AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #1 Del Skrevet 20. mars 2017 Hei! Jeg har noen ord jeg ønsker å ha et presist norsk ord på: 1. Pursue 2. Longing (helst noe annet enn 'lengter'/'lengsel') 2. Questioning (helst noe annet enn 'å stille spørsmål ved') Jeg håper det er noen som kan hjelpe meg. Er det noen som kan anbefale en god synonymordbok på nett forresten? De jeg har brukt hittil er ikke så gode. Anonymkode: 589f0...761 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 20. mars 2017 #2 Del Skrevet 20. mars 2017 Det vil du ikke få. Språk viser seg å være slik at et ord på ett språk sjeldent nøyaktig tilsvarer et ord på et annet språk. Ser du i ei stor ordbok, slik som Norsk Ordbok eller Riksmålsordboken (eller tilsvarende på andre språk), ser du at praktisk talt alle ord er flertydige, dog er det lett å se den innbyrdes slektskapen mellom bruksområdene. Har ordboka f.eks. ført opp ti betydninger av et ord, vil du ofte se at for å finne passende ord for å oversette godt til et annet språk, må du bruke kanskje fire-fem, alt etter betydning, stilnivå, geografi o.a. Konklusjonen blir at å spørre etter en universaloversettelse av et ord er fåfengt. Ordet må presenteres i en sammenheng. Jo flere detaljer, dess bedre. Synonymordboka til ordnett.no synes jeg er fullt brukbar. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 23. mars 2017 #3 Del Skrevet 23. mars 2017 Hvis du forteller litt mer rundt konteksten ordene skal brukes i, så er det enklere å finne det egnede norske ordet. Ordene "pursue", "longing" og "questioning" har jo også flere betydninger på engelsk, og da er det greit å vite i hvilken sammenheng ordene brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå