AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #21 Skrevet 22. mars 2017 Mitt yngste stebarn ble konfirmert noen få år etter at samboeren min og jeg flyttet sammen, for oss ble det ikke naturlig å invitere hverken mine søsken med familie eller mine foreldre. Dette fordi vi var en såpass "ny" familie og at forholdet mellom mine stebarn og min familie var litt for ferskt. Vi diskuterte selvsagt dette med min familie og min samboers ekskone, og vi var vel alle enig i at det hadde vært annerledes om mine stebarn kom inn i familien som yngre. (Det ble likedan i ekskonens side; de valgte å ikke invitere hennes nye mann sin familie) Det ER vanskelig, man ønsker jo å inkludere et stebarn i feks stemorens familie, men så handler dette også mye om hvor gammelt stebarnet er når det får en utvidet familie. For vår del har dette løst seg ganske så greit, mine stebarn er invitert til alt fra vanlige familiemiddager til juleselskap i min familie. De er også invitert i feks bursdag til min mor eller til å bli med på grilling i fjøra. Likevel har ikke mine stebarn blitt invitert til bryllup eller konfirmasjon på min side. Tror at de faktisk synes at dette er veldig greit, og at det kanskje hadde blitt litt unaturlig å stille til store familiesettinger. De kjenner ikke så godt min familie, og vet de hadde syntes det var rart om de skulle invitert feks min bror til sine bryllup. For oss handler det ikke om å være inkluderende eller ei, men at vi har gjort det som er naturlig for oss. Mine stebarn var for gamle til at de føler at feks min bror er som en onkel for dem. Vet at de også hadde syntes det var rart om de måtte invitere han og resten av familien hans feks til bryllup. Anonymkode: 881ac...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #22 Skrevet 22. mars 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: da la du være å invitere samboeren og stebarnet til deres barns konfirmasjon siden de er ikke i "slekt" Du har ingen grunn til å sette slekt i anførselstegn. De er ikke i slekt overhodet! De er i familie, men det er en annen sak. Anonymkode: d33ba...730
Angelheart2 Skrevet 22. mars 2017 #23 Skrevet 22. mars 2017 Vi gjorde det på samme måte, uten at vi så noe galt idet.... Jeg har en datter fra før og da hun skulle konfirmeres ble ikke familien til min mann invitert. Dette rett og slett av plasshensyn (og pris, selvsagt). Dersom min manns familie skulle blitt invitert så måtte vi selvsagt ha invitert familien til min datters stemor også. Det betyr mange ekstra personer (i vårt tilfelle flere enn 6, men 6 hadde også betydd mye rent økonomisk). Tror ikke noen reagerte på dette (håper i alle fall ikke det!!). Den eneste som ble invitert fra stefamilien var min svigermor. Dette fordi min datter ønsket dette sterkt, da hun har et veldig godt forhold til "besta". Det er i alle fall ingen som har vært så smålige at de ikke har invitert min datter i familieselskap etterpå.... 2
exictence Skrevet 22. mars 2017 #24 Skrevet 22. mars 2017 25 minutter siden, Angelheart2 skrev: Den eneste som ble invitert fra stefamilien var min svigermor. Dette fordi min datter ønsket dette sterkt, da hun har et veldig godt forhold til "besta". Det er i alle fall ingen som har vært så smålige at de ikke har invitert min datter i familieselskap etterpå.... Det er jo det som er viktig. Bra
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #25 Skrevet 22. mars 2017 Jeg opplevde det samme for noen år siden. Stenevøen min har jeg kjent siden han var 3 år gammel, men jeg ble ikke invitert i konfirmasjonen. Forklaringen jeg fikk var at det ble for komplisert med far og fars familie. Jeg ble lei meg, men sendte gave og tilbød meg å bake kake. Anonymkode: 8e0e8...606 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #26 Skrevet 22. mars 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Broren min og svigerinnen min har konfirmant til sommeren. Det er min svigerinnes datter fra tidligere ekteskap. De har vært gift i snart 8 år, og har også to barn sammen som jeg er tante til. Har alltid følt at vi har hatt et godt forhold til min bror og hans familie, er også fadder for deres yngste barn. Har alltid tatt som en selvfølge at jeg og min samboer ville bli bedt i konfirmasjonen til hennes datter, vi har tross alt vært i hennes liv siden hun gikk i barnehagen! I fjor høst spurte også min svigerinne om jeg kunne bake en kake eller to til festen, noe jeg sa ja til, og ba henne gi beskjed når det nærmer seg om hvilke kaker hun vil jeg skal bake. Møtte de sist for et par uker siden hos mamma, uten at de nevnte konfirmasjonen,men tenkte ikke over det. De dro før oss, og etterpå spurte mamma om vi var bedt. Jeg måtte svare som sant var at det hadde vi ikke. Mamma er bedt kun til kaffen... Kjenner jeg er litt irritert, mamma, min brors mamma,er bedt til kaffen som en annenrangs gjest... Hun har kjent konfirmanten i snart 10 år... Hun er også enke, og har ikje flere barn enn oss to, så det er ikke snakk om at det blir 4-5,hun er EN. Vi er ikke engang bedt til kaffen.... Overreagerer jeg? Kjenner jeg er så forbannet og skuffet! Ingen har gjort forskjell på hennes barn iløpet av årene, hun har blitt behandlet som et ekstra barnebarn og enniese...Kjenner jeg vet ikke hva jeg skal si eller tro... Broren min har meg og mamma ogmin samboer fra sin side,3 mennesker... Og vi er altså ikke verdt å be... Hadde skjlnt det om de hadde vært sammen kun kort tid, men her er det er etablert familie som også har felles barn... Hvordan reagerer man på dette? Tenker det ikke blir noen gave fra oss, og kakene kan hun glemme om hun er frekk nok til å spørre. Anonymkode: 65478...284 Kjøp gave, bak kake, send en ekstra hilsen til konfirmanten på dagen, send gode tanker til konfirmant og familie! Dere kan ikke gjøre noe mer enn det, men ikke lag rabalder eller skap uvennskap og splid, og tenk ikke tanken på å hevne dere med å ikke gi konfirmanten gave! Det er barnslig og dumt og overhodet ikke nødvendig! Anonymkode: 1325c...cac 1
Rosalie Skrevet 22. mars 2017 #27 Skrevet 22. mars 2017 Siden man her skal ha kaffegjester, som for øvrig er helt kosher der jeg kommer fra, syns jeg det er merkelig at stefamilie ikke er invitert i hvert fall til det. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #28 Skrevet 22. mars 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Konfirmanten skal vel ha sin mor og faktiske far med familie i konfirmasjonen. Ro ned. Anonymkode: a9b22...443 Leste du overhode innlegget?! Les det om igjen, SAKTE, slik at du også får med deg problemstillingen! Anonymkode: 57d06...5e1 2
bekka79 Skrevet 22. mars 2017 #29 Skrevet 22. mars 2017 (endret) Jeg synes ikke du gjør feil i å reagere på dette, spesielt siden dere har inkludert stebarnet i familien. Men synes ikke reaksjonen skal være å ikke gi en liten oppmerksomhet til konfirmanten. Er det stor familie på mor og far til konfirmantens side? Hvis så er, kanskje de er nødt til å begrense det et sted. Men når det er sagt, så burde dere etter så mange år bli sett på som familie. Har selv konfirmant i år, og det hadde vært veldig unaturlig å ikke inkludert stefamilie på begge sider. Så alle har blitt invitert, har heller valgt å spare inn på andre områder. Og inviterer til kaffe i konfirmasjon, utrolig merkelig! Endret 22. mars 2017 av bekka79 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #30 Skrevet 22. mars 2017 Er evt stemors familie bedt? Ville ikke laget noe nummer ut av dette. Det er konfirmanten sin dag, og sikkert ikke henne som har måttet begrense gjestelisten. De har nok bare satt en strek og ikke tenkt over at det ble dumt/trist på den måten. Anonymkode: 1a3f5...a67
Biloba Skrevet 22. mars 2017 #31 Skrevet 22. mars 2017 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det er merkerlig i det hele tatt, jeg. Vi har en lignende situasjon i min slekt, der min onkel har en stesønn som han har vært stefar for siden gutten var 2-3 år gammel. Da han skulle konfirmeres, var det kun mine besteforeldre fra "steslekten" som ble invitert. Det var guttens biologiske far og mor som inviterte sin slekt. Skulle ste-slekten inviteres (den måtte da blitt invitert på begge sider, selvsagt), hadde det jo blitt veldig mange folk, som gjerne ikke går kjempebra i lag. For meg er det overhodet ikke unaturlig at ste-tanter og ste-onkler ikke blir invitert. Så jeg synes du overreagerer. 6 personer ekstra blir faktisk ganske mye penger, i tillegg til at de tar opp ganske mye ekstra plass, noe det gjerne ikke er plass til om de feirer det hjemme. En koldtbordkuver koster fort en 350 kr, altså vil 6 ekstra personer koste over 2000 kr. Så kommer ekstra kaker og slikt i tillegg. Og de må kanskje leie lokale for å få plass til dere. Anonymkode: 829c0...084 Altså, det koster å ha familie, men man behandler dem ikke som en utgiftspost. Om det koster 2000 å inkludere 3 nære stefamiliemedlemmer fra hver side på konfirmasjonsdagen, hva har ikke disse 6 gitt av gaver og investert tid i i å treffe og knytte seg til (ste) barnebarn/niese fra barnet gikk i barnehagen? Min familie har ikke vært i mitt stebarns konfirmasjon, det blir unaturlig siden de bare hadde truffet hverandre noen få ganger, de bor langt unna. Vi bodde ikke sammen på det tidspunktet, men hadde vært et par i flere år. Foreldrene mine ga gave, men ikke min øvrige familie. Det synes jeg er helt greit, stebarnet husket jo ikke navnet på mine søsken og deres partnere engang. Da er man ikke på et familienivå. Hos ts har de stilt opp som familie for stebarnet i alle år og ikke gjort forskjell, men blir så ekskludert selv. (Iflg ts har de vel allerede leid lokale, og dermed plass.) Endret 22. mars 2017 av Biloba 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå