Gå til innhold

Er dette et sunt valg? (Bilde)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.  jeg prøver og så sunnere valg og gå litt ned i vekt. Har kuttet ut alt av brød for eksempel. Jeg prøver å finne lunsjer som smaker godt, er lettvint og mettende. Er tøft, jeg var spist 3 ostesmørbrød til lunsj i alle år. 

Jeg har prøvd og smakt meg fram og lagt mitt elsk på denne. Bama meksikanske salat (se bilde). Inni posen er det en pakke med 60gr salsa ranch dressing, 15 gran chips og 23 gr ost (se bilde). 

Jeg spiser en halv pakke til lunsj om dagen. Det vil si 100gr salat, 30 gr dressing, 7gr chips og 11 gr ost. Jeg tilsetter også 40-60 gr gilde smårett skinke.

Er dette en sunn lunsj? Jeg savner virkelig ostesmørbrødene mine, og dette er en av de få tingene som jeg føler dekker behovet for noe godt til lunsj samtidig som det metter. Jeg trener masse og har gjort det i alle år, men forbrenningen gikk plutselig ned når jeg var ca 26år. 

kvinne 28år

IMG_1313.thumb.JPG.d7bd5eb42d36e5a3c68f76192300f5bb.JPG

IMG_1314.JPG

Anonymkode: ff6b9...ef7

Videoannonse
Annonse
Gjest Anthrax
Skrevet

Hva med andre ting til lunsj? Smoothies med havregryn og chiafrø, grove brødskiver med avokado på og eple til, kokt egg og knekkebrød med ost og skinke, salat med tunfisk og masse grønt, grove sunne pannekaker, yoghurt med havregryn og banan, havregrøy med kanel og sukrin... Det der må jo bli veldig dyrt i lengden. 

AnonymBruker
Skrevet

Spiser selv en del av den salaten men bytter ut dressingen med lettrømme. 

Den er uansett bedre enn tre ostesmørbrød. Det er jo såpass lite chips og ost i den. Og det er 100 % mer grønt her enn et ostesmørbrød :P 

Anonymkode: a852e...686

• Liker 4
Gjest Overrasket
Skrevet

Så du kuttet ut brød men vurderer å spise vakuumpakket ost og industriblandet ferdigdressing?

Akkurat. Da har nok ikke jeg så mye å bidra med.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Overrasket skrev:

Så du kuttet ut brød men vurderer å spise vakuumpakket ost og industriblandet ferdigdressing?

Akkurat. Da har nok ikke jeg så mye å bidra med.

Du kan bidra med å fortelle hva som er så skandaløst med 30gr dressing og 11 gr ost? Og ja jeg veier alt.

Er det værre enn 100gr brød til lunsj med smør, skinke og tykke osteskiver? 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser selv en del av den salaten men bytter ut dressingen med lettrømme. 

Den er uansett bedre enn tre ostesmørbrød. Det er jo såpass lite chips og ost i den. Og det er 100 % mer grønt her enn et ostesmørbrød :P 

Anonymkode: a852e...686

Takk for oppmuntringen 😊 Er mye bedre enn ostesmørbrød med masse smør og tykke skive ost ja. Håper bare det består nåløyet til forumets helsegurer hehe. jet kan prøve å kutte ned på dressingen 👌🏻

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Anthrax skrev:

Hva med andre ting til lunsj? Smoothies med havregryn og chiafrø, grove brødskiver med avokado på og eple til, kokt egg og knekkebrød med ost og skinke, salat med tunfisk og masse grønt, grove sunne pannekaker, yoghurt med havregryn og banan, havregrøy med kanel og sukrin... Det der må jo bli veldig dyrt i lengden. 

Har det travelt om morgenen og har hektisk jobb med kort lunsj 😊 Skulle gjerne laget smoothies på jobb. Avokado brekker jeg meg av 😮 Jeg jobber turnus da. De gangene jeg jobber kveldsvakt og dermed spiser lunsj hjemme spiser jeg feks stekt egg (uten brød og salt) eller havregrøt med kunstig sukker og eplebiter

Denne pakken er ikke så dyr faktisk, 27kr på kiwi. Og jeg deler den jo i to. Så da blir det ikke så ille prismessig 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lager du ikke bare din egen salat? Lag din egen dressing, bruk f.eks. kesam eller ekstra lett rømme. Kan forøvrig ikke se for meg at en halv pose salat av den typen med litt skinke metter særlig lenge. Det virker ensformig og må bli tullete dyrt.

Anonymkode: 879a0...4b6

• Liker 5
Gjest Anthrax
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det travelt om morgenen og har hektisk jobb med kort lunsj 😊 Skulle gjerne laget smoothies på jobb. Avokado brekker jeg meg av 😮 Jeg jobber turnus da. De gangene jeg jobber kveldsvakt og dermed spiser lunsj hjemme spiser jeg feks stekt egg (uten brød og salt) eller havregrøt med kunstig sukker og eplebiter

Denne pakken er ikke så dyr faktisk, 27kr på kiwi. Og jeg deler den jo i to. Så da blir det ikke så ille prismessig 😊

Lag mat kvelden før, kjøp inn plastbokser å oppbevare. Lag store middager (sunne) og ta med som lunsj neste dag. Lag overnight oats. Denne salaten metter ikke særlig mye og gir ikke mye energi (siden du jobber turnus antar jeg at det er helserelatert, og mye gåing hver vakt). Mekk egen salat med mye kylling, hiv noe ris oppi. Åpne mathorisonten litt, det er ikke bare knekkebrød og salater som gir en sterk og sunn kropp :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer skinken. Og nei, det er ikke særlig billig med tanke på hva du får for pengene. Du kan få en stor og næringsrik salat som metter lenge ved å kjøpe f.eks. bønner, kikerter, paprika, spinat, kål, gulrot, nøtter osv. Lunsj kan også lages kvelden i forveien.

• Liker 3
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bidra med å fortelle hva som er så skandaløst med 30gr dressing og 11 gr ost? Og ja jeg veier alt.

Er det værre enn 100gr brød til lunsj med smør, skinke og tykke osteskiver? 

Ts

OK, jeg tar utfordringen. Det jeg kan bidra med er to hovedtrekk i min "næringsfilosofi".

1. Hver av oss har behov for våre egne diettvalg. Det som fungerer for meg, fungerer ikke for deg. Det som fungerer for naboen kan eller kan ikke fungere for deg. Det som fungerer for en kjendis fungerer sikkert ikke for deg (fordi de ljuger om sannheten i dietten sin uansett). Men det betyr at vi alle har ansvar for å prøve og feile nok til å vite nøyaktig hva som fungerer for oss. Ikke hør på andre. Ikke hør på meg når jeg maser og maser om hvor sundt et godt, hjemmelaget brød er. Ikke hør på noen som forteller deg at gluten er djevelens verk. Finn det ut selv! Fastslå for deg hva som fungerer, ingen kan gjøre det for deg.

For meg betyr det at jeg spiser fett, gluten, karbohydrater og jeg drikker kaffe og spiser ost og jeg fråtser på grønnsaker. Så spiser jeg kjøtt en gang i måneden eller på veldig spesielle middager. 

Hvorfor? Det bringer meg til hovedtrekk 2: Det som fungerer for meg er ingen kjemikalier. Ingen ferdilagde måltider. Ingen butikkkjøpte kaker. Aldri supermarked-brød. Aldri, aldri brus. Aldri snickers. Redusert salt. Minimalt kjøtt.

Jeg takler ikke matvareindustriens jukseindgredienser i det hele tatt. 

Vil jeg ha fløtegratinerte poteter spiser jeg det, men jeg lager det selv, fra bunnen (poteter, fløte, ost, hvitløk). Vil jeg ha sjokoladekaker på tirsdag til frokost spiser jeg det. Men jeg lager det selv, fra bunnen. Egg, sjokolade, sukker (litt), mel (litt) smør (nok). Ferdig. Jeg lager brød to ganger i uken. Mel, vann, olje, gjær, salt. Ferdig. Det tar alt fra 5 til 50 timer, og er alltid helt perfekt og næringsrikt. 

Nå må jeg være feit og usunn, tenker du?

Nei. 

Jeg har en slank, trent kropp. Herregud, jeg er ikke fotomodell. Jeg er helt vanlig. Men jeg er en skikkelig normalt slank 35-åring. 

Hvordan får jeg det til? Jeg kjøper råvarer, ikke ferdigmat, når jeg handler. Jeg kjøper lokalt når jeg kan det. Hvor kommer melken fra? Hva er landbruksprinsippene bak grønnsakene jeg kjøper? Hvor lite salt og sukker kan jeg bruke, og fortsatt lage smaksrik mat? (Svaret er veldig, veldig lite). 

Jeg sier ikke at DU skal gjøre disse eksakte valgene. Det jeg sier er at du skal være like bevisst på dine valg som jeg er på mine. Hvorfor spiser du ferdigdressing? Smaker det godt? Føles det godt for deg? Er risekstrakt, fortykningsmiddel, surhetsregulerende middel, smaksforsterker og en god dose salt noe din kropp takler? I alle dager, kjør på. 

Men ta bevisste valg. Ikke bare si "jeg har kuttet ut brød/fett/melk/karbohydrater – nå er jeg sunn". 

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Overrasket skrev:

OK, jeg tar utfordringen. Det jeg kan bidra med er to hovedtrekk i min "næringsfilosofi".

[...]

Yster du din egen ost, også?

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yster du din egen ost, også?

Innrøm en ting, du tror du var smart nå og satte meg fast? 

Jeg lager noe ost selv. De enkle ostetypene. F.eks. hver gang jeg trenger ricotta, så er det laget på kjøkkenbenken, gitt. 

For andre oster så er det spesialister som lager det bedre enn meg. Da kjøper jeg det, når jeg hvem det kommer fra, hvordan det er laget og om jeg er enig i jordbruksprinsippene. 

Jeg er en ekstremt, faktisk fanatisk, bevisst forbruker.

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Overrasket skrev:

Innrøm en ting, du tror du var smart nå og satte meg fast? 

Slapp av, det var en spøk.

Gjest Overrasket
Skrevet

Slapp av, det var en spøk.

:hug:

Men man spøker ikke med mat, altså. 

AnonymBruker
Skrevet

:hug:

Men man spøker ikke med mat, altså. 

Hehe. Det er faktisk blodig alvor (ikke at jeg spiser kjøtt, da)!

Gjest Overrasket
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Det er faktisk blodig alvor (ikke at jeg spiser kjøtt, da)!

:laugh:

AnonymBruker
Skrevet

:laugh:

Men tøys til side; deler mye av din filosofi. :)

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Men tøys til side; deler mye av din filosofi. :)

Så bra! Uff, jeg høres ut som en gærning. Jeg er ikke det om alt. Men når det kommer til mat har jeg selvinnsikt nok til å vite at jeg tar det litt vel seriøst. 

Skrevet
56 minutter siden, Overrasket skrev:

[....] Hvorfor? Det bringer meg til hovedtrekk 2: Det som fungerer for meg er ingen kjemikalier. Ingen ferdilagde måltider. Ingen butikkkjøpte kaker. Aldri supermarked-brød. Aldri, aldri brus. Aldri snickers. Redusert salt. Minimalt kjøtt. [...]

Tror du burde ta en titt på denne artikkelen :) http://www.dagbladet.no/kultur/jeg-hater-ordet-naturlig/63970747

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...