Gå til innhold

Tror du på karma?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror du på karma?

Anonymkode: 9c123...4a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 99069...03f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det kan selvfølgelig gå dårlig med dem som har oppført seg dårlig mot andre, f. eks. mobbere osv. Men det dreier seg mer om tilfeldigheter og/eller evt. dårlige valg de har gjort selv. Jeg har sett nok av suksesshistorier blant bla. de verste mobberne på barne og u-skole, der enkelte har blitt meget vellykkede i dag. 

Anonymkode: dddfe...90a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Det kan selvfølgelig gå dårlig med dem som har oppført seg dårlig mot andre, f. eks. mobbere osv. Men det dreier seg mer om tilfeldigheter og/eller evt. dårlige valg de har gjort selv. Jeg har sett nok av suksesshistorier blant bla. de verste mobberne på barne og u-skole, der enkelte har blitt meget vellykkede i dag. 

Jo, men det er veldig mange som nevner det når de opplever noe som trigger vanskelige følelser.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men det er veldig mange som nevner det når de opplever noe som trigger vanskelige følelser.

Om du mener at de nevner karma når de opplever noe som vanskelig så kan det handle om skyldfølelse for det de gjorde tidligere i livet, ikke om karma. At noe kommer "tilbake" til deg som følge av en dårlig handling du gjorde mot et annet menneske faller på sin egen urimelighet på generelt grunnlag, vi ser jo mange eksempler på at det ikke skjer der forholdsvis kyniske mennesker klarer seg veldig bra i livet. Man kan like det eller ikke, ideen om karma er bare en simpel trøst for de som ikke greier seg så bra i livet, og som ofte har blitt utkonkurrert av andre på en eller flere av livets arenaer. Det er den harde sannheten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Fordi jeg ikke tror på tullball.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du mener at de nevner karma når de opplever noe som vanskelig så kan det handle om skyldfølelse for det de gjorde tidligere i livet, ikke om karma. At noe kommer "tilbake" til deg som følge av en dårlig handling du gjorde mot et annet menneske faller på sin egen urimelighet på generelt grunnlag, vi ser jo mange eksempler på at det ikke skjer der forholdsvis kyniske mennesker klarer seg veldig bra i livet. Man kan like det eller ikke, ideen om karma er bare en simpel trøst for de som ikke greier seg så bra i livet, og som ofte har blitt utkonkurrert av andre på en eller flere av livets arenaer. Det er den harde sannheten. 

Uff.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange ønsker å tro på karma, særlig når livet går en imot og noen oppfører seg stygt mot deg. Og jeg tror mange misforstår begrepet (karma i religiøs forstand er mye mer komplisert enn at "Per stjeler en bolle, tre dager senere mister Per lommeboken sin"). I tillegg blander mange karma og konsekvenser. Hvis du baksnakker hele kontoret, blir du til slutt ikke særlig populær. Jukser du med markedsføringen, slutter folk å kjøpe varene dine.

Men ren karma? Næsj. Livet er urettferdig, det har vi sett noen millioner eksempler på. Å tro at man "får igjen" for tidligere synder, rent praktisk, henger ikke på greip.

Anonymkode: 12edd...e14

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Interessant er det, lurer på hvor det kommer fra? Mulig Budishme? 

Må lese litt om det.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke på.

Men jeg tror at dersom man utfører dårlige handlinger, er slem, så kan det peke tilbake til en på den måten at man ikke har det noe godt med seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror på karma fordi den så langt har behandlet meg pent og selvsagt vel fortjent. 

Jeg har aldri vært typen som tar hevn, og jeg har opplevd mye motgang, men velger heller å gå videre med hodet hevet. Karma har som regel tatt seg av det for meg. 

Anonymkode: 9e783...1c8

• Liker 2
Skrevet

ja, gjør egentlig det.

• Liker 3
Skrevet

Til en hvis grad. Om en stort sett oppfører seg som folk, og gjør gode gjerninger, vil en møte velvilje tilbake generelt sett. Lever en sundt, er sannsynligheten for et friskt liv størrre om en ikke gjorde det. Men å kalle dette karma, vet jeg ikke om en kan, det er bare en logisk konsekvens. 

Alvorlig sykdom, katastrofter, og ulykker rammer blindt. Babyer blir født med hjertefeil og barn får kreft. Snille mennesket dør før tiden, mens onde lever hvor lenge som helst. Har vanskelig for å tro at for eks hele folket i Nord Korea, eller alle i flykningerleirene i Sudan liksom "får som fortjent".. :(

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ikke typ kosmisk karma, hvor to helt uavhengige hendelser henger sammen fordi det liksom var fortjent. Som at en fyr er utro mot dama og så brekker han foten i slalombakken helgen etterpå. Sånt er bare tilfeldigheter, og så knytter vi dem sammen i hodet. Og elsker når det skjer, godt at det finnes noen krefter i universet som lager en balanse ved å straffe folk for dårlige handlinger og belønne dem for gode.

Men det gjør jo ikke det.

Men noen ganger er det en kausal sammenheng da, ting du selv har gjort eller sagt kommer tilbake og biter deg i ræva. Eller han stressa tullingen som kjører sikksakk og nesten presser deg av veien, som du kjører forbi senere der han står i veikanten med bulket bil og fyller ut skadeskjema. Det er jo høyst reelt da, men vet ikke om det går under karma. 

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tror på Karma. Men tror på det mer, på den buddhistiske måten. At det man gjør i dette livet, straffes eller belønnes man for i neste liv. Ikke på den måten at jeg gjør noe galt i dag, så kommer straffen min uken etterpå.

Men om det jeg tror på, er riktig eller ikke. Vet jeg jo faktisk ikke. Sånn er jo tro.

Anonymkode: 68b30...589

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange ønsker å tro på karma, særlig når livet går en imot og noen oppfører seg stygt mot deg. Og jeg tror mange misforstår begrepet (karma i religiøs forstand er mye mer komplisert enn at "Per stjeler en bolle, tre dager senere mister Per lommeboken sin"). I tillegg blander mange karma og konsekvenser. Hvis du baksnakker hele kontoret, blir du til slutt ikke særlig populær. Jukser du med markedsføringen, slutter folk å kjøpe varene dine.

Men ren karma? Næsj. Livet er urettferdig, det har vi sett noen millioner eksempler på. Å tro at man "får igjen" for tidligere synder, rent praktisk, henger ikke på greip.

Anonymkode: 12edd...e14

100 % enig i alt her. At du oppfører deg jævlig mot folk og blir behandlet dårlig tilbake, eller at du sjeldnere blir syk om du lever sunt, har absolutt ingenting med karma å gjøre. Det er bare logiske, kausale sammenhenger, og man trenger strengt tatt ikke radbrekke flere tusen års religiøs lære for å uttrykke at man (som så godt som alle andre mennesker i verden) ikke benekter fenomenet årsakssammenheng.

Anonymkode: 498f5...d6d

• Liker 2
Skrevet

Ja de tror jeg absolutt på tror man har karmatiske forhold også(bekjente venner kjærester ) noe uoppgjort med den personen fra tidligere liv 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tror på Karma... Jeg tenkte på det for en stund siden da en person frarøvet en annen person en stor glede, ikke lenge etter ble denne personen selv frarøvet en stor glede... Så ja, jeg tror på Karma.

Anonymkode: cee50...614

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...