Gå til innhold

langvarig sykdom, psykisk belastende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente på 16 år som har hatt ulike forkjølelsesymtomer i ca 3 måneder nå. Men ettersom at forskjellen kommer å går og tar pause på max en uke om gangen har jeg vært tålmodig og dum som ikke hatt kontaktet lege. Men nå for noen dager siden gjorde jeg det, men fikk ikke legetime før i slutten av måneden. Jeg merket at jeg begynner å tenke mer og mer på hva det kan være(særlig fordi jeg nå er inni en periode med ganske kraftig forkjølelse) i tillegg merker jeg at det hemmer meg i hverdagen, jeg har alltid vært glad i trening og fysisk aktivitet, men nå merker jeg at jeg må bruke mesteparten av tiden på å slappe av for å bli frisk. Jeg trente på mandag og tror der var det som utløste kraftigere symptomer. I tillegg har jeg mindre ork til å være sosial med venner, får mer fravær på skolen og jobb. Jeg tror ikke jeg klarer helt å vente på legetime og vurderer å oppsøke legevakten i morgen pga av de tingene som følger med en kraftig forkjølelse som fks ødelagt nattesøvn (noe som også kan være pga bekymring over hva som kan feile meg) føler dere det er egoistisk av meg å ta opp plassen på legevakten, og hva tror dere det kan feile meg? (Har muligens svekket immunforsvar ettet at jeg hadde kyssesyken for 8 år siden)

Symptomene som jeg har periodevis et

-halssmerter 

-øresmerter 

-hodepine 

-slapphet 

-blekhet 

-tett nese

-hoste 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle leger har akutt timer. Det er de pålagt. Akutt timene tildeles etter første mann til mølla prinsippet når legekontoret åpner. 

Legevakten kan ikke gjøre stort dette krever oppfølging av lege. 

Forkjølelser med tilleggsplager er helt vanlig på vinteren. Dersom du fryser, har jernmangel i blodet, oppholder deg i dårlig inneklima og en del andre forhold så får du lettere og mer langvarige forkjølelser. 

Å gå rundt og stadig være småsyk, trøtt og slapp sliter helt klart også på psyken. 

Anonymkode: 65987...0c5

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle leger har akutt timer. Det er de pålagt. Akutt timene tildeles etter første mann til mølla prinsippet når legekontoret åpner. 

Legevakten kan ikke gjøre stort dette krever oppfølging av lege. 

Forkjølelser med tilleggsplager er helt vanlig på vinteren. Dersom du fryser, har jernmangel i blodet, oppholder deg i dårlig inneklima og en del andre forhold så får du lettere og mer langvarige forkjølelser. 

Å gå rundt og stadig være småsyk, trøtt og slapp sliter helt klart også på psyken. 

Anonymkode: 65987...0c5

Tusen takk for svar, føles beroligende. Jeg har aldri opplevd så langvarig forkjølelse før, mulig jeg har et fucka imunforsvar.

Skrevet

Du har nokk en mild influensa men mulig du er litt som meg sykt bekymra 

Skrevet

Du har bare en influensa og jern mangel .. og en smule hypokonder men slappp av er de selv til tider

Skrevet

Synes absolutt du kan kontakte legevakt når fastlegen din ikke tar deg inn for dette, men synes egentlig du burde ringe legekontoret igjen (tidlig en morgen) og be om akuttime. 

Skrevet

Om du har vært frisk mellom forkjølelsene har du blitt smittet med ulike virus. Et spørsmål da er hvorfor immunforsvaret ditt ikke klarer å beskytte deg mot i hvert fall noen av disse. Så jeg ville sjekket opp vitaminer og jern. Kan ikke se for meg at den forkjølelsen du har nå kan være noe farlig. Det skyldes som oftest virus, og det kan ikke legen gjøre noe med. Halsbetennelse kan skyldes bakterier som du kan få antibiotika for.

God bedring :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...