AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #1 Skrevet 19. mars 2017 Hei! Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre, har bestilt legetime til i morgen men ønsker gjerne noen anbefalinger/erfaringer. startet vel på p piller (loette) når jeg var 15 år.. gikk på disse til jeg var 16 år hvor jeg sluttet. Måtte vente på mens før jeg kunne starte igjen og etter 8 mnd(!!) startet jeg på p piller igjen. Jeg synes det er litt vanskelig å huske å ta de til samme tid + ble alltid sp mye surr. Siden jeg er i fast forhold så diskuterte jeg med daværende lege andre alternativer og vi landet på hormonspiral.. jeg fikk time hos gynekolog for innsett og det er noe av et mest smertefulle jeg har vært med på kjentes ut som jeg fikk en ambolt på magen.. etter 2 forsøk ga gynekologen opp og satt opp ny time for Pstav. Har nå hatt staven i siden januar 2016 så over et år.. jeg har ikke mistet mensen heller fått mer og oftere. Blør ca 2-4 dager med ca 10 dagers mellomrom. Har somregel 1 stor og vond blødning i løpet av mnd og 1-2 små.. aldri vært plaget med menssmerter før men nå blir jeg fysisk slått ut. Vondt i mage, rygg, kvalm og klam helt forferdelig. Jeg har også slitt massivt med angst og depresjoner i år (gått i behandling) og lurer på om p staven kan ha hatt virkning her også.. så det eg lurer på er jo da egentlig > blir det bedre? Hva er din p stav erfaring? Jeg er også litt redd for å bli gravid om jeg starter på p piller igjen.. siden det er større risiko. Har gått ned ganske mye i vekt i løpet av 2016 og er redd for å legge på meg igjen med p piller. Hvilken prevensjon bruker dere og hvilke erfaringer har dere eks m p sprøyte? Anonymkode: dfad7...4fd
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #3 Skrevet 19. mars 2017 P-stav er ikke for alle, men hos meg fungerer det fint. Har brukt p-stav i 6 år nå, skiftet nylig til ny. Jeg har pleid å ha litt uregelmessig og langvarig mens det første året en ny stav har blitt satt inn, men så har det stabilisert seg. Alle reagerer forskjellig på p-stav, og hvis du plages mye er det kanskje ikke verdt det? Anonymkode: 4a1e7...bf6
Student1987 Skrevet 19. mars 2017 #4 Skrevet 19. mars 2017 Jeg hadde p stav i 9 mnd . Småblødninger nesten konstant . Kviser på hals/kjeve.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #5 Skrevet 19. mars 2017 Hva går du på nå som du har tatt den ut? Anonymkode: dfad7...4fd
boblevann Skrevet 20. mars 2017 #6 Skrevet 20. mars 2017 Dette er veldig vanlige bivirkninger av hormonell prevensjon, både mellomblødninger, kvalme og angst/depresjon. Jeg har veldig god erfaring med stav, men tenker også at når du har hatt den ett år blir det trolig ikke bedre. Noen kvinner tåler dessverre ikke hormonell prevensjon. Kanskje kondom er bedre for dere?
Cascol Skrevet 20. mars 2017 #7 Skrevet 20. mars 2017 Jeg hadde mye uregelmessige blødninger på p-stav, så jeg fjernet den før det gikk et år. Ble deprimert (med behov for behandling) kort tid etter innsatt p-stav, men så ikke sammenhengen før jeg fjernet staven.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #8 Skrevet 21. mars 2017 Beste jeg har gjort. Har null bivirkninger eller jo en, null mensen. Anonymkode: ac93f...95d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #9 Skrevet 26. mars 2017 Takk for svar. Legen ville egt ikke diskutere prevensjon og henviste meg derfor til en gynekolog. Noe merkelig ressursbruk men men.. spent på hva hun anbefaler. En ting er i alle fall sikkert.. pstaven skal ut! ts Anonymkode: dfad7...4fd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå