Gå til innhold

Dø av narkose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skal opereres om en mnd, og har aldri vært i narkose før. Gruver meg utrolig mye for å kanskje ikke våkne igjen og dø. Er det en stor risiko for det? Jeg er bare 22 år og vil ikke dø nå.

Anonymkode: 5027b...8fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

SNAKK MED LEGEN DIN

Anonymkode: e583e...793

Skrevet

Nei, det er ikke stor fare for det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SNAKK MED LEGEN DIN

Anonymkode: e583e...793

Hva skal jeg si?

Skrevet

Ekstremt liten fare, selv om du skulle reagere på narkosen. Selv syns jeg narkose bare er digg, herlig måte å sovne på. 

AnonymBruker
Skrevet

Du dør nok ikke. Var livredd selv før min dørste operasjon og trodde jeg skulle dø eller kjenne smerter. Men det gikk helt fint. Plutselig så er du våken igjen. Har totalt hatt tre større operasjoner i bukhulen og grudde meg ikke dor narkosen hverken 2. Eller 3. Gang. Det som bekymrer meg mest er alvorlige komplikasjoner etter operasjon som feks større blødning eller alvorlig infeksjon.

Anonymkode: 8fac6...e78

AnonymBruker
Skrevet

Men klarer legene å "redde" meg hvis jeg skulle reagere på narkosen, eller bare dør jeg momentant liksom?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men klarer legene å "redde" meg hvis jeg skulle reagere på narkosen, eller bare dør jeg momentant liksom?

De prøver nok å redde deg, men mere sannsynlig at du blør ihjel tror jeg enn å reagere på narkose.

Anonymkode: 8fac6...e78

AnonymBruker
Skrevet

Det sitter en anestesisykepleier ved siden av deg under hele operasjonen og ser til at alt er bra med deg. Han/hun vet akkurat hva de skal gjøre dersom du reagerer uheldig på narkosen. Du har ingenting å grue deg for. :)

Anonymkode: 3c119...9b5

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Takk, folkens! Hjelper litt å høre at det mest sannsynlig kommer til å gå bra:) Får "trøste" meg med at jeg ikke merker noe hvis jeg skulle dø da..

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sitter en anestesisykepleier ved siden av deg under hele operasjonen og ser til at alt er bra med deg. Han/hun vet akkurat hva de skal gjøre dersom du reagerer uheldig på narkosen. Du har ingenting å grue deg for. :)

Anestesilege.

• Liker 1
Skrevet

Det er alltid en viss risiko ved narkose, men den er minimal. Du blir kontinuerlig overvåket og alle som deltar i operasjonen er drillet på alle eventualiteter.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, folkens! Hjelper litt å høre at det mest sannsynlig kommer til å gå bra:) Får "trøste" meg med at jeg ikke merker noe hvis jeg skulle dø da..

Jeg syns du skal fortelle kirurgen/anestesi/sykepleier at du gruer deg så mye som du gjør før operasjonen. Da vil de ta ekstra hensyn og kommer til å forklare deg godt hva de gjør og gi deg den støtten du trenger. Dette er de veldig gode på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Silfen skrev:

Anestesilege.

Der jeg har vært med på operasjoner er det anestesisykepleier som sitter hos pasienten og anestesilegen er i nærheten dersom det skulle være noe.

• Liker 4
Skrevet

Det sitter en person og har bare som jobb å passe på deg. Det er ganske betryggende :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Silfen skrev:

Anestesilege.

Nei, de er som regel bare tilstede ved innledning av narkosen, ellers er det anestesisykepleier som er tilstede. Kun store operasjoner f.eks der pasienten er på hjerte-lungemaskin eller spesielle risikofaktorer er det anestesilege tilstede hele tiden. Ellers tilkalles de ved behov.

Anonymkode: 27a15...79b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er du frisk og rask og skal inn til et rutineinngrep, så tror jeg det går veldig bra. Aldri hørt om noen som har dødd av narkose, da tror jeg isåfall det er en underliggende årsak og ikke narkosen i seg selv.

Anonymkode: 795ae...178

Skrevet

Tenk på at til og med små dyr som bare veier noen få hundre gram og tåler veldig lite, legges i narkose hver eneste dag og det går helt fint ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ellers er en ung og frisk person er sannsynligheten ekstremt liten. Hvis du skal bekymre deg for noe bør du heller satse på biltrafikk.

Anonymkode: 12bd2...4b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...