Gå til innhold

Prutere på Finn.no


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Har kjøpt mye forbrukerelektronikk og brukte deler bl.a. på Finn.  Mange har fullstendig urealistiske priser på hva de mener tingene deres er verdt, mens andre har hatt null forståelse på hva de egentlig selger.  For et par år siden gikk det noe som heter Stax hodetelefoner, toppmodell (som kostet 60k+ ny) for en tusenlapp, solgt av en enke... Hun sa da jeg ringte at hun hadde fåttt sikkert 20 på telefon siste timen og nok innså hun hadde satt for lav pris.  Jeg rådet henne å ta vekk annonsen og vente en måned, men legge ut til en bedre pris, men hun følte seg forpliktet å selge til den 1ste som hadde tatt den.  Så den ikke igjen så den ble nok tatt i bruk av en fornøyd HiFi entusiast som ikke kjøpte for å selge videre.

Bruker prisjakt.no og lignende tjenester for å sjekke hva siste pris de ble solgt for var.  Ser mange ønsker å selge ting som er utdatert til priser langt over det de gikk for på sluttsalg - og de lurer på hvorfor folk pruter..  Ferdig prutet er bare bullshit, skal du selge brukt får man finne seg i at intresserte tar kontakt.  Grenser til svindel å selge noe som har blitt kjøpt i bundle og dele opp pakken, hvor gjenstanden selges uten lisens, men til nærmest full pris uten å opplyse om dette.  Et annet moment er de som tar tingen og aldri kommer å hente - jeg har sagt at den 1ste med penger til meg får den!  Kommer nok selv til å bli lurt med at jeg Vippser før jeg får varen pr post, gått bra hittil da.  Samme andre vegen, vist meg tiliten verdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.4.2020 den 16.58, Miss-Grey skrev:

Har faktisk begynt å blokkere de som kommer med de verste skambudene på Finn, samt de som ikke møter opp for å hente som avtalt.

 

Hvordan blokkerer man på finn? Jeg har ikke funnet ut av dette, men har minst en slitsom person som jeg gjerne skulle blokkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2020 den 18.08, AnonymBruker skrev:

Brukte ting skal selges billig. Folk overpriser tingene sine noe så jævlig og. 
 

Jeg handler veldig sjeldent på Finn og når jeg selger ting så blir jeg ikke irritert over at de pruter. Prut i vei for min del, vil jeg bli kvitt det så får du det nesten gratis. 
 

Å spørre om nedbetaling derimot er jeg ikke noe fan av. 

Anonymkode: 8a881...480

Enig i dette. Husker jeg skulle kjøpe barnevogn i fjor. Hadde hørt at man kunne få barnevogner i god stand til en rimelig penge. Men de fleste vognene som var ok var priset opp mot nypris. Fant ut at jeg like gjerne bare kunne kjøpe en ny vogn i butikk, prisforskjellen var ikke særlig stor. 

Anonymkode: b7daa...d3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i dette. Husker jeg skulle kjøpe barnevogn i fjor. Hadde hørt at man kunne få barnevogner i god stand til en rimelig penge. Men de fleste vognene som var ok var priset opp mot nypris. Fant ut at jeg like gjerne bare kunne kjøpe en ny vogn i butikk, prisforskjellen var ikke særlig stor. 

Anonymkode: b7daa...d3a

Det er da man pruter :)

Anonymkode: d7459...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000-3000 blir for lote for min del. Da hadde jeg heller kjøpt nytt. 2000 tenker jeg hadde vært en fornærmelse. 3500-4000 hadde nok jeg lagt inn bud på. Sannsynligvis 3500, maks 4000. 

Anonymkode: a6ebb...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8000-3000 blir for lote for min del. Da hadde jeg heller kjøpt nytt. 2000 tenker jeg hadde vært en fornærmelse. 3500-4000 hadde nok jeg lagt inn bud på. Sannsynligvis 3500, maks 4000. 

Anonymkode: a6ebb...a68

Så forresten at den var 2 år gammel. Tenker nok en pris mellom 2000-3000 blir riktig pris siden elektronikk faller raskt i verdi. 

Anonymkode: a6ebb...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Minitroll skrev:

Hvordan blokkerer man på finn? Jeg har ikke funnet ut av dette, men har minst en slitsom person som jeg gjerne skulle blokkert. 

Jeg bruker bare appen, men kan vise deg hvordan jeg gjør det der. 

Beklager all den svarte klussinga på screenshoten - jeg tok utgangspunkt i en reell Finn-samtale, og ville ikke legge ut noe som kunne være identifiserende her. Vedkommende var ikke spesielt frekk eller slitsom, så han burde slippe å være del av denne tråden. 😉

Du klikker på de tre prikkene øverst til høyre i samtalevinduene. Du skal da få opp blokkering som et alternativ. Se screenshoten under.

8A7E79CC-B96A-4ADB-817C-089F6940C549.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Miss-Grey skrev:

Jeg bruker bare appen, men kan vise deg hvordan jeg gjør det der. 

Beklager all den svarte klussinga på screenshoten - jeg tok utgangspunkt i en reell Finn-samtale, og ville ikke legge ut noe som kunne være identifiserende her. Vedkommende var ikke spesielt frekk eller slitsom, så han burde slippe å være del av denne tråden. 😉

Du klikker på de tre prikkene øverst til høyre i samtalevinduene. Du skal da få opp blokkering som et alternativ. Se screenshoten under.

8A7E79CC-B96A-4ADB-817C-089F6940C549.jpeg

Tusen takk:)

 

Og; "byr halvparten"... så typisk irriterende finn-folk. 

Får tonnevis av sånne. Men hun jeg kommer til å blokkere er ei som alltid skal diskutere pris, reservere vare (slik at andre kjøpere blir avvist), avtaler møte, avlyser, avtaler nytt møte, avlyser igjen og til slutt sier hun at hun ikke vil ha varen likevel. 

Hun henvender seg på mange av mine annonser, men nå er det nok. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da man pruter :)

Anonymkode: d7459...ebb

Det er jo det man ikke skal ifølge mange på KG. Da får man en tråd eller innlegg her om sin egen frekkhet 😂

Anonymkode: b7daa...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som kan finne på å prute på finn hvis det er noe jeg har lyst.

Henviser ofte til prisjakt og tilbyr 50% av siste salgspris hvis det er innafor.

Når folk da blir snurtne når de krever over siste salgspris og produktet er 2-3 år gammelt, så lever jeg ganske godt med det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da litt gøy å forhandle om en vare. men man må holde seg til anstendige bud da. gjør sjeldent avtale om kjøp over nettet, vil helst komme å se før jeg byr. må ha argumenter for å by lavere, ikke bare skyte fra hofta 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det man ikke skal ifølge mange på KG. Da får man en tråd eller innlegg her om sin egen frekkhet 😂

Anonymkode: b7daa...d3a

Det er forskjell på de som pruter. Noen er høflige og gir realistiske bud, mens noen kommer med skambud og er ufine i tillegg. Det er de sistnevnte som får gjennomgå i denne tråden, ikke de som sender en høflig melding ála «ta gjerne kontakt med meg dersom du vil vurdere å selge for xxx kr».

Selv skriver jeg ofte i annonsene mine at jeg ikke vurderer bud under den prisen jeg har satt. Jeg har ikke dårlig tid eller akutt behov for penger. Min erfaring er at jeg får den prisen jeg ønsker, men at det av og til tar litt tid før riktig kjøper dukker opp.

De som både ignorerer det som står i annonsen (at jeg ikke er åpen for bud), som sender skambud og fortsetter å mase når de får avslag - de synes jeg er direkte plagsomme.

Mye av det jeg selger er ting som ikke er masseprodusert, eller er svært vanskelig å få tak i. Dersom jeg ikke får rett pris beholder jeg dem selv. 

Avslår mellom fem og ti bud hver dag, mange av dem er urealistiske. Har ikke lyst til å bruke tid og ressurser på useriøse kjøpere. Dersom jeg selger en designerkjole til 20% av original pris, og den er pen og ikke utdatert i snitt eller farger, er det åpenbart at jeg ikke godtar bud som er på 1% av den originale salgssummen. Spesielt ikke når jeg har skrevet i annonsen at jeg ikke er åpen for bud, og vedkommende fortsetter å mase om å få kjøpe varen til den prisen de selv synes er rimelig.

Det er min vare, og det eneste slike kjøpere oppnår er at de blir blokkert og mister muligheten til å kjøpe. Som regel selger jeg ganske raskt for den prisen jeg har satt, likevel.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...