Gå til innhold

IP adresse og avsløring av identitet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å finne ut hvem som bruker en IP adresse uten å gå via Internett leverandør eller politi? 

Skal ikke gjøre det selv, men det er noen som påstår de har identifisert meg bak en in IP bruker, så jeg ønsker kun å vite om det er mulig.

Anonymkode: 61188...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I utgangspunktet må man ha en rettslig kjennelse for å vite hvem en person bak en IP-adresse er. 

Dog, man kan finne ut av det på egenhånd om man innehar riktig kunnskap. Det kan være misvisende da, siden det kan være flere personer på samme IP-adresse, eller du kan ha dynamisk IP som endrer seg nå og da (og da vil du ikke være like sporbar), eller om du er på en proxy osv. Men i teorien, ja, det er mulig men veldig avansert og derfor høyt usannsynlig.

Endret av KaDust
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å finne ut hvem som bruker en IP adresse uten å gå via Internett leverandør eller politi? 

Skal ikke gjøre det selv, men det er noen som påstår de har identifisert meg bak en in IP bruker, så jeg ønsker kun å vite om det er mulig.

Ikke tro på det.

Men om de klart å installere et spionprogram på pc-en din er det mulig. Altså hvis de infisert pc-en med en virus, så burde du få pc-en gjennomgått av noen datakyndige. 

Men hvis du ikke mistenker at noen har klart å infisere pc-en din, så er du trygg. 

Anonymkode: cc985...cf5

AnonymBruker
Skrevet

Forresten. Hvis de har klart å installere et spionprogram på pc-en din, så bryr de seg ikke om ip-adressen din. For da har de langt mer personlig informasjon. 

Så hvis noen "truer" deg med å si at de vet hvem som sitter bak ip-adressen så er du faktisk ganske trygg. For da bløffer de.

Anonymkode: cc985...cf5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere.

Jeg bruker nesten bare mobil, så det må ev være der de må ha fått lagt inn et slikt program i tilfelle. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal sjekke mobilen for slikt. Noen som har tips?

Skrevet (endret)

Hvis det er snakk om telefon vil jeg definitivt si at det er bløff. Telefonen's IP adresse endres ofte, og man kan derfor ikke knytte én IP-adresse til en telefon, pluss at telefoner har en ekstern IP-adress og en intern IP-adresse. Den eksterne kan være delt på flere tusener andre mobiler (avhengig av hvordan leverandøren din har lagt opp systemet sitt). Personen som påstår at de har IP-adresse knyttet til deg bløffer. Det er kun leverandøren din som kan knytte en privat IP-adresse til deg. På telefoner brukes nemlig NAT. Du kan lese om det her.

Endret av KaDust
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I noen tilfeller kan det være mulig. Hvis du har en IP-adresse som ikke forandrer seg og f.eks. har skrevet til mailinglister som publiseres på nettet så kan man i noen tilfeller se der hvilken IP du postet fra. Det samme kan gjelde hvis du har sendt epost til personen. Et annet alternativ er at du har brukt en side der du har identifisert deg, og personen som vil vite hvem du er har tilgang til loggen for den serveren.

Anonymkode: 75a33...6bc

AnonymBruker
Skrevet

Ip betyr lite, og hvertfall på mobil, man kan se hvilken nettleverandør du bruker, og noen har sånn ca posisjon, men ellers er det lite man får gjort uten en politianmeldelse, eller tilgang til leverandøres databaser.

Anonymkode: 6649b...e87

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk. Håper dette stemmer, slik at jeg har alt på det rene når jeg skal argumentere om at dette må være feil.

Hva menes med ca posisjon? Hvor nøyaktig er den? Er det område, by, tettsted, bydel eller noe sånt?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Håper dette stemmer, slik at jeg har alt på det rene når jeg skal argumentere om at dette må være feil.

Hva menes med ca posisjon? Hvor nøyaktig er den? Er det område, by, tettsted, bydel eller noe sånt?

Den får ikke vite posisjonen din, men posisjonen til internettleverandøren din eller telefonoperatøren. Det er de serverne ligger hos, og dit IP-en's posisjon viser til. I utgangspunktet er det kun opertøren din og internettleverandøren din som kan si hvor du befinner deg og hvem du er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...