AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #21 Del Skrevet 25. mars 2017 Kan vi droppe å gi gaver til disse som ikke takker? Anonymkode: bd387...c9d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #22 Del Skrevet 25. mars 2017 Jeg gir ikke gaver til folk som ikke sier takk. Så både venner og familie har gått ut av gavelisten. Har en venninne som jeg trur ikke kan uttale takk, og det er flaut å være sammen med henne i visse sosiale settinger... Så både dropp å sende gaver og hjelp til ovenfor slike. Anonymkode: f05d4...067 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #23 Del Skrevet 25. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det?! Det er jo foreldrene som skal oppdra barna, ikke lærerene. Lærerne skal lære bort fag. Synes det vitner om ansvarsfraskrivelse å ønske noe sånt. Hvilket fag skulle vi tatt ut for å få plass til det da? Matte, norsk, samfunnsfag? Samfunnsfag, KRLE og naturfag er allerede svært pressa på tid. Det er altfor få timer i uka. Skolen har virkelig ikke tid til å drive med helt grunnleggende oppdragelse i tillegg. Anonymkode: b2f1a...4ac Jeg er helt enig i at det er foreldrene som skal oppdra, men for å få et levelig samfunn så tenker jeg at de må lære det på skolen også. Trist, men tror det gagner oss til syvende og sist. Anonymkode: ab658...291 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #24 Del Skrevet 25. mars 2017 5 timer siden, Cocosa skrev: Sendte hjemmestrikket gave og hjemmelaget kort i barselgave til et par for en stund siden. Fikk aldri noe takk, så måtte spørre om de hadde fått den. "Joda, den har vi fått" 🙄 Irriterende det der. jeg mistenker også at mange synes det er vanskelig å ringe og takke for noe, hvis man ellers ikke har så mye å prate med personen om. Jeg får alltid noen rare gaver av tante og onkel til jul. Sjelden noe jeg trenger. Jeg liker ikke helt å ringe dit, da jeg ikke aner hva mer jeg skal si enn takk for presangene. Vi har jo egentlig ikke noe mer til felles. Men likevel så må jeg ringe og takke. slipper ikke unna med det, og det er jeg glad foreldrene mine har oppdratt meg til. Anonymkode: ab658...291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #25 Del Skrevet 25. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan vi droppe å gi gaver til disse som ikke takker? Anonymkode: bd387...c9d er jo fristet til det, men det blir for komplisert når ikke-takkerne er en del av en større familie eller vennegjeng. Da gir jeg heller noen ræva gaver som jeg selv ønsker å bli kvitt Anonymkode: ab658...291 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cocosa Skrevet 26. mars 2017 #26 Del Skrevet 26. mars 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Irriterende det der. jeg mistenker også at mange synes det er vanskelig å ringe og takke for noe, hvis man ellers ikke har så mye å prate med personen om. Jeg får alltid noen rare gaver av tante og onkel til jul. Sjelden noe jeg trenger. Jeg liker ikke helt å ringe dit, da jeg ikke aner hva mer jeg skal si enn takk for presangene. Vi har jo egentlig ikke noe mer til felles. Men likevel så må jeg ringe og takke. slipper ikke unna med det, og det er jeg glad foreldrene mine har oppdratt meg til. Anonymkode: ab658...291 SMS og Facebook kan ofte være nok. Jeg setter pris på å få en melding på at gaven er mottatt, samt et enkelt "takk". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #27 Del Skrevet 26. mars 2017 På 24.3.2017 den 15.09, AnonymBruker skrev: Kan det være at de som ikke takker, er vant til å få så mye gaver, og hjelp at de ser på det som en selvfølge og ikke noe de trenger å takke for? Jeg stusser veldig over at noen som virker sosialt oppegående ellers, ikke har det med å takke for ting. Når det gjelder julepresanger så forventer jeg ikke et eget takkekort, men en telefon, eller i det minste en sms hadde vært aldright:) Anonymkode: ab658...291 Nei, det trenger ikke å være tilfellet. Noen mennesker har bare ikke manerer/folkeskikk, og det sier en del om oppveksten deres. Folk som ikke takker, er nok ikke mennesker jeg ser opp til. Å takke og å vise takknemlighet for gaver, hjelp, etc., er noe jeg forventer fra voksne, oppegående folk. Har en fetter og en kusine som er slik, men nå er vel ikke oppdragelse så veldig viktig i den familien.... Mor og far kjøpe ofte dyre gaver til dem og jeg har ved flere anledning gitt bort dyre klær (som jeg kunne tjent penger på) til dem, men fikk aldri takk (og jeg pleide å spørre om de passet? Fikk bare til svar "ja" eller "nei") Ingen takk. Nå var de mellom 14-18 år, altså gamle nok til å ha folkeskikk. Anonymkode: 2b915...565 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nastine Skrevet 26. mars 2017 #28 Del Skrevet 26. mars 2017 Blæh...her føler jeg meg skyldig jeg er håpløs, rett og slett fordi jeg er distre og ubetenksom, er ikke fordi jeg ikke er takknemmelig, prøver å skjerpe meg, sender en sms og takker etterhvert som jeg kommer på at jeg har glemt takke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 007_008_007 Skrevet 26. mars 2017 #29 Del Skrevet 26. mars 2017 På 24.3.2017 den 15.09, AnonymBruker skrev: Kan det være at de som ikke takker, er vant til å få så mye gaver, og hjelp at de ser på det som en selvfølge og ikke noe de trenger å takke for?Anonymkode: ab658...291 Jeg tror at det er slik som du påpeker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #30 Del Skrevet 26. mars 2017 På 25.3.2017 den 11.14, Balian de Ibelin skrev: Noen mennesker har bare vanskelig for å si det. Det har ingenting med utakknemlighet å gjøre. Akkurat som at noen mennesker kan ikke si at de er glad i noen. Det er stor forskjell på "takk" og "glad i deg/elsker deg." Ikke sammenlignbart. Har du problemer med høflighet/folkeskikk, og å si et så enkelt, ufarlig ord som "takk", så er det veldig spesielt. Anonymkode: 2b915...565 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #31 Del Skrevet 26. mars 2017 På 25.3.2017 den 11.42, AnonymBruker skrev: Samboers familie takker heller ikke for gaver, med mindre man er til stede når de pakker opp. De årene vi ikke feirer jul sammen med de får vi altså ikke noen takk for julegavene, og når vi takker for gavene vi fikk av de takker de heller ikke for gavene de fikk av oss. Syntes det er pussig, men sånn er det bare Anonymkode: 7c78c...253 Hvis det er slik at barnet får haugevis av gaver eller hvis en har flere barn som får masse gaver fra mange, så er det kanskje ikke så rart at en ikke sender en personlig takk, men ser at mange oppretter en "julestatus" eller "bursdagsstatus" på sosiale medier hvor de takker for alle gavene, og de burde være greit. Jeg har selv en søster som har tre barn og de får utrolig mange gaver hver jul og jeg vet at søsteren min takker alle personlig. Det er bare sånn hun er Det er jo slik alle burde vært i en idell verden. Anonymkode: 2b915...565 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #32 Del Skrevet 26. mars 2017 4 timer siden, Cocosa skrev: SMS og Facebook kan ofte være nok. Jeg setter pris på å få en melding på at gaven er mottatt, samt et enkelt "takk". i vår familie så har vi tradisjon for at vi ringer hverandre og takker for julegavene. Det gjør alle vi som er lært opp til å takke. Jeg er takknemmelig bare for at folk sier takk, men det er ekstra hyggelig at de sier det face to face eller på telefonen. Jeg synes det er en god ide å lære opp barna til å gjøre det. Da unngår de kanskje telefonskrekk senere. Anonymkode: ab658...291 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 007_008_007 Skrevet 26. mars 2017 #33 Del Skrevet 26. mars 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er slik at barnet får haugevis av gaver eller hvis en har flere barn som får masse gaver fra mange, så er det kanskje ikke så rart at en ikke sender en personlig takk, men ser at mange oppretter en "julestatus" eller "bursdagsstatus" på sosiale medier hvor de takker for alle gavene, og de burde være greit. Jeg har selv en søster som har tre barn og de får utrolig mange gaver hver jul og jeg vet at søsteren min takker alle personlig. Det er bare sånn hun er Det er jo slik alle burde vært i en idell verden. Anonymkode: 2b915...565 Da mister disse barna verdifull kunnskap om bevaring og utvikling av relasjoner. En relasjon forsterkes ved at man tar seg tid til å personlig takke for gaver. Kanskje det heller er et tegn på et samfunn med mye velstand. Man tar ting for gitt. Jeg kjenner en person som to dager før bursdagen skrev på Facebook at alle hilsener kunne skrives under den tråden vedkommende opprettet. Altså, man tar det for gitt at alle vil huske bursdagen? Nei, mener jeg. Man viser takknemlighet og at man ikke tar ting for gitt ved å personlig svare på hilsener. Endret 26. mars 2017 av 007_008_007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant Skrevet 26. mars 2017 #34 Del Skrevet 26. mars 2017 På 25.3.2017 den 18.11, Cocosa skrev: Sendte hjemmestrikket gave og hjemmelaget kort i barselgave til et par for en stund siden. Fikk aldri noe takk, så måtte spørre om de hadde fått den. "Joda, den har vi fått" 🙄 Så utakknemlige mennesker Du har brukt av din tid på å strikke og lage kort så får du ikke så mye som et "takk"... Nei, disse menneskene hadde jeg aldri gitt en gave til igjen! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 26. mars 2017 #35 Del Skrevet 26. mars 2017 (endret) På 24. mars 2017 den 14.05, Fru Uperfekt skrev: Beklageligvis så mangler enkelte evnen til å takke. Tror det har litt med oppdragelsen de har fått hjemmenfra. Her skriver alle barna som kan skrive takke kort de selv, de som nesten er skoleklar skriver av det jeg har skrevet for de og de aller minste sender en tegning. Joda vet det sikkert er søppel for noen å få takkekort etter f.eks jul men det har med at de skal lære å være takknemmelig for det de får. Er tilogmed så sær at jeg lærer jentebarna mine å neie når de takker personlig, og guttebarna bukker, dette gjør de og første gang de hilser på nye mennesker. Enig! Jeg neier fortsatt av ren refleks! Endret 26. mars 2017 av Perle 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #36 Del Skrevet 26. mars 2017 38 minutter siden, Diamant skrev: Så utakknemlige mennesker Du har brukt av din tid på å strikke og lage kort så får du ikke så mye som et "takk"... Nei, disse menneskene hadde jeg aldri gitt en gave til igjen! Må si jeg er glad f or at jeg ikke ga denne damen et strikkeprosjekt som jeg la sjela mi i. Det hadde vært kjipt Da er det kanskje best med 300 kroner på Vipps. Anonymkode: ab658...291 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #37 Del Skrevet 28. mars 2017 Jeg gir gaver til nieser og nevøer - også voksne (eldste er 25 år). Fine gaver som jeg vet de setter pris på. 6 stk av de voksne har aldri sagt takk, og i forfjor sluttet jeg å gi gave til dem. Vet ikke om de merket det en gang. Har ikke fått noen klager. Anonymkode: 1a689...b52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. mars 2017 #38 Del Skrevet 28. mars 2017 På Saturday, March 25, 2017 den 11.42, AnonymBruker skrev: Samboers familie takker heller ikke for gaver, med mindre man er til stede når de pakker opp. De årene vi ikke feirer jul sammen med de får vi altså ikke noen takk for julegavene, og når vi takker for gavene vi fikk av de takker de heller ikke for gavene de fikk av oss. Syntes det er pussig, men sånn er det bare Anonymkode: 7c78c...253 Men når man gir gave tilbake er jo det litt som en takk i seg selv da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #39 Del Skrevet 28. mars 2017 Sendte fint smykke til konfirmasjonen til en slektning, men hørte aldri et ord. Jeg spurte på FB om det var kommet fram, men selv det greidde de ikke å svare på. Nå lurer jeg jo på om det er kommet vekk i posten, men har erfaring fra før med at de ikke takker for noenting. Så jeg kommer til å slutte med dyre og fine gaver. Veldig trist, synes jeg, for jeg liker å gi gaver. Det smykket hadde byttelapp vedlagt, så om hun ikke likte det, så kunne hun bytte. Anonymkode: 9f3c6...30f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti.09 Skrevet 28. mars 2017 #40 Del Skrevet 28. mars 2017 Jeg takker alltid. Dersom personen ikke er der, så sender jeg en melding eller ringer til den det gjelder. Normal folkeskikk det. Jeg er dessverre ikke overrasket over mangel på folkeskikk hos andre... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå