Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at man må spise kjøtt for å få i seg næringen kroppen trenger? (Hvis man ikke tar kosttilskudd som erstatning). 

Spiser ganske lite kjøtt, blir kanskje 1, maks 2, middager i uka som inkluderer kjøtt. Jeg synes det er godt, men blir ofte at jeg velger andre ting til middag. Spiste mye mer kjøtt da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine, men etter at jeg flyttet hjemmefra er det sjelden jeg gidder å lage noe med kjøtt.

Hvor mye kjøtt må man evt. spise for å få i seg det kroppen trenger? Hva kan evt. være gode erstattere for kjøtt, annet enn kosttilskudd i form av piller etc.? 

Anonymkode: 8de5b...f30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det trenger du ikke. Jeg er vegetarianer å har vært det i mange år. Tar heller ikke kosttilskudd, å aldri trengt å tatt det heller. Det som er en god erstatning, er feks linser og bønner :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du når du ikke spiser kjøtt? Du bør i alle fall spise fisk 2 ganger i uka. Jeg hadde hatt store problemer med å få i meg nok B12 om det ikke var for kjøtt ihvertfall, for spiser ikke grusomt mye egg hver dag igrunn. Kjøtt er også en viktig kilde til jern. 

Anonymkode: 4399e...7ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen MÅ spise kjøtt. Ikke trenger man ta kosttilskudd heller, så lenge man spiser bra og variert. Men det gjelder jo alle, også kjøttspisere. Min erfaring er at de mest iherdige "vegetarianer-hatere" er mest ensidige i kosten. Å spise kjøtt har ingenting med å være sunn og få i seg riktige næringsstoffer å gjøre.

Selv har jeg vært vegetarianer siden forrige årtusen.

B12 er det bare nødvendig å ta om man er veganer.

Anonymkode: cc16d...ec7

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva spiser du når du ikke spiser kjøtt? Du bør i alle fall spise fisk 2 ganger i uka. Jeg hadde hatt store problemer med å få i meg nok B12 om det ikke var for kjøtt ihvertfall, for spiser ikke grusomt mye egg hver dag igrunn. Kjøtt er også en viktig kilde til jern. 

Ja, men må også huske det;
Om man har kunnskap om mat, dvs: Vite hvilke matvarer som inneholder mye jern (er 2 forskjellige typer) Så går det faktisk veldig bra.
Problemet er heller de som plutselig finner ut at "Hei, jeg skal bli veganer!" Så spiser de veldig lite variert.
Har ei venninne som prøvde seg som veganer for ett par år siden.. og hun ble dårlig og slapp. Kom fram at hun bare spiste salat, tomat,agurk, mais...Hun likte ikke bønner, linser, nøtter. Likte ikke smaken på veganske produkter som f.eks farse. Så hun raste jo ned i vekt.

Samtidig har jeg ei annen som har vært veganer i 20år og har barn som er veganere idag..(Barna har aldri spist kjøtt, men har drukket morsmelk) Og hun har ikke mangler, er like frisk og rask (om ikke mer) enn hva en som spiser kjøtt er :)  Så har man kunnskap om hva man spiser, så går det fint :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen MÅ spise kjøtt. Ikke trenger man ta kosttilskudd heller, så lenge man spiser bra og variert. Men det gjelder jo alle, også kjøttspisere. Min erfaring er at de mest iherdige "vegetarianer-hatere" er mest ensidige i kosten. Å spise kjøtt har ingenting med å være sunn og få i seg riktige næringsstoffer å gjøre.

Selv har jeg vært vegetarianer siden forrige årtusen.

B12 er det bare nødvendig å ta om man er veganer.

Anonymkode: cc16d...ec7

Jo, noen MÅ spise kjøtt for å få i seg nok næringsstoffer. Tviler på at du er den store kroppsbyggeren liksom ;) 

Jeg vet ikke hva en vegeterianer-hater er for noe og har aldri møtt en sånn, men jeg som spiser mye kjøtt spiser veldig variert, og siden jeg også spiser kjøtt spiser jeg mer variert enn deg. 

Det er ingen tvil om at det beste for kroppen i følge både meg og helsedirektoratest anbefalinger er å ha kjøtt og fisk i kosten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle! Jeg spiser mye egg, og ellers blir det mye grønnsaker i feks. wok, særlig mye kikerter (ELSKER kikerter), pasta/ris/brød... Har alltid mye mer lyst på feks. en stor omelett med masse grønnsaker og brød til, enn å lage meg kjøtt. Spiser selvfølgelig ikke det til middag hver dag, men det blir ofte at jeg velger noe annet fremfor kjøtt. Når jeg er hjemme hos foreldrene mine (er ganske ofte hjemme i helger, eller en uke i strekk her og der) spiser jeg mye mer kjøtt og fisk enn jeg gjør når jeg er på hybelen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen behøver kjøtt, men for mange blir det enklere å spise kjøtt for å få i seg næring. Det er lite du får i deg via kjøtt som du ikke kan få noe som helst annet sted. 

Det er likevel viktig å ikke bare kutte noe fra kostholdet uten å erstatte med noe annet. Pass derfor ekstra på D-vitamin, B12, jern, omega, og jod. 

Anonymkode: 69752...42e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at man må spise kjøtt for å få i seg næringen kroppen trenger? (Hvis man ikke tar kosttilskudd som erstatning). 

Spiser ganske lite kjøtt, blir kanskje 1, maks 2, middager i uka som inkluderer kjøtt. Jeg synes det er godt, men blir ofte at jeg velger andre ting til middag. Spiste mye mer kjøtt da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine, men etter at jeg flyttet hjemmefra er det sjelden jeg gidder å lage noe med kjøtt.

Hvor mye kjøtt må man evt. spise for å få i seg det kroppen trenger? Hva kan evt. være gode erstattere for kjøtt, annet enn kosttilskudd i form av piller etc.? 

Du trenger ikke kjøtt. Veganere og vegetarianere har behov for å passe på at de får i seg en del sporstoffer, men lavt kjøttforbruk er ikke ett problem. Sørg for å få i deg egg, ost og fisk så skal du ha dekket det meste. (Det var interesant å lære at man kan leve på OST uten mangelsykdommer)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, noen MÅ spise kjøtt for å få i seg nok næringsstoffer. Tviler på at du er den store kroppsbyggeren liksom ;) 

Jeg vet ikke hva en vegeterianer-hater er for noe og har aldri møtt en sånn, men jeg som spiser mye kjøtt spiser veldig variert, og siden jeg også spiser kjøtt spiser jeg mer variert enn deg. 

Det er ingen tvil om at det beste for kroppen i følge både meg og helsedirektoratest anbefalinger er å ha kjøtt og fisk i kosten. 

Jeg prøvde å leve som vegeterianer (spiste noe egg og melk) et par år og endte opp med alvorlig D og B12 mangel. Spiste veldig variert og spiste tilskudd. Etter at jeg gikk tilbake til å spise kjøtt har dette sakte men sikkert stabilisert seg men jeg må fremdeles spise tilskudd. Jeg er idrettsutdøver og trener mye om det har noe å si. For meg funket det ikke å kutte kjøtt helt, jeg ble kort og greit syk av det. Spiser kjøtt nå noen dager i uken og passer på at kjøttet jeg spiser har hatt et godt liv :) Kjøper av lokale bønder jeg vet har god dyrevelferd osv. 

Anonymkode: d7960...8e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt må man ikke spise kjøtt. Milioner av vegetarianere og veganere i verden er bevis på det. Men det er viktig at du spiser variert og proteinrikt og får i deg nok jern, så du kan ikke leve på salat liksom.

Anonymkode: cc647...30a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke våre forfedre spist kjøtt hadde vi aldri i verden vært her vi er i dag. Så, vi kan jo takke de for at vi faktisk har en hjerne med litt kapasitet. Jeg spiser kjøtt og jeg spiser variert. hadde vært uaktuelt om jeg skulle gomla tofu til det tøyt ut av ørene mine for å si det sånn. Jeg elsker god mat, og da mener jeg god variert og sunn mat. Selvfølgelig kan jeg ta utskeielsene med å høgge neppå junkfood en gang iblant, men jeg spiser ikke bare grandis, taco og burger. Hvis noen hadde fjerna alt av kjøtt fra dietten min hadde jeg nok tatt selvmord i løpet av kort tid. Og om jeg hadde blitt påtvunget veganer hadde jeg nok gått amok!

Anonymkode: d753b...29e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke våre forfedre spist kjøtt hadde vi aldri i verden vært her vi er i dag. Så, vi kan jo takke de for at vi faktisk har en hjerne med litt kapasitet. Jeg spiser kjøtt og jeg spiser variert. hadde vært uaktuelt om jeg skulle gomla tofu til det tøyt ut av ørene mine for å si det sånn. Jeg elsker god mat, og da mener jeg god variert og sunn mat. Selvfølgelig kan jeg ta utskeielsene med å høgge neppå junkfood en gang iblant, men jeg spiser ikke bare grandis, taco og burger. Hvis noen hadde fjerna alt av kjøtt fra dietten min hadde jeg nok tatt selvmord i løpet av kort tid. Og om jeg hadde blitt påtvunget veganer hadde jeg nok gått amok!

Anonymkode: d753b...29e

Tja, fint om du kan komme med noen kilder på den påstanden der. Det var forøvrig foredlingen av matplanten og starten på jordbruket som var det som gjorde at vi utviklet oss i den retningen vi gjorde. Ikke at vi spiste kjøtt. I såfall er det rart vi ikke har selskap av andre rovdyr.....nei vent......vi er jo ikke rovdyr. Vi er Omnivore https://no.wikipedia.org/wiki/Alteter

De tidligste mennesker ernærte seg hovedsakelig som samlere av plantekost, evt. supplert med litt jakt og fangst. Husdyr­hold begynte først med klima­tiske endringer og etter ut­viklingen av jordbruk. Hverdags­kosten var primært vegetarisk unntatt i områder hvor de klimatiske forhold tilsa noe annet. I det gamle Hellas spiste folk flest bare kjøtt på de offentlige festene noen ganger i året, hvor prester eller rikmenn utførte rituell slakting og ofring til gudene. Allerede da fantes det filosofiske retninger som argumenterte imot en diett inneholdende kjøtt, og det er holdepunkter for at de bygget det på urgamle egyptiske religiøse myter, så vegetarisme er ikke akkurat ett nytt påfunn.

Av historiske  som har vært vegetarianere/veganere kan man feks nevne Platon, Sokrates, Phytagoras,Edvard Munch,Albert Einstein, Leo Tolstoy,Vincent van Gogh, Leonardo da Vinci, Al-Maʿarri, Gandhi bare for å nevne noen. Her er en liste over noen kjente veganere om du er interessert https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegans Det er minst 300 milioner vegetarianere i verden akkurat nå....I India alene er det 220 milioner.  

Og nevnte jeg at gladiatorene var vegetarianere? Mange profesjonelle idrettsfolk i dag er også det, inkludert boksere, profesjonelle wrestlere MMA utøvere, fotballspillere osv, men gladiatorene er vel selve definisjonen på mannemenn (tenkte på alle de unnskyldningene om at man kan ikke være vegetarianer og bygge muskler) så greit å nevne det.

Sååååå...vi kan vel egentlig takke våre forfedre som hovedsakelig spiste plantebasert mat for at vi har fått en hjerne med litt kapasitet. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men hva må jeg passe på å spise nok av, hvis jeg ikke spiser så mye kjøtt? Jeg spiser jo kjøtt iblant, men til vanlig når jeg ikke er hjemme hos foreldrene mine, blir det kanskje bare 1-2 ganger i uka. Er heller ikke særlig glad i fisk. Noe annet jeg kan spise mye av for å få i meg det jeg trenger? 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Chibi skrev:

Samtidig har jeg ei annen som har vært veganer i 20år og har barn som er veganere idag..(Barna har aldri spist kjøtt, men har drukket morsmelk) Og hun har ikke mangler, er like frisk og rask (om ikke mer) enn hva en som spiser kjøtt er :)  Så har man kunnskap om hva man spiser, så går det fint :) 

Fryktelig utenom trådens tema, men pleier veganere å mene at morsmelk er problematisk (siden du poengterer at disse barna fikk det allikevel, mener jeg)? Hva begrunner man det i så fall i? Det kan da hverken handle om miljøet, dyrevelferd eller helse?

Anonymkode: e45b3...7b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Chibi skrev:

Ja, men må også huske det;
Om man har kunnskap om mat, dvs: Vite hvilke matvarer som inneholder mye jern (er 2 forskjellige typer) Så går det faktisk veldig bra.
Problemet er heller de som plutselig finner ut at "Hei, jeg skal bli veganer!" Så spiser de veldig lite variert.
Har ei venninne som prøvde seg som veganer for ett par år siden.. og hun ble dårlig og slapp. Kom fram at hun bare spiste salat, tomat,agurk, mais...Hun likte ikke bønner, linser, nøtter. Likte ikke smaken på veganske produkter som f.eks farse. Så hun raste jo ned i vekt.

Hva har morsmelk med å være veganer? 

Anonymkode: a9ec6...d74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har morsmelk med å være veganer? 

Anonymkode: a9ec6...d74

Morsmelk er ikke plantebasert, så jeg synes det gir mening å Chibi å nevne at de får dette til tross for at det ikke er vegansk. 

For øvrig har ikke veganere til vanlig å være mot morsmelk.

Anonymkode: 69752...42e

AnonymBruker
Skrevet

Det er først og fremst jern og B12 du kan bli lav på om du spiser lite kjøtt: utover i kjøtt er melk, ost, egg og fet fisk de viktigste kildene til B12.

Gode jernkilder utover kjøtt er f.eks grovt brød/grove kornvarer, grønne grønnsaker og poteter. Forskjellen er at kroppen tar opp jernet mye mer effektivt fra kjøttet så derfor kan en spise lite kjøtt i forhold til mengden en trenger av andre produkter for å erstatte kjøttet. 

Anonymkode: a0cb6...2ec

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du velger å ikke spise kjøtt vil du likevel kunne få i deg de næringsstoffene kroppen trenger med rett kosthold.

Linser

Bønner

Røbeter osv

Gjest Overrasket
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, fint om du kan komme med noen kilder på den påstanden der. Det var forøvrig foredlingen av matplanten og starten på jordbruket som var det som gjorde at vi utviklet oss i den retningen vi gjorde. Ikke at vi spiste kjøtt. I såfall er det rart vi ikke har selskap av andre rovdyr.....nei vent......vi er jo ikke rovdyr. Vi er Omnivore https://no.wikipedia.org/wiki/Alteter

De tidligste mennesker ernærte seg hovedsakelig som samlere av plantekost, evt. supplert med litt jakt og fangst. Husdyr­hold begynte først med klima­tiske endringer og etter ut­viklingen av jordbruk. Hverdags­kosten var primært vegetarisk unntatt i områder hvor de klimatiske forhold tilsa noe annet. I det gamle Hellas spiste folk flest bare kjøtt på de offentlige festene noen ganger i året, hvor prester eller rikmenn utførte rituell slakting og ofring til gudene. Allerede da fantes det filosofiske retninger som argumenterte imot en diett inneholdende kjøtt, og det er holdepunkter for at de bygget det på urgamle egyptiske religiøse myter, så vegetarisme er ikke akkurat ett nytt påfunn.

Av historiske  som har vært vegetarianere/veganere kan man feks nevne Platon, Sokrates, Phytagoras,Edvard Munch,Albert Einstein, Leo Tolstoy,Vincent van Gogh, Leonardo da Vinci, Al-Maʿarri, Gandhi bare for å nevne noen. Her er en liste over noen kjente veganere om du er interessert https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegans Det er minst 300 milioner vegetarianere i verden akkurat nå....I India alene er det 220 milioner.  

Og nevnte jeg at gladiatorene var vegetarianere? Mange profesjonelle idrettsfolk i dag er også det, inkludert boksere, profesjonelle wrestlere MMA utøvere, fotballspillere osv, men gladiatorene er vel selve definisjonen på mannemenn (tenkte på alle de unnskyldningene om at man kan ikke være vegetarianer og bygge muskler) så greit å nevne det.

Sååååå...vi kan vel egentlig takke våre forfedre som hovedsakelig spiste plantebasert mat for at vi har fått en hjerne med litt kapasitet. 

:klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...