AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #1 Skrevet 21. mars 2017 Er det noen med høyt eller lavt stoffskifte hvor TSH har vært normal? Når jeg leser lister over symptomer på lavt stoffskifte, har jeg de fleste symptomene. I tillegg har jeg følt en stund på at skjoldbruskkjertelen min har vokst. Jeg forstår jo at alle disse symptomene er ganske generelle og kan være forårsaket av mye. Jeg har nå vært hos legen, og da ser jeg at det bare er TSH som er målt i forhold til stoffskifte. Er dette normalt, og er dette nok til å utelukke en stoffskiftesykdom når den er normal? Anonymkode: 0354c...e24
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #2 Skrevet 21. mars 2017 Verdien skal vel normalt tolkes i lys av T4? Anonymkode: 09f79...c21
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #3 Skrevet 21. mars 2017 Du må ta blodprøver som viser tsh, ft4 og ft3 samt antistoffer. Mener å huske at det er 3 forskjellige:TRAS, anti-TPO og den siste husker jeg ikke. Du kan ha de vanlige blodprøvene i normalområdet, men for høye antistoffer. Anonymkode: 3197e...133
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #4 Skrevet 21. mars 2017 Symptomene kan jo passe ganske mange av oss, sliten, treg mage, tørr hud osv...Det er ikke så lurt å sitte å google seg frem til sykdom. Ikke unormalt å ha hoven kjertel uten at det er noe galt. Spurte du legen om det? Anonymkode: ff30c...79d 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #5 Skrevet 21. mars 2017 Takk for svar! Jada jeg vet at det er symptomer som kan passe mange. Det skrev jeg for så vidt. Noen ganger kan det være lurt å oppdatere seg selv tenker jeg. Det er stor forskjell på leger. Ikke alle som er like flinke. Men jeg er enig at google noen ganger kan være farlig. En kan fort bli "syk" av å lese om diverse symptomer på nett. Jeg nevnte ikke det med skjoldbruskkjertelen nei. Jeg synes det var vanskelig nok å dra til legen og ta opp alle disse diffuse symptomene. Føler meg som en skikkelig hypokonder. I tillegg hadde jeg en kul under den ene armen som jeg ville sjekke. Den så han ikke behov for å sjekke.. Nå var jeg lav på ferritin, folat og D-vitaminer. Det kan jo være litt av årsaken til at jeg føler meg så forferdelig sliten. Anonymkode: 0354c...e24
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #6 Skrevet 21. mars 2017 Nei, TSH holder ikke. Som nevnt over må du ta flere prøver. Jeg hadde normale prøver (alle mulige prøver, ikke bare stoffskiftet), men allikevel symptomer på lavt stoffskifte og går nå på medisiner. At det er normalt at skjoldbruskkjertelen er hoven har jeg aldri hørt, så ville sjekket det opp. Når det er sagt kan du bli ekstremt sliten av manglene du nevner. Jeg var helt utslitt da jeg hadde jernmangel, så veldig godt mulig at det skyldes manglene. Stol på kroppen din, forteller den deg at noe ikke stemmer er det riktig. Jeg har vært normalt sliten som alle andre, men da stoffskiftet ble lavt var jeg sliten på en helt annen måte. Angrer på at jeg ikke tok det på alvor tidligere. Anonymkode: e346e...f4c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå