AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #1 Skrevet 22. mars 2017 Har en datter på 15 som tidvis er forferdelig plaget med luftsmerter og mye gass. Hun promper i et sett og er selvsagt plaget av dette. Har vært hos lege og testet henne for matallergier, cøliaki, har tom tatt avføringsprøver, men ingenting galt er påvist. Heller ikke melkeallergi som er den typiske årsaken.. Hun er litt allergisk for soya og mandler, men dette er noe hun vanligvis aldri får i seg. Har ellers sterk bjørkepollenallergi, som jeg vet av og til kan kryssreagere med frukt som eple i høysesong, så er obs på dette.. Nesten så jeg har vurdert å teste glutenfritt kosthold, siden hun spiser brød daglig og disse plagene egentlig er mer eller mindre til stede hele tiden- og kanskje spesielt om hun har spist mye brødmat, men her er jeg litt usikker-- Men ellers vet jeg sannelig ikke hva vi skal gjøre. Noen som har råd? Har lest at karve og peppermynte kan hjelpe, så skal kjøpe te av dette. Kan nevnes at hun hadde forferdelig kolikk som baby også, holdt på å drive oss til vanvidd med gråt opp til 16 timer i døgnet.. Jeg drakk ikke kumelk på den tiden jeg ammet, så det var ikke årsaken der. Men hun hadde veldig mye luft, stakkar. Hun har også en del kviser, og jeg mener å ha lest enkelte steder at tarmplager kan gi kviseutslag visse steder i ansiktet.. Alle tips tas mot med takk! Anonymkode: 00083...340
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #2 Skrevet 22. mars 2017 IBS? Irritabel tarm er en "diagnose" mange får etter utallige legebesøk. Da er det visse matvarer msn bør unngå for å lette på plagene. Kanskje noe å prøve? Anonymkode: 67ef4...b76 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #3 Skrevet 22. mars 2017 Hadde samme problem selv. Har hun prøvd å redusere inntak av laktose? Til umiddelbar hjelp kan hun spise karvefrø. Det er veldig luftdrivende. Anonymkode: cb0f7...a13 2
TraceBuster Skrevet 22. mars 2017 #4 Skrevet 22. mars 2017 Prøve low fodmap diett? Hvis det hjelper kan dere introdusere en og en matvare igjen for å prøve å finne ut hva hun reagerer på.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #5 Skrevet 22. mars 2017 Takk for svar dere! Ja, vi bør antakelig teste ut forskjellig eliminasjonsmetoder/dietter... Mtp laktose så har hun aldri likt melk, så drikker ikke dette. Men hun spiser en del gulost og noe yoghurt. Allergien slo ikke ut, men kan forsøke å droppe det helt. Karve skal handles i dag! Anonymkode: 00083...340 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #6 Skrevet 22. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere! Ja, vi bør antakelig teste ut forskjellig eliminasjonsmetoder/dietter... Mtp laktose så har hun aldri likt melk, så drikker ikke dette. Men hun spiser en del gulost og noe yoghurt. Allergien slo ikke ut, men kan forsøke å droppe det helt. Karve skal handles i dag! Anonymkode: 00083...340 Jeg brukte karve og fenikkel både som baby og ungdom. Veldig god hjelp! Jeg reagerer på laktose. Ost og melk kan jeg innta, men rømme, fløte o.l. blir jeg dårlig av. Dettear man ofte i sauser, middager og desserter. Uansett hva som er galt håper jeg dere finner ut av det Anonymkode: cb0f7...a13 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #7 Skrevet 22. mars 2017 Vet om flere som har testet negativt for cøliaki, men som reagerer veldig på gluten. Spiser de glutenfritt så er de mye bedre. Anonymkode: f0d69...46b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #8 Skrevet 22. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet om flere som har testet negativt for cøliaki, men som reagerer veldig på gluten. Spiser de glutenfritt så er de mye bedre. Anonymkode: f0d69...46b Har samme erfaring selv. Jeg har testet negativt på både blodprøver og gastroskopi for cøliaki eller allergi, men slet med store luftplager fra jeg var liten. Til slutt innførte jeg glutenfritt kosthold selv for å prøve, og siden har jeg alltid spist gultenfritt. Endelig fungerer magen som den skal! Det er verdt å prøve ts Anonymkode: 9cfed...7d6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #9 Skrevet 22. mars 2017 Samboeren min fant etter årevis med uttesting og eliminering ut at synderne var rug og mais. Når vi kuttet det helt fra kosten fikk han mageplagene under kontroll og den uventa og gledelige bonusen var at mine alvorlige og uforklarlige mageplager som jeg hadde fullstendig gitt opp å få noe svar på hva var, også ble uendelig mye bedre. Så her viste det seg at vi sliter med de samme to matvarene til tross for at vi ikke er i slekt, og det sier meg at rug og/eller mais sannsynligvis er synderen hos mange andre også. Det skal forsvinnende små mengder til før helvete er igang igjen, så alt av ferdigprodukter må sjekkes veldig nøye hver eneste gang man kjøper en vare, for hva som brukes som stivelse fra parti til parti varierer. Vær spesielt obs på ting som dextrose fra mais, high fructose corn syrup, glucose fra mais, maisolje til steking/fritering og surdeigsstartere av rug. Husk også at eddik merkes kun som eddik uten at opphavet (som kan være rug eller mais, men også noe helt annet) må oppgis. Anta at alt inneholder mais eller rug inntil det motsatte er bevist. Alt fra pommes frites til hermetiske tomater, kidneybønner på boks, krydderblandinger, loff, frosne grønnsaksblandinger, saft, kjeks, lomper, revet ost, pesto, potetgull, chilinøtter, lakris, melkesjokolade, ketchup, sennep, smøreost, alkohol, smakssatt melk, tomatsaus, fiskepinner, pasta, grønnsaksuppe, kakepynt og ikke minst det meste av glutenfrie varer. Alt kan inneholde mais eller rug uansett hvor lite man skulle tro at det gjør det. ALT. Men selv om det er en enorm jobb å unngå det, er det sååå uendelig verdt det! Jeg anbefaler deg å gi det et forsøk - bare husk at rug er så mye mer enn grove kornvarer og at mais svært sjelden kommer i form av små, gule korn, men skjuler seg hvor som helst. Og anta at alle som jobber på restauranter, kafeer etc enten lyver deg rett opp i ansiktet eller ikke forstår hva du spør om, for det er regelen mer enn unntaket. Lykke til! Anonymkode: e4e95...1e3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #10 Skrevet 22. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet om flere som har testet negativt for cøliaki, men som reagerer veldig på gluten. Spiser de glutenfritt så er de mye bedre. Anonymkode: f0d69...46b Har de prøvd å spise rugfritt, uten å spise glutenfritt på andre måter? Jeg tipper at en del av de som tror de reagerer på gluten og har veldig nytte av glutenfritt kosthold, egentlig er allergiske mot rug og dermed kunne greid seg med å holde seg unna det og ellers levd normalt. Anonymkode: e4e95...1e3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #11 Skrevet 22. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere! Ja, vi bør antakelig teste ut forskjellig eliminasjonsmetoder/dietter... Mtp laktose så har hun aldri likt melk, så drikker ikke dette. Men hun spiser en del gulost og noe yoghurt. Allergien slo ikke ut, men kan forsøke å droppe det helt. Karve skal handles i dag! Anonymkode: 00083...340 Trener hun og er daglig i fysisk aktivitet? Både nervøsitet og lite fysisk aktivitet kan gi dårlig fordøyelse/IBS. Fysisk aktivitet er noe av det som regulerer magen aller best bådde forebyggende og for å få ut luft etc. Anonymkode: f227c...174
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #12 Skrevet 22. mars 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trener hun og er daglig i fysisk aktivitet? Både nervøsitet og lite fysisk aktivitet kan gi dårlig fordøyelse/IBS. Fysisk aktivitet er noe av det som regulerer magen aller best bådde forebyggende og for å få ut luft etc. Anonymkode: f227c...174 Takk for alle svarene dere! Jeg noterer meg alt! Mht spørsmålet over; Ja, hun er ganske mye i fysisk aktivitet. Trener ulike former for dans 5 timer i uka (jazz, funk, hip hop osv), i tillegg til gym og spasering 3 km om dagen på skoleveien.. Helgene kunne dog vært mer aktive. Men jeg skal sjekke ut mer rundt både low fodmap, IBS, glutenfritt og mais/rug- og hvorvidt de to sistnevnte er en del av de to førstnevnte diettene. Mais vet jeg at jeg selv ikke fordøyer i "naturlig" form, men jeg har ikke merket problemer ift tilsetninger. Jeg har selv testet ut glutenfritt ift egne mageplager etter jeg oppsøkte en lege med alternativbakgrunn som sa at glutenintoleranse slo ut på mine tester, det var derfor jeg nevnte ideen i hovedinnlegget. Men mine plager var annerledes enn hennes. Jeg ble dog veldig mye bedre av å droppe gluten (selv om jeg ikke vil være en sånn nymotens helsefrik som skal droppe matvarer som er in å droppe).. Men jeg gikk altså fra å gå på do 4 ganger daglig til kun 1 etter dette. Skal lese litt mer om saken så tester vi diett på magen.. takk igjen TS Anonymkode: 00083...340
kakaobønne Skrevet 22. mars 2017 #13 Skrevet 22. mars 2017 Spiser hun mye sukkerfrie pastiller og tyggis? Lettbrus? Det kan gi luftsmerter og gass.
boblevann Skrevet 22. mars 2017 #14 Skrevet 22. mars 2017 Jeg har heller aldri fått påvist glutenallergi eller overfølsomhet, blir heller ikke like dårlig som de med cøliaki - men har vært plaget av luft og luftsmerter i årevis. Etter jeg startet et tilnærmet glutenfritt kosthold, har jeg fått et nytt liv! Magen er fornøyd, energien er på topp osv. Jeg er ikke like streng med meg selv som de med cøliaki må være - jeg kan spise snitter i selskap osv. Men som hovedregel, alt jeg spiser til hverdags lager jeg selv og det er glutenfritt. Absolutt vært å prøve! Jeg slår fortsatt ikke ut på glutenoverfølsomhet. På den andre siden har jeg en venninne som fikk påvist glutenallergi, men hun har aldri hatt noen symptomer og spiser masse brød og annet med gluten - uten noen problemer Så de testene er ikke nødvendigvis 100%. Ville startet med å eliminere matvarer. Start med gluten, deretter laktose osv - og se etter bedring. Vær obs på at dere må prøve f.eks. glutenfritt i flere uker før det evt. har effekt, en dag eller to hjelper ikke
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #16 Skrevet 22. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Minifom Anonymkode: ceed8...41a Ja, brukte dette flittig da hun var baby Men, nå vil dt vel bar kamuflere plagene og ikke fjrne årsaken.. vil til bunns i dette! ts Anonymkode: 00083...340
Ulven Skrevet 22. mars 2017 #17 Skrevet 22. mars 2017 Har hun tatt blodprøver eller blitt gastroskopert for cøliaki? Hvis det kun er tatt blodprøve, kan disse være falsk negative.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #18 Skrevet 22. mars 2017 Luft i magen er helt vanlig symptom på vitamin og mineralmangel på grunn av dårlig kosthold eller utstrakt bruk av glutenfrie varer hos mennesker med cøliakifritt kosthold der cøliaki ikke er påvist og kostholdsveiledning følgelig ikke er gitt fra helsepersonell. Jeg tipper dette er på vei til å bli en ny "motesykdom" fordi folk kutter ut store og viktige næringskilder uten å ha kunnskap, veiledning og oppfølging om kostholdsammensetning for å unngå mangelsykdommer. Å sette noen på glutenfritt kosthold for å prøve ut og å eksprimentere er noe alle med faglig bakgrunn innen allergi kosthold og helse fraråder på det sterkeste. Anonymkode: 784d2...af3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #19 Skrevet 22. mars 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte karve og fenikkel både som baby og ungdom. Veldig god hjelp! Jeg reagerer på laktose. Ost og melk kan jeg innta, men rømme, fløte o.l. blir jeg dårlig av. Dettear man ofte i sauser, middager og desserter. Uansett hva som er galt håper jeg dere finner ut av det Anonymkode: cb0f7...a13 Fenikkel er fjernet fra apotek og helsekost nylig, grunnet fare for kreftfremkallende effekt. Anonymkode: 784d2...af3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #20 Skrevet 23. mars 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Luft i magen er helt vanlig symptom på vitamin og mineralmangel på grunn av dårlig kosthold eller utstrakt bruk av glutenfrie varer hos mennesker med cøliakifritt kosthold der cøliaki ikke er påvist og kostholdsveiledning følgelig ikke er gitt fra helsepersonell. Jeg tipper dette er på vei til å bli en ny "motesykdom" fordi folk kutter ut store og viktige næringskilder uten å ha kunnskap, veiledning og oppfølging om kostholdsammensetning for å unngå mangelsykdommer. Å sette noen på glutenfritt kosthold for å prøve ut og å eksprimentere er noe alle med faglig bakgrunn innen allergi kosthold og helse fraråder på det sterkeste. Anonymkode: 784d2...af3 Jeg er klar over at fagfolk vil fraråde glutenfritt kosthold, og at det blir nærmest gjort narr av som "motediett". ...Men; når man har vært hos lege og tatt alle relevante prøver uten å finne feil eller få hjelp, da forstår du vel at man ønsker å prøve en uttesttingsdiett som andre har fått god hjelp av? Datteren min har hverken dårlig kosthold eller vitaminmangel. Hun har heller ikke prøvd andre typer dietter der varer er kuttet ut hittil som kan forklare plagene som "mangeltilstander". Hun plages veldig av dette, og sliter med både mage og hud/kviser. Jeg er overbevist om at dette har sin sammenheng i sensitivitet i fordøyelsessystemet hennes. Som nevnt har jeg selv slitt med fordøyelsen, og fikk hos en privat klinikk påvist glutenintoleranse. Jeg var først hos fastlegen som kun tok en cøliaki-test, og sa at problemet ikke var gluten. Men da jeg prøvde meg på glutenfritt så fikk jeg skikk på mageproblemene etter veldig kort tid. Magen hadde vært konstant urolig med 'tømming' mange ganger hver dag- spesielt etter inntak av brød, og plutselig fungerte den helt som den skulle, uten uro og uten å måtte på do hele tiden.. fastlegen min ville sikkert sagt at det var unødvendig å prøve dette, men nå viste det seg altså å heve min livskvalitet veldig, og jeg forstår ikke da at man ikke kan være åpen for løsninger som dette, om det funker? Jeg har ikke tenkt å leve glutenfritt resten av livet, kun til jeg har bygd opp floraen i magen igjen (spesialisten jeg var hos mente at inntak av visse fordøyelsesenzymer over tid sammen med glutenfritt, ville gjøre at magen igjen ville tolerere gluten). Jeg har også prøvd av/på et par ganger og merker endringene raskt.. jeg tenker det samme for min datter. Å teste og se. SLutter hun ikke å plages på glutenfri diett så er jo ikke det noe vi vil fortsette med. Men vi må jo nesten prøve å hjelpe henne og finne årsaken selv, når ikke legen klarer... see? TS Anonymkode: 00083...340 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå