Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Har fått inn en jobbsøknad til en av stedene jeg ansetter hvor den ene har så lav sats på hva vedkommende kan tjene at det maks blir to skift i mnd (betaler selvfølgelig tariff)

Om vedkommende da tjener over denne satsen i året vil da vedkommende bli skadelidende eller er det måter å omgå dette på?

Ja jeg vet jeg kan snakke med NAV men de vil ikke opplyse med mindre jeg sier hvem dette gjelder noe jeg ikke vil da det er å oute vedkommende.

Endret av Fru Uperfekt
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Hei

Har fått inn en jobbsøknad til en av stedene jeg ansetter hvor den ene har så lav sats på hva vedkommende kan tjene at det maks blir to skift i mnd (betaler selvfølgelig tariff)

Om vedkommende da tjener over denne satsen i året vil da vedkommende bli skadelidende eller er det måter å omgå dette på?

Ja jeg vet jeg kan snakke med NAV men de vil ikke opplyse med mindre jeg sier hvem dette gjelder noe jeg ikke vil da det er å oute vedkommende.

Vedkommende kan aldri bli skadelidende pga dette, da man ALLTID vil tjene på å jobbe i tillegg til uføretrygd

Anonymkode: 6583d...9c1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tjener vedkommende for mye, melder hen fra til Nav og får regulert sin trygd/stønad i forhold til hva hen tjener. 

Hovedsaken er hvor mye hen kan jobbe og hvor mye jobb/lønn du har å tilby.

Anonymkode: cd657...419

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Hei

Med nye regler fra 2015 så kan alle uføre jobbe 100% uten å miste uføregrad. De kan tjene 60 000/40099 uten å bli trekt (avhengig av når de ble uføre). Over denne vil man bli trekt en viss % trygd for hver krone. F.eks tjenes 1 krone trekkes det 40 øre fra trygden. Denne %'en er avhengig av hvor mye den trygdede tjente før uførheten. 

Så sant det ikke er snakk om å tjene like mye som trygden påsi så vil den uføre da tjene på å være i arbeid.

Blir den uføre dårlig igjen og ikke kan  arbeide så har man fortsatt trygden 100%.

Anonymkode: a6527...643

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med nye regler fra 2015 så kan alle uføre jobbe 100% uten å miste uføregrad. De kan tjene 60 000/40099 uten å bli trekt (avhengig av når de ble uføre). Over denne vil man bli trekt en viss % trygd for hver krone. F.eks tjenes 1 krone trekkes det 40 øre fra trygden. Denne %'en er avhengig av hvor mye den trygdede tjente før uførheten. 

Så sant det ikke er snakk om å tjene like mye som trygden påsi så vil den uføre da tjene på å være i arbeid.

Blir den uføre dårlig igjen og ikke kan  arbeide så har man fortsatt trygden 100%.

Vedkommende har den 40k regelen, men at det er 40/60k er ikke helt rett for en av mine ansatte har 140k som grense.

Tror ikke inntekten til vedkommende jeg tenkte på var spesielt høy med bakgrunn i hva vedkommende jobbet med før h*n ble ufør men kan spørre for h*n ønsker å jobbe 6kvelder i mnd noe som gjør at om jeg skal betale tariff (noe som jeg ønsker) så vil det være 4kvelder mer enn grensen tilsier

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være individuell grense, det står bla. på lenken over, men dette er vel uansett strengt tatt ikke ditt ansvar, det er jo mottakeren av stønaden som har ansvar for å vite når man krysser en grense og legge opp til antall vakter etter det. Dessuten er det ikke slik at man bli straffet, for selv om man blir trukket noe i trygdeutbetalingen om man tjener over grensen, så vil det sammenlagte beløpet (lønn + trygdeutbetaling) likevel være høyere enn om man kun hadde fått utbetalt trygd. 

Anonymkode: 756d1...758

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

9 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Vedkommende har den 40k regelen, men at det er 40/60k er ikke helt rett for en av mine ansatte har 140k som grense.

Tror ikke inntekten til vedkommende jeg tenkte på var spesielt høy med bakgrunn i hva vedkommende jobbet med før h*n ble ufør men kan spørre for h*n ønsker å jobbe 6kvelder i mnd noe som gjør at om jeg skal betale tariff (noe som jeg ønsker) så vil det være 4kvelder mer enn grensen tilsier

Prøv å holde dere til fakta

En ufør kan tjene 60000 eller 0,4G, alt etter når h*n ble ufør

Tallet 40099 har aldri vært 60000 eller 0,4G.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må huske på at behovsprøvde stønader kan reduseres eller falle bort når den totale inntekten går opp.

Anonymkode: cc686...7c8

Skrevet

Alle uføretrygdete har fått tilsendt en utregning fra NAV som viser den enkeltes inntektsgrense : grense for tap av f eks barnetillegg, men også tap av selve utbetalingen av uføretrygd (men ikke retten til uføretrygd). Alle uføre kan fritt tjene inntil enhver tid gjelden 40% av G, noen kan også tjene inntil kr 60 000 ut 2018. Er selv uføretrygdet, og holder månedlig regnskap, slik at jeg ikke overstiger kr 60 000 (brutto inntekt) iløpet  av året. 

Vedkommende har søkt jobb, og dermed tatt med i beregningen at han/hun kan tape trygd på ansettelsen. Det er søkers valg, og ikke noe du skal trenge å ta hensyn til. Personlig vil jeg si at "gevinsten" av å tjene over grensen på enten 40% av G, eller kr 60 000 er såpass minimal, at jeg ikke ville velge dette.Man må huske på at en ikke bare blir trukket i trygd, men skatter på resternde, pluss skatter på inntekten man tjener.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, MorTil2 skrev:

Alle uføretrygdete har fått tilsendt en utregning fra NAV som viser den enkeltes inntektsgrense : grense for tap av f eks barnetillegg, men også tap av selve utbetalingen av uføretrygd (men ikke retten til uføretrygd). Alle uføre kan fritt tjene inntil enhver tid gjelden 40% av G, noen kan også tjene inntil kr 60 000 ut 2018. Er selv uføretrygdet, og holder månedlig regnskap, slik at jeg ikke overstiger kr 60 000 (brutto inntekt) iløpet  av året. 

Vedkommende har søkt jobb, og dermed tatt med i beregningen at han/hun kan tape trygd på ansettelsen. Det er søkers valg, og ikke noe du skal trenge å ta hensyn til. Personlig vil jeg si at "gevinsten" av å tjene over grensen på enten 40% av G, eller kr 60 000 er såpass minimal, at jeg ikke ville velge dette.Man må huske på at en ikke bare blir trukket i trygd, men skatter på resternde, pluss skatter på inntekten man tjener.

Vet at det ikke er mitt ansvar men føler likevel ett hvist ansvar.

Nå skal det sies at h*n har ett sterkt ønske om å komme i jobb igjen og har sagt at noen vakter kan taes som dugnad og. 

Ønsker å gjøre rett for alle her.

Har andre i bedriften som jobber på dugnad men det er folk som jeg kjenner personlig. (Denne personen er en venn av en av mine venner.)

Endret av Fru Uperfekt
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å holde dere til fakta

En ufør kan tjene 60000 eller 0,4G, alt etter når h*n ble ufør

Tallet 40099 har aldri vært 60000 eller 0,4G.

Jeg bare forholder meg til hva den personen har oppgitt som Max grense. Ettergår ikke det.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tjener vedkommende for mye, melder hen fra til Nav og får regulert sin trygd/stønad i forhold til hva hen tjener. 

Hovedsaken er hvor mye hen kan jobbe og hvor mye jobb/lønn du har å tilby.

Anonymkode: cd657...419

Vedkommende ønsker å jobbe 6skift i mnd men siden jeg betaler tariff så er grensen brukt opp etter 2 skift

Har behov for vedkommende 6skift så det er kun spørsmålet om hvordan en ordner det best mulig.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Nå skal det sies at h*n har ett sterkt ønske om å komme i jobb igjen og har sagt at noen vakter kan taes som dugnad og. 

Har andre i bedriften som jobber på dugnad men det er folk som jeg kjenner personlig. (Denne personen er en venn av en av mine venner.)

Å la vedkommende jobbe på dugnad er ren utnytting! Det er ikke å gjøre "rett" for noen. Jeg vil faktisk si det er på grensen til svindel - i praksis får du staten til å betale lønna til vedkommende. Det riktige er å la vedkommende jobbe så mye som han ønsker (og dere har behov for) - under inntektsgrensa hvis han ønsker det, eller over og han blir trukket litt i trygd. Han vil uansett sitte igjen med mer penger.

Anonymkode: e1101...f00

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om det frister å bruke masse energi, eventuelt risikoen på og bli syk igjen når dem kutter det du tjener over 60.000kr med godt over 70% så er det vel ikke mange som har lyst til det. 

Anonymkode: 9ad0b...a97

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg syns som andre her, at å la vedkommende jobbe dugnad, blir helt feil. Det er jo egentlig svart arbeid, noe som er straffbart. 

Vedkommende må selv gjøre et valg, og du som arbeidsgiver må ta høyde for at du ansetter noen som etter kortere eller lengre tid finner ut at han ikke klarer det av helsemessige grunner, eller at fortjenesten av å jobbe utover inntektsgrensen er såpass lav (og kostnaden helsemessig såpass høy), at han velger å slutte/jobbe mindre.

Selv brukte jeg lang tid på å komme tilbake til "jobb" (støttekontakt). Begynte først som frivillig (er fortsatt), deretter som støttekontakt. Begge deler er av mye kortere varighet enn normale arbeidsdager, og derfor fungerer det. Om vedkommende det her er snakk om klarer fulle arbeidsdager, er jo det flott. Men ta høyde for at det kanskje ikke går. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vedkommende har uføreforsikring kan man risikere å måtte betale tilbake det en har fått utbetalt fra forsikringen sa de til meg. Jeg kunne ikke jobbe 1 % over 50 %. 

Anonymkode: b493a...94d

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vedkommende har uføreforsikring kan man risikere å måtte betale tilbake det en har fått utbetalt fra forsikringen sa de til meg. Jeg kunne ikke jobbe 1 % over 50 %. 

Anonymkode: b493a...94d

En uføreforsikring er ment som en utbetaling til dekning av tapt arbeidsinntekt, som hovedregel utbetalt ved 50 -100% uføregrad. Om du er 50% uføretrygdet, og så klarer å jobbe og har en inntekt som tilsvarer f eks 55% arbeidsevne, har du ifølge forsikringen ikke et inntektstap å få dekket. 

Vil tro at kravet om tilbakebetaling kan tre i kraft om du har fått utbetalt en engangssum, og så innen f eks 2 år øker arbeidsprosenten din. Da er du per definisjon ikke varig ufør. Om du får månedlige utbetalinger, vil jeg tro disse rett og slett opphører fra du øker din arbeidsprosent. Dette står i vilkårene.

Hos NAV og andre pensjonsutbetalere (KLP, Statens pensjonskasse), er det en "buffer" på 40% av G = kr 36 696,- før utbetaling reduseres. Om du øker opp arbeidsprosenten din, taper du ikke retten til uføretrygd, men får mindre utbetalt. Hvordan dette påvirker kravet ditt på fremtidige utbetalinger fra forsikringen, må du også lese i vilkårene.

AnonymBruker
Skrevet

Personen bør snakke med NAV om at han vil prøve seg i jobb igjen. På den måten kan han få godkjent å jobbe 6 kvelder i uka, og sjekke om han klarer det. Og på den måten er han jo nærmere å komme seg i arbeidslivet igjen. NAV skal jo prøve å hjelpe folk ut i arbeid, enten det er 50 % eller bare 6 eller 2 kvelder i uka, så de burde ønske det velkommen. Når det kommer til reglene for den enkelte, og hva som er mulig. Så er i alle fall mer mulig hvis man snakker med NAV. Det kan hende han blir trukket i trygd, men han får jo det igjen ved at han jobber. Og hvis han har det avklart med NAV er de klar over at dette er et prøveprosjekt og at han dermed kan gå tilbake til 100% ufør etterpå. Eller hvis han mestrer det få 80% ufør og jobbe 20% alt ettersom. 

Så bra at du ønsker å gi jobbtilbud til mennesker med liten arbeidskapasitet! 

Anonymkode: 19287...b12

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Personen bør snakke med NAV om at han vil prøve seg i jobb igjen. På den måten kan han få godkjent å jobbe 6 kvelder i uka, og sjekke om han klarer det. Og på den måten er han jo nærmere å komme seg i arbeidslivet igjen. NAV skal jo prøve å hjelpe folk ut i arbeid, enten det er 50 % eller bare 6 eller 2 kvelder i uka måneden så de burde ønske det velkommen. Når det kommer til reglene for den enkelte, og hva som er mulig. Så er i alle fall mer mulig hvis man snakker med NAV. Det kan hende han blir trukket i trygd, men han får jo det igjen ved at han jobber. Og hvis han har det avklart med NAV er de klar over at dette er et prøveprosjekt og at han dermed kan gå tilbake til 100% ufør etterpå. Eller hvis han mestrer det få 80% ufør og jobbe 20% alt ettersom. 

Så bra at du ønsker å gi jobbtilbud til mennesker med liten arbeidskapasitet! 

**måneden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...