Gå til innhold

Ser dårligere med briller enn linser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes jeg ser myyye klarere med linser enn briller, hva kan grunnen til det være? Det er samme styrke på begge.

Anonymkode: 62548...3d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Akkurat samme hos meg 

ser heller ikke godt bare 1 meter foran meg med briller 

Anonymkode: 16837...395

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes jeg ser myyye klarere med linser enn briller, hva kan grunnen til det være? Det er samme styrke på begge.

Anonymkode: 62548...3d9

Det er jo sjelden man skal ha samme styrke på linser og briller. Da må i såfall brillene være bifokale (eller hva det heter). Jeg har -4,25 på begge øynene i brillestyrke, men på linsene har jeg bare -4,00. Hos mannen min er det også tilsvarende forhold. Optikeren begrunnet dette med at linsene sitter helt inne på øyet, så man ikke trenger å ta hensyn til avstanden til brilleglassene. 

Anonymkode: e8ec5...e9e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilli My

Det skal ikke være samme styrke på briller og linser, de skal være noe forskjellig pga avstanden mellom øynene og glassene. Er brillene kjøpt på nett etter linsestyrke, så kan jo det forklare saken. Ellers, glassene bør ha refleksbehandling og UV-beskyttelse. Og, selvfølgelig, renses daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten

Har du mye i styrke? Briller og linser skal ikke ha samme styrke nemlig. Om du er langsynt (+styrker), skal brillene være svakere, mens om du er nærsynt (-styrker) skal brillene være sterkere. Jo mer styrke du har, jo mer forskjell skal det være for å få samme effekt for øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cathe.

At briller og linser ikke skal ha samme styrke er en sannhet med modifikasjoner. Jeg var på synstest for briller på begynnelsen av året eter å kun ha brukt linser i mange år. Optikeren fant da at jeg skal ha samme styrke som på linsene, selv om hun informerte om at de fleste har en kvart grad lavere styrke på linser. Jeg føler dog også at jeg ser dårligere med brillene, men har tenkt at det er en tilvenningssak ettersom jeg bruker briller lite og linser veldig mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten
1 time siden, Cathe. skrev:

At briller og linser ikke skal ha samme styrke er en sannhet med modifikasjoner. Jeg var på synstest for briller på begynnelsen av året eter å kun ha brukt linser i mange år. Optikeren fant da at jeg skal ha samme styrke som på linsene, selv om hun informerte om at de fleste har en kvart grad lavere styrke på linser. Jeg føler dog også at jeg ser dårligere med brillene, men har tenkt at det er en tilvenningssak ettersom jeg bruker briller lite og linser veldig mye. 

At linser skal ha lavere styrke gjelder bare for nærsynte. Langsynte må ha sterkere linser. Optikeren din har rett, de fleste nærsynte har 0,25 D lavere i linsene, men dette gjelder ikke for de med høye styrker. Så det kommer helt an på. Men det er som du sier, briller er en tilvenningssak! Når man får nye briller med nye styrker, vil de første dagene føles veldig rare. Og dersom man sjeldent bruker brillene kan man også merke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig! Er nærsynt, så brillene har sterkere styrke enn linsene. Tror også det er en tilvenningssak, spesielt å ikke se "rammene" av brillene :fnise: Jeg fikk erfare det for litt over et år siden når jeg fikk hornhinnebetennelse på det ene øyet, og måtte bruke bare briller i over en måned for at såret på øyet skulle gro helt fint. Brukte bare linser i flere år før den hendelsen. Tenkte at grunnen kanskje var at det klare synsfeltet er litt større med linser enn med briller siden de sitter helt inntil øyet? Med brillene merket jeg først at jeg måtte snu hodet mer for å se helt klart i ulike vinkler der jeg med linsene bare trengte å bevege øynene. Det gikk seg heldigvis til, men det var en småkjip første uke med litt hodepine og sår nese :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har -9.5 i linsestyrke og -10.5 i brillestyrke. 

Ts, du bør ta en ny synsundersøkelse og få oppdatert brillestyrken din. 

Anonymkode: cdb1b...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...