Gå til innhold

Pesi Max og avhengighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leser ofte om personer som har utviklet avhengighet til Pepsi Max.  Både her på forumet, aviser, tv. I dag på luksusfellen er det blandt annet ei med avhengighet :

http://www.nettavisen.no/livsstil/luksusfellen---pepsi-max-er-min-store-last/3423324704.html

Hva er det med akkurat Pepsi Max som gjør folk avhengig?  Jeg har aldri for eksempel hørt om noen som utvikler avhengighet og cola zero. Jeg selv har trukket cola zero siden 2006, men aldri følt meg avhengig. Det eneste jeg har merket er at jeg ikke liker annen burs etter  Er det noe helt spesielt Max som gjør at folk blir avhengig av den? Noen som har vært avhengig som kan dele erfaringer? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel det at det er koffein i Pepsi Max vil jeg kanskje tro? Det blir jo litt som de som bøtter ned med kaffe. Vet om en del som får vondt i hodet av å f.eks kutte ut Pepsi Max, og jeg vil kanskje tro det er pga koffeinen.

Selv elsker jeg Pepsi Max og kunne tidligere drikke Pepsi Max hele dagen. Ikke bare smaker det godt, men det ble min daglige dose koffein. Jeg har derimot begrenset bruken veldig. Nå drikker ikke jeg te eller kaffe, så for meg er det ikke så veldig farlig å ta et glass eller to til middag. Men ja, jeg drikker Pepsi Max hver dag, det gjør jeg, men jeg begrenser det til etter jobb (dvs etter middag). Store deler av dagen drikker jeg gjerne vann eller sukkerfri saft. 

Det skal sies, jeg har aldri følt meg avhengig, og har ikke hatt problemer med å gå uten Pepsi Max. Jeg drikker også mer og mer annen sukkerfri brus, slik som den nye fruktbrusen til First Price. For min del har jo det blitt min glede i en hverdag. Når man har gått ned 70 kg slik som jeg har gjort må man kose seg med noe, og det er min kos. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir kun "avhengig" når jeg er på slanker'n. :P
Har sånn lyst på noe godt, men kan ikke spise snop. Har lyst på noe i munnen, hele tida. Hvis jeg skal kose meg på kvelden så er Pepsi Max et greit alternativ som ikke ødelegger slankinga.
Men, drikker Cola Zero også. Er ikke så stor forskjell. Faktisk begynt å foretrekke Cola zero, smaker mindre søtt.

Skrevet

Jeg er avhengig, men ikke så avhengig nå, som for noen år siden. Nå KAN jeg overleve en dag uten, hvis jeg MÅ, uten å få panikk :) Tror det er noe annet enn kun koffeinen som gjør oss avhengige.

PM er veldig søt, og jeg tror jeg er avhengig av dette. At jeg får litt sukkersug. Annen brus drikker jeg ikke overhodet. Da er det kun farris og vann :) 

Skrevet

Takk for innblikk dere 😊 Ja det er vel sikkert knyttet til koffein. Jeg tok en test der jeg ikke drakk cola zero på en uke, og det gikk fint. Fikk ikke abstinenser eller noe.  Jeg drikker ca 0,5 liter cola zero om dagen nå av egen fri vilje. Det e godbiten min i hverdagen, jeg drikke verken te eller juice eller noe sånn. Hos meg er det endten vann eller cola zero 😊 Nammenam

AnonymBruker
Skrevet

Om avhengigheten er fysisk eller psykisk er de vise delt om. Noe er det derimot som gjør at enkelte ikke klarer å holde seg unna brusen. 

Spørsmålet er og om disse personene ville blitt eller er avhengig av andre ting dersom de fikk muligheten til det. Her er det vel for lite seriøs forskning på både fysisk og psykisk avhengighet og avhengighetsskapende adferd/personlighet. 

Anonymkode: 05014...f25

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om avhengigheten er fysisk eller psykisk er de vise delt om. 

Er de? Har litt vondt for å tro at en del av de vise hevder at man er fysisk avhengig av lettbrus.

Anonymkode: 1920c...e9e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er de? Har litt vondt for å tro at en del av de vise hevder at man er fysisk avhengig av lettbrus.

Anonymkode: 1920c...e9e

Søtningsstoffer og andre stoffer i brusen kan være avhengighetsskapende uten at jeg har gått grundig inn i forskning vedrørende dette temaet. 

AnonymBruker
Skrevet

Og Pepsi max vs Pepsi sukker, hvilken blir man mest avhengig av? 

Anonymkode: 72424...f91

AnonymBruker
Skrevet

Pepsi Max inneholder også mer koffein enn de fleste andre colabrus. Det er nok også litt av avhengigheten.

Selv tok jeg opp igjen den uvanen i høst engang, ble avhengig igjen, og drakk mye! Nå har det vist seg at jeg har IBS, og derfor måtte jeg slutte på dagen. Det er ikke verdt hvor oppblåst og vondt jeg får i magen. Men jeg savner et stort glass med klinkende isbiter. :danser: 

Anonymkode: ab27d...bcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir også oppblåst i magen og får magesmerter når jeg drikker pepsi max. Vært avhengig, men sluttet.

Anonymkode: 6c0c0...b89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...