Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takker hjertelig for svar! Fint å høre om andre erfaringer og liknende opplevelser. Blir interessant å følge med fremover, og jeg er heller ikke alene med å være fremmedspråklig med barn her. Ingen norske, men en del rumenerer, albanerer, nord afrikanske, sør amerikanske og noen få nord-europerer. Så barna får nok en del språklig innflytelse fra flere hold. Skal ihvertfall fortsette som jeg gjør :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går inn:) 

Men de praktiserer det gjerne ikke før de må. Men de har like god muntlig forståelse for norsk.

AnonymBruker
Skrevet

Er dere noen ganger i Norge?

Lær barna å si "hva er det?" Jeg husker når jeg var sånn 5-6 så lærte jeg og broren min den setningen på italiensk. Vi løp rundt og plukket og pekte på ting for å spørre besteforeldrene våre "cos'è questo?". Du verden så mange ord vi lærte oss. Og Gud bedre hvor plagsomt det må ha vært :p. (Det gikk bokstavelig talt i ett). Det ble ikke alltid grammatisk korrekt, men det kom seg :). 

Aner ikke om vi snakket noe fra såpass tidlig alder da.

Anonymkode: a908c...fbf

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere noen ganger i Norge?

Lær barna å si "hva er det?" Jeg husker når jeg var sånn 5-6 så lærte jeg og broren min den setningen på italiensk. Vi løp rundt og plukket og pekte på ting for å spørre besteforeldrene våre "cos'è questo?". Du verden så mange ord vi lærte oss. Og Gud bedre hvor plagsomt det må ha vært :p. (Det gikk bokstavelig talt i ett). Det ble ikke alltid grammatisk korrekt, men det kom seg :). 

Aner ikke om vi snakket noe fra såpass tidlig alder da.

Anonymkode: a908c...fbf

Vi reiser noen ganger til norge ja. Så må nok lære det til barna så de kan irritare vettet av foreldrene mine ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan tenkes at barnet ditt tilegner seg norsk, men ikke bruker verbalt selv. Grunnen kan være at han ikke ser nytteverdien av språket. Hvis dere reiser på ferie hjem til Norge kan det tenkes at han begynner å snakke norsk. Jeg vet om tilfeller hvor barn ikke har brukt sitt andre språk i det hele tatt før det har kommet til landet hvor språket snakkes, og barnet har plutselig snakket flytende. 

Fortsett med det du allerede gjør :)

Anonymkode: 127b0...d80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...