AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #1 Skrevet 17. mars 2017 Vi skal ha konfirmasjon i år og hadde ikke tenkt å servere alkohol. Men da var vi invitert til en konfirmasjon i fjor hvor det var vin og øl sammen med andre drikkevarer på et bord man kan forsyne seg av selv. Er ikke dette litt merkelig? Det er, til tross, et selskap til barn som er fortsatt ikke myndig. (De drakk ikke selvfølgelig, kun voksne). Hva synes dere? Anonymkode: c0912...87f
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #3 Skrevet 17. mars 2017 Synes ikke noe om alkohol i selskapet. Det er konfirmantens dag, og man serverer ikke noe som konfirmanten ikke har lov til å forsyne seg av! Anonymkode: c837d...5bf 16
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #4 Skrevet 17. mars 2017 Synes det høres merkelig ut å servere alkohol i en konfirmasjon. Alle de jeg har vært i har det vært alkoholfritt. Anonymkode: acd91...ef7 7
bopera Skrevet 17. mars 2017 #5 Skrevet 17. mars 2017 Hadde aldri falt meg inn å servere alkohol i en konfirmasjon. Det blir som å servere alkohol i en dåp eller et barneselskap. Blir så lei av at man tydeligvis ikke kan ha en eneste sammenkomst lenger, uten at alkohol skal være involvert. 11
Gjest TrailerEnka Skrevet 17. mars 2017 #6 Skrevet 17. mars 2017 Dette er konfirmanten sin dag og hadde aldri servert alkohol på den dagen.
FantasDick Skrevet 17. mars 2017 #7 Skrevet 17. mars 2017 Vi serverte ikke alkohol, hadde ikke vurdert det engang. Synes ikke det passer. 2
Mousj Skrevet 17. mars 2017 #8 Skrevet 17. mars 2017 Vi vurderte det, vi har en familie som er opptatt av mat og vin, og menyen kunne fortjent noen gode vinalternativ. En øl i sommervarmen kunne gått an, og champagne til velkomst.Men vi konkluderte som de fleste her, at konfirmanten burde kunne forsyne seg av alt denne dagen. Så dermed ble det å utforske alkoholfrie alternativ, og polet har faktisk en hel del bra. Så jeg er ikke fordømmende og hadde gjerne tatt et glass vin i en konf, men tror man skal se sin familie an. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #9 Skrevet 17. mars 2017 Synes definitivt det er hyggelig å få en øl eller et glass vin til maten, uansett selskap. Det er vel neppe slik at folk drikker seg fulle? Ville blitt positivt overrasket og følt meg ivaretatt som gjest om det ble servert et glass til maten i konfirmasjon. Men vet også at mange gjør det alkoholfritt. Anonymkode: 43ce6...fb3 13
bekka79 Skrevet 17. mars 2017 #10 Skrevet 17. mars 2017 Hadde selvfølgelig vært hyggelig med et glass vin til maten😉 Men alt til sin tid, og vi kommer ikke til å servere det i vår konfirmants selskap i år😊
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #11 Skrevet 17. mars 2017 Jeg bare tenke at selskapet er dyrt nok som det er, hvis jeg må begynne å beregne øl/vin til folk ble det litt stressende. Så tenkte å høre her hva egentlig var normalt. Takk for innspill så lenge! ts Anonymkode: c0912...87f 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #12 Skrevet 17. mars 2017 Vi kommer sikkert til å ha munkholm eller noe, og kanskje en konjakk til kaffen for de som blir litt utover... Det at det er konfirmanten sin dag, synes jeg er litt underlig å bruke som argument. Skal man ikke servere noe som konfirmanten ikke liker? Det er jo ikke slik at man kun serverer brystmelk og babygrøt i barnedåp, for eksempel. Tenker ikke på familier der det er et alkoholproblem nå, eller der konformanten misliker at folk drikker, da er det selvsagt annerledes. Jeg har bodd mange år i utlandet, der en fest er en fest, og der det ikke går en veldig tydelig grense mellom barnearrangement og voksenarrangement, og der det godt kan serveres et glass cava til de voksne som er med på barnebursdager. Der barn er med på bryllupsfester selv om de voksne drikker, og barn er vant til at det er liv og røre på fest, og blir inkludert i det som skjer. Jeg har kun positive erfaringer med dette, både som barn og ungdom og voksen selv. Anonymkode: 9ffa6...b7b 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #13 Skrevet 17. mars 2017 Alltid vært det i de jeg har vært i, men så har de konfirmasjonene vært på resturanter. Ingen i familien/slekten har problemer med alkohol. Anonymkode: dc05c...3bc 2
Puny Skrevet 17. mars 2017 #14 Skrevet 17. mars 2017 (endret) Vi er vandt til det i vår familie. Uansett om det er dåp, konfirmasjon, begravelse, bursdag etc. Vin og øl er alltid et av drikkealternativene, i tillegg til alkoholfrie alternativer selvsagt. Endret 17. mars 2017 av Puny 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #15 Skrevet 17. mars 2017 Jeg synes ikke alkohol hører hjemme i en konfirmasjon, men kjøpte inn litt øl (i tillegg til munkholm, Farris, brus osv) til konfirmasjonsfesten vi hadde i fjor, i tilfelle noen av gjestene følte at det "hører med": Var vel en eller to av de små flaskene som ble tatt, resten valgte alkoholfritt. Anonymkode: e3812...a45
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #16 Skrevet 17. mars 2017 Jeg er normalt for alkoholservering i de fleste sammenhenger, men syns ikke det har noe å gjøre i konfirmasjon (eller barnedåp for den del) der det er en mindreåring som er i fokus. Anonymkode: 60f84...1a9 3
Arkana Skrevet 17. mars 2017 #18 Skrevet 17. mars 2017 Selvfølgelig ikke alkohol i en konfirmasjon (eller dåp). Jeg synes det er skummelt hvordan alkohol inntar stadig flere arenaer og det er tydeligvis veldig mange voksne som ikke klarer å delta på noe (selv ikke en fest for mindreårige) uten at det er alkohol til stede. 9
A4-livet Skrevet 17. mars 2017 #19 Skrevet 17. mars 2017 Synes det er greit å holde konfirmasjonsdagen alkoholfri. Vi har heller ikke servert alkohol i dåp. 1
Gjest Magnifiq Skrevet 17. mars 2017 #20 Skrevet 17. mars 2017 Nei. Vi setter pris på god vin til god mat, men ikke i konfirmasjon eller barnedåp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå