Gå til innhold

Ikke bedt i "stenieses" konfirmasjon..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Broren min og svigerinnen min har konfirmant til sommeren. Det er min svigerinnes datter fra tidligere ekteskap. De har vært gift i snart 8 år, og har også to barn sammen som jeg er tante til. Har alltid følt at vi har hatt et godt forhold til min bror og hans familie, er også fadder for deres yngste barn. 

Har alltid tatt som en selvfølge at jeg og min samboer ville bli bedt i konfirmasjonen til hennes datter, vi har tross alt vært i hennes liv siden hun gikk i barnehagen! I fjor høst spurte også min svigerinne om jeg kunne bake en kake eller to til festen, noe jeg sa ja til, og ba henne gi beskjed når det nærmer seg om hvilke kaker hun vil jeg skal bake.

Møtte de sist for et par uker siden hos mamma, uten at de nevnte konfirmasjonen,men tenkte ikke over det. De dro før oss, og etterpå spurte mamma om vi var bedt. Jeg måtte svare som sant var at det hadde vi ikke. Mamma er bedt kun til kaffen...

Kjenner jeg er litt irritert, mamma, min brors mamma,er bedt til kaffen som en annenrangs gjest... Hun har kjent konfirmanten i snart 10 år... Hun er også enke, og har ikje flere barn enn oss to, så det er ikke snakk om at det blir 4-5,hun er EN. 

Vi er ikke engang bedt til kaffen....

Overreagerer jeg? Kjenner jeg er så forbannet og skuffet! Ingen har gjort forskjell på hennes barn iløpet av årene, hun har blitt behandlet som et ekstra barnebarn og enniese...Kjenner jeg vet ikke hva jeg skal si eller tro...

Broren min har meg og mamma ogmin samboer fra sin side,3 mennesker... Og vi er altså ikke verdt å be... Hadde skjlnt det om de hadde vært sammen kun kort tid, men her er det er etablert familie som også har felles barn... 

Hvordan reagerer man på dette? Tenker det ikke blir noen gave fra oss, og kakene kan hun glemme om hun er frekk nok til å spørre.

Anonymkode: 65478...284

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes generelt ikke du overreagerer i det hele tatt, men her tror jeg det ligger mer bak. Jeg tror ikke at de har valgt å ikke invitere dere for å være kjipe eller fordi de ikke liker dere.

Kan det ha noe med hennes farsside å gjøre? Hvor mange blir dere hvis de må be hele deres familie i tillegg til mor og fars? Kan det være at far/farssiden her har lagt ned egne krav. Hvordan er det med faren hennes? Har han kjæreste? Flere barn? Blir det slik at hvis dere blir bedt så må hele familien hennes også bli bedt? Kanskje de bare måtte sette en hard strek for å ikke bli for mange.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt og spurt dem, kan være en god forklaring :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Konfirmanten skal vel ha sin mor og faktiske far med familie i konfirmasjonen. Ro ned. 

Anonymkode: a9b22...443

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, mjauritz skrev:

Jeg syntes generelt ikke du overreagerer i det hele tatt, men her tror jeg det ligger mer bak. Jeg tror ikke at de har valgt å ikke invitere dere for å være kjipe eller fordi de ikke liker dere.

Kan det ha noe med hennes farsside å gjøre? Hvor mange blir dere hvis de må be hele deres familie i tillegg til mor og fars? Kan det være at far/farssiden her har lagt ned egne krav. Hvordan er det med faren hennes? Har han kjæreste? Flere barn? Blir det slik at hvis dere blir bedt så må hele familien hennes også bli bedt? Kanskje de bare måtte sette en hard strek for å ikke bli for mange.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt og spurt dem, kan være en god forklaring :)

Vi er kun oss 3 fra vår side, broren min og deres 2 felles barn regner jeg med er selvskrevet. 

Faren har en samboer, de har ingen bar sammen og hun har ingen søsken, 2 foreldre. Så da blir regnestykket 6 ekstra personer, 6 ekstra kaffeinvitasjoner vil jeg regne med er overkommelig for deres økonomi og plass, de har leid et stort sammfunnshus så tviler på det er plassen det står på.

Skrevet

Merkelig opplegg. Når dere har vært familie så lenge, burde dere også vært familie på festdagen.

Dette bør ikke få ligge og gnage. Si til din bror på tomannshånd at dere ble overrasket og leie, og spør hva som er bakgrunnen for at dere ikke blir invitert. 

Jeg ville gitt gave og bakt kaker uansett. Det hadde vi jo gjort for naboer og bekjente, og jeg ville ikke demonstrert noe overfor en 14/15-åring.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Gi gave, ikke straff barnet. Men kakene mener jeg du fint kan droppe - det hadde ikke jeg prioritert 😊

Anonymkode: 630c4...d51

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som de ikke vil blande forskjellige familiemedlemmer/slekt/venner osv. Jeg synes det høres fair ut. De ønsker ikke noe stort selskap, og inviterer kun de de MÅ! Jeg hadde dåp til minstemann, og inviterte kun de ALLER nærmeste. Det ble foreldrene mine, besteforeldrene mine, broren min, faddere, og foreldrene hans. Inviteret ikke hans øvrige søsken, da de ikke har noe forhold til mine barn, da de er såpass mye eldre at de har egne barnebarn og ikke har noen interesse av våre barn. Ingen som har blitt sure ;) I mine stebarns konfirmasjoner, inviterte vi ikke mine foreldre. De liker stebarna mine veldig godt, men i en stor familiesammenkomst, følte ikke de seg komfortable/at de hadde noe der å gjøre. De ble ikke invitert, og det var heller ingen som savnet dem. Tror ungene synes det er mer enn nok at jeg stiller, og at det er mye styr fra før når to eks-familier skal møtes. Man MÅ ikke dra inn alle :) 

Anonymkode: 7d3c2...7d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De har invitert slekta til konfirmanten, og det er jo greit nok. Ro deg helt ned!
Er du ikke invitert, er det heller ikke naturlig at du gir gave.

Anonymkode: d33ba...730

AnonymBruker
Skrevet

Ber man til kaffen i konfirmasjon og nå? 😳

Anonymkode: 1100c...049

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært drit fornøyd med å slippe å bli invitert! Finnes det noe mer kjedelig enn konfirmasjoner,dåp og bryllup? Det er helt grenseløst kjedelig og medfører kostnader og jobb.

Jeg gjør alt jeg kan for å finne undskyldninger for å slippe å gå i sånne ting jeg.

Brylluper føler jeg at jeg må, men jeg har hittill sneket meg unna alle dåper jeg er bedt i for det er så dørganes kjedelig at det er en lidelse. 

Du er heldig ts!!

Anonymkode: 49758...35e

• Liker 4
Skrevet

Veldig spesielt. 

Gi gave som dere ville gjort ellers, men kakebakingen får vertsskap og gjester stå for. Og det er det helt greit å svare dersom du blir spurt om å bidra med kake. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg ikke vært invitert så hadde jeg heller ikke gitt gave.

Men først av alt før du koker over, spør ho. "Hvorfor er ikke vi invitert?"

Anonymkode: b0a67...c7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er merkerlig i det hele tatt, jeg. Vi har en lignende situasjon i min slekt, der min onkel har en stesønn som han har vært stefar for siden gutten var 2-3 år gammel. 

Da han skulle konfirmeres, var det kun mine besteforeldre fra "steslekten" som ble invitert. Det var guttens biologiske far og mor som inviterte sin slekt. Skulle ste-slekten inviteres (den måtte da blitt invitert på begge sider, selvsagt), hadde det jo blitt veldig mange folk, som gjerne ikke går kjempebra i lag. For meg er det overhodet ikke unaturlig at ste-tanter og ste-onkler ikke blir invitert. 

Så jeg synes du overreagerer. 6 personer ekstra blir faktisk ganske mye penger, i tillegg til at de tar opp ganske mye ekstra plass, noe det gjerne ikke er plass til om de feirer det hjemme. En koldtbordkuver koster fort en 350 kr, altså vil 6 ekstra personer koste over 2000 kr. Så kommer ekstra kaker og slikt i tillegg. Og de må kanskje leie lokale for å få plass til dere. 

Anonymkode: 829c0...084

• Liker 3
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan reagerer man på dette? 

Vet ikke. Det er som mange andre faktorer som ville vært avgjørende for det. Om de hadde vært i en vanskelig situasjon økonomisk, om det er mange slektninger på fars side, hvordan far ville reagert også videre. Hovedsakelig så hadde jeg blitt irritert om jeg var deg, og mest på din mors vegne. Hun er enke, har barnebarna i den familien og har kjent konfirmanten i snart ti år. (Skjønner godt at du ikke ønsker å bake kaker når du ikke er invitert. Dog, når dette er et steniese som har vært i familien lenge så ville jeg likevel gitt henne en gave)

Endret av Wanda Maximoff
Skrevet

Broren min og svigerinnen min har konfirmant til sommeren. Det er min svigerinnes datter fra tidligere ekteskap. De har vært gift i snart 8 år, og har også to barn sammen som jeg er tante til. Har alltid følt at vi har hatt et godt forhold til min bror og hans familie, er også fadder for deres yngste barn. 

Har alltid tatt som en selvfølge at jeg og min samboer ville bli bedt i konfirmasjonen til hennes datter, vi har tross alt vært i hennes liv siden hun gikk i barnehagen! I fjor høst spurte også min svigerinne om jeg kunne bake en kake eller to til festen, noe jeg sa ja til, og ba henne gi beskjed når det nærmer seg om hvilke kaker hun vil jeg skal bake.

Møtte de sist for et par uker siden hos mamma, uten at de nevnte konfirmasjonen,men tenkte ikke over det. De dro før oss, og etterpå spurte mamma om vi var bedt. Jeg måtte svare som sant var at det hadde vi ikke. Mamma er bedt kun til kaffen...

Kjenner jeg er litt irritert, mamma, min brors mamma,er bedt til kaffen som en annenrangs gjest... Hun har kjent konfirmanten i snart 10 år... Hun er også enke, og har ikje flere barn enn oss to, så det er ikke snakk om at det blir 4-5,hun er EN. 

Vi er ikke engang bedt til kaffen....

Overreagerer jeg? Kjenner jeg er så forbannet og skuffet! Ingen har gjort forskjell på hennes barn iløpet av årene, hun har blitt behandlet som et ekstra barnebarn og enniese...Kjenner jeg vet ikke hva jeg skal si eller tro...

Broren min har meg og mamma ogmin samboer fra sin side,3 mennesker... Og vi er altså ikke verdt å be... Hadde skjlnt det om de hadde vært sammen kun kort tid, men her er det er etablert familie som også har felles barn... 

Hvordan reagerer man på dette? Tenker det ikke blir noen gave fra oss, og kakene kan hun glemme om hun er frekk nok til å spørre.

Det har ikke noe med at dere ikke er verdt å be. Det har nok noe med å gjøre med antall gjester de vil/kan be, og de må selvsagt invitere konfirmantens biologiske familie.

Men hvis dere har så veldig god kontakt med konfirmanten, ville jeg synes det var leit for konfirmanten at dere ikke ble bedt. Særlig din brors mamma som er hennes bestemor siden det er mor til sin stefar. 

Hvorfor i all verden skal du ikke gi gave til ditt tantebarn selv om hennes foreldre ikke har invitert henne? Det skal jo ikke gå utover henne. 

Jeg tror jeg ville spurt henne om hva de har tenkt på i anledningen konfirmasjonen. Vist interesse og hørt hva de har tenkt. 

Hadde uansett ikke blitt sur eller forbannet. Kanskje skuffet hvis jeg hadde god kontakt med konfirmanten, men ikke latt min skuffelse gå utover dem.

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ber man til kaffen i konfirmasjon og nå? 😳

Anonymkode: 1100c...049

Det var det jeg også tenkte :overrasket: Meget spesielt må jeg si, aldri hørt om det før.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er veldig nære min manns søster og hennes familie, vi har kjøpt hytte sammen ved sjøen og er mye sammen. Men når hans sønn fra tidligere ekteskap ble konfirmert, så var ikke vi i stemorens familie invitert til selskapet. Vi tenker på ham som nevø på lik linje med de andre niesene og nevøene. Vi ga selvsagt gave, men i selskapet var konfirmantens foreldre, og deres familie, og i tillegg konfirmantens steforeldre.

Jeg synes ikke det var rart i det hele tatt.

Anonymkode: 22fcf...f5b

• Liker 5
Skrevet

Hadde blitt veldig skuffet. Vi var i en tilsvarende situasjon men jeg var stefar. Gjester ble da fra tre familier, det er de konfirmanten har vokst opp sammen med.

Jeg forstår at det for alle ikke er like naturlig at stefars søskenbarn og tanter og onkler blir invitert, men om min søster ikke hadde blitt invitert tror jeg det hadde blitt et stort problem. Spesielt siden min søster (og familien ellers) har behandlet min stedatter som om hun var min egen.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som støtter dette må gi dere.  Jente har blitt godt tatt imot av stefarens familie og har vært bonusbarnet i 10 år.  Så det passer NÅ at hun skal konfirmeres at bonusfamilien blir glemt?  Hva hvis bonusfamilien gjørt det samme, skilte henne ut fordi hun var ikke "deres slekt"?  Da ville hylekoret implodert her.  

TS- da la du være å invitere samboeren og stebarnet til deres barns konfirmasjon siden de er ikke i "slekt" og se hvor bra dette går over.  

Anonymkode: 2589c...7df

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Illuminatum skrev:

Jeg forstår at det for alle ikke er like naturlig at stefars søskenbarn og tanter og onkler blir invitert, men om min søster ikke hadde blitt invitert tror jeg det hadde blitt et stort problem. Spesielt siden min søster (og familien ellers) har behandlet min stedatter som om hun var min egen.

I din situasjon kan jeg forstå det. Og er det sånn i Ts sin situasjon også, at de har et nært forhold til konfirmanten, så synes jeg desto skuffelsen hadde vært større. Mest på vegne av konfirmanten, at det var synd for henne. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som støtter dette må gi dere.  Jente har blitt godt tatt imot av stefarens familie og har vært bonusbarnet i 10 år.  Så det passer NÅ at hun skal konfirmeres at bonusfamilien blir glemt?  Hva hvis bonusfamilien gjørt det samme, skilte henne ut fordi hun var ikke "deres slekt"?  Da ville hylekoret implodert her.

Ja, det må handle om konfirmanten og hva hun ønsker her.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS- da la du være å invitere samboeren og stebarnet til deres barns konfirmasjon siden de er ikke i "slekt" og se hvor bra dette går over.  

Anonymkode: 2589c...7df

???    Må være trist å tenke sånn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...