Gå til innhold

Sykemelding ved venners dødsfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp vite at en nær kompis som jeg har vokst opp sammen med, er død. Vi er begge i slutten av 20-årene, så dette er et stort sjokk for alle sammen. Det har ikke gått opp for meg enda, og jeg føler meg helt fjern. Klarer ikke ta det innover meg. Jeg jobber som lærer, og må være veldig "på" hele dagen. Er det noen som vet om det er "naturlig" å få en sykemelding når noe sånt skjer? Som sagt har jeg en krevende jobb, og jeg kan ikke stikke meg bort dersom jeg har behov for det. Men vet ikke om det å miste en venn er god nok grunn til sykemelding?

Anonymkode: a0dbc...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Desverre er det kun sykdom som kvalifiserer til sykemelding. Snakk med legen din om hvordan dette påvirker helsen din.

Anonymkode: ddb02...44a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig eller normalt å bli sykemeldt av at en i vennekretsen dør, enten man er lærer eller parkeringsvakt. At dødsfallet virker inn på deg, og at du sørger, er ingen sykdomsdiagnose i seg selv. Det er brutalt og vondt, men likevel en del av livet. Et liv som ikke bare kan ha solskinnsdager. 

Hvis du oppriktig mener at dødsfallet innvirker så på din helse at du ikke er arbeidsfør på grunn av det, så kontakter du selvsagt lege og drøfter sykemelding med denne, men som sagt er det ikke akkurat normalt.  

Anonymkode: b15e1...22b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Sykemelding pga psykisk ubalanse er helt innafor.

Anonymkode: 82343...567

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Sykemelding pga psykisk ubalanse er helt innafor.

Anonymkode: 82343...567

Ikke i den situasjonen TS beskriver.

Skulle tatt seg ut om alle ble sykmeldt hver gang de mistet venner eller bekjente.

Anonymkode: b6fb9...b38

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2017 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke vanlig eller normalt å bli sykemeldt av at en i vennekretsen dør, enten man er lærer eller parkeringsvakt. At dødsfallet virker inn på deg, og at du sørger, er ingen sykdomsdiagnose i seg selv. Det er brutalt og vondt, men likevel en del av livet. Et liv som ikke bare kan ha solskinnsdager. 

Hvis du oppriktig mener at dødsfallet innvirker så på din helse at du ikke er arbeidsfør på grunn av det, så kontakter du selvsagt lege og drøfter sykemelding med denne, men som sagt er det ikke akkurat normalt.  

Anonymkode: b15e1...22b

Mener du virkelig at det er normalt å kunne fortsette å fungere helt upåvirket av noe slikt rett etterpå? 

Det er ikke så veldig hyggelig om læreren plutselig begynner å gråte eller ikke gir tilstrekkelig undervisning fordi tankene er et annet sted. 

Anonymkode: 9c585...35a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke i den situasjonen TS beskriver.

Skulle tatt seg ut om alle ble sykmeldt hver gang de mistet venner eller bekjente.

Anonymkode: b6fb9...b38

Det er jo ikke snakk om måneder, men kanskje noen dager. 

Mennekser er ikke roboter som ikke blir sterkt påvirket av å miste nære, selv om du kanskje er det. 

Anonymkode: 9c585...35a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Mener du virkelig at det er normalt å kunne fortsette å fungere helt upåvirket av noe slikt rett etterpå? 

Det er ikke så veldig hyggelig om læreren plutselig begynner å gråte eller ikke gir tilstrekkelig undervisning fordi tankene er et annet sted. 

Anonymkode: 9c585...35a

 

Just now, AnonymBruker said:

Det er jo ikke snakk om måneder, men kanskje noen dager. 

Mennekser er ikke roboter som ikke blir sterkt påvirket av å miste nære, selv om du kanskje er det. 

Anonymkode: 9c585...35a

Nei, men sorg er i utgangspunktet ikke grunn for sykemelding, selv ikke når dødsfallet skjer i nær familie.

Det er sorg TS opplever nå. 

Anonymkode: b6fb9...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Nei, men sorg er i utgangspunktet ikke grunn for sykemelding, selv ikke når dødsfallet skjer i nær familie.

Det er sorg TS opplever nå. 

Anonymkode: b6fb9...b38

Nei, men det burde kanskje vært det, siden fastleger stadig bruker en annen diagnose som egentlig ikke er nødvendig, hvis sorg hadde vært godtatt av NAV. 

Anonymkode: 9c585...35a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i den situasjonen TS beskriver.

Skulle tatt seg ut om alle ble sykmeldt hver gang de mistet venner eller bekjente.

Anonymkode: b6fb9...b38

Det er ikke slektskapsforholdet til avdøde som er avgjørende for om man trenger sykmelding etter et dødsfall. Det er helsetilstanden til den som sørger. Og noen ganger er det slik at man kan ha hatt et mye nærere forhold til venner enn til for eksempel sine søsken. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nå selv på møte med NAV for å presses tilbake i arbeid.

Er i sorg, ingenting fungerer. 

Har rikelig med å stå opp morgenen. Så ja, psykisk ubalanse er godkjennt diagnose. Og reelt i mitt tilfelle.

Anonymkode: 82343...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er syv måneder gammel...

En kollega av meg gikk sykmeldt under hele ektemakens sykdomsforløp, et drøyt år, fordi h*n ikke taklet å være på jobb. Dette var greit, men de var mann og kone. Hvordan det er når det er snakk om venner kan jeg ikke svare på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei, men sorg er i utgangspunktet ikke grunn for sykemelding, selv ikke når dødsfallet skjer i nær familie.

Det er sorg TS opplever nå. 

Anonymkode: b6fb9...b38

Nei, men når sorgen gir seg utslag i fysiske og psykiske plager så går den jo over til å bli sykdom selv om det er aldri så normalt. Og jeg ser ikke for meg at det er gunstig at en lærer, eller hvem som helst annen, som har en jobb som krever at han eller hun forholder seg til andre mennesker, for eksempel bryter ut i hysterisk krampegråt en eller flere ganger i løpet av dagen. Søvnvansker, mageproblemer og andre fysiske symptomer er heller ikke uvanlig i den første akutte fasen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorg/psykisk ubalanse. Depresjon. Sjølv fagfolk sliter med å skille desse. Men en diagnose gir sykemelding en annen ikke. 

Anonymkode: 82343...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Millimani skrev:

Tråden er syv måneder gammel...

En kollega av meg gikk sykmeldt under hele ektemakens sykdomsforløp, et drøyt år, fordi h*n ikke taklet å være på jobb. Dette var greit, men de var mann og kone. Hvordan det er når det er snakk om venner kan jeg ikke svare på. 

Må bare beklage alderen på tråden. Men den er aktuell for meg nå.

Eg har gjort akkurat som du skriv over. Og skal nå presses tilbake i jobb av vårt kjerneområde NAV..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ofte ikke diagnose som avgjør sykemeldingsgrunnlag, men arbeidsevne? Kan du eventuelt bruke egenmelding TS? Eventuelt ta ut feriedager.

Endret av Sirah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er permisjon, avspasering, ferie eller hjemmekontor et alternativ? Eventuelt egenmelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta egenmelding hvis du kan og trenger du mer snakk med legen. Det ordner seg sikkert, i hvert fall hvis du har en forståelsesfull lege! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, March 20, 2017 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nettopp vite at en nær kompis som jeg har vokst opp sammen med, er død. Vi er begge i slutten av 20-årene, så dette er et stort sjokk for alle sammen. Det har ikke gått opp for meg enda, og jeg føler meg helt fjern. Klarer ikke ta det innover meg. Jeg jobber som lærer, og må være veldig "på" hele dagen. Er det noen som vet om det er "naturlig" å få en sykemelding når noe sånt skjer? Som sagt har jeg en krevende jobb, og jeg kan ikke stikke meg bort dersom jeg har behov for det. Men vet ikke om det å miste en venn er god nok grunn til sykemelding?

Anonymkode: a0dbc...df2

Dødsfall i seg selv er ikke noe man får sykepenger for. Det regnes ikke som en rett som utløser sykepengegrunnlag. 

Det legen derimot kan gjøre er å gi deg en sykemelding på bakgrunn av at du har en depresiv reaksjon på dødsfallet. Dette blir stående i legejournalen din og i historikken din i forhold til utbetalinger fra Folketrygden. (Kan slå uheldig ut senere i livet.)

Alle vet at når man opplever sorg, sjokk og alle følelsene som følger i kjølvannet av dødsfall, så er det langt mer fornuftig å være i jobb, opprettholde daglige rutiner, så langt man klarer. Skal du sette deg til hjemme og være sykemeldt så vil veien tilbake til jobb kunne føles uovervinnelig etter noen dager. 

Du har morgendagen igjen, uten jobbedag. Du får tenke deg litt om, kjenne på hva som jobber i deg av følelser før du kontakter lege. 

Anonymkode: 7b9a1...2c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...