 24. mars 2017 Hva er det som trigger disse sykdommene da? Jeg har fått en ny sykdom ved hver graviditet, som jo er en stor påkjenning for kroppen. Noe annet enn graviditet som utløser disse sykdommene? Anonymkode: 79ce2...ef9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #4 Skrevet 24. mars 2017 Det er en autoimmun respons (respons i immunforsvaret som er i ubalanse). To sentrale deler av dette systemet har ansvaret for hverandre for celledeling - og når disse cellene er i ubalanse - feks grunnet hardt stress - kommer systemet i ubalanse og en autoimmun respons (overaktivitet av immunforsvaret oppstår). Anonymkode: 85b63...b9e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #5 Skrevet 24. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som trigger disse sykdommene da? Jeg har fått en ny sykdom ved hver graviditet, som jo er en stor påkjenning for kroppen. Noe annet enn graviditet som utløser disse sykdommene? Anonymkode: 79ce2...ef9 Det spørsmålet er det store titusenkroners spørsmålet. Man antar at der er en feilfunksjon i kroppen der kroppen angriper seg selv ved autoimune sykdommer. Når den feilfunksjonen er der så kan den slå til på flere områder. Anonymkode: 061a1...dd3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #6 Skrevet 24. mars 2017 Noen av dem er genetisk betinget - enten arvelig eller erhvervet. Atter andre kan komme etter infeksjoner (klassisk er rheumatoid feber etter infeksjon med betahemolytiske streptokokker i Lancefield gruppe A - disse har antigener som er svært like antigenene i visse vevstyper, og det kan føre til at immunforsvret feiltolker, og dermed angriper eget vev). Ved mange autoimmune sykdommer kjenner vi ikke tilstrekkelig hvilke stimuli som utløser tilstanden. Man skal ikke gå rundt og engste seg for slike sykdommer om man ikke vet at man har arvelige disposisjoner. Anonymkode: d95e2...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #7 Skrevet 24. mars 2017 Man mistenker i moderne medisin at tarmflora er nøkkelordet her. Derfor forskes det tungt på fordøyelse for tiden. Ironisk nok forstod kinesterne for type 3000 år siden at tarmflora-transplantasjoner hjalp på mye av det vi nå driver forsøk i testfasen med tarmfloratransplantasjoner for å få bukt med. Moderne forskning - yay.. Anonymkode: d0e59...a80
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #8 Skrevet 24. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man mistenker i moderne medisin at tarmflora er nøkkelordet her. Derfor forskes det tungt på fordøyelse for tiden. Ironisk nok forstod kinesterne for type 3000 år siden at tarmflora-transplantasjoner hjalp på mye av det vi nå driver forsøk i testfasen med tarmfloratransplantasjoner for å få bukt med. Moderne forskning - yay.. Anonymkode: d0e59...a80 Dette er litt unøyaktig. I noen tilfeller mistenker man at det kan være visse autoimmune sykdommer som har en assosiasjon med forskjøvet tarmflora, men dette gjelder langt fra alle autoimmune sykdommer, og det er foreløpig ikke annet enn en temmelig spekulativ hypotese, som kanskje kan vise til noen begrensede årsakssammenhenger. Anonymkode: d95e2...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #9 Skrevet 24. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man mistenker i moderne medisin at tarmflora er nøkkelordet her. Derfor forskes det tungt på fordøyelse for tiden. Ironisk nok forstod kinesterne for type 3000 år siden at tarmflora-transplantasjoner hjalp på mye av det vi nå driver forsøk i testfasen med tarmfloratransplantasjoner for å få bukt med. Moderne forskning - yay.. Anonymkode: d0e59...a80 Denne påstanden om forskning må du nesten komme med henvisning til. Anonymkode: 061a1...dd3 1
Kalevala Skrevet 24. mars 2017 #10 Skrevet 24. mars 2017 Legene i Hva feiler det deg, sa i alle fall at det er slik.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #11 Skrevet 24. mars 2017 Det stemmer. Jeg har en genetisk (autoimmun) sykdom, og har pådratt meg en til i voksen alder. De gangene det skjer noe med meg som fastlegen ikke forstår seg på (det har hendt) blir jeg gjerne sendt til utredning for noe autoimmunt. Heldigvis er det som regel allergiske reaksjoner jeg har, og ikke en ny sykdom. Anonymkode: aad0f...731
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå