Gå til innhold

Rifter under sex/sårhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden jeg debuterte har jeg slitt med rifter/ekstrem sårhet etter sex. Her snakker vi om 9-10 år tilbake... Sårheten kommer hver eneste gang i mer eller mindre grad. Noen ganger får jeg rifter slik at det blør og jeg får en sårskorpe. Jeg får orgasme, blir våt i skjeden og bruker glidemiddel mot sensitiv hud. Problemet er ikke tørrhet i skjeden heller. Jeg har ingen kjønnssykdommer, det har jeg heller aldri hatt. Har hatt fast partner de siste to årene, så dette er en frusterende greie. Jeg har prøvd å lese meg opp på nett selv om hva det kan være, men enda ikke møtt noen som har dette problemet over så lang tid.

Jeg har snakket med fastlegen som hadde mistanke om lichen sclerosus (ikke undersøkt), vært på undersøkelse hos gynekolog og går nå på en kur av Daktacort - mild kortisonsalve for den ukjente hudlidelsen. Dette er ikke sopp bare så det er sagt, men enkelte hudlidelser i underlivet blir behandlet med kortison. Gynekologen var dessverre ikke interessert i å uttale seg om hva det kunne være eller hva hun observerte før hun evt hadde tatt en biopsi av hudområdet. Dvs nesten en halv cm hud som skal skjæres bort.. dette var jeg ikke interessert i mtp på arrvev. Det eneste hun da kunne anbefale var daktacort kur og bruk av babyolje til daglig for å mykgjøre huden.. Dette er ekstremt frusterende  da jeg ikke følte jeg ble hørt av gynekologen. 

Noen med samme erfaring? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes gynekologen tok det på alvor jeg da hn foreslo å skjære av vev for å sende til dyrkning og finne ut av problemet, det er nok det eneste som gir sikkert svar på hva det kan være enn kun gjetting fra gynekologens side-nettop derfor hn ikke bil si noe om hva det er er da det bare blir synsing. Tror ikle jeg hadde bekymret meg så mye over arrvev da det kun er i slimhinne det blir skjært i. Snakker av erfaring etter dype rifter ifb med fødsler og  to operasjoner i underlivet. 

Anonymkode: b392a...c6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes gynekologen tok det på alvor jeg da hn foreslo å skjære av vev for å sende til dyrkning og finne ut av problemet, det er nok det eneste som gir sikkert svar på hva det kan være enn kun gjetting fra gynekologens side-nettop derfor hn ikke bil si noe om hva det er er da det bare blir synsing. Tror ikle jeg hadde bekymret meg så mye over arrvev da det kun er i slimhinne det blir skjært i. Snakker av erfaring etter dype rifter ifb med fødsler og  to operasjoner i underlivet. 

En halv cm er jo ingenting heller og det er jo ikke store inngrepet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 18.3.2017 den 13.41, AnonymBruker skrev:

Hvis du har slitt med rifter de siste 10 årene HVER eneste gang du har hatt sex så blir saken en helt annen mtp på arrvev.. 

Dessuten skal en biposi være ytterst nødvendig etter at alle andre behandlinger er foretatt. Det jeg stusset på var at hun ikke engang ga meg noen idé på hvorfor jeg skulle bruke kortison i 9 uker. Man gir jo ikke bare ut kortisonsalver i 9 uker uten grunn

Endret av Silje92
Skrevet
På 18.3.2017 den 13.42, AnonymBruker skrev:

En halv cm er jo ingenting heller og det er jo ikke store inngrepet.

En halv cm er vel ganske mye spør du meg hvis du tar linjalen. Da kan hun likegreit bare skjære bort problemområdet da :) Dessuten var jeg ute etter erfaringen, ikke sånne kommentarer som det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...