Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Det eneste som surrer rundt i hodet mitt nå for tiden er hva jeg skal gjøre etter Vgs. Nå er det bare noen få måneder igjen, og jeg vet enda ikke hva jeg skal. Ønsker ikke å starte rett på studiene (vil ha et friår), så har vurdert folkehøyskole. Det er dog en ting som stopper meg fra det. 

Linja jeg helst ville godt på (ekstremsport) koster 130 000 kr, men får noe stipend så da blir det rundt 90 000 kr. Det er dyrt- jeg vet det, så har også vurdert linjer som blir på 60 000 kr. Det virker så fantastisk å gå på fhs, og mange sier at det er det beste valget de har tatt osv. Men jeg har noen spm angående økonomi, som jeg håper noen  kan svare meg på, så jeg blir litt klarere i hodet. (Når jeg spør foreldrene mine om dette, blir de irriterte fordi de tror jeg indirekte tigger etter penger, derfor spør jeg her)

1. Er det verdt å ta opp studielån for fhs? For jeg må i så fall  det da jeg "bare" har 30 000 kr på konto per dags dato. Og er det vanlig at en 19 åring betaler det selv? Eller er det vanligst at foreldre sponser? (venninna mi betaler i ikke selv, men jeg må det) Når jeg må betale på egen hånd og ikke har hatt noen ordentlig jobb, bør jeg gjøre det da?

2. Hvis man går på fhs i et år, hva har man da råd til av morro i studietiden? Jeg er redd for å få venner på NTNU som skal reise på tur sammen for eksempel, også kan jeg ikke være med fordi jeg brukte opp alle pengene mine på fhs :(  Hvis dere skjønner tankegangen min? 

3. Til slutt: Hva tror dere vil være det beste friåret? fhs, jobbe, jobbe så backpacke, jobbe i utlandet eller bare å begynne å studere med en gang? Tips? 

Det ble visst litt mye tekst, men viktigst er spørsmål 2, for vil gjerne ha et liv de 5 årene jeg studerer også. 

Takk på forhånd :)

Endret av Saarraa
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil du ta opp lån for å ha finansiere et sosialt liv? Jeg sier ikke at det er galt, men et år på folkehøgskole er en sosial opplevelse Det er ikke "skole".

Anonymkode: d90b9...30e

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du ta opp lån for å ha finansiere et sosialt liv? Jeg sier ikke at det er galt, men et år på folkehøgskole er en sosial opplevelse Det er ikke "skole".

Så du mener det ikke er verdt det med andre ord? Og at man kan få et sosialt liv uten fhs? Er helt klar over at det ikke er skole, og det er det som frister :bolledeig:

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Så absolutt, har gått på folkehøgskole, et av de beste årene jeg har hatt.

Gjest puttee
Skrevet

Jeg angrer på at jeg dro på folkehøgskole. Brukte hele sparekontoen min (tok ikke opp lån), og nå i dag skulle jeg ønske jeg heller hadde satt de pengene på BSU. I tillegg trivdes jeg ikke noe særlig. Men det er jo veldig mange som synes det er et helt fantastisk år. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på folkehøyskole og angrer ikke et eneste sekund. Beste året i hele mitt liv. Det er virkelig verdt pengene med studielån:biggrin:

Anonymkode: d8073...387

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns IKKE det var verdt pengene. Trivdes ikke sånn kjempebra, og gledet meg bare til å bli ferdig. Hadde jeg fått velge om igjen, hadde jeg heller valgt å jobbe for og spare til studietiden. Studietiden er mye kjekkere syns jeg :) 

Anonymkode: f6c32...7fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg finansierte et år på folkehøgskole fullstendig med studielån, og jeg mener absolutt det var verdt det. 

Jeg lærte så mye om meg selv, og fikk meg venner og nettverk og ble enda sikrere på hva jeg skulle satse på av videre studier, og fikk en litt myk overgang mellom det og bo hjemme og det og bo på hybel. Det var også sånn for min del at hele folkehøgskoleåret mitt foregikk på skolen. Jeg brukte veldig lite penger utover det som ble betalt, noe som førte til at jeg ble vant til at det gikk helt fint å leve veldig billig, noe jeg igjen hadde god nytte av i studietiden. 

For min del trivdes jeg så godt at jeg ble værende et år ekstra på fhs og jobbet, da fikk jeg det året gratis (linje, turer, mat og rom) + litt lommepenger, samt en veldig god attest som også gjorde nytte for seg ved videre studier og jobbintervjuer. 

Så ja, jeg synes det var verdt å ta opp studielån det året. 

Anonymkode: 6d16b...649

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Saarraa skrev:

2. Hvis man går på fhs i et år, hva har man da råd til av morro i studietiden? Jeg er redd for å få venner på NTNU som skal reise til syden sammen for eksempel, også kan jeg ikke være med fordi jeg brukte opp alle pengene mine på fhs :(  Hvis dere skjønner tankegangen min? 

Tror ikke dette er et alternativ mange møter i studietiden :P

Anonymkode: c169d...294

• Liker 2
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke dette er et alternativ mange møter i studietiden :P

Trodde det var ganske vanlig jeg :fnise: har jo venner nå som reiser på sydentur med russegruppen sin liksom, haha da tar jeg sikkert feil om studenter. Kanskje ikke ferie da, men andre ting som er normalt som også koster penger?

Endret av Saarraa
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du gått på fhs selv?

Jeg kan ikke svare på de økonomiske spørsmålene dine, ts, men jeg har gått på fhs, og ville det fordi jeg hadde en slik skole der jeg bodde, og så at elevene der hadde en helt spesiell kontakt og jeg ville oppleve dette. Samtidig fikk jeg fokusere helt på noe som var "unyttig" men som var veldig viktig for meg, og som har blitt viktigere etter hvert som jeg har blitt eldre, og jeg fikk flytte langt bort. Det var et fantastisk år og jeg ville ikke slutte da det var over. Jeg hadde gjort det igjen. Jeg tror jeg lærte ting som jeg ikke hadde lært ellers.

Nå er det ikke så faglig krevende å gå på fhs, så kanskje du kan jobbe litt mens du går der?

Og jeg mener at Nansenskolen på Lillehammer har pensumet til ex phil som et obligatorisk fag, så det er ikke helt riktig at alle skolene "bare" er ein sosial opplevelse. Men det var ikke der jeg gikk for å ha sagt det.

Skrevet

Det er SÅ verdt det!!

AnonymBruker
Skrevet

Det er bred enighet om at man ikke bør finansiere sydentur med kredittkort til 30% rente. Men hadde renta bare vært 2%, som den er i Lånekassen, så hadde det vært greit?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Saarraa skrev:

Trodde det var ganske vanlig jeg :fnise: har jo venner nå som reiser på sydentur med russegruppen sin liksom, haha da tar jeg sikkert feil om studenter. Kanskje ikke ferie da, men andre ting som er normalt som også koster penger?

Er "vanlig" på vgs ja :) Flere jobber ved siden av og bruker noe av pengene på sydentur med venninner eller får penger av foreldre. Når man begynner å studere så får penger plutselig en mye større verdi, og blir ikke noe man "sløser" bort på ferieturer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bred enighet om at man ikke bør finansiere sydentur med kredittkort til 30% rente. Men hadde renta bare vært 2%, som den er i Lånekassen, så hadde det vært greit?

Sidestiller du et år på folkehøgskole med en tur til syden? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

beklager, jeg skjønte ikke dette svaret. Er ganske dum når de gjelder økonomi og sånt. Sier du at det er greit eller ikkegreit?

Skrevet

Nå inkluderer vel skolepengene kost og losji også, så det er ikke SÅ himla dyrt. Det skal godt gjøres å leve et år med tak over hodet og mat i magen til den prisen.

Jeg ville ikke vært foruten folkehøgskole-året mitt for alt i verden, men det er ikke for alle.

Skaffe deg en godt betalt sommerjobb og jobb alt du kan, så har du fort betalt halve skoleåret. Folkehøgskoler starter gjerne litt sent på høsten også, så du har eksta tid til å jobbe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sidestiller du et år på folkehøgskole med en tur til syden? 

Begge deler er fritidsaktivitet/sosialt liv.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler er fritidsaktivitet/sosialt liv.

Visste ikke at man får høyskolepoeng av sydenferie, men det er jo kult da! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at man får høyskolepoeng av sydenferie, men det er jo kult da! 

Ok, da. Du får ett opptakspoeng til høyere utdanning. Flott!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...