Gå til innhold

Selger har ikke betalt årsavgift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bil i februar. Denne bilen hadde en feil som selger ikke hadde opplyst om. En farlig feil, bilen burde egentlig ikke kjøres. Bilen kosta rundt 20 000, så var jo en billig gammel bil, men han burde ha opplyst om denne feilen som han garantert har merket (selv om han sier han ikke har merket det).. har fått skriftlig bekreftelse fra verksted at dette er noe han må ha merket. 

Feilen koster 8000 kr å fikse. Vi har ringt selger å prøvd å få til en ordning, men han er selvfølgelig ikke interessert i å betale. Så vi har klaget til Forbrukerrådet. Han er sur, og har nå ikke betalt årsavgiften. Det står i kontrakten at han skal betale denne. Regning + purring går jo til han, men det er jo vi som risikerer å bli avskiltet etterhvert? Hva kan man gjøre med dette? Føler ikke at han har tenkt å betale da han er forbanna og virker som en sta person. 

Anonymkode: f88c7...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dere risikerer og bli avskiltet ja, men det er bare til innkrevingssentralen tar lønnstrekk på han ang årsavgiften så burde dere få tilbake skiltene 

Anonymkode: c0826...82a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du gå til advokat enten via medlemskap i NAF eller en privat advokat. 

Etter loven skal han gjøre opp for seg, noe Forbrukerrådet ikke kan kreve. De fleste mener at veien via Forbrukerrådet er en tidsuthalende vei å ta, der du kan tape mer enn du vinner. Vil være langt mer fornuftig å gå direkte på en forliksklage her når saken er så opplyst og klar. 

Selge uten at årsavgiften er betalt, får du vel neppe? 

Anonymkode: 9226a...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selger som er økonomisk ansvarlig for at den betales. Men det er deg det går ut over hvis du avskiltes... Finnes det ikke noe system for trygt å kunne kjøpe bruktbil i perioden januar til og med mars?

Anonymkode: de698...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selger som er økonomisk ansvarlig for at den betales. Men det er deg det går ut over hvis du avskiltes... Finnes det ikke noe system for trygt å kunne kjøpe bruktbil i perioden januar til og med mars?

Anonymkode: de698...a29

Jo, få penger for årsavgiften trukket fra kjøpesummen og betale den selv.

Anonymkode: 37710...fc0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, få penger for årsavgiften trukket fra kjøpesummen og betale den selv.

Anonymkode: 37710...fc0

Godtar ikke det på den måten når jeg selger bil. Regningen kommer i mitt navn, og da får jeg problemer dersom den ikke betales.

Anonymkode: 827fc...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godtar ikke det på den måten når jeg selger bil. Regningen kommer i mitt navn, og da får jeg problemer dersom den ikke betales.

Anonymkode: 827fc...cef

Da hadde ikke jeg handlet med deg. 

Anonymkode: 37710...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, få penger for årsavgiften trukket fra kjøpesummen og betale den selv.

Anonymkode: 37710...fc0

Men da risikerer selger å måtte betale... Eier 1. januar er betalingspliktig overfor Statens innkrevingssentral. Statens innkrevingssentral bryr seg ikke om hvem som eier bilen. resten av året.

Anonymkode: de698...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville betalt og så kontaktet Lindorff for å inndrive pengene. 

Anonymkode: 9120a...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville betalt og så kontaktet Lindorff for å inndrive pengene. 

Anonymkode: 9120a...969

Hvorfor skulle de ta på seg oppdraget?

Anonymkode: de698...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da risikerer selger å måtte betale... Eier 1. januar er betalingspliktig overfor Statens innkrevingssentral. Statens innkrevingssentral bryr seg ikke om hvem som eier bilen. resten av året.

Anonymkode: de698...a29

Men da er det vel bare å betale årsavgiften før salg, og fremvise kvittering på dette. Den kan betales fra første januar. 

Anonymkode: b4fcb...684

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det vel bare å betale årsavgiften før salg, og fremvise kvittering på dette. Den kan betales fra første januar. 

Anonymkode: b4fcb...684

Det er antageligvis den beste løsningen. Men da må man enten bestille oblat fra nettbanken som man får i postkassa 14 dager senere, eller få kvittering i banken, hvor det koster 200 kr i gebyr for å betale regning. Utskrift fra nettbank er altfor lett å forfalske.

Anonymkode: de698...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er antageligvis den beste løsningen. Men da må man enten bestille oblat fra nettbanken som man får i postkassa 14 dager senere, eller få kvittering i banken, hvor det koster 200 kr i gebyr for å betale regning. Utskrift fra nettbank er altfor lett å forfalske.

Anonymkode: de698...a29

Det er bare å søke opp reg.nr. på nettet hvis man vi sjekke om årsavgift er betalt. 

Anonymkode: f0997...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2017 den 11.49, AnonymBruker skrev:

Det er selger som er økonomisk ansvarlig for at den betales. Men det er deg det går ut over hvis du avskiltes... Finnes det ikke noe system for trygt å kunne kjøpe bruktbil i perioden januar til og med mars?

Anonymkode: de698...a29

Er snart en saga blott dette, går om forsikringselskapene fra 1jan2018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å søke opp reg.nr. på nettet hvis man vi sjekke om årsavgift er betalt. 

Anonymkode: f0997...958

Ikke før 20. mars.

Anonymkode: de698...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er antageligvis den beste løsningen. Men da må man enten bestille oblat fra nettbanken som man får i postkassa 14 dager senere, eller få kvittering i banken, hvor det koster 200 kr i gebyr for å betale regning. Utskrift fra nettbank er altfor lett å forfalske.

Anonymkode: de698...a29

Eller så kan kjøper ta en telefon til biltilsynet. 

Anonymkode: b4fcb...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...