Gå til innhold

Hvordan kommer jeg meg til psykolog?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For snart fire år siden var jeg alvorlig deprimert. Det løste seg ved at jeg gikk til psykolog (privat) noen ganger og ble satt på lykkepiller. Eller, løste seg og løste seg. Jeg kom meg i hvert fall litt opp og ble noenlunde fungerende igjen. Jeg sliter fortsatt med noen traumer og det er fortsatt ting jeg egentlig burde få til som er for vanskelig (skolegang, sosialisering). Pillene har også bivirkninger som påvirker hverdagen min i stor grad. 

Legen min er langtidssykemeldt og vikaren hans er utrolig ubehagelig (står på venteliste for å bytte fastlegekontor, men det ser ut som det kan ta tid). Jeg har vært hos henne flere ganger og sagt at jeg ønsker å prøve noe annet enn medikamentell behandling, men hun mener at jeg ikke trenger det og heller bare skal fortsette med pillene. Som sagt er hun utrolig ubehagelig, så det har ikke vært lett å åpne seg for henne, men jeg klarte til slutt å overtale henne til å gi meg en henvisning.

Så jeg sendte henvisningen til DPS og fikk svar i dag om at jeg "ikke fyller kriteriene for rett til helsehjelp". Så hva gjør jeg nå? Synes alt dette er utrolig forvirrende. Er DPS bare for alvorlig syke? Søkte på den som ligger nærmest meg, men ser nå at det er feil bydel. Er det noe vits i å søke på DPS-en som tilhører bydelen min eller kommer jeg til å få avslag der også? Eller er det lavere terskel hos psykologer med driftstilskudd? Føler ikke at henvisningen min helt gjenspeiler hvor dårlig jeg faktisk er, men orker ikke å dra til legevikaren en gang til, uten å være sikker på å bli tatt alvorlig. Har ikke råd til å gå til psykolog privat.

Beklager hvis dette ble litt rotete. Men uansett, har noen noen tips om hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: a7eed...978

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen kan forsøke endre henvisningen og sende en ny. Jeg regner med du mener at fastlegen sendte inn en når du skriver "jeg sendte".

Har du forresten gått på medisiner i 4 år? Antideppressiva kommer med mye dritt og bivirkninger,og noen studier tyder på at de ikke har effekt. Mange går tilbake til å bli deprimerte etter 1års tid fordi toleransen endrer seg. Det er om man får effekt fra pillene i det hele tatt. Jeg ville gjerne sett studier som viser hvordan det går med mennesker etter 5-10 år, om de er friske eller om de fortsatt er deprimerte eller har utviklet andre sykdommer. Men denne type forskning finnes ikke så vidt jeg vet. Og det sier noe om hvor mye vi kan om pillene vi setter tusenvis av nordmenn på

Anonymkode: ea652...b88

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen kan forsøke endre henvisningen og sende en ny. Jeg regner med du mener at fastlegen sendte inn en når du skriver "jeg sendte".

Har du forresten gått på medisiner i 4 år? Antideppressiva kommer med mye dritt og bivirkninger,og noen studier tyder på at de ikke har effekt. Mange går tilbake til å bli deprimerte etter 1års tid fordi toleransen endrer seg. Det er om man får effekt fra pillene i det hele tatt. Jeg ville gjerne sett studier som viser hvordan det går med mennesker etter 5-10 år, om de er friske eller om de fortsatt er deprimerte eller har utviklet andre sykdommer. Men denne type forskning finnes ikke så vidt jeg vet. Og det sier noe om hvor mye vi kan om pillene vi setter tusenvis av nordmenn på

Jeg har også måttet sende henvisning selv, både til fysioterapi og psykolog. Jeg fikk også avslag, men da var jeg hos legen igjen og fortalte om avslaget. Da fiksa han ny, som ble godkjent. Nå har jeg forøvrig en hjelpsom lege, som heller tror på bedring hos psykologer enn lykkepiller. 

Bare stå på ditt og krev en god nok beskrivelse av det du trenger hjelp til. Legen "jobber" for deg, ikke omvendt!

Anonymkode: d8279...cf3

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok få legen til å sende inn. DPS er ikke bare for alvorlig syke, for jeg har selv fått henvisning dit med "bare" mild grad av angst og depresjoner. Likevel tror jeg de avviser de fleste som sender inn selv, så du får håpe fastlegebytte går raskere eller mase på vikaren

Anonymkode: b95bc...a45

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også måttet sende henvisning selv, både til fysioterapi og psykolog. Jeg fikk også avslag, men da var jeg hos legen igjen og fortalte om avslaget. Da fiksa han ny, som ble godkjent. Nå har jeg forøvrig en hjelpsom lege, som heller tror på bedring hos psykologer enn lykkepiller. 

Bare stå på ditt og krev en god nok beskrivelse av det du trenger hjelp til. Legen "jobber" for deg, ikke omvendt!

Anonymkode: d8279...cf3

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok få legen til å sende inn. DPS er ikke bare for alvorlig syke, for jeg har selv fått henvisning dit med "bare" mild grad av angst og depresjoner. Likevel tror jeg de avviser de fleste som sender inn selv, så du får håpe fastlegebytte går raskere eller mase på vikaren

Anonymkode: b95bc...a45

Takk for svar!

Jeg fikk henvisningen i posten og sendte den selv. Hun sa at det er "sånn de gjør det", men jeg kan kanskje kreve noe annet? 

Ja, jeg får vel prøve å gå tilbake dit og stå på mitt. Har det alltid klart hva jeg skal si når jeg skal til henne, men så stopper det helt opp når jeg først er der. Hun er ganske frekk og nedlatende, så det blir heller til at jeg ønsker å komme meg ut derfra så fort som mulig. Har lest en del om pillene i løpet av disse årene og begynner å bli litt bekymret for hva det er jeg putter i meg, men legen deler ikke den bekymringen. Hun sier jeg bare skal fortsette til jeg føler meg helt bra, selv om det er ti år til. Kanskje jeg skal skrive ned en liste til neste gang, så det blir lettere å vite hva jeg skal si. 

Anonymkode: a7eed...978

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...