Gå til innhold

Hvilken samfunnsklasse tilhører du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I følge en test jeg tok tilhører jeg den nedre delen av eliten ut i fra omgangskrets, utdanning, arbeide, interesser, bosted og kontaktnett, men lønnsmessig er jeg mer middelklasse, til øvre middelklasse, men har forfedre fra overklassen. Har også bondestand forfedre. Jeg jobber i en bransje som tilhører eliten men jeg er ikke så opptatt av å tjene masse penger så jeg tjener ikke på langt nær hva min omgangskrets tjener. Samtidig jobber jeg vesentlig mindre enn dem. 

Anonymkode: 5a07c...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er født inn i øvre middelklasse. Er fra Oslo Vest og har alltid bodd der. Bra utdannelse og jobb, oppegående og følger med og bidrar i samfunnet. 

Anonymkode: cdb22...ad4

På hvilken måte "bidrar du i samfunnet"? : ) 

Hva er "bra" utdannelse og jobb? : ) 

Anonymkode: 6de54...824

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonasmann

Vil si at jeg tilhørte ved fødsel nedre middelklasse. Akkurat nå tilhører jeg bunnslammet i arbeiderklassen, jeg er student. Vil vel karakterisere meg selv akkurat nå som å ha lik status som de på fattighuset på 1700-tallet. Håper å oppleve en klassereise etter jeg er ferdig da. Helst til øvre middelklasse, tar en mastergrad jeg også, slik som HerrHeftig. 

Endret av Jonasmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg setter ikke meg selv i boks, jeg setter ikke deg i boks, jeg avviser dine bokser, jeg er innbygger av ingensteds og bokstavelig talt klasseløs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hvilken samfunnsklasse jeg tilhører. Hvor ville dere ha plassert meg? Kommer fra øvre middelklasse, har mastergrad- men er syk og fattig.

Anonymkode: 5ca7b...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er arbeiderklassen. Født av en enslig mamma fra den tiden barnetrygd og overgangsstønad ikke eksisterte. Mamma er faglært og hadde en bra jobb. Jeg har høyere utdannelse, er alenemamma og får ting til å gå rundt. 

Det interessante her er at mamma er vel belest og oppegående til tross for at hun ble født inn i en veldig fattig familie.

Anonymkode: f9cc1...5e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte "bidrar du i samfunnet"? : ) 

Hva er "bra" utdannelse og jobb? : ) 

Er frivillig på leksehjelp, støtter dyrebeskyttelsen, Leger uten Grenser og er Barnerettsfadder. 

God utdannelse er Siviløkonom, jobber i finansbransjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvvalgt litt utenfor noen klasse, født inn i øvre middelklasse. Orker ikke jaget og pengemaset så har valgt meg et enkelt liv i en hytte på fjellet :)

Anonymkode: 3052c...550

Åh sånn vil jeg også leve 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De klasse skillene er ikke like tydelige som før. Altså man har folk med master som ikke får seg jobb og lever på fattigdomsgrensen. Så har man eliten som er født inn i rikdom men ikke har utdannelse f.eks.

Før var høyere utdanning uoppnåelig for arbeiderklassen. Nå kan hvem som helst studere og det har kansje tapt status ?

Hva definerer en klasse ? Inntekt , utdanning, kultur, nettverk, interesser ? 

Anonymkode: 2d145...8e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så typisk arbeiderklasse å uttrykke hvor stolte de er av nettopp arbeiderklassen. 

Man hører sjelden folk fra de andre klassene fortelle om hvor stolte de er av det. 

Hvorfor denne stoltheten? 

fordi vi bidrar til samfunnet og lever ikke på arvede midler og jobber for penga.

Anonymkode: b9f95...a22

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som definerer de ulike klassene da? :klo: Ikke at jeg noen sinne har brydd meg, men nå som jeg skal prøve å svare på hvor jeg ligger har jeg egentlig ikke peiling, annet enn at det sikkert er langt ned et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så typisk arbeiderklasse å uttrykke hvor stolte de er av nettopp arbeiderklassen.

Man hører sjelden folk fra de andre klassene fortelle om hvor stolte de er av det.

Hvorfor denne stoltheten? 

Fordi arbeiderklassen blir sett ned på, ikke minst av middelklasseborgere. Middelklassen, særlig den øvre, er fæle til skryte av seg selv (miljøbevisste, kulturelt sofistikerte, høyt utdannede, osv.)

Anonymkode: e1435...229

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tjener 360.000 i året som ufør.

Tilhører bunnslammet i samfunnet, men eliten i NAV.

Anonymkode: d3206...28d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer nok fra øvre middelklasse, uten at det er noe jeg tenker så mye på eller bryr meg så mye om. Jeg tror nok de fleste er forbi idéen om at vi lever i et ordentlig gammeldags klassesamfunn med dype motsetninger mellom "fabrikkeiere" og "arbeidere" og "papirflytting" og "skikkelig arbeid". Det er ikke på langt nær så vanntette skott mellom ulike samfunnsklasser i dag som det har vært i det meste av historien.

Men jeg er født og oppvokst som eneste barn av godt voksne, samboende foreldre med høyere utdannelse vest for Akerselva i Oslo. Jeg har ikke blitt skjemt så voldsomt bort i oppveksten, og jeg fikk meg deltidsjobb mens jeg fortsatt gikk på ungdomsskolen og jobbet for pengene jeg brukte på meg selv. Men vi har aldri hatt økonomiske vansker, vi har hatt hus, hytte og bil uten lån og reist på ferier og generelt alltid hatt en romslig økonomi, så jeg må vel kalle det øvre middelklasse. Har også vokst opp med en omgangskrets og fritidsaktiviteter som bærer preg av at man har hatt det komfortabelt.

I øyeblikket er jeg student og kan ikke akkurat kaste penger rundt meg, men jeg eier egen leilighet sentralt i Oslo med minimalt med lån og har strengt tatt vært ganske heldig. Så selv om jeg ikke føler meg spesielt bemidlet i hverdagen, når jeg går og venter på studielånet som andre studenter, skal jeg virkelig ikke klage.

Anonymkode: d2073...a82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er arbeiderklassen. Født av en enslig mamma fra den tiden barnetrygd og overgangsstønad ikke eksisterte. Mamma er faglært og hadde en bra jobb. Jeg har høyere utdannelse, er alenemamma og får ting til å gå rundt. 

Det interessante her er at mamma er vel belest og oppegående til tross for at hun ble født inn i en veldig fattig familie.

Anonymkode: f9cc1...5e6

Er du alenemamma på 70 år? (barnetrygden kom i 1946)

Anonymkode: 213f5...d29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

fordi vi bidrar til samfunnet og lever ikke på arvede midler og jobber for penga.

Anonymkode: b9f95...a22

Og det er det selvsagt kun arbeiderklassen som gjør...

Anonymkode: 782c5...4c7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilhører stolt øvreklassen etter mye blod, svette og tårer. Vil fjerne alt av trygder og goder slik at folk faktisk må jobbe for å få mat på boret. Alt for mange går på trygd, spesielt kvinner. Vi har verdens sykeste befolkning fordi det er super enkelt å få vage diagnoser slik at man kan bli stemplet som ''syk''. Siste skrik er å gjøre det samme for barna, slik at man får mest mulig for dem også. Bærekraftig er det ikke. Fjern disse godene og innfør skatte- og avgiftslette til alle, slik at det lønner seg å komme seg ut. 

Anonymkode: fef54...76e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tjener 360.000 i året som ufør.

Tilhører bunnslammet i samfunnet, men eliten i NAV.

Anonymkode: d3206...28d

Du tjener ikke, du FÅR! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...