Gå til innhold

Hvor mange hull i tennene har du hatt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pusser du tennene to ganger daglig? Bruker du tanntråd jevnlig / skyller med fluor.

Jeg gjør alt, men har likevel hatt mange hull.

Anonymkode: e9311...a09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ja og ja 

Hatt et eller to hull som barn 

Anonymkode: 8006d...7e2

Skrevet

Aldri hatt hull. Pusser som regel tennene morgen og kveld, men av og til dropper jeg kveldpussen. Tanntråd brukes veldig spordisk, og skylle med fluor gjør jeg aldri.

Har hørt at de som hadde tannregulering som barn har sterke tenner. De som ikke hadde regulering har svake, men vet ikke helt hvor mye jeg tror på det.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, The Kitten skrev:

Har hørt at de som hadde tannregulering som barn har sterke tenner. De som ikke hadde regulering har svake, men vet ikke helt hvor mye jeg tror på det.

Hvorfor det? :huh: skeive tenner gir bedre beskyttelse mot hull? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? :huh: skeive tenner gir bedre beskyttelse mot hull? 

Godt spørsmål. Vet som sagt ikke hvor mye jeg tror på det.

Skrevet

1 . 28 år

AnonymBruker
Skrevet

5.

Ingen etter at jeg ble 16 år. Har ikke hatt reggis, men skulle ønske jeg hadde hatt det.. Har noen skjeve tenner, men reggis som voksen blir for dyrt.

Anonymkode: 6ec52...d26

AnonymBruker
Skrevet

Pusser to ganger om dagen og bruker tanntråd. Null hull. 35 år 

Anonymkode: 44846...f91

Skrevet

Jeg pusser som regel tenner både morgen og kveld. Skyller aldri med flour eller munnskyllevann. Bruker aldri tanntråd, men ofte tannpirkere. Har hatt ett hull som nå tydeligvis er borte. Det med sterke tenner har vel en del å gjøre med både gener og om du tok mye flour som barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Null. Pusser tenner morgen og kveld, bruker ikke tannkrem (men burde starte..) eller munnskyll. Har genetisk gule tenner med masse emalje. Ellers drikker jeg ikke sukkerholdige drikker. 

Anonymkode: 493ac...942

AnonymBruker
Skrevet

10

Anonymkode: b03aa...f07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pusser to ganger om dagen, med flour-tannkrem. Bruker tanntråd veldig skjeldent, men gjerne etter jeg har spist kjøtt som setter seg fast. Litt av og på med munnskyllevann (kjøpe ei flaske i går, faktisk), for første gang på noen måneder. Brukte regulering lenge som tenåring. 

Nå er jeg på mitt åttende hull, som jeg vet om! Fiksa et annet tidligere i 2017. Dette hullet ser jeg -_- Skal til tannlegen i dag. Stakkars folk som levde før, sier jeg bare. 

Anonymkode: 8d31e...b40

Skrevet

Har sikkert hatt 30 hull siden jeg var barn. Pusser x 2 men er så dum at jeg skyller bort tannkrem.  Bruker fluorskyll innimellom. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde et lite hull som 19-åring. Er 26 år. Ingen flere. Pusser kun tenna om kvelden og det har jeg gjort hele livet, er dårlig til å bruke tanntråd men prøver å skjerpe meg. Har ikke brukt noe særlig Fluor. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje 5? Pusser morgen og kveld med elektrisk tannbørste, bruker tanntråd hver dag. Blir så tørst av tannkrem, så er vel ikke mye fluor igjen og er redd for flekker på tennene av fluor 

Anonymkode: 6f140...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, pusser som regel alltid tennene både morgen og kveld. Det hender at jeg er så trøtt på kvelden at jeg bare sovner uten å ha pusset tennene da :fnise: men da pusser jeg dem når jeg våkner. Er ikke så flink til å bruke fluor eller tanntråd. Var ikke så flink til å pusse tennene både morgen og kveld i ungdommen, men har bare hatt et par hull da jeg var rundt 19-20 år.

Anonymkode: de5c4...bf8

AnonymBruker
Skrevet

Hadde 1 hull da jeg var 18 år, er 38 år nå. Pusser alltid morgen og kveld, og har gjort det siden jeg var 2 år eller noe sånt. Bruker tannpirker etter måltid hvis jeg kjenner at det trengs. Drikker veldig sjeldent brus og spiser lite mat som inneholder sukker, og veldig sjeldent godteri. 

Anonymkode: 2549d...840

AnonymBruker
Skrevet

Så mange at jeg ikke har oversikt overhodet, jeg har vært fast inventar hos tannlegen siden jeg var barn. 

I starten hos en ny tannlege maner de med "bruker du tanntråd", men etter endel besøk skjønner de at det er genetisk/fordi tennene står trangt.

Det hjelper noe å være helt nazi med hygiene, men bare litt. Jeg har aldri besøkt tannlegen uten å ha et hull, selv om jeg går årlig.

Noen tannleger har og gjort en halvveis jobb i fyllingene, som igjen skaper nye hull(fordi man ikke kommer til med tanntråd) - så neste steg blir kroner osv, og da snakker vi enorme tannlegeregninger.

Skulle ønske det var refusjonsmuligheter for oss som må bruke tusenvis(type 10 tusen pluss) i året på tannlege, og at vi hadde krav på en spesialist som ikke ødela tennene enda mer med dårlig arbeid. Litt kjipt å bruke sparepenger på tannlege, for så 5 år senere få vite av neste tannlege at "den forrige gjorde ikke så god jobb her nei, nye 20.000 å betale" :roll: 

Anonymkode: ea61b...af6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pusser kun om kvelden, sjelden tanntråd. Fikk fluortbl. som barn, men aldri brukt munnskyll. Aldri hatt hull, er snart 30 år. Min mann er mye flinkere med munnhygiene enn meg - tanntråd hver dag, tannpuss x2 osv, men han har 3-4 hull hver eneste gang han blir innkalt. Tror det er genetisk. En tannlege sa til meg en gang at det påvirkes av enzymsammensetningen i spyttet, og at denne varierer fra person til person - vet ikke om det stemmer, men det høres logisk ut da. Jeg tror heller det påvirkes av at min samboer drikker mye cola og juice, mens jeg kun drikker vann (aldri saft, aldri brus, aldri juice - kun vann) + genetikk.

Anonymkode: 566f0...c44

AnonymBruker
Skrevet

Er 43 år. Aldri hatt hull. Pusser 2- 3 ganger pr dag. Aldri munnskyll. Tanntråd og tannpirkere ved behov. Hadde faktisk regulering som barn, sånn plate,- og foreldrene mine var ekstremt nøye med at tennene skulle pusser en stund etter hvert måltid. Husker ennå at mamma pusset tennene på meg hver morgen før jeg ill på skolen, og at pappa gjorde det om kvelden. Fikk tlm tannbørsten med på skolen for å pusse etter lunch... 

Anonymkode: f65af...4e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...