Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er den mindre aktiv enn før, med mindre folk som poster statuser etc? eller lik som for noen år siden?

Lurer på om den blir mindre aktiv når man er mindre aktiv selv, eller om bare alle generelt poster mindre, og at det er derfor.

Anonymkode: d5d68...839

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ingen som har merket forandring? :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ingen som har merket forandring? :) 

mener du News Feed eller Timeline? du skrive timeline, men beskrivelsen passer mer til News feed.

AnonymBruker
Skrevet

Ja newsfeed så klart , min feil.

AnonymBruker
Skrevet

Da Facebook tok av i Norge og de første årene etter det var news feeden direkte, altså at den viste aktivitetene til venner i kronologisk rekkefølge. Det ble ikke skilt mellom dine "nære" og "fjerne" venner og heller ikke mellom viktige og mindre viktige oppdateringer. 

Etter en stund endret FB algoritmen til news feeden slik at innleggene til de profilene du er mest aktiv med ble fremhevet, og i tillegg så ble en del aktiviteter skjult fra news feeden slik at "viktige" nyheter (forlovelser, populære bilder og statuser med mye altivitet) ble mer synlig.

Konsekvensen av dette ble at news feeden ble mer statisk og ikke oppdatert like ofte. En annen konsekvens er at de "nyhetene" som dukker opp først kan være alt fra noen timer gamle til flere døgn slik at det man faktisk ser på news feeden ikke lengre er like ferske. 

Samtidig så har også innholdet i selve aktivitetene endret seg. Som du selv sier så er flere mindre aktive enn før. Kun et fåtall brukere oppdaterer bilder eller statuser flere ganger i uka (eller måneden for den saks skyld). De fleste bruker facebook på en annen måte enn tidligere. Facebook har blitt mindre personlig, men samtidig så har aktiviteten økt når det kommer til å dele lenker eller innhold fra "like"-sider. 

Hvor aktiv man er selv med å oppdatere egen timeline har ikke så mye å si for hvor ofte news feeden oppdaterer seg, men hvor aktiv du er mot andre brukere spiller inn på algoritmen. Hvor mange brukere klikker du deg inn på jevnlig? Hvor mange brukere snakker du med på messenger? Hvor mange brukere gir du likes til?

Kort sagt så vil FB prøve å vise deg aktiviteten til de du er aktiv med. Jo færre du er aktiv med desto færre vil du få oppdateringer fra. Min FB viser nesten utelukkende aktivitet fra de nærmeste vennene mine og de er jo knapt aktive selv og derfor blir feeden min raskt overtatt av aktiviteter fra sider jeg har likt i stedet.

Anonymkode: c0515...37f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...