Daim Skrevet 14. desember 2004 #1 Skrevet 14. desember 2004 Hei, Det er sikkert mange her som studerer data/tekniskrelaterte studier. (ingeniør/siv.ing/IT osv) Da er mitt spørsmål til vedkommende, hvorfor valgte du å studere nettopp det? Hva var det som inspirerte deg/motiverte? Nå til dags er kanskje ikke disse studiene så utradisjonelle for jenter, men de var det for 4-5 år tilbake. Hva var det som fikk deg til å nettopp velge den studieretningen. Håper noen kan svare. Masse julehilsener fra meg
Gjest Lilleulv Skrevet 14. desember 2004 #2 Skrevet 14. desember 2004 Heia:) jeg er ferdig utdanna innen IT og informasjonssystemer, og har også årsstudium i informatikk fra 1999-2000. Min far jobber innen it-bransjen, og vi har alltid hatt en pc hjemme som jeg har interessert meg for fra jeg var liten. Jeg har alltid vært interessert i teknologi generelt, og i tillegg så hadde jeg ingen andre ideer da jeg skulle begynne å studere. Jeg er forsåvidt fornøyd med at jeg har utdanna meg innen it, men underveis har jeg lurt litt på om dette var det rette. + at det er masse annet jeg også kunne tenke meg i dag, som jeg ikke tenkte på da jeg var 19 år og skulle velge yrke
Daim Skrevet 15. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2004 Hei lilleulv, og takk til deg som svarte. Er det ingen flere som har studert data/IT e.l? Håper flere kan svare.. Ha en fin dag. Heia:) jeg er ferdig utdanna innen IT og informasjonssystemer, og har også årsstudium i informatikk fra 1999-2000. Min far jobber innen it-bransjen, og vi har alltid hatt en pc hjemme som jeg har interessert meg for fra jeg var liten. Jeg har alltid vært interessert i teknologi generelt, og i tillegg så hadde jeg ingen andre ideer da jeg skulle begynne å studere. Jeg er forsåvidt fornøyd med at jeg har utdanna meg innen it, men underveis har jeg lurt litt på om dette var det rette. + at det er masse annet jeg også kunne tenke meg i dag, som jeg ikke tenkte på da jeg var 19 år og skulle velge yrke
Tusenogtredve Skrevet 15. desember 2004 #4 Skrevet 15. desember 2004 Jeg studerer informatikk, men at jeg startet på dette var helt tilfeldig. Grunnen til at jeg har fortsatt med studiet er at jeg ser at når jeg kommer i jobb har jeg mulighet til en veldig variert jobb. Jeg får jobbet med mennesker, jeg får mulighet til å være med på å lage noe. Ikke minst så kan jeg bli kjent med flere bransjer. Og jeg kan jobbe kreativt, men også med krav om struktur. Drømmefaget med andre ord.
Maetzii Skrevet 16. desember 2004 #5 Skrevet 16. desember 2004 Hei, Det er sikkert mange her som studerer data/tekniskrelaterte studier. (ingeniør/siv.ing/IT osv) Da er mitt spørsmål til vedkommende, hvorfor valgte du å studere nettopp det? Hva var det som inspirerte deg/motiverte? Nå til dags er kanskje ikke disse studiene så utradisjonelle for jenter, men de var det for 4-5 år tilbake. Hva var det som fikk deg til å nettopp velge den studieretningen. Håper noen kan svare. Masse julehilsener fra meg Jeg går siste året dataingeniør, valgte studiet fordi jeg ikke klarte å finne på noe jeg ville bli og derfor valgte noe "trygt".. (trygt i den forstand at jeg ikke trengte å flytte langt hjemmefra, kunne klare studiet uten å ta opp lån, og visste jeg hadde nok kunnskaper til å bestå alle fagene uten noe særlig slit) Tipper det var akkurat det motsatte av hva du ville høre Er omtrent umulig å få seg relevante jobber etter endt utdanning, så snart må jeg velge hva jeg vil bli en gang til..
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #6 Skrevet 16. desember 2004 begynte på data. ikke noe for meg! så nå skal jeg finne på noe nytt
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #7 Skrevet 16. desember 2004 Jeg har ikke gått på høyskole e.l, men gått på IT-akademiet på IT-kandidat og Nettverksstudiet. Jeg begynte med dette fordi jeg ble veldig interessert i pc og nettverk da jeg begynte i min første sommerjobb. Stortrivdes, men etter endt svangerskapspermisjon er det vanskelig å finne en relevant jobb så nå jobber jeg på support. Æsj og æsj....Men, det kommer vel :-)
Felicia Skrevet 16. desember 2004 #8 Skrevet 16. desember 2004 Jeg er utdannet dataingeniør og begynnte studiet i 1995. Valgte retningen fordi jeg hadde lyst på en teknisk utdannelse og fordi databransjen fremsto som et fremtidsrettet område. Har alltid vært interessert i tekniske dippedutter og data, men hadde liten erfaring da jeg begynte studiet. Tenkte ikke på det som et utradisjonelt valg, men et valg tatt på bakgrunn av interesse og ambisjoner. Har ikke angret ett sekund de 5 årene jeg har vært ute i jobb, da jeg har fått en hverdag som er spennende interessant og svært variert.
abelille Skrevet 16. desember 2004 #9 Skrevet 16. desember 2004 Jeg utdannet dataingeniør. Vi var 3 jenter og 27 gutter i min klasse. (Skiftet skole underveis, og i den nye var det litt flere jenter) Fra jeg var liten har jeg likt å holde på på datamaskina med spill, tegneprogram etc. Ble brukerstøtte for familie tidlig. Ingen selvfølge at jeg skulle satse på data, men det var rådet i media på den tiden. Det var en sikker jobb og godt betalt. Det ble et skikkelig knekk i markedet ca 1/2 år før jeg var ferdig utdannet. Ikke bare skulle jeg konkurrere med de som var ferdig samtidig som meg, men også de som var ferdig året før og hadde minst 1/2 års erfaring. Ingen lett situasjon. Var likevel heldig og fikk relevant jobb etter 4 måneder. Noen av de jeg gikk i klasse med sitter fremdeles i kassa på rimi... (har ikke noe imot butikkansatte, de gjør en strålende jobb, men når du er ferdig utdannet er det vel ikke det du har mest lyst til) Nå jobber jeg på it-avdelingen i en kommune med brukerstøtte, drift og web. Svært variert med andre ord. Stortrives med jobben, men dersom jeg skulle begynt på nytt vet jeg ikke om jeg ville satset på it.
Scheherazade Skrevet 16. desember 2004 #10 Skrevet 16. desember 2004 Er halvveis i mitt sivingstudium og stortrives! Har alltid visst at det var data jeg ville jobbe med, synes det er gøy og spennende! I tillegg er utdannelsen variert og utfordrende. Gleder meg egentlig ikke til jeg er ferdig med å studere, trives så godt jeg! I tillegg er markedet veldig på vei opp, så jeg er absolutt ikke nervøs for jobbmuligheter når jeg er ferdigutdannet. Det å flytte til en annen by, Trondheim for mitt vedkommende, var fryktelig skummelt første uken, men nå angrer jeg ikke i det hele tatt. Tok en time omtrent, så hadde jeg fått masse venner. Og har mange venninner som også går data, så dette med få jenter er heller ikke noe problem. Og i Trondheim blir man så godt tatt vare på som jente uansett. Stortrives, og anbefaler data!
apple Skrevet 22. desember 2004 #11 Skrevet 22. desember 2004 Eg begynte på ingeniør på eit universitet der alle ingeniørstudentane hadde felles førsteår, så valde me ingeniørretning etter det. Eg endte opp med matte og data fordi det var den retningen eg frykta minst. Og eg må sei at eg verkeleg likte data-faget etter kvart. Motivasjon? Veit ikkje. Har alltid tenkt at eg skulle utdanna meg innan realfag, og har alri likt typiske kvinne-yrke. Det vart berre ingeniør. Nå tek eg master i informasjonssikkerhet. Fordi eg har lyst. Det er motivasjonen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå