Gå til innhold

Alenemor til tenåringdatter som sliter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo jeg er alenemor og er alene med en tenåring som sliter psykisk. Vi venter på time hos bup, hun nekter og gå til skolepsykolog. Dette har vart ganske mange mnd og jeg kjenner jeg selv tar til å bli utslitt.Vi har få mennesker i vår omgangskrets og dattera ønsker ikke og dra til noen i familien. Jeg har slitt en del selv tidligere og føler jeg snart ikke har mere krefter.På et halvt år har jeg ikke hatt en helg og kunne slappe av. Hva gjør man? Hadde jeg bare fått en fri dag, kunne jeg levd lenge på dette. Pappa er ikke i bilde og dattera er stort sett bare hjemme om ettermiddagen. jeg er redd jeg faller sammen selv en dag og det kan jeg ikke, må være hos dattera og støtte henne.

Anonymkode: a534b...b47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sliter hun med? Kan noen i familien komme hjem til dere å hjelpe deg, evt gi deg ett par fridager? 

Anonymkode: c6ea3...a2f

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo jeg er alenemor og er alene med en tenåring som sliter psykisk. Vi venter på time hos bup, hun nekter og gå til skolepsykolog. Dette har vart ganske mange mnd og jeg kjenner jeg selv tar til å bli utslitt.Vi har få mennesker i vår omgangskrets og dattera ønsker ikke og dra til noen i familien. Jeg har slitt en del selv tidligere og føler jeg snart ikke har mere krefter.På et halvt år har jeg ikke hatt en helg og kunne slappe av. Hva gjør man? Hadde jeg bare fått en fri dag, kunne jeg levd lenge på dette. Pappa er ikke i bilde og dattera er stort sett bare hjemme om ettermiddagen. jeg er redd jeg faller sammen selv en dag og det kan jeg ikke, må være hos dattera og støtte henne.

Man trenger ikke avlastning fra en tenåring som, for det meste, klarer seg selv. Har man valgt å få barn, så er man der for det barnet. 

Anonymkode: 33baa...472

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt barnevernet og få dem til å hjelpe deg. 

Anonymkode: a8233...ea3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke avlastning fra en tenåring som, for det meste, klarer seg selv. Har man valgt å få barn, så er man der for det barnet. 

Ts her regner med du har prøvd og være der for et barn som sliter og ikke ha mulighet til å gå ut,siden du svarer slik.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Ta kontakt med familie teamet i kommunen, det er et lavterskel tilbud, de jobber både med enkelt personer og hele familien, alt etter behov.  De kommer gjerne hjem til dere, de kan også være en støtte for deg i en vanskelig tid. Sender deg en varm klem🌸

Endret av Soave3
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er ikke far inne i bildet? Her må han komme på banen og avlaste deg. Dere er to om dette barnet.

Anonymkode: 208c5...f4a

• Liker 1
Skrevet

Kontakt dps og få henne i samtaler 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her; dps er vel bare for voksne. Venter på timer på bup. Famileteamet har jeg kontakt med og er vel det som gjør at jeg klarer og holde ut. Pappa er uaktuel og dra inn, hun ønsker ikke og være hos han og han hadde nok heller ikke takla og ha henne. 

Jeg må nok bare vente på bup og håpe det hjelper. Takk for svar.

• Liker 3
Skrevet

Som noen andre lurte på: Har du ikke noe familie som kan komme på besøk en helg eller to og sånn avlaste deg?

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her; dps er vel bare for voksne. Venter på timer på bup. Famileteamet har jeg kontakt med og er vel det som gjør at jeg klarer og holde ut. Pappa er uaktuel og dra inn, hun ønsker ikke og være hos han og han hadde nok heller ikke takla og ha henne. 

Jeg må nok bare vente på bup og håpe det hjelper. Takk for svar.

På hvilke måte sliter hun og er krevende? Kan gjerne veilede, men må ha litt info.

Anonymkode: c0a6a...466

• Liker 2
Gjest antbug
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å sette deg litt inn i situasjonen før du svarer. Tror du moren vil være til stor hjelp for datteren hvis hun kjører seg selv også i veggen? Det kan være krevende nok å være to foreldre med tenåringer som sliter, men de har i alle fall mulighet til å avlaste hverandre. Denne moren har ingen til å hjelpe seg.

Ts: håper det ikke tar så lang tid å få time hos Bup. Hvis du er helt på felgen synes jeg du skal be noen i familien om å komme selv om datteren din ikke er vill etter idéen. Det høres ut som du også trenger hjelp, og det går sikkert greit når hun skjønner at hun ikke har noe valg.

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Årets sympati pris går til deg gitt:sarkasme:

Selv om man velger å få barn så er ikke det ensbetydende med at man ikke skal kunne få hjelp og råd. Spesielt i en ekstra krevende situasjon som med en datter som sliter psykisk. Å aldri få noe som helst tid til å hente seg inn kan føre til en smell for mor. Hva skjer da med datteren? 

Tydeligvis klarer ikke datteren det meste selv fordi hun sliter tungt psykisk. Å takle det kan være ekstremt utfordrende, spesielt når en er helt alene uten verken far eller nær familie til å hjelpe. 

Det er ille nok å ha en hormonell, frustrert og sinna tenåring. Sleng inn psykiske problemer så kan selv de beste foreldre slite, selv der både mor, far og famile inne i bildet. Alene kan det føre til utbrenthet. 

Og på hvilken måte mener du Ts ikke er der for barnet?

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt barnevernet og få dem til å hjelpe deg. 

Anonymkode: a8233...ea3

Enig. 

TS, du bør absolutt kontakte Barnevernet,de kan hjelpe deg med å få avlastning og veiledning/terapitimer til ditt barn. 

Anonymkode: ef5cf...65d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er ikke far inne i bildet? Her må han komme på banen og avlaste deg. Dere er to om dette barnet.

Anonymkode: 208c5...f4a

Oppfattet det slik at TS ikke jobber 100% i arbeidslivet- og at barnets far aldri har vært med "i bildet".

Anonymkode: ef5cf...65d

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker ikke å legge ut så mye om hennes problem her, men hun har nok en depresjon pluss noe til. Hun har problem med å stole på folk og slipper ingen inn på seg. Jeg har ingen familie i nærheten. Pappa har familie her, men de er veldig opptatt ofte. 

Jeg får ta en dag om gangen----

Skrevet

Man har krav på vurdering av BUP innen 10 virkedager, så dersom det er veldig alvorlig, så vil hun få komme raskt til psykolog.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ts her: på skolen sa de at man kunne risikere og vente opp til 12 uker på behandling på bup.

AnonymBruker
Skrevet

Få så mye hjelp du klarer, viktig at du holder deg oppe 😊. Kanskje du kan spørre om time på dps? Så har du noen å prate med og sette ord på følelser, det er psykisk krevende for deg og dette.

Jeg ville og kontaktet barnevern for å få mer hjelp, de er en stor og viktig støttespiller. Kan og evt hjelpe med fritidskontakt for ungen din. Så får du litt avlastning. 

Lykke til 😊😊

Anonymkode: 1fd7d...be3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på dps, men fikk avslag. Jeg jobber og jobben blir et slags fristed for meg og er viktig for at jeg skal holde ut. 

Ja får kanskje snakke med barnevernet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...